Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2013 om 16:44 #18070481
nee, en daarom wacht ik lekker af.
maar als jij ze graag plat wil laten drukken.. succes.ik ga liever voor de snelweg dicht gooien, voornamelijk de hoofdwegen.
net zo lang tot dat meneer rutte die plannen van tafel veegt en er voor kiest die regel te laten zoals die is.als de mensen zien dat dat werkt, moet jij eens op letten wat er nog meer op de staking lijst komt.
denk bijvoorbeeld aan de kosten van het ziekenfonds, de verhooging van de auto belasting.
ze lijken wel van de pot gerukt in den haag.toevallig hoorde ik meneer wilders een uitspraak doen waar ik 1000% chter sta.
“we moeten juist zorgen dat we met de benzine prijs ONDER de prijzen van onze buurlanden gaan zitten, dan komen hn bij ons tanken wat dus voor meer inkomsten zorgt.”
17 september 2013 om 17:27 #18070482:wors
@soepkiepe wrote:nee, en daarom wacht ik lekker af.
maar als jij ze graag plat wil laten drukken.. succes.ik ga liever voor de snelweg dicht gooien, voornamelijk de hoofdwegen.
net zo lang tot dat meneer rutte die plannen van tafel veegt en er voor kiest die regel te laten zoals die is.als de mensen zien dat dat werkt, moet jij eens op letten wat er nog meer op de staking lijst komt.
denk bijvoorbeeld aan de kosten van het ziekenfonds, de verhooging van de auto belasting.
ze lijken wel van de pot gerukt in den haag.toevallig hoorde ik meneer wilders een uitspraak doen waar ik 1000% chter sta.
“we moeten juist zorgen dat we met de benzine prijs ONDER de prijzen van onze buurlanden gaan zitten, dan komen hn bij ons tanken wat dus voor meer inkomsten zorgt.”
17 september 2013 om 20:12 #18070483Yep geert is weet wel hoe het hoort
17 september 2013 om 20:17 #18070484krijg net een mail binnen.
der is nog stees niks defenitiefs!Belastingplan 2014
In het belastingplan 2014 wordt het 40 jaar compromis bevestigd en uitgewerkt. Eigenlijk zijn hier geen nieuwe spannende feiten over te melden. Opvallend is dat maar liefst 11 pagina’s uit het 103 pagina’s tellende belastingplan over de afschaffing van MRB-vrijstelling voor oldtimers gaan. Wij hebben voor de geïnteresseerden deze teksten op een pagina op onze site geplaatst, deze kunt u hier bekijken.Reden tot paniek?
Nee hoor. We hoeven nog echt niet bij de pakken neer te gaan zitten. Het belastingplan bevat ‘slechts’ voorstellen van de regering aan de Tweede Kamer. Geen wetgeving dus! De Tweede en Eerste Kamer moeten hier nog hun goedkeuring aan geven. De leden van de Tweede Kamer hebben de mogelijkheid om amendementen (wijzigingsvoorstellen) in te dienen op het belastingplan. Ieder jaar worden vele tientallen amendementen op het belastingplan ingediend en ook aangenomen.Hoe nu verder…
De komende weken vinden de Algemene Beschouwingen plaats en zal de kwestie oldtimers zeker aan de orde komen. Het team van VrijstellingOldtimer.nl zal alles in de strijd gooien om dit voorstel te doen torpederen. Zoals u weet hebben wij een enorm dossier opgebouwd. Dit dossier wordt op dit moment voorzien van een juridische paragraaf door onze topadvocaat prof. mr. Barkhuysen en zal volgende week gereed zijn. Wij sturen dit naar u op, maar natuurlijk ook naar alle Tweede en Eerste Kamerleden. Tegelijkertijd maken wij in de media – radio, krant en televisie – melding van de vorderingen van onze actie. Onze daadwerkelijke missie gaat nu aan de oppervlakte komen!Het succesjaar 2009
Zoals u weet hadden wij in 2009 succes met onze actie voor zakelijke youngtimers. Deze maatregel werd toen teruggedraaid met steun van de voltallige Tweede Kamer. Ook toen werd er een amendement ingediend om de kwestie te herstellen en dat is dus wat we ook dit jaar voor u gaan proberen te bewerkstelligen!Steun ons!
Zonder uw steun geen ‘succesjaar 2013’ voor Vrijstellingoldtimer. Zonder voldoende geld in de ‘oorlogskas’ – om bijvoorbeeld onze juridische bijstand te financieren – houden wij het niet lang vol op de barricaden. Steun daarom onze actie en doneer. Al is het maar een tientje: alle beetjes helpen!Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer18 september 2013 om 05:55 #18070485Prinsjesdag brengt eindelijk definitief duidelijkheid over de oldtimerbelastingen en de accijnzen voor diesel en lpg. Minstens zo belangrijk: er komt definitief een bijtellingsdifferentiatie voor auto’s met een CO2-uitstoot van 49 g/km of minder.
In het Belastingplan van het kabinet staat definitef de oldtimerregeling zoals die eerder dit jaar al werd voorgesteld. Dat wil zeggen dat vanaf 2014 oldtimers van 40 jaar of ouder vrijgesteld blijven van wegenbelasting. Bezitters van nieuwere personenauto’s met dieselmotor of lpg-installatie moeten volledige wegenbelasting betalen.
Er komt een overgangsregeling voor de bezitters van personen- of bestelauto’s op benzine, motorrijwielen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting over het gehele kalenderjaar met een maximum van 120 euro per jaar. Dat is onder voorwaarde dat er in januari, februari en maart niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
De Belastingdienst zal elk jaar de houder van een in aanmerking komend voertuig in het vierde kwartaal benaderen of hij gebruik wil maken van de regeling.
Accijnzen
De accijns op diesel gaat met drie cent per liter omhoog, die op lpg zelfs met zeven cent per liter. Deze verhogingen staan los van de jaarlijkse inflatiecorrectie.
In de regels voor accijnzen wordt wel een nieuwe regeling opgenomen voor gedeeltelijke teruggaaf van accijns voor vloeibaar gemaakt biogas, vloeibaar gemaakt aardgas en vloeibaar gemaakt methaan (gezamenlijk LNG genoemd). Van 2014 tot en met 2018 bedraagt deze teruggaaf 125 euro per duizend kilo LNG, zonder toepassing van de jaarlijkse inflatiecorrectie.
Vier procent bijtelling volledig elektrische auto’s
In een separate brief van staatssecretaris Weekers aan de Kamer kondigt hij een definitieve splitsing voor bijtelling aan. Het gaat om een bijtellingstarief van vier procent voor volledig elektrische auto’s en dus een tarief van zeven procent voor de auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 49 g/km.
De vrijstelling voor BPM geldt in 2014 alleen nog voor diesels met een CO2-uitstoot van 85 g/km of lager, voor overige auto’s ligt die waarde op 88 g/km of lager. Per 1 januari 2014 zijn alleen nog auto’s met een CO2-uitstoot van 50 g/km of lager wegenbelastingvrij.
De staatssecretaris meldt in de afzonderlijk verstuurde brief volgens Auto en Fiscus ook dat hij voornems is om het Belastingplan in 2014 zo te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet zal gelden voor personenauto’s. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-) elektrische auto’s.
De Tweede Kamer stemt medio november over de plannen, de Eerste Kamer in de tweede helft van december.
‘Meer differentiatie gewenst’
Bart van Thienen van Nissan Nederland, door de Leaf één van de grootste EV-leveranciers in Nederland, is grotendeels tevreden over de plannen: “Dat er toch een differentiatie voor bijtelling van EV’s en Plug-in hybrides komt, juichen wij absoluut toe. Ook het feit dat de overheid bij de subsidieregelingen onderscheid gaat maken, vind ik positief.”
Van Thienen vervolgt: “We vinden het alleen jammer dat het verschil tussen volledig elektrisch en de diverse plug-in hybrides slechts drie procent is. We gaat de komende tijd nog flink lobbyen om de differentiatie tussen beide categorieën zeer zuinige auto’s te vergroten.”
Bovag: ‘onder voorbehoud tevreden over bijtelling EV’s’
Bovag-woordvoerder Paul de Waal is voor een deel blij met het Belastingplan: “Het is goed nieuws dat de bijtelling voor volledig elektrische auto’s naar vier procent gaat. En dat de overheid een eind maakt aan het misbruik van de oldtimerregeling, juichen wij ook toe. Wel vinden we het jammer dat een deel van de liefhebbers toch door deze maatregel wordt geraakt.”
De Waal plaatst meer kanttekeningen bij het Prinsjesdag-nieuws: “We hebben nog een voorbehoud voor onze blijdschap om de vier procent bijtelling: dat kost natuurlijk geld en dat moet ergens anders vandaan komen. We moeten nog zien waar Weekers gaat bezuinigen voor we ons definitieve oordeel kunnen geven.”
De verhogingen voor accijnzen zijn de Bovag een doorn in het oog: “We vinden de forse accijnsverhogingen onverantwoord. Ze zullen nog meer een ‘dieselvlucht’ van de transportsector naar het buitenland veroorzaken. En vergeet niet: mensen halen dan niet alleen brandstof, ze gaan ook winkelen voor andere goederen bij de supermarkten in de buurt van de pomp. We zitten nu op een kantelpunt en elke accijnsverhoging heeft grote gevolgen.”
18 september 2013 om 06:59 #18070486@eddepet007 wrote:
Yep geert is weet wel hoe het hoort
Nee, Geert weet te zeggen wat veel mensen willen horen. Dat is wat anders.
Dat zo’n simpele vent als Geert Wilders het zegt, betekent nog niet dat het ook werkt.
Daarbij vind ik de regeling niet eens 100% slecht. Het klopt dat ik weer wegenbelasting moet gaan betalen (dat deed ik vorig jaar ook), maar dat vind ik eigenlijk ook normaal. Als ik in een auto wil rijden (en die als dagelijkse auto gebruik) dan betaal ik daar belasting over, ongeacht welke auto, welk bouwjaar.
Dan heb je natuurlijk de mensen die een oldtimer hebben omdat het goedkoop was om te rijden. Geen liefhebberij, meer gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij. Prima, laat die ook maar belasting betalen.
Helaas heb je dan ook nog de mensen die een oldtimer hebben uit liefhebberij, die er niet dagelijk in rijden. Daar is de toegemoetkoming voor, dat er maar een kwart wegenbelasting betaald hoeft te worden. Prima. Maar het jammere is dat die voor 3 maanden niet op de weg mag. Dus iedereen die geen stallingsruimte heeft moet z’n geld, wat die wint aan wegenbelasting, daar extra aan uit gaan geven. Laten we dan gewoon invoeren dat als je in de maanden jan/feb/mrt wilt rijden met een oude auto, dat je dan een wegenvignet op je ruit moet hebben die aangeeft dat je belasting betaald hebt. Dan hoeven de mensen die niet met hun auto rijden, niet perse stallingsruimte te hebben.
18 september 2013 om 07:49 #18070487@TedMechanic wrote:
@eddepet007 wrote:
Yep geert is weet wel hoe het hoort
Nee, Geert weet te zeggen wat veel mensen willen horen. Dat is wat anders.
Dat zo’n simpele vent als Geert Wilders het zegt, betekent nog niet dat het ook werkt.
Daarbij vind ik de regeling niet eens 100% slecht. Het klopt dat ik weer wegenbelasting moet gaan betalen (dat deed ik vorig jaar ook), maar dat vind ik eigenlijk ook normaal. Als ik in een auto wil rijden (en die als dagelijkse auto gebruik) dan betaal ik daar belasting over, ongeacht welke auto, welk bouwjaar.
Dan heb je natuurlijk de mensen die een oldtimer hebben omdat het goedkoop was om te rijden. Geen liefhebberij, meer gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij. Prima, laat die ook maar belasting betalen.
Helaas heb je dan ook nog de mensen die een oldtimer hebben uit liefhebberij, die er niet dagelijk in rijden. Daar is de toegemoetkoming voor, dat er maar een kwart wegenbelasting betaald hoeft te worden. Prima. Maar het jammere is dat die voor 3 maanden niet op de weg mag. Dus iedereen die geen stallingsruimte heeft moet z’n geld, wat die wint aan wegenbelasting, daar extra aan uit gaan geven. Laten we dan gewoon invoeren dat als je in de maanden jan/feb/mrt wilt rijden met een oude auto, dat je dan een wegenvignet op je ruit moet hebben die aangeeft dat je belasting betaald hebt. Dan hoeven de mensen die niet met hun auto rijden, niet perse stallingsruimte te hebben.
Gewoon een garage bouwen heb ik ook gedaan voor mijn auto :angel
Zonder gekheid die wegenvignet is nog niet eens zo slecht idee :thumb18 september 2013 om 08:50 #18070488Overigens vind ik dat dat dan voor alle auto’s moet gelden. Als ik een nieuwe cabrio heb, wil ik ook kunnen beslissen dat ik er alleen maar in de zomer mee rij en zo minder belasting betaal.
18 september 2013 om 09:02 #18070489Oh maar dat kan ook wel. Gewoon schorsen dan dat ding.
18 september 2013 om 10:02 #18070490Mijn oldtimer is van januari 1978, dus dat betekent dat ik vanaf januari gewoon 4 jaar mag gaan betalen, want hij wordt in 2018 pas 40 jaar.
En als mijn auto straks 40 is geworden, is het dan niet zo dat er nog meer geld moet worden gevonden en dat ze de regeling door drukken naar 50 jaar, zodat ik weer achter het net vis :?:
18 september 2013 om 10:36 #18070491@Stender wrote:
Oh maar dat kan ook wel. Gewoon schorsen dan dat ding.
kost ook maar rond de 100 euro of zo bij jonge auto’s als ik mij niet vergis :jerry
maar wat ik mij eens af zat te vragen.
stel de regeling komt er wel door..
ik ga uiteraard voor de kwart regeling, heb 2 auto’s dus wil niet de volle mep gaan betalen voor mijn hobby, dan had ik er net zo goed een 2e astra bij kunnen komen ;)
maar ja, we dwalen iets te veel af nu..
kwart regeling.
zoals ik begrijp is dat dus dat er november, december en januari niet mee gereden mag worden.
wanneer de regel er door komt hebben we gelijk zo maand dat er dus in feite niet mee gereden mag worden.
zullen ze zo schappelijk zijn om die maand te ontzien?
of is dat juist hun opzet om in die maand iedereen te kunnen pakken die er niet van op de hoogte is (al lijkt me dat niet toegestaan maar ja)18 september 2013 om 10:52 #18070492Schorsen (laag tarief) € 24,00
Schorsen (normaal tarief) € 73,00
Schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing € 120,00
Schorsen brom- of snorfiets € 11,0018 september 2013 om 13:43 #18070493had de bovenstaande info van dat bericht ook ff gekopierd, dan weet je ook wat normaal tarief os en zo.
in meeste gevallen ben je dus al snel 73 euro kwijt.18 september 2013 om 13:49 #18070494Tja, bij veel auto’s is €73,- ongeveer 1 maand aan wegenbelasting dus dan is het al snel interessant om te schorsen.
18 september 2013 om 14:07 #18070495heb je ook weer een punt.
al moet ik er wel bij zeggen dat mijn f 78 per kwartaal doet.18 september 2013 om 15:05 #18070496Schorsen zal vreemd genoeg voor de maanden januari, februari en maart gaan. Dat zal in mijn geval om 240 per jaar gaan voor 2 monza’s. Mits ik bij het gas exemplaar de tank verwijder natuurlijk.
18 september 2013 om 15:55 #18070497@soepkiepe wrote:
had de bovenstaande info van dat bericht ook ff gekopierd, dan weet je ook wat normaal tarief os en zo.
in meeste gevallen ben je dus al snel 73 euro kwijt.auto,s van 26 jaar en ouder kost het schorsen 24 euro auto,s na 1986 is het 73 euro idd
en je betaald straks gewoon voor auto,s vanaf 1974 een kwartarief van wat je anders het hele jaar betaald alleen voor benzine toteen max van 120 euro hangt van het gewicht van je auto af en mag dan drie maanden niet rijden dec jan febr
auto,s op lpg en diesel vanaf 1974 betalen de volle mep en kunnen dan ook gewoon het hele jaar rijden
dat is wat ik eruit begrepen heb :hmmz
18 september 2013 om 17:55 #18070498@Kermitkiller wrote:
@soepkiepe wrote:
had de bovenstaande info van dat bericht ook ff gekopierd, dan weet je ook wat normaal tarief os en zo.
in meeste gevallen ben je dus al snel 73 euro kwijt.auto,s van 26 jaar en ouder kost het schorsen 24 euro auto,s na 1986 is het 73 euro idd
en je betaald straks gewoon voor auto,s vanaf 1974 een kwartarief van wat je anders het hele jaar betaald alleen voor benzine toteen max van 120 euro hangt van het gewicht van je auto af en mag dan drie maanden niet rijden dec jan febr
auto,s op lpg en diesel vanaf 1974 betalen de volle mep en kunnen dan ook gewoon het hele jaar rijden
dat is wat ik eruit begrepen heb :hmmz
Is dit weer een nieuwe regeling dan of :wtf
Want nu is het zo is je auto ouder dan 15 jaar kost schorsen 25 euro ? En jonger is dan natuurlijk 73 euro18 september 2013 om 19:27 #18070499ik denk dat kermitkiller idd 25 en 15 jaar ff verward ;)
Kosten
Onderstaand vindt u een overzicht van de kosten voor een schorsing. Voor personenauto’s tot 15 jaar oud en bedrijfsauto’s onder de 3500 kg en tot 15 jaar oud, betaalt u het ‘normaal tarief’. Voor alle andere voertuigen betaalt u het ‘laag tarief’ (met uitzondering van brom-en snorfietsen). Het verlengen van een schorsing valt onder het ‘laag tarief’. Aan het opheffen van een schorsing zijn geen kosten verbonden. Schorst u een voertuig tot 15 jaar oud, binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing, dan betaalt u de hoogste kosten (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing). Het hoge tarief geldt niet voor brom- en snorfietsen.18 september 2013 om 20:34 #18070500hee soepkiepe maak je niet zoo druk :jerry :jerry :jerry
gewoon pertaalen :jerry :jerry
18 september 2013 om 20:48 #18070501@geert opel wrote:
hee soepkiepe maak je niet zoo druk :jerry :jerry :jerry
gewoon pertaalen :jerry :jerry
bent niet allemaal zo rijk as jij :P :jerry :jerry :jerry
18 september 2013 om 20:55 #18070502als ik hahaha maar druk maaken help toch niks als er door komt moeten we toch pertalen
laten ze die rijker stinkers maar an paken van plaas ons menzen met klijne in komen :thumb :thumb
18 september 2013 om 20:59 #18070503ze moeten onderscheid maken tussen liefhebbers en misbruikers.
en anders zoals ik al eerder aangaf de snelweg eens een paar dagen dicht smijten, gewoon ff een paar oldtimers midden op de snelweg stil zetten18 september 2013 om 21:09 #18070504ja das zoo effen alles plat gooien dwars over de weg
18 september 2013 om 21:11 #18070505dwars op de weg lukt niet met de dett, heb de aandrijving op de verkeerde plek haha.
maar niemand durft ja, iedereen klaagt, niemand is het met de nieuwe regel eens,maar uit eindelijk betaald iedereen, of doen hun auto weg. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.