Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2013 om 20:23 #18070832
Eerste Kamer
Nadat de Tweede Kamer tegen beter weten in het Belastingplan 2014 inclusief de gewraakte oldtimerregeling aannam, konden wij niet anders dan onze pijlen richten op de Eerste Kamer.Open brief
In samenwerking met onze advocaat prof. mr. Barkhuysen hebben wij een open brief opgesteld voor alle Leden van de Eerste Kamer. Deze brief, vergezeld van een aantal persoonlijke brieven (geselecteerd uit de vele duizenden die u ons stuurde) en ons rapport, hebben wij vandaag persoonlijk overhandigd in de Eerste Kamer. Wij hebben een korte video gemaakt betreffende de open brief. Tevens hebben wij video’s gemaakt van 2 voorbeeldbrieven: brief 1 en brief 2.Morgen is de laatste dag dat de Eerste Kamerleden schriftelijke vragen betreffende Belastingplan 2014 kunnen indienen, wij hopen dat de Eerste Kamer haar verantwoordelijkheid neemt en de waanzinnige oldtimermaatregel zal tegenhouden! Duidelijkheid hierover komt pas op 16 of 17 december wanneer de Eerste Kamer over het belastingplan 2014 stemt.
Protest?
Velen van u, vooral op de oldtimergroep op Facebook vragen om protestacties. Het team van VrijstellingOldtimer is géén voorstander van protestacties en wij zullen daarom ook nooit oproepen tot het organiseren daarvan. Echter, wij begrijpen de emoties van gedupeerde oldtimerliefhebbers die op het punt staan hun hobby noodgedwongen op te geven! Op 13 december wordt het verslag van de vergaderingen van de commissie Financiën openbaar gemaakt. Dan weten wij hopelijk wat de stelling is van de Eerste Kamer mbt de oldtimers. Wij willen u daarom vragen om tot en met 13 december GEEN acties of protesten te houden. Wij zullen op 13 december een nieuwsbrief sturen met daarin het laatste en mogelijk goede nieuws, eventuele acties kunnen dan nog worden afgeblazen. Op 16 en 17 december wordt het Belastingplan 2014 plenair in de Eerste Kamer behandeld. Personen / organisaties die graag willen protesteren hebben tussen 14 en 17 december zodoende voldoende tijd om iets te organiseren om de besluitvorming te beïnvloeden. VrijstellingOldtimer zal nimmer oproepen tot acties of protesten, maar wanneer wij op 13 december geen goed nieuws hebben vanuit de Eerste Kamer zullen wij u niet meer oproepen om géén actie te voeren.Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer3 december 2013 om 22:08 #18070833hep hier nog niks gehoord van de belasting ra ja maar is ja nog niet de door
3 december 2013 om 22:42 #18070834@kadettcoupe1976 wrote:
ik heb vandaag ook zo,n fijne brief van de belasting gekregen dat ik vanaf jan. 2014 weer moet gaan betalen.
€316,00 per kwartaal :fy1Wat voor auto gaat het om? Senator op LPG oid?
3 december 2013 om 22:53 #18070835Heb ook een brief is een e kadett caravan 86er lpg
Is wel onder voorbehoud goedgekeuring 1e kamer, laatste (valse) hoop?
John
3 december 2013 om 23:13 #18070836Mijn LPG bak staat al een jaar geschorst en gaat bij de nieuwe eigenaar gelukkig verder als benzine door het leven. Dus de pers blijft hem gespaard. Heb echter nog geen brief gezien over de benzine monza?
4 december 2013 om 05:55 #18070837text uit het linkje van hierboven;
1. Inleiding
Vanaf 1 januari 2014 zijn alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Daarnaast komt er een overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s, die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar.2. De overgangsregeling
Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar met een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierde kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en de betaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken.
In de maanden januari en februari 2014 kan er gewoon gebruik van de weg worden gemaakt.Als de overgangsregeling wordt toegepast voor een voertuig en er toch mee wordt gereden of als het voertuig toch wordt geparkeerd op de openbare weg in januari, februari en december is de houder van het voertuig alsnog de normale MRB verschuldigd voor het gehele kalenderjaar plus een forse verzuimboete.
Personen- en bestelauto’s op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar die nog geen 40 jaar oud zijn komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling.
Als ik zo lees kan je dus voor 2014 onmogelijk van de overgangsregeling gebruik maken. Je moet al VOOR het nieuwe jaar door geven of je ervan gebruik wil maken en je moet al VOOR het nieuwe jaar het kwartbedrag betaald hebben.
Je hebt wel tot 1 maart 2014 tijd om een keuze te maken. Lijkt mij niet geheel kloppen, als pas op 16 of 17 december het wetsvoorstel in de 1e kamer definitief word vastgesteld heb nog maar net een weekje om alles te regelen.Ik heb dan ook nog geen brief ontvangen. Ik rijd dan ook wel niet op LPG of diesel maar de Kadett is nog geen 40 jaar oud.
Ga ook zeker wel van de regeling gebruik maken, rijd er in de winter toch bijna niet mee en staat toch altijd in een garage. Maar voor veel mensen in mijn omgeving zal het wel een probleem worden en zullen dan van de regeling moeten afzien bij gebrek aan stallingsruimte.4 december 2013 om 06:19 #18070838@geert opel wrote:
hep hier nog niks gehoord van de belasting ra ja maar is ja nog niet de door
ik heb de brief wel gekregen dat je (onder voor behoud) vanaf januari weer mag betalen,.
ik weet niet, dat ze nu al zulke brieven sturen zegt mij wel genoeg, beetje door gestoken kaart allemaal lijkt het mij.we zullen wel zien
4 december 2013 om 06:44 #18070839@peter777 wrote:
@kadettcoupe1976 wrote:
ik heb vandaag ook zo,n fijne brief van de belasting gekregen dat ik vanaf jan. 2014 weer moet gaan betalen.
€316,00 per kwartaal :fy1Wat voor auto gaat het om? Senator op LPG oid?
Lijkt me niet. De Senator op lpg gaat me namelijk €421 per kwartaal kosten :(
Peter had geloof ik een monza :P (wist niet dat die zoveel lichter waren trouwens)
€312 (316 in grun) op lpg zit in de klasse 1151/1250 kg
4 december 2013 om 09:05 #18070840@Freestyler wrote:
Lijkt me niet. De Senator op lpg gaat me namelijk €421 per kwartaal kosten :(
Peter had geloof ik een monza :P (wist niet dat die zoveel lichter waren trouwens)
€312 (316 in grun) op lpg zit in de klasse 1151/1250 kgVolgens de RDW
Massa ledig voertuig 1468 kg :(
“Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 426,00” Gewichtsklasse 1451-1550KG (op LPG)
4 december 2013 om 10:49 #18070841Ja fijn toch, heb je een oude auto die milieu vriendelijker is dan de gemiddelde prius, of welke hybride dan ook. Mag je der nog ff zwaar voor dokken ook….
4 december 2013 om 11:03 #18070842de mrb word (zoals ik begrepen heb) ook nog ff met 10% verhoogd ;)
dat je het maar ff weet :jerry4 december 2013 om 11:42 #18070843Tuurlijk, waarom niet?
Toch geld zat.
Denk dat ik vandaag eens loonsverhoging van 10% ga vragen, inflatiecorrectie heet dat dan….. :agent
4 december 2013 om 17:57 #18070844Ik wacht het nog even af,tot de eerste kamer het al of niet goedkeurt.
Anders is het heel jammer maar gaan er van de 3 Ascona’s 2 vertekken en blijft er dus maar eentje over.
Maar 3 keer kwarttarief,3 keer stallen en 3 keer schorsen wordt me te gek.
ik ben eens gaan nadenken wat nou voor mij de financiele schade is als het allemaal doorgaat (zal gerust wel met deze geldscheppers)
Voorbeeld:
Mijn witte C Ascona uit 1984 op LPG,had voor de plannen er waren een handelswaarde van tussen de 2000 en 2500 euro,nu zal deze (op benzine,want op gas onverkoopbaar) rond de 1000 euro zitten,dus even grof gezegd,1500 euro weg. Gas moet eruit gehaald worden (OK,ik kan het zelf,maar als ik het moet laten doen,of in die tijd een klusje pak),reken 150 euro,dan moet ie omgekeurd worden,ook 50 euro,ik moet er vrij voor nemen,hatsee,weer 150 euro! Oftewel,op mijn ene auto al 1850 euro verdampt,en dan nog elk jaar 100 euro wegenbelasting en 25 euro schorsen. en dan die mooie gasinstallatie,kan zo bij het oude ijzer,700 piek naar de klote,enneh milieu he,op LPG een CO van minder dan 0,5%,op benzine moet ie toch echt richting de 2% anders rijdt ie voor geen meter met zo’n varajet.goed bezig jongens!!! Nee,tis allemaal erg jammer,maar ik hou het dan bij 1 hobby-Ascona,en dan hoor je mij ook niet over die 100 piek belasting in het jaar,maar vindt wel dat je gratis moet kunnen schorsen,want ze verplichten het je feitelijk.4 december 2013 om 18:13 #18070845ik denk eerder dat het schorsen duurder gaat worden.
vanaf volgend jaar zal er veel meer geschorst worden.. dus extra inkomsten ;)4 december 2013 om 20:05 #18070846ik heb ook die brief gehad onder voorbehoud weer wegenbelasting a 728,- euro per kwartaal :thumbdown
heb meerdere oldtimers maar alleen voor de diesel die ik heb heb ik een brief gekregen
4 december 2013 om 22:42 #18070847Heb hier nog niets gehad, ik denk dat ze eerst alleen LPG en diesels gaan aanschrijven, eigenaren van benzine auto’s zullen daarna wel komen
Kunnen de traject controles straks nog meer centjes opleveren voor het geval er toch iemand met de oldtimer voorbij komt :thumbdown
4 december 2013 om 23:11 #18070848@asconahobbyist wrote:
Ik wacht het nog even af,tot de eerste kamer het al of niet goedkeurt.
Anders is het heel jammer maar gaan er van de 3 Ascona’s 2 vertekken en blijft er dus maar eentje over.
Maar 3 keer kwarttarief,3 keer stallen en 3 keer schorsen wordt me te gek.
ik ben eens gaan nadenken wat nou voor mij de financiele schade is als het allemaal doorgaat (zal gerust wel met deze geldscheppers)
Voorbeeld:
Mijn witte C Ascona uit 1984 op LPG,had voor de plannen er waren een handelswaarde van tussen de 2000 en 2500 euro,nu zal deze (op benzine,want op gas onverkoopbaar) rond de 1000 euro zitten,dus even grof gezegd,1500 euro weg. Gas moet eruit gehaald worden (OK,ik kan het zelf,maar als ik het moet laten doen,of in die tijd een klusje pak),reken 150 euro,dan moet ie omgekeurd worden,ook 50 euro,ik moet er vrij voor nemen,hatsee,weer 150 euro! Oftewel,op mijn ene auto al 1850 euro verdampt,en dan nog elk jaar 100 euro wegenbelasting en 25 euro schorsen. en dan die mooie gasinstallatie,kan zo bij het oude ijzer,700 piek naar de klote,enneh milieu he,op LPG een CO van minder dan 0,5%,op benzine moet ie toch echt richting de 2% anders rijdt ie voor geen meter met zo’n varajet.goed bezig jongens!!! Nee,tis allemaal erg jammer,maar ik hou het dan bij 1 hobby-Ascona,en dan hoor je mij ook niet over die 100 piek belasting in het jaar,maar vindt wel dat je gratis moet kunnen schorsen,want ze verplichten het je feitelijk.En zo nog vele duizenden meer, die enorm financieel genaaid worden, terwijl de overheidsinkomsten er geen steek beter van worden, geloof mij! Het is zo extreem dat mensen het ook echt niet meer kunnen bekostigen. Eerst stak je het geld inderdaad in een auto die dat waard was omdat de marktwaarde ook hoog was van een oldtimer. Alles wat al die mensen over de jaren hebben geinvesteerd is zo ook verdampt! En alle tijd en liefde die er in zit!! Ik denk dat mensen als Weekers nog op moeten gaan passen, want hij haalt zich van een hoop mensen de woede op de hals! En het ís toch verdorie ook een knoeier zeg!! Je verwacht van een politicus de expertise om zo’n plan met een gerechtigheid te kunnen schapen die mensen begrijpen, en er zich dan zonder verzet bij neerleggen, maar zo met de botte bijl er in had elke boeren lul kunnen doen!!
:wtfWouter van Embden heeft zich wel heel goed ingezet, en wil hem daar heel erg voor bedanken, maar ik ben bang dat het voor niks is geweest, de reacties van de eerste kamer waren nou niet echt van een gewicht dat ze het idee gaven dat het qua besluit enige prioriteit had voor ze. En omdat het in het regeerakkoord heeft meegespeeld zal daarin ook door velen met ‘voorzichtigheid’ in besloten worden helaas.
Nog even met de billen bij mekaar, maar als er op 13 december geen groen licht is voor het ammendement dan is het ben ik bang oorlog. :fy1
5 december 2013 om 16:53 #18070849na goedkeuring door 1e kamer mag u gewoon gaan betalen voor uw oldtimer van 25 tot 40 jaar
[/quote]
6 december 2013 om 07:20 #18070850:thumb :thumb :thumb voor de duitsers
http://www.elsevier.nl/Europese-Unie/nieuws/2013/12/Duitsland-blokkeert-toegang-Roemenen-en-Bulgaren-tot-EU-1425014W/” onclick=”window.open(this.href);return false;
6 december 2013 om 08:57 #18070851@soepkiepe wrote:
:thumb :thumb :thumb voor de duitsers
http://www.elsevier.nl/Europese-Unie/nieuws/2013/12/Duitsland-blokkeert-toegang-Roemenen-en-Bulgaren-tot-EU-1425014W/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dat lijkt me niet relevant.
6 december 2013 om 09:01 #18070852nee in zekere zin heeft het inderdaad niks met oldtimers te maken.
het heeft er daar in tegen wel weer mee te maken dat er nog een land is wat denkt door middel van staken toch wat te bereiken.
ze laten in ieder geval zien dat hun wel een vuist maken voor hun eigen land ;)
iets wat hier meerdere male voor bij komt en word beschouwd als tijd verspilling ;)6 december 2013 om 09:13 #18070853@soepkiepe wrote:
nee in zekere zin heeft het inderdaad niks met oldtimers te maken.
het heeft er daar in tegen wel weer mee te maken dat er nog een land is wat denkt door middel van staken toch wat te bereiken.
ze laten in ieder geval zien dat hun wel een vuist maken voor hun eigen land ;)
iets wat hier meerdere male voor bij komt en word beschouwd als tijd verspilling ;)Het heeft er niks mee te maken, want het onderwerp van een staking heeft natuurlijk wel invloed of het effectief is of niet.
Ik denk dat je met staken voor oldtimers alleen maar een werkdag aan salaris verliest (had je ook twee maanden wegenbelasting van kunnen betalen).
6 december 2013 om 09:58 #18070854Mensen die de brief krijgen is inderdaad die diesel of LPG auto’s hebben.
Ik heb nog geen brief gekregen :angel de kwartbetaling ga ik voor ik rij toch niet in de winter en op jaar basis nog geen paar honderd km :angel
Voor mijn ouders is het zuur die kregen wel een brief en zijn echte liefhebbers van Volvo’s.
Zij hebben er 1 (Volvo 144)van 1967 die ze van winter willen besparen door een goed onderhouden 1983 (Volvo 244) op gas te rijden. Helaas moet de gas pot eruit en gaan ze voor kwart tarief wat betekend dat het oude beestje maar weer in de wintermaanden moet gaan rijden. Nu was die auto na restauratie (1994-1996) toch elke winter gebruikt maar goed blijft :fy16 december 2013 om 10:02 #18070855@ICEQUEEN_Manta_Logan wrote:
Mensen die de brief krijgen is inderdaad die diesel of LPG auto’s hebben.
Ik heb nog geen brief gekregen :angel de kwartbetaling ga ik voor ik rij toch niet in de winter en op jaar basis nog geen paar honderd km :angel
Voor mijn ouders is het zuur die kregen wel een brief en zijn echte liefhebbers van Volvo’s.
Zij hebben er 1 (Volvo 144)van 1967 die ze van winter willen besparen door een goed onderhouden 1983 (Volvo 244) op gas te rijden. Helaas moet de gas pot eruit en gaan ze voor kwart tarief wat betekend dat het oude beestje maar weer in de wintermaanden moet gaan rijden. Nu was die auto na restauratie (1994-1996) toch elke winter gebruikt maar goed blijft :fy1dat kwart tarief lukt alleen in 2014.
in de winter van 2014/15 zal de auto ook op stal moeten of voor het hele jaar betalen
voor mijn 2 bmw’s heb ik nog geen brief gekregen maar die rijden op benzine
6 december 2013 om 10:04 #18070856maar mag je wel met een oude auto van 40 jaar gewoon heele jaar rijden of geld de 3 maanden dan ook
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.