weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Forumindex Forums Overige Auto algemeen weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1,851 tot 1,875 (van in totaal 2,008)
  • Auteur
    Berichten
  • #18071275
    theunm
      Lid sinds:
      29 June 2004

      laatste nieuws Beste Theun,

      Rekening overgangsregeling
      Afgelopen zaterdag 5 april vielen de eerste rekeningen op de deurmat t.b.v. de zogenaamde overgangsregeling, het kwarttarief (max. € 120). Aanvankelijk zouden deze medio maart ’14 verstuurd worden, maar door omstandigheden heeft dit kennelijk enige vetraging mogen oplopen… Heeft u ook zo’n rekening ontvangen of krijgt u deze nog? Wij adviseren om na het betalen van deze rekening bezwaar te maken tegen deze rekening. Dit kan m.b.v. onze bezwarengenerator.

      Wanneer u gebruik wenst te maken van de overgangsregeling adviseren wij om de betalingstermijn nauwlettend in de gaten te houden. Want, ‘Als u niet tijdig, onvoldoende of helemaal niet betaalt, komt u niet in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers’, aldus de berichtgeving op de rekening van de overgangsregeling. Tevens loopt u bij te laat betalen het risico dat uw bezwaar afgewezen wordt.

      Bezwaren generator
      Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de bezwarengenerator. Zo ontwikkelen wij een update, hierbij hoeft u bij een tweede (en daaropvolgende) rekening niet meer het hele proces opnieuw te doorlopen maar kunt u het bestaande bezwaarschrift aanpassen voor een nieuwe rekening. Immers, wanneer u een tweede of daaropvolgende rekening ontvangt adviseren wij eveneens om bezwaar in te dienen tegen deze rekening. Ook wordt het mogelijk om achteraf zelf een wijziging aan te brengen in uw bezwaarschrift wanneer u erachter komt dat er een (schoonheids) foutje ingeslopen is. Dit alles om het voor u zo gemakkelijk mogelijk te maken. Tenslotte: ”Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…”.

      Daarbij worden de voertuigcategorieën bus, camper en motor meegenomen in de update. Verwachting is dat dit in afzienbare tijd operationeel is, vanzelfsprekend ontvangt u hier een berichtgeving over. Tot slot mag gemeld worden dat personenvoertuigen op benzine, gebruik makend van de overgangsregeling, vanaf heden ook gebruik kunnen maken van de bezwarengenerator.

      Autoweek Journaal
      Maandag 31 maart was ondergetekende te gast bij het Autoweek Journaal. Dit journaal willen wij graag onder uw aandacht brengen. Het video fragment kunt u hier terug bekijken.

      Rechtszaak
      Regelmatig ontvangen wij reacties, vragen en onduidelijkheden omtrent de rechtszaak. De rechtszaak wordt achter de schermen tot in detail voorbereid door onze advocaat, prof. mr. Barkhuysen. Recentelijk heeft Stichting Autobelangen de opdracht gegeven om de dagvaardiging te versturen. Wanneer er meer informatie vrijgegeven kan worden hoort u dit uiteraard van ons!

      Wij laten het er niet bij zitten en strijden voort!

      Met vriendelijke groet,

      Wouter van Embden,
      Namens Team VrijstellingOldtimer

      #18071276
      VideoRipper
        Lid sinds:
        11 December 2013

        Bedankt voor de update, Theun! :thumb

        #18071277
        VideoRipper
          Lid sinds:
          11 December 2013

          Nou ik kreeg hem vandaag binnen hoor.

          Alleen moet ik ze daar een nieuwe kalender laten bezorgen, geloof ik,
          want hier is het inmiddels 11 april en de brief heeft er dus ongeveer
          anderhalve week over gedaan voor dat hij hier was (zelfs als ze hem
          lopend hadden afgeleverd had ik hem sneller gehad) :hmmz

          Nu heb ik iets meer dan een week de tijd om hem te betalen, anders
          zit ik vast aan het volledige tarief.

          Daarna meteen een bezwaarschrift indienen. ;)

          Greetz,

          Peter.

          #18071278
          ICEQUEEN_Manta_Logan
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 February 2006

            29 euro valt me nog mee :angel

            #18071279
            soepkiepe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 August 2010

              @videoripper.

              der is “uitstel van betaling”
              met andere woorden, de uiterste betaaldatum die daar op staat klopt niet meer.
              je hebt nu tot 1 mei de tijd.

              http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/betaaldatum_overgangsregeling_oldtimers_veranderd” onclick=”window.open(this.href);return false;

              #18071280
              trashmetal
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 February 2007

                @VideoRipper wrote:

                Nou ik kreeg hem vandaag binnen hoor.

                Alleen moet ik ze daar een nieuwe kalender laten bezorgen, geloof ik,
                want hier is het inmiddels 11 april en de brief heeft er dus ongeveer
                anderhalve week over gedaan voor dat hij hier was (zelfs als ze hem
                lopend hadden afgeleverd had ik hem sneller gehad) :hmmz

                Nu heb ik iets meer dan een week de tijd om hem te betalen, anders
                zit ik vast aan het volledige tarief.

                Daarna meteen een bezwaarschrift indienen. ;)

                Greetz,

                Peter.

                ik heb de zelfde brief liggen
                heb er over gebeld want wij willen ook in de winter met de corsa rijden
                schijnt dat je dus afgemeld moet worden voor de regeling
                wat dus nergens in de brief staat
                Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken
                wel moeilijker :puke

                #18071281
                Kadett1.2
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 May 2011

                  Heb gisteren ook brief + acceptgiro ontvangen.
                  Mijn Kadetje weegt volgens kenteken 796 kg.
                  Woon in Noord Brabant dus per kwartaal 58 euro.
                  Belastingdienst maakt dan toch een rekenfout (in mijn voordeel); kwarttarief per jaar is dus 4×58 euro is 232 euro.
                  Kwart tarief is dan weer 232/4 is weer 58 euro. Op de acceptgiro staat een bedrag van slechts 56 euro, dus 2 euro minder !

                  Maar klopt mijns inziens toch nog niet, betaal teveel dus. Want je mag in de maanden december, januari en februari geen gebruik maken van je voertuig. Dan mag je er alleen maar naar kijken als die in de garage staat met de deuren dicht (niet zichtbaar vanaf de openbare weg)
                  Dus voor dit jaar: (11/12 x 232)/4 = 53,17 euro (mogen 11 van de 12 maanden gebruik maken van ons voertuig)
                  En voor volgend jaar 2015: (9/12 x 232)/4 = 43,50 euro (mogen slechts 9 van de 12 maanden gebruik maken van ons voertuig)

                  Ook bij schorsen en verkoop, nadat je het kwarttarief reeds betaald hebt krijg je geen terugstorting van het resterende bedrag voor de loop van het jaar meer.
                  Dus tussentijds schorsen voor een bepaalde periode heeft geen zin meer, tenzij je om een andere reden moet/wil schorsen natuurlijk.

                  #18071282
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    @Kadett1.2 wrote:

                    Heb gisteren ook brief + acceptgiro ontvangen.
                    Mijn Kadetje weegt volgens kenteken 796 kg.
                    Woon in Noord Brabant dus per kwartaal 58 euro.
                    Belastingdienst maakt dan toch een rekenfout (in mijn voordeel); kwarttarief per jaar is dus 4×58 euro is 232 euro.
                    Kwart tarief is dan weer 232/4 is weer 58 euro. Op de acceptgiro staat een bedrag van slechts 56 euro, dus 2 euro minder !

                    Maar klopt mijns inziens toch nog niet, betaal teveel dus. Want je mag in de maanden december, januari en februari geen gebruik maken van je voertuig. Dan mag je er alleen maar naar kijken als die in de garage staat met de deuren dicht (niet zichtbaar vanaf de openbare weg)
                    Dus voor dit jaar: (11/12 x 232)/4 = 53,17 euro (mogen 11 van de 12 maanden gebruik maken van ons voertuig)
                    En voor volgend jaar 2015: (9/12 x 232)/4 = 43,50 euro (mogen slechts 9 van de 12 maanden gebruik maken van ons voertuig)

                    Ook bij schorsen en verkoop, nadat je het kwarttarief reeds betaald hebt krijg je geen terugstorting van het resterende bedrag voor de loop van het jaar meer.
                    Dus tussentijds schorsen voor een bepaalde periode heeft geen zin meer, tenzij je om een andere reden moet/wil schorsen natuurlijk.

                    De hele regeling is gewoon zo oneerlijk als dat maar zijn kan. Om maar te zwijgen van discriminerend.
                    En om die reden bouw ik mijn senator dus ook niet terug naar benzine. Blijf fijn op LPG lopen. En zal ermee naar enkele meetings toe gaan. Zonder ook maar 1 ct mrb te betalen :P

                    #18071283
                    soepkiepe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2010

                      ik had hem op fb ook gevraagd, maar de antwoorden liepen wat uit 1.

                      dus bij deze stel ik hem hier ook eens, kijken als ik hier het goeie antwoord kan krijgen.
                      ondanks dat ik alles redelijk volg mis ik nog een stukje info.

                      stel..
                      ik koop een oldtimer (84er op het oog)
                      hoe gaat het dan in zijn werk.
                      de 1 zegt, ik neem hem over zoals de vorige eigenaar heb heeft wat betreft de belasting.
                      nu het leukste, toen ik de eigenaar dat vroeg kreeg ik als antwoord dat ie het zelf niet eens wist omdat hij nog niks had gehoord.

                      hoe je het went of keert, als ik er 1 koop wil ik hem in de kwart regeling hebben, moet ik dat gelijk de 1e werkdag na aankoop zelf regelen, of word mij een brief gestuurd door de belastingdienst?

                      #18071284
                      Freestyler
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 January 2006

                        Je neemt idd de regeling over zoals de vorige eigenaar hem opgegeven heeft. Je kunt pas het volgende belastingjaar opnieuw een keuze maken. Heeft ermee te maken, dat de belasting met de overgangsregeling geen geld retour laat komen, of iets in die geest.

                        Wanneer de huidige eigenaar nog geen keuze gemaakt heeft, mag je zelf kiezen.

                        #18071285
                        2000
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Ik heb ‘m binnen. Ik moet 72 euro betalen tot december. Voorwaarde is wel dat ie van december tot en met februari stil blijft staan. Dit gaat niet gebeuren dus moet ik dat nu al aangeven of pas rond december?

                          #18071286
                          Aapje
                            Lid sinds:
                            1 January 2009

                            @2000 wrote:

                            Ik heb ‘m binnen. Ik moet 72 euro betalen tot december. Voorwaarde is wel dat ie van december tot en met februari stil blijft staan. Dit gaat niet gebeuren dus moet ik dat nu al aangeven of pas rond december?

                            Dan moet je gewoon de volle mep betalen, en nu niks doen met de acceptgiro.

                            #18071287
                            jethro
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 February 2008

                              @2000 wrote:

                              Ik heb ‘m binnen. Ik moet 72 euro betalen tot december. Voorwaarde is wel dat ie van december tot en met februari stil blijft staan. Dit gaat niet gebeuren dus moet ik dat nu al aangeven of pas rond december?

                              Heb de brief ook binnen.

                              Voorwaarden voor de overgangsregeling:
                              Met het motorrijtuig mag in januari, februari en december geen gebruik van de weg worden gemaakt.
                              Voor 2014 alleen december.

                              Dus: die 72 euro betalen en in december op stalling zetten.
                              Per 2015 de zaak aanpassen.

                              #18071288
                              soepkiepe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 August 2010

                                zal me benieuwen wanneer ik hem krijg.
                                vorige eigenaar heeft nog geen brief gehad, en dinsdag verwacht ik mijn pasje binnen te hebben.
                                neem aan dat daarna de brief ook wel bij mij komt.
                                de vorige eigenaar krijgt hem vast wel omdat ie vermoedelijk verstuurd is voro dat die verkocht is, neem aan dat die zo de prullebak in kan.. maar das niet mijn pakkie an ;)

                                #18071289
                                opapoes
                                  Lid sinds:
                                  17 October 2013

                                  Heb er twee gekregen voor mijn motorfietsen . Twee maal 29 euro , gelijk maar betaald dan ben ik er af .

                                  #18071290
                                  kadscona
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 April 2005

                                    De dagtekening van die brief is 29 maart. Als de auto toen nog in bezit was van de vorige eigenaar, dan zal die de belasting moeten betalen denk ik.

                                    #18071292
                                    saluma
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      17 November 2010

                                      @Kadett1.2 wrote:

                                      Maar klopt mijns inziens toch nog niet, betaal teveel dus. Want je mag in de maanden december, januari en februari geen gebruik maken van je voertuig. Dan mag je er alleen maar naar kijken als die in de garage staat met de deuren dicht (niet zichtbaar vanaf de openbare weg).

                                      De auto mag gerust zichtbaar zijn vanaf de weg.Als hij maar niet op de openbare weg staat.Gewoon op je eigen pad of in een stalling.
                                      Mijn Kadett is geschorst en gewoon zichtbaar vanaf de straat.

                                      #18071293
                                      opelpower89
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 September 2009

                                        nee auto mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg een vriend van me had een laro geschorst op zijn oprit staan binnen een week een dikke boete en als hij m niet weghaalde werd hij weg gesleept …. (3 jaar geleden)

                                        #18071294
                                        saluma
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 November 2010

                                          waarom mag de auto niet zichtbaar zijn vanaf de weg als hij op je eigen grond staat?

                                          #18071291
                                          theunm
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            dan moet je de regels voor schorsen er maar eens op nalezen.

                                            als je veel gezeur wilt voorkomen kun je in de winter beter je platen er af schroeven.

                                            #18071295
                                            opelpower89
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 September 2009

                                              waarom weet ik niet maar hij had binnen een week de politie aan de deur met een flinke boete om dat hij geschorst was en van de weg zicht baar was .. en haalde hij hem niet niet lieten ze m afslepen …..

                                              #18071296
                                              opelpower89
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 September 2009

                                                op kosten van hem natuurlijk,,

                                                niet alleen de platen eraf halen maar zou ook een auto cover eroverheen doen….
                                                ik heb extra van de week bij een vriend van me een schuttingpoort voor de carport van een maat gemaakt omdat mijn geschorste ascona daar komt te staan…
                                                zodat hij niet zichtbaar staat

                                                #18071297
                                                saluma
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  17 November 2010

                                                  Als een auto op je eigen grond staat,parkeerruimte naast je huis (volgens het Kadaster jou grond) mag de auto daar gewoon in het zicht staan.
                                                  Openbare grond wil zeggen:
                                                  paden,bermen,stoep,stoepgedeelte naar je oprit,parkeerplaatsen bij de bouwmarkt en dergelijk enz enz.

                                                  Je auto mag dus gewoon staan op je eigen grond ,zichtbaar vaaf de weg,met kentekenplaten.
                                                  Je platen eraf halen heeft weinig zin,aangezien een hoop auto’s hun kenteken in het raam gegraveerd hebben.

                                                  Stel nou dat je auto in een kas staat……….een kas bestaat voor 99% uit glas en wat erin staat is dus zichtbaar vanaf de weg.
                                                  Nu zijn de meeste kassen wel geblindeerd om de zonnestralen tegen te gaan.

                                                  Nog een voorbeeld:
                                                  Je hebt een garage.Je bent lekker bezig met je geschorste of je €120,- tarief auto (laat ik het zo maar even noemen) en je deuren staan open……dan is de auto toch ook zichtbaar vanaf de weg?

                                                  nee dat verhaal gaat bij mij niet op.
                                                  Nogmaals,je auto mag vanaf de weg gewoon zichtbaar zijn.

                                                  #18071298
                                                  theunm
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    nou als je het zo zeker weet probeer het uit.

                                                    de formule is wat je niet betaald hebt + 100%.
                                                    ik zou lekker de platen er af halen.

                                                    je hebt te maken met de belastingdienst en hanteren soms hun eigen regels.

                                                    #18071299
                                                    saluma
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      17 November 2010

                                                      Mijn Kadett staat al vanaf het begin geschorst,op mijn eigen grond,de Volvo er voor.Je ziet van de straat wel dat er een auto achter de Volvo staat.
                                                      Ik zou niet weten wat hier nou het probleem van is.Als mijn vrouw weg met de Volvo,ja,dan zie je een Opel Kadett staan vanaf de straat.

                                                      Ik ga hier zeker achteraan,des te meer om de onzekerheid hier weg te halen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,851 tot 1,875 (van in totaal 2,008)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.