Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2012 om 21:21 #18069530
@asconiakkefietje wrote:
fearless ik snap je enigzins wel met die 3 letterkentekens,
maar de keerzijde ik heb zelf ook 2 ingevoerde auto’s uit duitsland…
bv een rekord station 2.2i gls..dat ding maakt me gewoon blij als ik er naar kijk… maar die is ingevoerd omdat je die hier in nl echt niet zomaar tegenkomt.
zoek er maar eens 1?
die rij ik overigens ook gewoon op benzine…1 op 9 omdat t zo goedkoop is :thumbdown ..
is echt een liefhebberij..import of niet
ben ik dan slechter bezig als jij met een originele hollander op lpg?het gaat niet om welke regel of maatregel of wie fout is of wie niet…
op t moment is voor den haag alles vogelvrij
als t maar geld opbrengt…zon beetje als maffia in italie…maar wij hebben rutte..met zn lelijk poephoofd
ja, want er is nooit hier ene cent belasting voor betaald…..
29 oktober 2012 om 21:21 #18069531Wel klote, wou volgend jaar de belastingvrije Corsa van mijn vrouw te koop zetten maar als je daar wegenbelasting voor moet gaan betalen krijg je daar ook geen drol meer voor.
29 oktober 2012 om 21:21 #18069532AnoniemLid sinds:
1 January 1970Je zal een paar grote auto’s op lpg hebben rijden en je moet daar 1000 -1500 euro wegenbelasting voor gaan betalen dan is de hobby er snel af.
Veel zware oldtimers zullen worden geschorst, en niet meer uit de stalling komen.29 oktober 2012 om 21:23 #18069533van autoweek.nl
Bam, meteen een harde maatregel in het regeerakkoord: de MRB-vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Zo blijkt uit de maatregelen van VVD en PvdA die zojuist zijn vrijgegeven.
Veel details hebben we niet, omdat de partijen niet al te diep op hun plannen ingaan. Maar de maatregel zelf is evengoed duidelijk. “De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft.” Die ‘milieuoverwegingen’ leveren de overheid dan wel 156 miljoen euro per jaar op. De details van de plannen zullen we pas diep in 2013 te horen krijgen, simpelweg omdat dit slechts een algemene beslissing is. Het beleid zal nu moeten worden uitgewerkt door een nieuwe Minister van Financiën (of liever gezegd, zijn staatssecretaris).
Dus of daadwerkelijk alle oude auto’s aan de beurt zijn of dat de leeftijds-ondergrens een forse ruk naar beneden maakt (een reëele optie) weten we simpelweg nog niet omdat de politiek dat zelf nog niets eens weet. Wel een ander punt: dit is typisch een maatregel waar de Tweede Kamer zich heel hard tegenaan gaat bemoeien. Zo werkt de politiek; de VVD vraagt als regeringspartij om verzachting van de maatregel om de echte liefhebbers te ontzien, het kabinet gaat akkoord, en de VVD is niet langer de boeman. Dat soort dingen wordt vaak genoeg vanteovren afgesproken. Maar dat is vooralsnog speculeren.
Kijken we verder naar de belastingopbrengsten van deze maatregel, dan rekenen de partijen pas op extra geld vanaf 2014, dus het ligt voor de hand dat de maatregel dan pas ingaat. De VVD sprak zich voor de verkiezingen uit tégen afschaffing, de PvdA was voor. Het moge duidelijk zijn welke partij in dit geval aan het langste eind heeft getrokken.
Deze maatregel hing al een tijdje in de lucht. Dit onder meer vanwege de milieubezwaren van linkse partijen, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid belastingvrije auto’s die rondreden als 1e auto. Iets wat slecht was voor de schatkist.
Bovag laat in een eerste reactie weten de maatregel nogal rigoureus te vinden. “Je straft hiermee de liefhebber, en bovendien doe je het rijdend nationaal erfgoed niet veel goeds aan”, aldus woordvoerder Paul de Waal. “Wij pleiten voor aanpak van het misbruik van de regeling, zodat de echte sleutelaar wordt ontzien. Op deze manier is het wel erg van dik hout zaag men planken.”
Dit bericht oogt natuurlijk merkwaardig gezien het bericht van afgelopen week dat de vrijstelling veilig leek. Helaas is dit de wondere wereld van de politiek. Het is logisch, als je snapt hoe het werkt. Het beleid van het vorige kabinet loopt door tot er een nieuw kabinet zit. Atsma besloot (onder druk van Financiën) als staatssecretaris van Milieu vorige week dat er geen behoefte was aan nieuw beleid op dit punt. Tot zover helder. Maar dat Rutte en Samsom ondertussen andere plannen aan het smeden waren voor het nieuwe kabinet, daar staat hij helemaal buiten. Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, totaal onlogisch zijn deze berichten niet. Nog zo’n politiek punt: vermoedelijk wordt Frans Weekers opnieuw staatssecretaris van Financiën. Hij altijd was fel tegen afschaffing van de vrijstelling. Echter krijgt hij straks ‘van boven’ (het regeerakkoord) , de opdracht mee om de vrijstelling af te schaffen. Dus hij zal wel moeten. Maar tot het belastingplan 2014 volgend jaar daadwerkelijk is aangenomen, blijft er hoop.
29 oktober 2012 om 21:29 #18069534@Senatorman wrote:
Je zal een paar grote auto’s op lpg hebben rijden en je moet daar 1000 -1500 euro wegenbelasting voor gaan betalen dan is de hobby er snel af.
Veel zware oldtimers zullen worden geschorst, en niet meer uit de stalling komen.denk dat de meeste diesel en LPG auto’s voor export afgemeld en gesloopt zullen worden
29 oktober 2012 om 21:36 #18069535:puke @asconiakkefietje wrote:
fearless ik snap je enigzins wel met die 3 letterkentekens,
maar de keerzijde ik heb zelf ook 2 ingevoerde auto’s uit duitsland…
bv een rekord station 2.2i gls..dat ding maakt me gewoon blij als ik er naar kijk… maar die is ingevoerd omdat je die hier in nl echt niet zomaar tegenkomt.
zoek er maar eens 1?
die rij ik overigens ook gewoon op benzine…1 op 9 omdat t zo goedkoop is :thumbdown ..
is echt een liefhebberij..import of niet
ben ik dan slechter bezig als jij met een originele hollander op lpg?het gaat niet om welke regel of maatregel of wie fout is of wie niet…
op t moment is voor den haag alles vogelvrij
als t maar geld opbrengt…zon beetje als maffia in italie…maar wij hebben rutte..met zn lelijk poephoofd
Uitzonderingen met importautos zijn er altijd, dat is netzoals bijv een auto uit amerika halen. Dan krijg je ook zon fijne lelijke 3letterige plaat.
Liefhebbers heb je overal, ook met importauto’s.Ik heb alleen zon schurft hekel aan die lui die met een imortbakrijden die ze zo van marktplaats getrokken hebben bij de zoveelste handelaar. Dat zijn geen liefhebbers. Die hebben die wagen niet gekocht omdat ze hem zo mooi vinden, of omdat ze er al jaren van droomden om zon auto te hebben.
Dat valt dan nog extra op met zon nieuw kenteken op de auto.
“Goedkoop rijden he?!”, is een std opmerking bij de benzinepomp :puke
Das geen liefhebber, das een profiteur.
De wagen die ik dagelijks rij is ook een importwagen maar wel 1 met historische kentekenplaten. En ik gebruik m dagelijks…omdat het kan en omdat mn werk nog geen 10 minuten verder op zit. Dus km’s vreten doe ik er ook niet mee.
Goedkoop lpg is het voor mij ook niet, ik rij 1 op 5 a 6. Dat zou op benzine wat zuiniger zijn, maar ben dus net zo duur uit als ik op benz zou rijden.29 oktober 2012 om 21:38 #18069536trashmetal…heb zon auto omdat ik liefhebber ben van opel…met rekord helemaal..
ons pa heeft toevallig ruim 20 jaar met dezelfde e2 rekord gereden
die heeft genoeg belasting betaald maar degene die er nu gratis en op lpg mee rond rijd?
is dat een liefhebber dan? of rijd die m omdat ie belastingvrij is??? verklaar die maar dan….?en ik betaal al belasting genoeg voor mijn omega…..rest is hobby
29 oktober 2012 om 21:45 #18069537een goede oplossing?
als je belasting zou moeten betalen voor je dagelijkse auto…een minimum bedrag dus geen suzuki alto of iets dergelijks.
en je oldtimer daarnaast dan belastingvrij is.zou je je oldtimer als enige auto op bv lpg hebben dat ie dan volledig in de wegenbelasting valt…
net als een oldtimerverzekering niks moeilijks aan toch?
29 oktober 2012 om 21:54 #18069538het gaat mij niet om de liefhebber ja of nee
puur het feit dat ik vind dat een auto hier eerst zijn 25 of 30 jaar belasting moet voldoen
dat zou niet meer dan eerlijk zijn
en er zouden meer opeltjes gered worden van de sloop ;)29 oktober 2012 om 22:03 #18069539@asconiakkefietje wrote:
een goede oplossing?
als je belasting zou moeten betalen voor je dagelijkse auto…een minimum bedrag dus geen suzuki alto of iets dergelijks.
en je oldtimer daarnaast dan belastingvrij is.zou je je oldtimer als enige auto op bv lpg hebben dat ie dan volledig in de wegenbelasting valt…
net als een oldtimerverzekering niks moeilijks aan toch?
Niet mee eens ik heb een leaseauto waar ik niet prive mee mag rijden.
Dus dan zou ik toch 1 belasting moeten betalen :hmmz29 oktober 2012 om 22:11 #18069540ja !
een belastingvrij exemplaar is immers een hobby bolide.
dus voor regulier verkeer heb je een daagse bolide… dus niet tax free
;)29 oktober 2012 om 22:16 #18069541Het beste is kilometer heffing invoeren oldtimer wel of niet, diegene die
meer rijd moet ook meer betalen. Alleen om dat te realiseren is nog
niet zo eenvoudig…Voor de auto liefhebber/verzamelaar met interessante jonge auto’s
bijvoorbeeld Lotus Omega betalen dan ook alleen maar als ze er mee
rijden.29 oktober 2012 om 22:17 #18069542icequeen…die belasting is dan toch door je baas betaald?
gaat mij puur over t feit dat je niet als 1e vervoer belastingvrij op lpg rijd.trashmetal ik snap die redenering van je niet zo goed.
in feite is elke auto op daf volvo en spijker na vroeg of laat geimporteerd.ik ben 33 dus ik heb nooit geen 25 jaar belasting betaald..origineel nl of import.
29 oktober 2012 om 22:35 #18069543@asconiakkefietje wrote:
icequeen…die belasting is dan toch door je baas betaald?
gaat mij puur over t feit dat je niet als 1e vervoer belastingvrij op lpg rijd.trashmetal ik snap die redenering van je niet zo goed.
in feite is elke auto op daf volvo en spijker na vroeg of laat geimporteerd.ik ben 33 dus ik heb nooit geen 25 jaar belasting betaald..origineel nl of import.
klopt, mijn astra is eind december 1993 van de band gerold bij opel Antwerpen
vanaf januari 1994 is hij de staatskas aan het spekken
de corsa van mn vriendin sinds 1986, dus 26 jaar
jouw ascona heeft hier 0,0 belasting opgebracht
dus vind niet dat jij dat recht hebt nee om wegenbelastingvrij te rijden
mn meissie wel :angel29 oktober 2012 om 22:39 #18069544dus dan is jouw meissie flink aan het profiteren van een ander zijn betaalde belasting.
of heeft jouw meisje al 26 jaar de staatskas gespekt met die auto?29 oktober 2012 om 22:40 #18069545Nou zoalst er nu uitziet kan iedereen volle pond gaan betalen
Heb der vier staan 1 betaal ik belasting voor vindt ik ook niet erg maar goed als je ze der bij heb rij je er gemiddeld ook weinig mee
Had er 1 bij van keuring naar keuring dscht 1400 km29 oktober 2012 om 22:46 #18069546@asconiakkefietje wrote:
dus dan is jouw meissie flink aan het profiteren van een ander zijn betaalde belasting.
of heeft jouw meisje al 26 jaar de staatskas gespekt met die auto?Probeer het maar af te schuiven, had de 1e eigenaar hem maar niet weg moeten doen ;)
Bovendien is mijn astra 1e auto en niet wegenbelastingvrij
De mogelijkheid om met een importbak wegenbelastingvrij te mogen/kunnen rijden heeft de regeling gekilled29 oktober 2012 om 22:50 #18069547en wat kost t de staat?
als ze dit doorzetten?eventjes vergeten dat er een hele business draait om oldtimers?
onderdelenhandel…restaurateurs..garagebedrijven..handelaren magazines….beurzen evenementen
als die wegvalt wat dan?
wat dan rutte?29 oktober 2012 om 22:51 #18069548Laten we een beetje volwassen blijven en niet welles nietes spelen.
We weten op dit moment niet helemaal Wat ze van plan Zijn, bedenk wel
Wanneer ze het wegenbelasting vrije stelsel gaan aanpassen dat er wel iets gaat
Gebeuren bij diverse clubs/verenigingen. Wat denk je van verzekeringsmaatschappijen die niks meer kunnen,
Wat denk je van de fehac ? Die gaat nog wel even aan de bel trekken hoor.Nee denk dat we het moeten afwachten , iets Wat we zowieso moeten doen.
Het is van de zotte 3 dagen geleden zeggen dat de vrijstelling gewoon blijft en dan ineens niet.
Eerst de vrijstelling uitrekken naar 30 jaar, en nu afschaffen. Hmmm
29 oktober 2012 om 22:53 #18069549Inderdaad overmorgen zeggen ze auto’s vanaf 40 jaar vrij
29 oktober 2012 om 22:53 #18069550We zullen voorlopig maar even hoop houden en afwachten…
Ben het wel eens met bijvoorbeeld eddepet, als je meerdere hobby autos hebt staan, dan is de lol er wel vanaf als je straks voor die paar lullige kilometers bijvoorbeeld 4 of 5 of weet ik veel hoeveel keer dat bedrag mag gaan betalen.
En even over al dat import gelul. Ik heb mijn laatste manta vorig jaar uit belgie gehaald, dus ik zal ook wel een smerige profiteur zijn.
Is dit afgunst ofzo? Achterlijk gelul!Het feit dat het zelfs iemand dwars kan zitten dat ik met mijn import manta nooit geld heb betaald aan “mijn” overheid…
Ben je wel helemaal lekker? Een moderne nsb’er vind ik je dan!Ik heb zelfs geen moeite met al die importbakken die hier opgereden worden door de profiteurs die lekker goedkoop willen rijden, ze zoeken het maar uit. Nooit last van ondervonden. Ik kan alleen maar boos zijn op “onze” overheid. Een poppekast is het.
Iedere oldtimer welke als 2e auto gebruikt wordt moet gewoon belastingvrij blijven.
29 oktober 2012 om 22:57 #18069551@lenn0 wrote:
We zullen voorlopig maar even hoop houden en afwachten…
Ben het wel eens met bijvoorbeeld eddepet, als je meerdere hobby autos hebt staan, dan is de lol er wel vanaf als je straks voor die paar lullige kilometers bijvoorbeeld 4 of 5 of weet ik veel hoeveel keer dat bedrag mag gaan betalen.
En even over al dat import gelul. Ik heb mijn laatste manta vorig jaar uit belgie gehaald, dus ik zal ook wel een smerige profiteur zijn.
Is dit afgunst ofzo? Achterlijk gelul!Het feit dat het zelfs iemand dwars kan zitten dat ik met mijn impt geld heb betaald aan “mijn” overheid…
Ben je wel helemaal lekker? Een moderne nsb’er vind ik je dan!Ik heb zelfs geen moeite met al die importbakken die hier opgereden worden door de profiteurs die lekker goedkoop willen rijden, ze zoeken het maar uit. Nooit last van ondervonden. Ik kan alleen maar boos zijn op “onze” overheid. Een poppekast is het.
Iedere oldtimer welke als 2e auto gebruikt wordt moet gewoon belastingvrij blijven.
Eens king:
29 oktober 2012 om 22:59 #18069552tja ik vind dat de huidige regeling gehandhaafd mag blijven
en alleen voor auto’s die hier al 25 a 30 jaar rondrijden en belasting hebben betaald
enige manier om de niet liefhebbers te weren met hun stinkhokken
helaas zullen er dan ook wat wel liefhebbers tegen het verkeerde been geschopt worden
maar dat was al duidelijk :jerryen wat de handel in oldtimers en onderdelen betreft
die zal zo gewoon stabiel blijven of zelfs toenemen
waarde van een nederlandse oldtimer zal dan ook stijgen29 oktober 2012 om 23:02 #18069553@trashmetal wrote:
tja ik vind dat de huidige regeling gehandhaafd mag blijven
en alleen voor auto’s die hier al 25 a 30 jaar rondrijden en belasting hebben betaald
enige manier om de niet liefhebbers te weren met hun stinkhokken
helaas zullen er dan ook wat wel liefhebbers tegen het verkeerde been geschopt worden
maar dat was al duidelijk :jerryen wat de handel in oldtimers en onderdelen betreft
die zal zo gewoon stabiel blijven of zelfs toenemen
waarde van een nederlandse oldtimer zal dan ook stijgenJe hebt idd een boost nodig. 1tje naar de realiteit
( nee Ik rijd geen import ‘stinkhok’ alleen origineel hollandse ‘stinkhokken’ )
29 oktober 2012 om 23:03 #18069554@lenn0 wrote:
We zullen voorlopig maar even hoop houden en afwachten…
Ben het wel eens met bijvoorbeeld eddepet, als je meerdere hobby autos hebt staan, dan is de lol er wel vanaf als je straks voor die paar lullige kilometers bijvoorbeeld 4 of 5 of weet ik veel hoeveel keer dat bedrag mag gaan betalen.
En even over al dat import gelul. Ik heb mijn laatste manta vorig jaar uit belgie gehaald, dus ik zal ook wel een smerige profiteur zijn.
Is dit afgunst ofzo? Achterlijk gelul!Het feit dat het zelfs iemand dwars kan zitten dat ik met mijn import manta nooit geld heb betaald aan “mijn” overheid…
Ben je wel helemaal lekker? Een moderne nsb’er vind ik je dan!Ik heb zelfs geen moeite met al die importbakken die hier opgereden worden door de profiteurs die lekker goedkoop willen rijden, ze zoeken het maar uit. Nooit last van ondervonden. Ik kan alleen maar boos zijn op “onze” overheid. Een poppekast is het.
Iedere oldtimer welke als 2e auto gebruikt wordt moet gewoon belastingvrij blijven.
Neem aan dat je het tegen mij hebt
Ik ben hier niet aan het schelden of doen maar verkondig gewoon mijn mening
En dit is een forum in een democratisch land dus dat mag ik
Of je dit nu leuk vind of niet zal mij een worst wezen
Maar mij voor NSB er uitmaken gaat mij wel een beetje ver…… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.