Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › welk octaan gehalte benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2013 om 09:33 #18118308
ik tank altijd ARAL ultimate 102 hier vlak over de grens :thumbup
1 september 2013 om 12:11 #18118309Voor Leeuwarden langs de rijksweg N359, is een Gulf die Challenger benzine met 100 octaan verkoopt. Zal het gaan proberen zodra mijn V-Power tank leeg is. :jerry
18 oktober 2013 om 16:14 #18118310Al een aantal maanden vast op 98 aan t rijden, maar merk het verschil qua prestaties. Alleen naar mijn idee niet veel zuiniger?! of zal dat toch aan mijn rijgedrag liggen xd
18 oktober 2013 om 21:14 #18118311zuiniger vind ik de mijne ook niet op 98 of op 102
is misschien omdat je weet dat “betere” brandstof inzit er daardoor
steviger wilt/kunt gaan rijden, dus ik dan ook doe ;) :wubZit inmiddels gemiddeld op 9.6 op 100
denk dat het nog zuiniger kan, maar rij je daarvoor opc ?
nee toch, ik niet iig, tis ook een beetje de fun19 oktober 2013 om 05:35 #18118312Rij “gewoon” 95 octaan en verbruik is momenteel 8,3 lter op 100. Heb ook al een tijd 8,1 gehad.
19 oktober 2013 om 08:36 #18118313Octaan is toch een getal en geen gehalte??
20 oktober 2013 om 17:09 #18118314Rij gemiddeld tussen de 12.7 en 13.2 standaard.
En dan heb ik soms toch echt de begrenzer in beeld.28 december 2013 om 02:09 #18118315goeienacht iedereen, ik had een vraagje als ik in Duitsland gaat tanken welke benaming pomp moet ik nemen ik wil wel het liefst een bp 98minimaal kunnen tanken alles daar boven is natuurlijk ook goed alleen staan de namen altijd zo raar daar met super blije frei of zoiets welke is nou het juiste
28 december 2013 om 12:18 #18118316shell Vpower 100 oct. of nog beter ARAL racing 102 oct.
15 februari 2014 om 19:03 #18118317Even een oud topic omhoog halen ;)
Als ik nu op mijn OPC een fase 2 chip heb en met euro 95 blijf rijden, wat zou er dan gebeuren?
Ik (en de vrouw al helemaal niet) gebruik toch niet de hele tijd al het vermogen.
Ik heb 3 kinderen en het is toch niet de bedoeling dat die kids met hun rug strak tegen de leuning aangedrukt zitten ;)15 februari 2014 om 19:05 #18118318is afhankelijk van hoe de chipper de auto heeft afgesteld, moet gewoon kunnen op 95 alleen als de chipper die hem chipt de map op het randje schrijft zou ik 98 tanken.
15 februari 2014 om 19:09 #18118319Red dot fase 2 en dat is een iets agressievere map dan eds fase 2 heb ik mij laten vertellen.
Wat zou er gebeuren als je domweg 95 blijft tanken?16 februari 2014 om 15:35 #18118320rij zelf ook met red dot 2 en soms op 95 benzine ( als ik moet tanken en niet in Belgie ben)
zolang je er normaal mee rijd, dus niet als een gek, kan dat best, maar 98 is beterWil je echt “gaan knallen” met hem, dan 98 sowieso.
Met phase 1 kun je gewoon 95 tanken zonder erover na te denken
16 februari 2014 om 19:04 #18118321Ik wil binnenkort wel weer eens naar de Nurburgring en dan rij ik natuurlijk wel lekker door :thumb
Ik heb hem vandaag toch maar vol gegooid met 98
Vandaag naar de kinderboerderij geweest met het gezinnetje en er zat een 2 jarig mannetje op de achterbank te schreeuwen dat we moesten winnen van de auto naast ons die ons in wilde halen.
Dan trap je natuurlijk het gas wel even in.
Maar je rijd in no time veel harder dan mag ;)
Het verschil tussen 95 en 98 is hier gewoon 13 cent de liter :shock:
Voorlopig blijft fase 2 er op staan, dat rijd wel heel leuk :D19 februari 2014 om 22:51 #18118322hahaha altijd leuk he zn mannetje die het zeg :D
ik betaal p/L 98 ultimate ongeveer 1,77 en soms 1,84 maar ik merk wel dat het gewoon lekkerder rijdt dus ik blijf het ook standaard tanken , jammer dat in mijn buurt geen oct 100 of 102 is !! :swear20 februari 2014 om 05:33 #18118323Hier hetzelfde verhaaltje :thumb
20 februari 2014 om 18:04 #18118324Heb moeten overstappen van shell naar bp omdat bij ons in het dorp shellpomp weg is en rijd nu al dik 1,5 jaar met bp 95 is zuiniger dan shell rijd ongeveer 50 km meer met een tank.
Gemiddeld 11,3 liter op 100 km.
Rijd een vectra c station opc uit 2007 met 280 pk en heb best wel een luie rechtervoet :jerry20 februari 2014 om 18:10 #18118325Hier altijd 98 in het beestje. Doet zijn werk het beste en om die paar euro’tjes zal ik het ook niet laten. :jerry
23 maart 2014 om 12:02 #18118326ik weet het niet ik merk er niks van? ik blijf bij 95.. rij het al jaren nooit geen problemen.. is toch wel behoorlijk goedkoper. je mag hier in ons kikkerland toch niet harder dan 130 .. maar meestal 80. dus met deze snelheid zal mijn motor niet snel stuk gaan . ik vind het eigenlijk onzin . en geldverspilling . bvb morgen staat er weer iets anders bij de pomp . bvb dat mijn auto met deze benzine zeker 50km meer rijd????? maar deze benzine is ook ineens 10 procent duurder?? daarom vind ik het onzin en geldklopperij zit ook vaak tussen de oortjes.. ha ha
23 maart 2014 om 12:11 #18118327Hoe meer vermogen je motorblok kan leveren, hoe beter het is om een hoger octaangehalte (en betere kwaliteit brandstof) te nemen om alles goed te benutten.
Hier een voorbeeld van een Ferrari die een aanzienlijk vermogensverlies heeft omdat er euro 95 in de tank zat en geen 98: http://www.youtube.com/watch?v=J_L_X9LfrHA” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 maart 2014 om 12:37 #18118328Zover ik weet is het octaan gehalte niets meer dan de moeilijkheid graad die de brandstof heeft om te branden.
In het engels wordt dit “Resistance to burning” genoemd wat wil zeggen is hoe hoger het octaan gehalte hoe moeilijker het is om de brandstof te laten ontbranden.
Dit is vooral van belang bij hoge compressie motoren waarbij de (wanneer een te lage octaan gehalte wordt gebruikt) brandstof zo heet wordt dat het al ontploft/ontbrand voordat de zuiger op het ideale moment is (en de bougie z’n werk kan doen).
Bij normale motoren (zoals de motor in mijn wagn) zal het een hoger octaan gehalte weinig effect hebben anders dat je meer brandstof gaat verbruiken.
Dit is dacht ik ook de reden waarom voorbeeld in een gebied wat hoog zit (in de bergen, minder zuurstof in de lucht), lager octaan beschikbaar is dan op zee niveau (meer zuurstof in de lucht)Maar ik kan het mis hebben dus als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten, laat het me graag weten :)
23 maart 2014 om 13:40 #18118329ja dat zal misschien wel waar zijn.. maar hier in nederland is alles vlak. dus bijna geen of hoge bergen maar in buitenland misschien wel rendabel .. maar een ferarri tja .. wie heb er een . en wie gebruikt zo een auto dagelijks ? ferrari kan geloof ik ook op kerosine geintje . ik bedoel. je moet er in geloven.. en hoever zullen en moeten we gaan . dit is wel persoonlijk bedoeld. is voor ieder anders.
23 maart 2014 om 13:47 #18118330Nog een voorbeeld: Opel Corsa OPC Nurburgring Edition anyone?
Bij euro 95: +- 195 pk
Euro 98: +- 202 pk
Octaan 100 of hoger: 211 pk23 maart 2014 om 21:31 #18118331dan hoeven we niet meer naar de garage om dat ding sneller te maken . snelheid en kracht zit gewoon in de pomp
23 maart 2014 om 21:46 #18118332Lol
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.