weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Forumindex Forums Overige Auto algemeen weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1,076 tot 1,100 (van in totaal 2,008)
  • Auteur
    Berichten
  • #18070506
    geert opel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 February 2013

      ja als ze de auto weg doen zijn ook niet echte lief hebers in mij ogen maar ja

      want dan doen ze de auto naar de sloop hoe gek ben je dan

      #18070507
      turbo.d
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 June 2013

        Het heeft toch geen zin; ze hebben ergens geroken dat ze hier geld kunnen halen dus doen ze dat linksom of rechtsom.
        Alle argumenten waarom ze de belasting wilden heffen zijn al met goede tegen argumenten en onderbouwde stelling van tafel geveegd.

        Toch gaat het door.

        Ik vind het alleen erg jammer dat er nu belasting over hobby wordt geheven.
        Omdat het toch niet valt tegen te houden/terug te draaien ben ik van mening: Als een oldtimer bezitter voor zijn hobby voertuig moet betalen, dan moeten er voor alle voertuigen belasting betaald worden.

        En ook houderschapsbelasting heffen op bootjes.

        #18070508
        geert opel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 February 2013

          ja en veral op die dike jachten van die dike heeren en ja als het er door komt komt het toch

          alle maal geld kloperrie

          #18070509
          turbo.d
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 June 2013

            Vandaar ook mijn opmerking.
            vind het overigens ook belachelijk dat de Accijns op LPG volgend jaar ook nog eens met 7ct per liter omhoog gaat. gewoon hoppa.

            #18070510
            Freestyler
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 January 2006

              Wie kan mij uit leggen waarom het normaal en goed is dat wanneer men iets extra’s heeft, de overheid daar gelijk van moet profiteren?

              Ze krijgen per jaar miljarden binnen via belastingen en accijnsen. Waar is ons profijt daarvan?

              Maar goed, voorlopig is het plan van Weekers door de Raad van State afgeschoten. Dus voorlopig blijft het zoals het is. Vanaf 25 jr volledig Mrb vrij, en vanaf 1987 de overgangs regeling.
              Hopen dat dat ook zo blijft. Want er zijn liefhebbers die geen 2de auto kunnen veroorloven, tot hun nek in de schuld zitten, en toch voor hun werk mobiel moeten zijn. (en die groep zal de komende jaren jammer genoeg gaan groeien) Moeten die dan verder de sjit in gejaagd worden door extra Mrb en extra lasten verzwaring?

              Maw, fijn laten zoals het is.
              Een vignet is aan zich geen verkeerd idee, maar idd ook voor alle auto’s, vaartuigen en andere motorvoertuigen. Kortom, alles over 1 kam.

              #18070511
              soepkiepe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2010

                @turbo.d wrote:

                Het heeft toch geen zin; ze hebben ergens geroken dat ze hier geld kunnen halen dus doen ze dat linksom of rechtsom.
                Alle argumenten waarom ze de belasting wilden heffen zijn al met goede tegen argumenten en onderbouwde stelling van tafel geveegd.

                Toch gaat het door.

                Ik vind het alleen erg jammer dat er nu belasting over hobby wordt geheven.
                Omdat het toch niet valt tegen te houden/terug te draaien ben ik van mening: Als een oldtimer bezitter voor zijn hobby voertuig moet betalen, dan moeten er voor alle voertuigen belasting betaald worden.

                En ook houderschapsbelasting heffen op bootjes.

                neem aan dat je hier bedoeld dat het geen zin heeft om de snelwegen dicht te zetten?
                mwoa, als je alle gote wegen dicht zet komt niemand meer op zijn werk, den haag moet dan echt wel met oplossingen komen.
                stel je zet de snelweg een week dicht, is ook een week geen winkel bevoorrading, is ook een weeg geen omzet voor de tankstations.
                moet jij eens zien wat den haag dan aan belasting en accijns gaat missen, wedden dat ze ons dan wel tegemoed zullen moeten komen?
                nou pakt het op papier altijd mooier uit dan praktijk, dat is simpel zat.
                maar ik begin inmidels wel zatte worden van al die klagende mensen, maar ze laten het wel allemaal gebeuren, dat is wat ik bedoel met dat poppetje aan een touwtje.
                het word tijd dat het volk eens wat laat merken over hoe ze er over denken in plaats zich te laten leiden door 1 zo mongool in den haag.
                en dat is gewoon ff mijn mening momenteel, dat klagen helpt niet..DOEN!!

                #18070512
                mscalibrav6
                  Lid sinds:
                  26 May 2012

                  Onjuist. RVS heeft NIETS afgeschoten, alleen maar gezegd dat het plan niet deugt, onduidelijk is en niet klopt. Weekers
                  moet terug naar de tekentafel en weer wijzigingen of nog strengere regels bedenken! (Zie BNR.nl) Maar biedt VrijstellingOldtimer
                  weer meer nieuwe kansen.

                  Sterker nog RVS heeft helemaal geen stemrecht, maar is een advies orgaan van het kabinet/regering en hoeft het advies helemaal niet op te volgen! Alleen 1e EN 2e Kamer hebben stemrecht. 2e Kamer had al ingestemd, het wachten is nog steeds op de 1e Kamer, en wat de kabinet/regering met het advies van de RVS gaat doen. Duidelijker kunnen we het niet maken, alleen langslepender. :???:

                  #18070513
                  eddepet007
                    Lid sinds:
                    11 February 2005

                    Maak je borst maar nat boten tax komt er ook aan
                    Kan mijn speedboot ook weg straks

                    Mensen met luxe jachten en hele dure oltimers kijken niet op 100 euro pm

                    #18070514
                    turbo.d
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 June 2013

                      Daar heb je gelijk in Eddepet; de mensen die de duurste oldtimers rijden hebben meestal geen reden tot klagen; echter dit zijn dan ook niet de “profiteurs” waarom deze hele regeling is begonnen.
                      Helaas is het zo dat die mensen er toch nooit wat van voelen.

                      De mensen zoals jullie en ik worden altijd gepakt, omdat we nu net kunnen betalen. Ik baal er zelf gewoon van dat ze nu op mijn hobby belasting gaan heffen, terwijl mijn hobby auto aan onderhoud/restauratie genoeg kost en over de prijs van de benzine die erin gaat maar te zwijgen.

                      Ik rijdt met mijn oldtimer over de afgelopen jaar gemiddeld tussen de 5.000 en 10.000 km per jaar. Dat is sinds eind 2010 al drastisch minder geworden en in de wintermaanden tussen november en april rij ik toch al nooit.

                      Ik heb mijn oldtimer sinds oktober 2005, dus heb ik al 8 jaar kunnen rijden zonder te staat extra te spekken. Dus vanaf januari 4 jaar kwart tarief betalen wat uitkomt op zo’n €120,- per jaar. Wat dan omgerekend weer €10,- per maand is. En dan over 4 jaar LPG erin lepelen en verder pruttelen.

                      Ik ben er niet blij om, maar het zat er idd al een tijd lang aan te komen. Als ik kijk en zie dat 80% van de oldtimerscene wordt gedomineerd door importwagens dan snap ik wel dat er iets gedaan moet worden.

                      Misschien toch een importheffing treffen op die wagens :?:

                      gr
                      Marcel

                      #18070515
                      peter777
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 January 2011

                        Mwa, je hebt al aardig wat aan de staatskas bijgedragen in de vorm van BTW voor je onderdelen en benzine. Maar die uitgaven kan je spreiden, en overgaan tot koop wanneer je de financiële ruimte er voor hebt. Die wegenbelasting hakt er elke maand behoorlijk in, en voor de rijke stinkerds maakt dat idd niet veel uit. Voor jan modaal is 100 euro extra per maand voor iets wat als hobby object in de schuur staat best veel. Als iedereen om die reden zijn wagen naar de pers duwt (op de echt mooie exemplaren na natuurlijk) dan stort die hele handel er omheen ook in. De staat gaat hier hoe dan ook niks meer op verdienen, het enige resultaat is een hele hoop pissige hobbyisten.

                        En wat de MB diesels betreft, gewoon een dikke import tax op goede exemplaren. Slechte niet gekeurde exemplaren een voordeeltje geven, want dat spul moet dan worden opgeknapt -> werkgelegenheid.

                        En voer gewoon een vignet in waarmee je elke maand kan beslissen of je gaat rijden of niet. En de beetje liefhebber rijd niet met zijn of haar wagen door de pekel.

                        #18070516
                        kadscona
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 April 2005

                          Mailtje van de HOCN:

                          Raad van State laat niets heel van voorgestelde oldtimerregeling

                          De Raad van State heeft geen spaan heel gelaten van de oldtimerregeling zoals die dit voorjaar werd overeengekomen door Staatssecretaris Frans Weekers en de oldtimeralliantie. Dat meldt politiek verslaggever Hans Verbeek op Business News Radio. Op tal van punten werd het 40-jaar compromis door de mangel gehaald. Het politieke orgaan lijkt daarmee een belangrijke vervolgstap te zetten van het door Vrijstellingoldtimer.nl geinitieerde offensief tegen de aanpassing van de huidige regeling.

                          Onduidelijk en niet uitvoerbaar
                          De regeling is onduidelijk en niet uit te voeren. Hij moet volledig worden herzien. Het 40-jaar compromis krijgt een dikke onvoldoende van de Raad van State. Verder gaf het politieke orgaan aan dat “in geld de politieke maatregel niet veel voorstelt”. Dat is discutabel, want het bedrag aan gederfde inkomsten bij invoering van de oldtimerregeling plaatst die opmerking al in een ander perspectief.

                          Struikelblok
                          Waar de Raad van State met name over struikelt is de overgangsregeling voor benzineauto’s die ouder zijn dan 26 jaar.. “Die mogen drie wintermaanden niet rijden om voor een kwarttarief in aanmerking te komen. En voor dieselaars en LPG-rijders met een auto tussen 26 en 40 jaar oud telt dat allemaal niet. Het is ondoenlijk om dat te monitoren en dus niet of nauwelijks uitvoerbaar.” Ook het milieuargument kan van tafel: “Dat verhaal is helemaal niet te controleren, zacht uitgedrukt.”

                          Niets aan duidelijkheid
                          De Raad van State is duidelijk in het oordeel. Het 40-jaar compromis is onuitvoerbaar en onduidelijk. Er is nog iets: het is ook inconsequent en strookt niet met de opvattingen die Staatssecretaris Frans Weekers eerder over de oldtimerproblematiek had. In een Kamerdebat zei hij ooit dat hij niet voor specifieke groepen oldtimerbezitters allemaal uitzonderingen en aparte regels wilde creëren. De oldtimerregeling zoals nu voorgesteld staat daar haaks op.

                          Oorspronkelijk evaluatiemoment
                          Eerder toonde Vrijstellingoldtimer.nl- de enige belangenbehartigende organisatie die zich nog met de strijd tegen het 40-jaar compromis bezighoudt- al aan dat er ook juridisch van waterdichtheid niet te spreken is. Daarbij kwam nog iets opmerkelijks aan het licht: de huidige regeling- het Amendement Van Vliet- zou pas in 2015 door Den Haag worden geevalueerd. Een aanpassing van de huidige oldtimerregeling is ook daarom al hoogst merkwaardig.

                          Vervolgstap
                          De Raad van State heeft in ieder geval een zeer duidelijk signaal afgegeven. Een signaal dat de inspanningen van Vrijstellingoldtimer.nl bevestigt. En een heel belangrijke vervolgstap is in de richting van het behoud van de MRB-vrijstelling voor old- en youngtimers in de huidige vorm.

                          Een en ander is na te lezen op http://www.amklassiek.nl/raad-state-kraakt-voorgestelde-oldtimerregeling/2013/09/18/#” onclick=”window.open(this.href);return false;

                          Zoals hierboven al is gezegd, de RVS is een advies orgaan, kunnen nergens over stemmen en hebben dus geen macht, maar toch ben ik blij dat ze het plan kraken. Het is immers ook een slecht plan en hoe meer dat gezegt wordt, hoe beter het is. Ik blijf hopen.

                          #18070517
                          Freestyler
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 January 2006

                            @peter777 wrote:

                            En de beetje liefhebber rijd niet met zijn of haar wagen door de pekel.

                            Dit vind ik nu de meest onnozele opmerking die er is :fy1 :swear

                            Dus omdat ik mijn senator door weer en wind, zomer of winter, laat rijden, ben ik geen liefhebber?
                            :argue :fy1

                            Niet iedereen kan de luxe van 2 auto’s veroorloven….
                            (5 jaar geleden kon ik op mijn salaris en een buick park avenue en een manta B onderhouden, incl mrb. Nu met moeite enkel de senator ZONDER mrb)

                            #18070518
                            manta73
                              Lid sinds:
                              21 February 2010

                              Dus omdat ik mijn senator door weer en wind, zomer of winter, laat rijden, ben ik geen liefhebber?
                              :argue :fy1

                              Dat wordt niet gezegt,echter de praktijk is dat je oldtimer er niet van opknapt als je door weer en wind,en pekel rijdt.
                              En dat weerhoud de meeste liefhebbers van oldtimers om het wel te doen.

                              Ik vindt het alleen maar goed dat men onderscheid maakt tussen hen die er financieel voordeel uit proberen te halen,en hen die hun oldtimer proberen te behouden.
                              Zodat deze er over 20 jaar ook nog is.
                              Cultureel erfgoed

                              #18070519
                              soepkiepe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 August 2010

                                Beste harjan,

                                Raad van State
                                “De Raad van State is onafhankelijk adviseur van de regering over wetgeving en bestuur en hoogste algemene bestuursrechter van het land.”, aldus de Raad van State. De RvS heeft het belastingplan 2014 beoordeeld en was zeer kritisch over de oldtimerregeling (het 40 jaar compromis). U leest hier meer over in een artikel van Erik van Putten op de site van Auto Motor Klassiek. Wederom een bevestiging dat de maatregel niet deugt! Uiteraard weer munitie voor ons om dit plan ongedaan te maken.

                                Belofte maakt schuld!
                                Vandaag vrijdag 20 september is Minister Schultz van Haegen een uur lang te gast in de BNR Autoshow. Heel goed dat daar gesproken gaat worden over wegen, maar het lijkt wel of men vergeten is dat het vervallen van de vrijstelling voor oldtimers onder haar verantwoordelijkheid valt! Zij was op 19 januari 2013 te gast bij de TROS Autoshow en zei daar letterlijk het volgende: “Wat voor mij van belang is dat de keuze die wij nu maken eigenlijk niet gaat over de hoogte van de uitstoot, maar wat we gezegd hebben als kabinet: eerst stond in het regeerakkoord dat alle auto’s motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Nu is gezegd in overleg met de kamer, nee, we halen de specifieke oldtimers eruit. Dat zijn alle auto’s die de hele maand in de schuur staan en dan op zondag opgepoetst naar buiten gereden worden. Die auto’s, daarvan zeggen we: die willen we er nog steeds buiten laten vallen. Wat we niet willen zijn de jaren 80 auto’s die de hele tijd in de steden rijden. In de stad is de luchtkwaliteit het ergste en dat wordt door die diesels veroorzaakt. Die zullen dus gewoon motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen. De echte hobbyauto’s die willen we erbuiten laten vallen, ongeacht de uitstoot.”

                                OPROEP
                                Laat die belofte nou NIET waargemaakt zijn! Het lijkt ons daarom een goed idee om haar hier vandaag nog even aan te herinneren en roepen daarom iedereen op om vandaag vanaf 15:00 uur tweets te sturen naar @BNRautoshow en haar te vragen waarom deze belofte nog niet inglost is. En volg live de Autoshow op http://www.bnr.nl/radio/” onclick=”window.open(this.href);return false; vanaf vandaag 15:00 uur.

                                Helpt u mee om dit trending topic te maken?

                                Met vriendelijke groet,

                                Wouter van Embden,
                                Namens Team VrijstellingOldtimer

                                dus… twitteren allemaal!!!
                                (ik heb helaas geen twitter.)

                                #18070520
                                Marius28
                                  Lid sinds:
                                  22 July 2011

                                  En de beetje liefhebber rijd niet met zijn of haar wagen door de pekel…
                                  Dit vind ik nu de meest onnozele opmerking die er is ..

                                  Er zijn 2 soorten liefhebbers van oudere auto’s:
                                  De 1e groep heeft hem voor dagelijks gebruik en rijdt ook in regen, sneeuw en pekel, maar zorgt er wel voor dat die er tegen kan en doet er alles aan om de wagen goed te houden. (o.a. steeds schoonmaken / onderkant reinigen / undercoating goed houden, etc.)
                                  De 2e groep heeft een troetel auto die gevoelig is voor vocht, pekel e,d,. deze wagen wordt alleen bij mooi weer uit de stalling gehaald voor een plezier ritje.

                                  Maar om te blijven bij het onderwerp van de topic: WE GEVEN DE MOED NIET OP en doen er alles aan om de MRB voorstellen van tafel te krijgen. Bezwaren en handtekeningen tekenen en indienen. enz.
                                  De voorstellen zijn eigenlijk al afgekeurd door de Raad van Staten. Veel oldtimer liefhebbers hebben hun klassieker al weggedaan (diesel wagens) voordat de wagen helemaal niks meer waard zou zijn. Straks komt er een heel andere regeling en hebben ze er spijt van.
                                  Ik houd mijn Opel Monza 2.5E met LPG nog lekker even onder zeil staan, totdat de beslissing bekend is.

                                  Groet, Marius

                                  #18070521
                                  geert opel
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 February 2013

                                    ja waarom nu verkoopen eerst de blauwe brief in de bus maar dan rijd ik nog met oude opel

                                    om dat ik het mooie autos vind gewoon het heele jaar om dat ik het mooie vind

                                    dan maar een belasting onderduiker maar dat maakt me niet uit ben gewoon lief hebber van aude autos

                                    #18070522
                                    ICEQUEEN_Manta_Logan
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 February 2006

                                      Voor januari 2014 moet je aangeven voor kwart tarief anders betaal je voor de gehele jaar 100%!!!!

                                      #18070523
                                      soepkiepe
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        10 August 2010

                                        @ICEQUEEN_Manta_Logan wrote:

                                        Voor januari 2014 moet je aangeven voor kwart tarief anders betaal je voor de gehele jaar 100%!!!!

                                        meer info?
                                        bron of zo?
                                        anders betaal ik heel veel geld met mijn gas haha

                                        #18070524
                                        peter777
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 January 2011

                                          @ICEQUEEN_Manta_Logan wrote:

                                          Voor januari 2014 moet je aangeven voor kwart tarief anders betaal je voor de gehele jaar 100%!!!!

                                          Waar wat en hoe? Nog niks gezien wat hier mee te maken heeft. Zal toch eerst een brief van de belastingdienst moeten krijgen om daar op te kunnen antwoorden ;)

                                          #18070525
                                          eddepet007
                                            Lid sinds:
                                            11 February 2005

                                            Daarom geert
                                            Jaren lang zomer en winter gereden
                                            Nu gaat de rooie deze winter wel onderdak maar denk dat ie toch nog wel paar ritjes maakt in dec maarniet zoveel meer als voorheen
                                            Maar moch er nog 1 bij komen wordt het deze winter werr gewoon manta rijden

                                            #18070526
                                            geert opel
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 February 2013

                                              ja eddie het is mooie hobbie en rijd er gewoon graag in rij ook de heele jaar in oude opel s om dat ik het

                                              mooie auto.s en hobbie vind dat pakt niemant af

                                              #18070527
                                              jethro
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 February 2008

                                                Er is hoop!!
                                                Jazeker, klik op onderstaande link en lees verder……………………….. :thumb

                                                http://daskapital.nl/2013/09/oldtimers_vs_de_staat.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                #18070528
                                                soepkiepe
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 August 2010

                                                  hoor hier en daar berichten dat het sowieso wel weer ff stil licht rond die plannen, maar nog nergens bevestiging

                                                  #18070529
                                                  soepkiepe
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2010

                                                    Bovenstaande foto roept wellicht vragen bij u op. U ziet hier Kamerlid Roland van Vliet van de PVV. Hij was het, die eind 2011 zijn amendement indiende waarna klassiekerliefhebbers eindelijk rust dachten te hebben gekregen. Het was zijn amendement dat de import van met name jonge oldtimers (op diesel) effectief terugdrong. VrijstellingOldtimer koos ervoor om het nieuws dat wij u te melden hebben vandaag als eerste aan hem voor te leggen. Ondanks de hectiek van de Algemene Beschouwingen nam hij ruim de tijd voor een goed gesprek. En wat blijkt? Hij was het volledig met ons eens! Morgen staat het gehele interview met Van Vliet online.

                                                    Tot op heden heeft u van ons nog niet al te veel in de media vernomen, maar dat gaat met ingang van morgen veranderen. Wij zijn in de afgelopen maanden druk bezig geweest om ons dossier compleet te maken. Om onze teksten te toetsen en onze cijfers te onderbouwen. Dankzij de enorme inzet van ons team is dat dossier nu klaar. Dit kunt u in zijn geheel vanaf morgen van onze site downloaden. Het is nu tijd dat de waarheid rondom het oldtimer-dossier verteld wordt! Natuurlijk zouden wij dit graag nu al met u delen, maar u zult toch nog even tot morgen moeten wachten. Om uw verwachtingen toch enigszins te temperen: morgen wordt helaas nog niet bekend gemaakt dat de maatregel al van tafel gaat. Maar de eerste stap daartoe gaat gezet worden, dat staat wel vast.

                                                    Wij nodigen u van harte uit om morgen het Financieele Dagblad te kopen of af te stemmen op BNR, maar vooral ook in de middag de BNR Autoshow te luisteren waar ik in gesprek ga met Wouter Karssen en Meindert Schut over dit onderwerp, maar houd zeker ook de websites van Auto Motor Klassiek, Autoblog, Het Automobiel, Auto Motor Youngtimer en Autoweek in de gaten.

                                                    Morgen, kortom, hoort u meer van ons!

                                                    Met vriendelijke groet,

                                                    Wouter van Embden,
                                                    Namens Team VrijstellingOldtimer

                                                    #18070530
                                                    trashmetal
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 February 2007

                                                      Paarden belasting zouden ze moeten gaan heffen
                                                      en een dikke prent als de ruiter zn stront niet opruimt!! :thumbdown

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,076 tot 1,100 (van in totaal 2,008)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.