weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

Forumindex Forums Overige Auto algemeen weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1,026 tot 1,050 (van in totaal 2,008)
  • Auteur
    Berichten
  • #18070455
    soepkiepe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 August 2010

      heel veel mensen gaan straks heel veel spijt krijgen dat ze de auto voor zo weinig weg hebben gedaan… of juist alleen al omdat ze ze weg hebben gedaan
      wou dat ik wat meer ruimte en geld had, dan had ik er ook een stuk of wat op gekocht ;)

      #18070456
      miesgeri
        Lid sinds:
        7 October 2010

        ik ook
        en denk dat er meer zo denken

        #18070457
        soepkiepe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 August 2010

          maar ja, zou het niet kunnen dat ze in den haag dit expres zo doen, of volhouden?
          moet je eens zien hoeveel er al op de bult liggen nu terwijl er nog niet eens en regeling is ;)

          #18070458
          miesgeri
            Lid sinds:
            7 October 2010

            op 1 ja 2014 (beoogde ingangsdatum) rijdt er geen diesel of LPG oldtimer van 26 tot 40 jaar oud meer op nederlandse wegen rond
            geschorst gesloopt of ge exporteerd

            #18070460
            TedMechanic
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2007

              @soepkiepe wrote:

              ja, die zijn er zat die door rijden.

              maar weet niet als je op het d kadett forum bent?
              moet je daar ff in het “gespot op de sloop” topic kijken.

              wacht, ik quote hem ff ;)

              @Kadett-1984 wrote:

              Krimpen ad Lek

              In totaal 4 d kadetts..

              2 volledig kaal die er al jaren liggen.

              En sinds kort 2 recente ingeleverde D’s

              Kenteken van de groene 5-deurs is JK-16-LB

              Kenteken van de oranje 3-deurs is onbekend

              Grtz

              oke die valt nog mee zo he?
              komt ie dan..

              @Kadett-1984 wrote:

              Over de spot van de groene en oranje D op de Zaag.

              Beide D’s waren van een oudere man.

              Een van de twee was net voor 2 jaar apk gekeurd.

              Ivm de nieuwe WB wet heeft deze oude baas ze achtergelaten by de plaatselijke slopery.

              Erg jammer, had ze graag by die man opgehaald in plaats van de schroothoop.

              Grt

              en zo zijn er veel meer mensen die dat doen!
              waarchijnlijk weten die mensen niet dat zo ding (mijn 1.2s op benzine iig) maar 78 per JAAR aan belasting gaat kosten.

              Nu moet ik zeggen dat dat ook wel redelijk dom is hoor… Op z’n minst eerst een beetje informatie inwinnen en research doen voordat je zo’n drastische beslissing neemt en je auto’s gelijk naar de sloop brengt. Verkopen moet ook nog wel lukken met 2 jaar apk erop.

              #18070461
              ICEQUEEN_Manta_Logan
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 February 2006

                Het blijven D kadett waar er zat van zijn en geen drol waard zijn :angel
                Wij hebben er erg veel van gehad en gesloopt :angel
                Neemt niet weg dat ik het wel mooie auto’s vind :wub
                Maar zo kwam mijn pa op de sloop en was er een man die zijn Mercedessen (diesel) na de sloop bracht.
                De man was er al een aantal jaar mee aan het restaureren en toen hij hoorde van de nieuwe regel had hij meteen al zijn spul opgedoekt.
                Stalling was elke maand 50 euro en als die auto ook nog niet eens belastingvrij werd liep het bij hem op in de papieren :vertag

                #18070462
                johnny5
                  Lid sinds:
                  25 March 2011

                  nooit van m,n leven dat ik m,n auto,s op ruim vanwege een nieuw wetje dan zet ik ze wel even weg tot ze 40 zijn of een benzine moter erin , ze lijken wel gek al die mensen

                  #18070463
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    En helemaal als je dit dan leest:

                    Het zomerreces is bijna ten einde. Wie had gehoopt dat het kabinet van Rutte en Samsom deze rustige tijd zou benutten voor zelfreflectie en terug zou komen op het besluit omtrent oldtimers, komt helaas bedrogen uit. Men heeft het reces vooral gebruikt om de zoektocht naar 6 miljard extra bezuinigingen af te ronden.

                    VrijstellingOldtimer heeft deze zomer ook niet stilgezeten. Nog meer relevante rapporten en onderzoeksdata werden opgevraagd, al dan niet middels een beroep op de Wet Openbaar Bestuur. Verstrekte gegevens werden geanalyseerd en voor zo ver relevant toegevoegd aan ons inmiddels lijvige dossier. Dit is van belang om de illusie over de verwachte belastinginkomsten met FEITEN te kunnen weerleggen en aan te tonen dat dit kortzichtige beleid alleen maar verliezers kent.

                    Op 2 september is het zomerreces weer achter de rug. Wij zijn er klaar voor!

                    Enquête: De gevolgen van het “40-jaar compromis”
                    Op 19 juli jongstleden verzochten wij de eigenaren van voertuigen met een bouwjaar tussen 1974 en 1987 mee te werken aan een enquête over de gevolgen van het 40-jaar compromis. Dankzij een overweldigende respons van ruim 7.000 respondenten bevatte onze database amper één maand later de antwoorden over ruim 10.000 klassieke voertuigen. Een mooi moment om daar een eerste analyse uit op te maken en de resultaten daarvan met u te delen in deze nieuwsbrief.

                    Dat oldtimereigenaren hun voertuig(en) liefhebben mag blijken uit het feit dat ongeveer drie kwart van de deelnemers voornemens is het voertuig ook volgend jaar te behouden. Daar staat echter tegenover dat slechts een verwaarloosbaar klein deel (minder dan 10%!) ook werkelijk de volledige MRB gaat betalen.

                    De belangsrijkste resultaten van onze enquête zijn:

                    1. Ruim 90% van de respondenten geeft aan de verhoogde MRB niet te gaan betalen! Men kiest voor maatregelen zoals het voertuig schorsen, verkopen of ombouwen, waardoor de MRB niet betaald hoeft te worden. Maar belangrijker nog, de geraamde inkomsten voor de overheid zullen niet behaald worden.

                    2. Meer dan 80% van de respondenten geeft aan dat men over een andere auto beschikt voor het dagelijks gebruik. Men betaalt dus al grotendeels MRB en het is daarom ook logisch dat men niet bereid is om voor de hobby auto ook nog eens de volle mep te betalen.

                    3. De hobby auto (waarvoor de vrijstelling bedoeld is) wordt massaal van de weg af gehaald. Met deze maatregel en het 40-jaar compromis, wordt juist geen recht gedaan aan de door de Kamer aangenomen moties van Bashir (SP) en Van Vliet (PVV). In deze moties wordt opgeroepen om hobbymatig gebruik mogelijk te houden. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de liefhebber, die al een andere auto heeft voor dagelijks gebruik, hard wordt getroffen, terwijl juist zij weinig in de oldtimer rijden.

                    Deze resultaten zullen u waarschijnlijk niet verassen, want dat een dergelijk ingrijpende maatregel dermate sterke effecten heeft, is natuurlijk logisch. Deze gedragseffecten geven ons weer extra munitie om de strijd in Den Haag te voeren! Nadere details en conclusies op basis van deze enquête treft u aan in het volledige artikel op onze website.

                    De enquête blijft overigens gewoon geopend, zodat ook nieuwe leden hun hieraan kunnen blijven deelnemen.

                    Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!

                    Constructief overleg met de FEHAC
                    Het 40-jaar compromis werd gesloten tussen een aantal partijen en de overheid. VrijstellingOldtimer waardeert de inzet van deze partijen, maar is ontevreden over het bereikte akkoord. Er is immers helemaal geen reden om de wet wederom aan te passen. Voor onze actie is het wel belangrijk inzicht te krijgen in waarom de alliantie zich uiteindelijk heeft moeten neerleggen bij het “40-jaar compromis”. We waren dan ook verheugd om op 7 augustus 2013 FEHAC voorzitter Bert Pronk te mogen ontvangen op ons kantoor.

                    In een constructief overleg werden wij op de hoogte gesteld over een aantal aspecten van de totstandkoming van het akkoord en informeerden wij de FEHAC over onze activiteiten rondom de vrijstellingskwestie. Het is ons duidelijk geworden dat er vanuit het ministerie van financiën grote druk is uitgeoefend op de partijen om dit compromis te tekenen.

                    Wij zijn van mening dat dit compromis tot stand is gekomen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Met de kennis van nu zou men tot een heel ander besluit gekomen moeten zijn. Daarom geven wij de strijd niet op!

                    Met vriendelijke groet,

                    Wouter van Embden,
                    Namens Team VrijstellingOldtimer

                    Wilt u geen mail meer van ons ontvangen, klik hier Veilig uitschrijven

                    #18070464
                    soepkiepe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2010

                      jioh, gewoon met z,n allen naar die staking gaan (21 sept geloof ik)
                      als de 2e kamer komt te vallen dan word deze regel toch weer uitgesteld lijkt me.

                      waar ik trouwens heel weinig over terug vind is het feit dat er ook vele bedrijven de dupe worden.

                      #18070465
                      eddepet007
                        Lid sinds:
                        11 February 2005

                        Zit wel over de 21 ste te denken

                        #18070466
                        soepkiepe
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2010

                          ben nog in twijfel.
                          eens zien hoeveel het er op de meeting van 15 sept over hebben, wie weet is het wel euk om met een hele rij opels er heen te rijden :P
                          als het even kan zo veel mogelijk oldtimers ;)

                          maar ff over de mail van freestyler..
                          er staat in dat vele dan hun auto weg zouden of stallen dat ze 40 zijn.
                          maar zo als mijn kadett zou 78 in het jaar aan belasting doen als ie op benzine is.
                          die 78 wil ik inhet jaar nog wel eens betalen voor een hobby.
                          uiteraard hou ik hem het liefts belasting vrij natuurlijk :P
                          en dan word er ook nog eens veel minder in gereden omdat ie dan niet meer op gas is.

                          #18070467
                          Stender
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            5 April 2009

                            @soepkiepe wrote:

                            jioh, gewoon met z,n allen naar die staking gaan (21 sept geloof ik)
                            als de 2e kamer komt te vallen dan word deze regel toch weer uitgesteld lijkt me.

                            waar ik trouwens heel weinig over terug vind is het feit dat er ook vele bedrijven de dupe worden.

                            Juist niet, zolang een besluit uitblijft gaat de oude regeling (iedereen volle pond belasting) gewoon in.

                            #18070468
                            soepkiepe
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 August 2010

                              de oude regeling is toch in dit geval de huidige?
                              er zijn nu PLANNEN voor een andere regeling, als deze 2e kamer komt te valen word er op nieuw gestemd, dan komen er andere mensen in de 2e kamer die wellicht anders over deze regeling denken, moeten dan weer een wetsvoorstel en alles doen, dat is wat ik bedoelde.
                              of zie ik iets over het hoofd? ;)

                              #18070469
                              Stender
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                5 April 2009

                                In de bezuinigingen is opgenomen dat alle auto’s, ook oldtimers, vanaf 2014 het volle pond moeten betalen. Dat is een besluit dat is genomen aangezien het onderdeel is van een pakket bezuinigingen. Echter, de Tweede Kamer heeft een regeling ‘verzonnen’ omdat ze niet wilde dat iedereen het volle pond zou moeten betalen. Bottomline is: als er niks besloten wordt, betaald iedereen gewoon de volle MRB. Daarom is de Tweede Kamer druk bezig met een andere regeling om ieder geval te voorkomen dat iedereen de volle MRB moet betalen. Mochten hun plannetjes het niet halen voor de Eerste Kamer bijvoorbeeld dan hebben wij als burgers zijnde pech.

                                Niet dat de huidige plannen echt geweldig zijn maargoed, beter dan iedereen 100% MRB.

                                #18070470
                                ICEQUEEN_Manta_Logan
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 February 2006

                                  Dan worden er nog meer auto’s gesloopt :puke

                                  #18070471
                                  CPeer
                                    Lid sinds:
                                    30 January 2011

                                    Genoeg voertuigen waar ik belasting over betaal.

                                    Begin dit jaar een VW T3 Doka gekocht om toch een grote auto te willen hebben maar een T4 te nieuw is vind ik. Na de aankondiging van de
                                    nieuwe regeling heb ik de T3 Doka maar op export gezet, anders is het volgend jaar voor de 4 voertuigen waar ik normaal belasting over betaal ( allen benzine)
                                    4 oldtimers die nog geen 40 jaar zijn waar ik dus wss een kwart belasting over gaat betalen en dan nog eigenlijk de Doka die schoon aan de haak 1600KG weegt en nog diesel is ( Die er nu niet meer is ) dan word dat mij toch iets te gortig.

                                    De Opel oldtimertjes blijven wel lekker allemaal en de 2 oldtimer motoren want vind het doodzonde om die te gaan verkopen :puke

                                    Ooh jah nog even een Mop king:

                                    Er komt een man in de hel terecht. De hel blijkt vol te hangen met klokken. De ene klok loopt langzaam, de andere wat sneller. De man vraagt aan de duivel: “Wat doen al die klokken hier?” De duivel legt uit: “Elke klok hoort bij iemand op aarde. Telkens als zo iemand een leugen uitspreekt, loopt zijn klok een minuut vooruit.”

                                    Dan ziet de man een klok waarvan de wijzers als een bezetene draaien. “Van wie is die klok?” vraagt de man. “O,” zegt de duivel: “die is van Mark Rutte; die gebruiken we hier als ventilator.”

                                    #18070472
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      Prinsjesdag brengt eindelijk definitief duidelijkheid over de oldtimerbelastingen en de accijnzen voor diesel en lpg. Alleen de mensen die volgend jaar een auto met zeer lage CO2-uitstoot willen leasen, verkeren nog enigszins in onzekerheid

                                      In het Belastingplan van het kabinet staat definitef de oldtimerregeling zoals die eerder dit jaar al werd voorgesteld. Dat wil zeggen dat vanaf 2014 oldtimers van 40 jaar of ouder vrijgesteld blijven van wegenbelasting. Bezitters van nieuwere personenauto’s met dieselmotor of lpg-installatie moeten volledige wegenbelasting betalen.

                                      Er komt een overgangsregeling voor de bezitters van personen- of bestelauto’s op benzine, motorrijwielen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 26 jaar of ouder zijn maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting over het gehele kalenderjaar met een maximum van 120 euro per kwartaal. Dat is onder voorwaarde dat er in januari, februari en maart niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.

                                      De Belastingdienst zal elk jaar de houder van een in aanmerking komend voertuig in het vierde kwartaal benaderen of hij gebruik wil maken van de regeling.

                                      Accijnzen

                                      De accijns op diesel gaat met drie cent per liter omhoog, die op lpg zelfs met zeven cent per liter. Deze verhogingen staan los van de jaarlijkse inflatiecorrectie.

                                      In de regels voor accijnzen wordt wel een nieuwe regeling opgenomen voor gedeeltelijke teruggaaf van accijns voor vloeibaar gemaakt biogas, vloeibaar gemaakt aardgas en vloeibaar gemaakt methaan (gezamenlijk LNG genoemd). Van 2014 tot en met 2018 bedraagt deze teruggaaf 125 euro per duizend kilo LNG, zonder toepassing van de jaarlijkse inflatiecorrectie.

                                      Geen definitieve duidelijkheid bijtelling

                                      Opvallend genoeg meldt het kabinet in de Miljoenennota niets over aanpassing van de bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van 49 g/km of minder. Dat zou met de huidige stand van zaken betekenen dat de bijtelling van al deze auto’s, dus ook van volledig elektrische auto’s als de Nissan Leaf en Renault Zoe, in 2014 naar zeven procent gaat.

                                      In de tweede helft van oktober gaat het kabinet echter nog uitgebreid beraadslagen over de bijtelling voor deze categorie voertuigen. Insiders verwachten dat de regels dan alsnog worden aangepast.

                                      Eerder lekten al documenten waaruit bleek dat de overheid een bijtellingssplitsing voor de zeer zuinige auto’s zou overwegen. Uit de door de NOS verkregen documenten bleek dat de bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer (volledig elektrische auto’s als de Leaf, Zoe en Focus Electric) naar 3 procent zou gaan, de bijtelling voor de auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 49 g/km zou dan stijgen naar 8 procent.

                                      Bron http://www.autoweek.nl/nieuws/24826/prinsjesdag-biedt-duidelijkheid-oldtimerbelasting” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      #18070473
                                      mscalibrav6
                                        Lid sinds:
                                        26 May 2012

                                        Oud nieuws, 1e Kamer moet er nog steeds over stemmen. Maar het zal wel doorgaan, tenzij OldtimerVrijstelling nog met een sublieme actie kan komen. En die hebben nog pijlen op de boog. :wors

                                        #18070474
                                        jethro
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 February 2008

                                          Zoveel mensen, zoveel meningen…
                                          Klik op de onderstaande link, daar word je niet vrolijk van.
                                          Of het waar is??

                                          http://www.vrijstellingoldtimer.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=11&Itemid=177″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                          #18070475
                                          soepkiepe
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 August 2010

                                            ach ja… nederland he..
                                            achteraf en onder elkaar allemaal een grote bek over dat het zo slecht gaat.

                                            wie doet er mee met de staking?
                                            gewoon de snelweg dicht gooien, kom verdomme eens op voor je eigen land inplaats als een poppetje aan een touwtje te worden geleefd..
                                            wanneer de afstand voor mij niet te groot word en er een paar auto’s mee gaan zet ik mijn oude auto WEL stil midden op de snelweg!!

                                            #18070476
                                            peter777
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              21 January 2011

                                              Nou, dan is het voor mij duidelijk en stop ik er geen moeite meer in. 1200 euro per jaar aan wb kan ik helaas niet ophoesten, om over die andere gasbak nog maar te zwijgen. Dan maar plat…..

                                              #18070477
                                              soepkiepe
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 August 2010

                                                ja, en als iedereen dat doet heb den haag weer gewonnen.
                                                tsjonge jonge.. plat staken die bende ;)

                                                #18070478
                                                peter777
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 January 2011

                                                  http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/begrotingen/2013/09/17/miljoenennota-2014.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  Dit is een link naar de miljoenennota. In dit document hebben ze het over 153.000.000 aan inkomsten uit de AANPASSING van de oldtimer MRB. Dit zijn getallen zoals ze zijn voorgesteld icm de 40 jaar en ouder regeling. En dus ook de 120 euro per jaar voor benzine wagens van 26 jaar en ouder.

                                                  Maargoed, ook hierin staat geen duidelijke hoe en wat.

                                                  #18070479
                                                  peter777
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    21 January 2011

                                                    Dus het verhaal wat hier staat:

                                                    http://www.vrijstellingoldtimer.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=11&Itemid=177″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                    “Dit weekend lekte de Macro Economische Verkenning uit, waarna de officiële cijfers openbaar werden gemaakt. In dit document wordt een ‘besparing’ ingeboekt van 1/4 miljard euro voor de afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. Dit is veel meer dan de oorspronkelijke 153 miljoen uit het regeerakkoord en veel meer dan bij het 40 jaar compromis (137 miljoen).

                                                    Om op 250 miljoen euro uit te komen zouden volgens onze berekeningen vrijwel alle oldtimers (dus ook ouder dan 40 jaar) en ook de 26 to 40 jaar oude oldtimers op benzine, het volledige MRB bedrag moeten gaan betalen”

                                                    Komt niet overeen met wat er aan getallen in de miljoenennota staat.

                                                    #18070480
                                                    peter777
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 January 2011

                                                      En dit is het laatste gezwets van mijn kant, maar ik zie dat er nog van alles kan gebeuren:

                                                      http://www.nu.nl/politiek/3578033/rutte-rekent-laatste-extra-pakket-bezuinigingen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                      GVD, kom nou eens met iets concreets! Moeten mensen nou een stalling gaan regelen, komt er uberhaupt geen korting meer, zo ja, vanaf welk bouwjaar is dat dan?

                                                      Beslis IETS. Dan kan ik (en velen met mij) actie ondernemen. Het schiet gewoon niet op zo.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,026 tot 1,050 (van in totaal 2,008)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.