Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 december 2013 om 10:05 #18070857
Een gedachte van mij; zou je een benzine of gas oldtimer, waarvoor je vol tarief betaalt, 9 maanden per jaar kunnen schorsen zodat je er alleen januari, februari en maart mee rijdt? Op die manier betaal je slechts 1 kwartaal de wegenbelasting en verzekering, nadeel is wel dat je het gehele jaar stalling nodig hebt.
6 december 2013 om 10:06 #18070858@geert opel wrote:
maar mag je wel met een oude auto van 40 jaar gewoon heele jaar rijden of geld de 3 maanden dan ook
Lees anders het voorstel eens.
6 december 2013 om 10:07 #18070859als ie 40 is mag ie op gas diesel of benzine zijn… dan is ie gewoon belastingvrij
en daar mag je het hele jaar weer mee rijden..net als of auto’s van 40 jaar en ouder ineens schoner zijn :P
6 december 2013 om 10:08 #18070860@Stender wrote:
Een gedachte van mij; zou je een benzine of gas oldtimer, waarvoor je vol tarief betaalt, 9 maanden per jaar kunnen schorsen zodat je er alleen januari, februari en maart mee rijdt? Op die manier betaal je slechts 1 kwartaal de wegenbelasting en verzekering, nadeel is wel dat je het gehele jaar stalling nodig hebt.
dan betaal ik in die 3 maanden 206 euro belasting, plus de schorsing kosten van 24 euro er over heen.
betaal ik dus in totaal 230 euro voor een jaar waarvan ik maar 3 maand mag rijden ;)
6 december 2013 om 10:14 #18070861@soepkiepe wrote:
@Stender wrote:
Een gedachte van mij; zou je een benzine of gas oldtimer, waarvoor je vol tarief betaalt, 9 maanden per jaar kunnen schorsen zodat je er alleen januari, februari en maart mee rijdt? Op die manier betaal je slechts 1 kwartaal de wegenbelasting en verzekering, nadeel is wel dat je het gehele jaar stalling nodig hebt.
dan betaal ik in die 3 maanden 206 euro belasting, plus de schorsing kosten van 24 euro er over heen.
betaal ik dus in totaal 230 euro voor een jaar waarvan ik maar 3 maand mag rijden ;)
Nee je betaalt € 230,- voor een kwartaal rijden. Als je toch een auto hebt staan en een gratis/goedkope stalling of garage dan is het ideaal.
In mijn geval zou ik voor de wintermaanden een andere auto erbij moeten kopen als ik de overige maanden in een oldtimer zou rijden. Het kopen en later verkopen van een auto is tegenwoordig ook niet echt winstgevend meer dus daar leg je sowieso op in.
6 december 2013 om 10:15 #1807086225 is 40 jaar geworden.
1 van de redenen was om van die tsunami aan benzen af te komen.
2 met een 40 jarige auto kun je minder goed in het huidige verkeer meekomen en
de diesels uit die tijd zijn zo traag dat in de tijd van 0 naar 100 je ontbijt wel op kunt eten.6 december 2013 om 10:19 #18070863dus gewoon een 40 jaar oude opel met nieuwer motor er in klaar is kees
en diesels ook jongere motor er in en rijden maar
6 december 2013 om 10:21 #18070864@theunm wrote:
@ICEQUEEN_Manta_Logan wrote:
Mensen die de brief krijgen is inderdaad die diesel of LPG auto’s hebben.
Ik heb nog geen brief gekregen :angel de kwartbetaling ga ik voor ik rij toch niet in de winter en op jaar basis nog geen paar honderd km :angel
Voor mijn ouders is het zuur die kregen wel een brief en zijn echte liefhebbers van Volvo’s.
Zij hebben er 1 (Volvo 144)van 1967 die ze van winter willen besparen door een goed onderhouden 1983 (Volvo 244) op gas te rijden. Helaas moet de gas pot eruit en gaan ze voor kwart tarief wat betekend dat het oude beestje maar weer in de wintermaanden moet gaan rijden. Nu was die auto na restauratie (1994-1996) toch elke winter gebruikt maar goed blijft :fy1dat kwart tarief lukt alleen in 2014.
in de winter van 2014/15 zal de auto ook op stal moeten of voor het hele jaar betalen
voor mijn 2 bmw’s heb ik nog geen brief gekregen maar die rijden op benzine
De Volvo van 1967 is dan al 47 jaar oud daar mag je gewoon mee blijven rijdenen is geen garage nodig ;) De Volvo 244 van 1983 gaat dan de garage in of staat achter thuis :thumbup
Ik rij ook gewoon nog met mijn A Manta (LPG) van 1972 van de winter. Ik heb net de winterbanden er weer onder gegooid :angel Al rij ik er zelden mee omdat ik een leaseauto heb maar tja de vrouw moet soms ook ergens komen :jerry :jerry :jerry40 jaar en of ouder hoef je GEEN belasting te betalen ook al is het LPG/diesel :wors
6 december 2013 om 10:23 #18070865@Stender wrote:
Een gedachte van mij; zou je een benzine of gas oldtimer, waarvoor je vol tarief betaalt, 9 maanden per jaar kunnen schorsen zodat je er alleen januari, februari en maart mee rijdt? Op die manier betaal je slechts 1 kwartaal de wegenbelasting en verzekering, nadeel is wel dat je het gehele jaar stalling nodig hebt.
dan betaal ik in die 3 maanden 206 euro belasting, plus de schorsing kosten van 24 euro er over heen.
betaal ik dus in totaal 230 euro voor een jaar waarvan ik maar 3 maand mag rijden ;)[/quote]
Nee je betaalt € 230,- voor een kwartaal rijden. Als je toch een auto hebt staan en een gratis/goedkope stalling of garage dan is het ideaal.
In mijn geval zou ik voor de wintermaanden een andere auto erbij moeten kopen als ik de overige maanden in een oldtimer zou rijden. Het kopen en later verkopen van een auto is tegenwoordig ook niet echt winstgevend meer dus daar leg je sowieso op in.[/quote]
o zo ja, als enige auto zou dat misschien wel willen.
ik heb in feite dan een beetje 2x geluk.
ik heb de kadett als 2e auto.
ik kan de kadett achter thuis neer zetten.het gas gaat er sowieso wel af, 206 in de 3 maand word mij gewoon te veel, niet omdat ik geen liefhebber ben, gewoon om dat ik het niet kan betalen.
maar ja.. dan krijg je het volgende….
ik heb van de rooie kadett nog een mooi 1.2 blokje staan die beter loopt dan mijn eigen.
maar ja, om er dan een wat zwaarder blok in te hangen is ook wel leuk.kwa gewicht zal ik haast het zelfde blijven GOK ik
gas tank en alles composeert het gewicht van het blok weer denk ik ;)6 december 2013 om 10:23 #18070866@soepkiepe wrote:
net als of auto’s van 40 jaar en ouder ineens schoner zijn :P
Natuurlijk niet, maar ze gaan ervan uit dat niemand zijn ’83 auto gaat inruilen voor een ’73 auto om dagelijks in te rijden.
6 december 2013 om 10:24 #18070867denk dat ze dan verkeerd denken haha
6 december 2013 om 10:25 #18070868Tja als ik soms zie wat een slachtveld de stoomboot (Volvo 144) van mijn ouders is dan rijd je niet echt comfortabel.
Neem je een Mercedes van 1986 zitten alle toeters en bellen op en er lekker dagelijks mee te rijden.
Ik kan het verschil wel merken als ik afstand rij in mijn Manta A of mijn leaseauto ;)6 december 2013 om 10:26 #18070869@soepkiepe wrote:
o zo ja, als enige auto zou dat misschien wel willen.
ik heb in feite dan een beetje 2x geluk.
ik heb de kadett als 2e auto.
ik kan de kadett achter thuis neer zetten.het gas gaat er sowieso wel af, 206 in de 3 maand word mij gewoon te veel, niet omdat ik geen liefhebber ben, gewoon om dat ik het niet kan betalen.
maar ja.. dan krijg je het volgende….
ik heb van de rooie kadett nog een mooi 1.2 blokje staan die beter loopt dan mijn eigen.
maar ja, om er dan een wat zwaarder blok in te hangen is ook wel leuk.kwa gewicht zal ik haast het zelfde blijven GOK ik
gas tank en alles composeert het gewicht van het blok weer denk ik ;)Je hebt geen geld voor de wegenbelasting maar wel voor een zwaarder blok? :hmmz
Als ik jou was zou ik die LPG-kadett gewoon schorsen en achter het huis zetten en met die benzine gaan rijden tot en met de winter op het kwarttarief.
6 december 2013 om 10:28 #18070870@soepkiepe wrote:
denk dat ze dan verkeerd denken haha
Ik denk het niet. Een auto uit 1973 rij je niet omdat die zo goedkoop is.
6 december 2013 om 10:29 #18070871dat denk ik ook er zalen veelen zijn die wel in een 73 auto gaat rijden
en dat die wat langs zamer zijn liever wat langs zamer dan dike blauwe brie :jerry :jerry f
6 december 2013 om 10:30 #18070872@TedMechanic wrote:
@soepkiepe wrote:
denk dat ze dan verkeerd denken haha
Ik denk het niet. Een auto uit 1973 rij je niet omdat die zo goedkoop is.
Is net zo goedkoop daar ligt het niet aan.
Zie mijn post hierboven wat echt de reden is!
Het is niet comfortabel om er lange afstanden mee te rijden!
In tegenstelling van een Mercedes van bj 1986 die alle toeters en bellen heeft ;)6 december 2013 om 10:32 #18070873wat beter stoelen in klaar is kees
6 december 2013 om 10:35 #18070874Tja in mijn A heb ik nu recaro stoelen erin zitten omdat die oude gummie stoelen niks waren :jerry
Maar ik heb nog steeds geen luxe o.a. airco, elektrische ramen, ABS, Stuurbekrachtiging etc etc etc…
Wat heb ik wel beslagen ruiten :jerry6 december 2013 om 10:39 #18070875@ICEQUEEN_Manta_Logan wrote:
Is net zo goedkoop daar ligt het niet aan.
Zie mijn post hierboven wat echt de reden is!
Het is niet comfortabel om er lange afstanden mee te rijden!
In tegenstelling van een Mercedes van bj 1986 die alle toeters en bellen heeft ;)Dat ligt er maar net aan wat voor 1 je er koopt. Een fatsoenlijke auto uit 1983 is makkelijker te vinden dan 1 uit 1973. Onderdelen zijn makkelijker te vinden, dus waarschijnlijk goedkoper in onderhoud.
Toch is er in mijn ogen een groot verschil. Als je een fatsoenlijke auto uit 1973 wilt, dan kom je bij de gerestaureerde auto’s en die zijn al lang niet zo goedkoop meer. Dus als het alleen om goedkoop te rijden is, koop je denk ik geen auto uit ’73.
6 december 2013 om 10:40 #18070876@Renkema wrote:
@soepkiepe wrote:
o zo ja, als enige auto zou dat misschien wel willen.
ik heb in feite dan een beetje 2x geluk.
ik heb de kadett als 2e auto.
ik kan de kadett achter thuis neer zetten.het gas gaat er sowieso wel af, 206 in de 3 maand word mij gewoon te veel, niet omdat ik geen liefhebber ben, gewoon om dat ik het niet kan betalen.
maar ja.. dan krijg je het volgende….
ik heb van de rooie kadett nog een mooi 1.2 blokje staan die beter loopt dan mijn eigen.
maar ja, om er dan een wat zwaarder blok in te hangen is ook wel leuk.kwa gewicht zal ik haast het zelfde blijven GOK ik
gas tank en alles composeert het gewicht van het blok weer denk ik ;)Je hebt geen geld voor de wegenbelasting maar wel voor een zwaarder blok? :hmmz
Als ik jou was zou ik die LPG-kadett gewoon schorsen en achter het huis zetten en met die benzine gaan rijden tot en met de winter op het kwarttarief.
o jij bent er ook zo 1 die in mijn potemenee kan kijken ja?
nou, klein reken sommetje dan ;)stel ik ga voor een zwaarder blok, om het sommetje wat makkelijk te houden, laten we dat blok om en nabij de 200 euro houden.
die hang ik er in, de rest van het jaar betaal ik 78 euro aan kwart regeling.stel ik laat hem op gas, dat kost mij 206 per 3 maand.
komt mijn rekenmachine op langere termijn (want als liefhebber heb je je auto langere termijn natuurlijk) toch goedkoper uit met een zwaarder blok dan door hem op gas te laten.
nogmaals, bedankt voor het mee kijken in mijn financieen ;)
6 december 2013 om 10:41 #18070877ja dat hep ik niet nodig rij graag zonde de :jerry :jerry lukze
6 december 2013 om 10:46 #18070879De begin redenatie van het invoeren van deze belasting is dat ze het dagelijks gebruik van een oldtimer willen terug dringen.
Nu heb ik als dagelijkse auto een Opel Astra-G uit 2003 welke op LPg loopt. Conclusie: Voor dagelijks gebruik van een auto betaal ik al wegenbelasting. De tarieven van de wegenbelasting gaan in 2014 ook omhoog en de accijns op LPG wordt met 7ct per liter verhoogd.Daarnaast heb ik een hobby auto. Een kampeerbus uit oktober 1977. Die heb ik puur voor de hobby en om er in mijn vrije tijd van te genieten.
Moet ik nu dus voor mijn hobby gaan betalen :wtf
Ik vind dit dus een zeer kromme redenatie van deze kortzichtige economen die zichzelf rijk rekenen. Want kennisen van mij welke een zelfde soort busje hebben met een toelatingsdatum van voor 1 jan 1974 hoeven niets te betalen.Ik denk dat ze de regeling beter op een andere manier hadden kunnen vorm geven:
– De vrijstellingskaart zoals vroeger gehanteerd werd (en ook wel eens wordt ge-opperd) vind ik een prima idee.
Wil je meer rijden dan je vrijstellings dagen -> belasting betalen
– Of misschien op deze manier: Heb je een auto in je bezit waarvoor je belasting betaal -> Oldtimer ouder dan 30 jaar (Europese regeling) dan geen belasting betalen
– en als laatste manier. Alle wegenbelasting in Europa afschaffen en dit verwerken in de brandstof prijzen.
Wie er meer rijd -> betaald meer.groeten
Marcel6 december 2013 om 10:50 #18070880en als ik dan toch voor mijn hobby moet gaan betalen, laat ze dan ook maar andere hobby’s gaan belasten.
Ik bedoel…… De Pleziervaart.6 december 2013 om 10:53 #18070878persoonlijk zou ik voor de laatste gaan.
dan betaal je voor wat je rijd.
enige nadeel is dat ze dan wel weer zoveel accijns en zo in de brandstof drukken dat dat ook weer erg duur word ;)6 december 2013 om 15:49 #18070881en dan lekker tanken in belgie of duitsland :jerry doe ik nu ook al laatst in duitsland 1.52 voor bezine :thumbup
Maar de brandstof omhoog en de wegenbelasting weg kan ik me goed in vinden, dan betalen ook alle buitenlanders die nu al jaren niks betalen, ik moet in oostenrijk tog ook extra betalen? Of Frankrijk? Spanje en ga zo maar door….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.