Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2013 om 07:20 #18070304
Beste vrienden, kennissen,vage bekenden en ander gespuis, schrijf je alsjeblieft in op deze site, er word naderhand om een bijdrage gevraagd, dit is geheel vrijwillig en doet niks af aan het steunen van onze missie, het belangrijkste is dat we de 70.000 inschrijvingen halen, we hebben alle steun nu nodig. Denk ook hier eens over na, het gaat hier eigenlijk niet alleen om de wegenbelasting van onze oldtimers, maar om een groter geheel, de regering is langs alle kanten geld van de burgers af aan het pakken, terwijl de uitgaven van de regering niet minder worden en ook nog worden uitgegeven aan kansloze projecten. De afschaffing van vrijstelling voor oldtimers raakt niet alleen de oldtimerbezitter, maar indirect ook jou, er zullen bedrijven failliet gaan, werkeloosheid die groeit, verzekeringspremies die omhoog gaan, m.a.w. dit gaat geld kosten i.p.v. opleveren, en waar gaat dat geld vandaan komen? goed geraden, jij en ik. Dus, schrijf je in, teken petities, laat Den Haag eens weten dat het Nederlandse volk genoeg heeft van bezuinigingen door blunders gemaakt door een ander en leugens van onze volksvertegenwoordiging. Tijd voor actie, ZEKER NU!
30 april 2013 om 07:22 #18070305@Trash, zoals gezegd, vooral zo doorgaan. Misschien kom je er dan wel :thumb
Maar zoals gezegd, het is maar goed dat we als 1 front achter de hobby staan. Stel je voor dat er verdeeldheid was, dan zou Den Haag nog kunnen winnen ook…
30 april 2013 om 07:24 #18070306Dat mensen massaal gaan importeren om goedkoop te rijden is begrijpelijk, maar niet de oplossing, dus je logica schort het nogal aan. Het blijft zo dat een oldtimer niet een goedkoop vervoermiddel is als je het benodigde onderhoud ook echt uitvoert. Doe je dat niet dan ben je hem gewoon aan het afdanken net als elke eigenaar van een nieuwere auto al doet. Dat maakt het onderscheid ook tussen een liefhebber en een profiteur. Ik ken geen enkele oldtimer die werkelijk goedkoop rijdt over de lange termijn heen, want het achterstallig onderhoud gaat je vroeg of laat financieel inhalen, en het probleem is dat de profiteur dan gewoon weer een nieuwe haalt omdat er een vrijwel onuitputtelijke bron is aangeboord. De verhouding is dusdanig scheefgetrokken en veel mensen zien het ook als de sport van het besparen, ook al kunnen ze het eigenlijk best betalen.
Als je reeel bent dan zou nooit iedereen in een belastingvrije oldtimer kunnen rijden, hoe zeer we het iedereen ook gunnen. Simpelweg omdat de auto’s stuk gaan en het er dus steeds minder worden. Als dat weg valt door die onuitputtelijke bron dan ontstaan er gewoon problemen.
Leuke kreten allemaal hierboven, maar je moet wel realistisch blijven denken.
30 april 2013 om 07:33 #18070307Ik heb ook nooit beweert dat oldtimer rijden de oplossing is om het duurder maken van het levensonderhoud op te lossen.
Iets beter lezen dus ;)Maar we zitten nu wel op een level dat we normaal een discussie kunnen voeren :thumbup .
De oplossing van het grote probleem ligt namelijk nog veel dieper. En wel bij de ondoordachte korte termijn bezuinigingen vanuit Den Haag.
Als wij eind van de maand niet rondkomen, kunnen we ook niet bij de baas aankloppen voor een loonsverhoging, die lacht je vierkant uit (en terecht)
Wij moeten dan ook keuzes maken aan waar we ons geld aan uit geven en daar in schrappen.Bij de overheid werkt dat blijkbaar anders om, als er teveel uitgaat, betekend dat dat er te weinig binnen komt. Dus nog harder aandraaien die bankschroef.
Maar als ze eens gingen snoeien in de uitgaven, zou dat een hele berg schelen. Zoals uitkeringen naar mensen in het buitenland. Meer rendement halen uit het overheids orgaan (daar doen nu 4 man het werk van 1).MRB verwerken in de brandstof, rijd je veel, betaal je veel. Kom je als toerist/gastarbeider deze kant op, betaal je mee. Vaar je met je plezier jacht, betaal je mee, etc
Dat is naar mijn idee de meest eerlijke oplossing, niet het verhogen of verlengen van de MRB.
Iets wat DH niet inziet, is dat wanneer de MRB vervalt (dan lopen ze zoveel mld mis), deze terug zullen komen in de accijns en btw van de brandstof en verkoop van andere artikelen, daar mensen meer overhouden en dus ook meer uit zullen geven
Om een voorbeeld te geven.
Stel je houdt per maand 100 euro over door uitblijven van de MRB nadat alle rekeningen betaald zijn.
Dan ben je toch veel eerder geneigd om te zeggen, zullen we daar of daar heen gaan om een lekker ijsje te eten, gewoon om er even uit te zijn?
Dat betekend dus extra omzet belasting vanuit de ijssalon, extra accijns en btw van de verreden brandstof, en wie weet wat je zo allemaal nog gaat doen.
En dit is voor 1 persoon gekeken. Met hoeveel mln zijn we?Gevolg is dat de economie langzaam weer uit het slob gaat komen, we wss ook weer meer gaan verdienen, meer overhouden, meer uitgeven, en en en
Dit heeft niet met korte termijn te maken, maar lange termijn denken. Denk dat je het hier wel mee eens bent.
30 april 2013 om 07:37 #18070308Ja maar nou verzanden we in een discussie over de economie en hoe zeer ik je ook gelijk wil geven, het gaat hier over oldtimers.
30 april 2013 om 07:40 #18070309@Aapje wrote:
@Vinci wrote:
Het probleem is dat het geen handje vol is, daarom bovenstaande om iedereen verder te ontzien die al die jaren veel geld in zijn klassiekertje heeft gestoken. Als je dat er niet in leest dan is dat niet mijn probleem. Het zijn 100.000 sterren die in 2011 nog geïmporteerd zijn in ons landje. Die import heeft het voor ons allemaal verziekt.
Mijn mening is dat 25 jaar wat altijd was gewoon moet blijven! En dan met bovenstaande spelregel kun je dat ook zo houden voor iedereen die zich daar al jaren op heeft verheugd.
Gelukkig zit jij niet in de regering.
Jij blaft echt helemaal bij de verkeerde boom omhoog man, als je nou nog eens goed leest dan zie je dat iedereen met mijn plan gunstig uit is, behalve de compleet uit de hand gelopen aantallen. Er zijn bepaalde aantallen binnen gehaald hier die boven het aantal uit stijgen die we hier ooit gehad hebben! Hoezo cultureel erfgoed in stand houden??
Met reeele aantallen hanteren hou je alles zoals het is en voor iedereen mogelijk, tenzij het helemaal uit de hand loopt.
30 april 2013 om 07:41 #18070310het een staat niet los van het ander. Dat is nu net het punt.
Hoe meer klote de economie gaat, hoe meer goedkope crap oldtimers geimporteerd gaan worden, daar deze de maandelijkse kosten drukken.
Houd je geld over, ben je als “profiteur” ook minder snel geneigd een crap oldtimer te importeren, daar een nieuwere auto meer prestige geeft.
De echte liefhebber zal dan wel blijven importeren, maar dan hebben we het ook over de echte liefhebber.
30 april 2013 om 07:43 #18070311Dat is ook wat ik bedoelde met de oorzaak ligt veel dieper dan je zou denken.
30 april 2013 om 07:48 #18070312Zet je even in de schoenen van Ali (om even een naam te noemen)
Je hebt 10 kinderen, want dat geeft aanzicht in je thuisland. Maar omdat het leven hier zo verschrikkelijk duur is, moet je leven van de staat. Want als buitenlander kom je niet aan het werk (of wil je het aangeboden werk niet doen, om het even). Maar je moet toch de kinderen naar school brengen en naar de winkel boodschappen doen. Met 10 kinderen is dat niet te sjouwen. Dus je met een auto hebben. Eentje met wat ruimte, zodat je toch je kinderen mee kunt nemen. Dan zit je al in de grotere klasses.
Daar alles al zo duur is, moet het goedkoop zijn. Oldtimer dus, daar hoef je geen belasting voor te betalen. En diesel, want dat is goedkoop rijden naar die thuisland. Dat wordt dan een Mercedes, want Mercedes is status.Nu stel dat Ali meer geld over houdt. Dan is hij toch veel sneller geneigd naar een nieuwe E klasse diesel? Meer kwaliteit, en toch betaalbaar. En meer prestige.
30 april 2013 om 07:49 #18070313Ja, maar je keert het nu om, want een oldtimer importeer je als liefhebber nou eenmaal niet om goedkoop uit te zijn. Doe je dat wel, dan behoor je dus tot de categorie afdanker. Een oldtimer rijdt nogmaals als je reeel bent helemaal niet goedkoop over de langere termijn. Tenzij je er dus keer op keer eentje afdankt. En ook mensen met zat geld doen dat omdat het mogelijk is, gewoon voor de sport. Je ziet ook vaak zat van die poenige lui met een ABN Amro pasje afrekenen bij de Action. Met diamanten ringen en gouden kettingen. Gewoon, omdat het kan.
30 april 2013 om 08:01 #18070314Ik draai niets om. Lees de tekst nog eens, maar nu rustig. En zonder emotie
Er staat juist dat de oldtimer gekocht wordt om af te danken. Maar als ze geld over zouden houden, ze dat ook zouden doen, maar dan met een moderne auto.
Ben het overigens 100% met je eens dat je als liefhebber dat ook niet doet om goedkoop uit te zijn. Maar dat wordt ook niet beweerd.
En wat de poenige lui betreft, geef ze eens ongelijk. (btw, wie zegt dat het goud en diamant echt is, en niet enkel om patserig te doen ;))
30 april 2013 om 08:07 #18070059pffff… wat n discussie jah..
over het huidige kabinet is toch niks goed te praten.
dus… waste of time !30 april 2013 om 08:12 #18070315Ik ben volkomen kalm, en lees rustig hoor. Zit alleen een kind hier wat herrie te schoppen….
Maar het blijft dus niet gek dat er iets aan gedaan moet worden, juist om de liefhebbers in bescherming te nemen. Helaas is men dat nu in de politiek wel aan het doen, maar goed. Daarom mijn oproep, bedenk het eens beter op een manier dat je wel die excessieve import aan banden legt. En dan bedoel ik dus niet alle import!!
En geef die poenige lui geen ongelijk, maar het schetst alleen de mentaliteit.
30 april 2013 om 08:17 #18070316AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb er even over na moeten denken, maar denk een leuke oplossing te hebben gevonden
Misschien dat elke Oldtimer getaxeerd moet worden, import Oldtimers na invoering in NL,
om zich daarna uiteindelijk Oldtimer te mogen noemen. :angelDeze Taxatie zou een cijfer moeten geven aan elk voertuig,
valt deze eindcijfer als voldoende uit, dan aanvraag vrijstelling MBR mogelijk.
Met deze eindklassering zou ook een oldtimerverzekering aangevraagd kunnen worden,
die past bij de geschatte waarde van het voertuig, ofwel WA, WA-plus of WA-Casco. :thumbupDe Taxatie zou een x-aantal jaren geldig moeten zijn,
na het verkrijgen van een schade boven een [nader ingevulde] percentage van de waarde,
moet dat rapport vernietigd worden, en is verplicht schorsen een feit,
want met die vernietiging van het oude rapport, vervalt uiteraard de BPM vrijstelling,
Na reparatie en hertaxatie zou de vrijstelling wederom aangevraagd worden,
mits je wagen als voldoende gecertificeerd wordt als Oldtimer. ;)Met deze regeling zet je de economie richting het ‘echte’ Oldtimer gebeuren weer op gang,
bedrijven in auto en sloop onderdelen, schade en spuitbedrijven zullen een boost krijgen. :jerry30 april 2013 om 08:26 #18070317Heel mooi plan, en misschien moet je dan na import na twee jaar nog eens taxeren en dan verder met rust laten, want een net gekocht autootje is natuurlijk schitterend gepoetst, en misschien zelfs wel met purschuim en plamuur opgelapt. Alles waar na twee jaar de gaten in vallen ziet dan de taxatiewaarde gelijk navenant dalen.
Zo kun je ook als liefhebber een wrak importeren als je er brood in ziet die helemaal mooi op te knappen…
30 april 2013 om 08:37 #18070318Wanneer de import aan banden gelegd wordt, zal het probleem wederom verschuiven. Evenals toen met het grijsketeken. Dat is dus niet oplossen, maar verplaatsing van het probleem.
Aan de andere kant kunnen we het probleem ook terug naar hun thuisland verplaatsen. En dan bedoel ik de buitenlandse steun trekkers die hier weigeren te werken, terwijl ze goed instaat zijn tot. En ze mogen de binnenlandse steun trekkers die ook weigeren te werken, terwijl ze dit goed kunnen, gelijk mee nemen.
30 april 2013 om 08:39 #18070319Kortzichtigheid, afgunst, vooral heel veel afgunst hier!
Deze discussie kan net zo goed gesloten worden!
Het “auto algemeen” gedeelte op het forum ook wel, als men toch geen respect voor elk merk/type dat anders dan hetgeen men zelf rijdt op kan brengen.
Vergeten jullie allemaal dat het hele probleem bij onze mislukking van een regering ligt?
Jarenlang geld verspild, het land helemaal naar de klote geholpen en nu een makkelijk excuus nodig voor geld en dat hebben ze o.a. gevonden in de oldtimers.
Nu is ineens iedereen die een “oud stinkhok” , “stinkster” of “knakenbak” rijdt de grootste slechterik.De meerderheid hobbelt hier lekker in mee (kuddegedrag) en kijk eens naar de verdeeldheid in autoliefhebbend nederland die nu ontstaan is!
Ik heb nog nooit last gehad van iemand die ik in een oude mercedes heb zien rijden, of dat nu uit puur liefhebbers opzicht is of uit geldbesparing. Dat moet diegene zelf weten.
Bovendien vind ik je niet bijzonder hoog timmeren als je je niet eens kan inleven in het feit dat er net zo goed liefhebbers van oude mercedessen e.d. rondlopen , terwijl je het wel normaal vind dat je zelf een liefhebber van bijvoorbeeld een astra f bent.
Daarnaast ook nog de vreemde opvattingen over wat nu eigelijk een klassieker een klassieker maakt, verschrikkelijk.
Mijn 2 jaar terug uit belgie zelf geimporteerde Manta uit 1976 is het ineens NIET , omwege wegenbelasting die niet betaald is. :wtf
Al mijn standpunten meegenomen, vraag jezelf eens af of je werkelijk een échte auto / klassieker liefhebber bent.
30 april 2013 om 08:40 #18070320@soepkiepe wrote:
offtopic?
het is hier met sommige reacties net een debat in de 2e kamer haha
er word nog net niet met stoelen gegooit!
:jerry :jerryvolgens mij mogen we inmiddels blij zijn dat er hier geen stoelen staan :P
als je een echt liefhebber bent, wat is dan het probleem om eerst belasting te betalen?
ik vind trash zijn 25 jaar wel erg lang.
maar als ze de regel nou zo maken dat je voor een ingevoerde auto de 1e 5 jaar belasting moet betalen.
een liefhebber zal het er na mijn idee voor over hebben.
al zou het voor zo dikke senator dan wel erg duur worden.
misschien vanaf een bepaald gewicht een bepaald aantel % van de belasting dan?
zodat de belasting dan ongeveer uit komt op de zelfde prijs al een kadetje of zo?
zoals ik zei, een liefhebber wil er wel 5 jaar 30 euro in de 3 maand aan belasting voro betalen.de gene die dan een auto invoert alleen voor het belasting vrije laat hem dan wel staan, dan kan ie net zo goed hier in nl een kleine auto kopen, dan betaald ie met wat geluk ook wat minder belasting dan met zo dikke mercedes.
30 april 2013 om 08:50 #18070321@lenn0 wrote:
Kortzichtigheid, afgunst, vooral heel veel afgunst hier!
Dat valt best mee, waar gehakt wordt vallen spaanders. Nog altijd lees ik door de vele reacties heen best wel een en de zelfde boodschap, en die komt uit een goed hart.
@soepkiepe wrote:
@soepkiepe wrote:
offtopic?
het is hier met sommige reacties net een debat in de 2e kamer haha
er word nog net niet met stoelen gegooit!
:jerry :jerryvolgens mij mogen we inmiddels blij zijn dat er hier geen stoelen staan :P
als je een echt liefhebber bent, wat is dan het probleem om eerst belasting te betalen?
ik vind trash zijn 25 jaar wel erg lang.
maar als ze de regel nou zo maken dat je voor een ingevoerde auto de 1e 5 jaar belasting moet betalen.
een liefhebber zal het er na mijn idee voor over hebben.
al zou het voor zo dikke senator dan wel erg duur worden.
misschien vanaf een bepaald gewicht een bepaald aantel % van de belasting dan?
zodat de belasting dan ongeveer uit komt op de zelfde prijs al een kadetje of zo?
zoals ik zei, een liefhebber wil er wel 5 jaar 30 euro in de 3 maand aan belasting voro betalen.de gene die dan een auto invoert alleen voor het belasting vrije laat hem dan wel staan, dan kan ie net zo goed hier in nl een kleine auto kopen, dan betaald ie met wat geluk ook wat minder belasting dan met zo dikke mercedes.
Maar ja, als je kunt schorsen… Dat kan je niet zo maar verbieden namelijk….
30 april 2013 om 09:04 #18070322We zijn het er inmiddels allemaal over eens dat de dingen die DH door wil voeren, kant nog wal zullen slaan.
Die 30 euro per 3 maanden heb ook ik geen problemen mee. Daar is nog overheen te komen.
Maar waar ik niet mee eens ben, is de motivatie erachter. DH zegt zoveel mis te lopen doordat er vele MRB vrije auto’s dagelijks gebruikt worden, en dat slecht is voor het milieu.Nu is het milieu aspect al zo vaak afgeschoten dat het enkel nog uit gaten bestaat. Denk dat we het er over eens zijn, dat we die overboord kunnen gooien.
En een oldtimer dagelijks gebruiken, ik zie niet wat daar mis aan is. MITS de wagen in een goede staat verkeerd (en niet nog net door de apk getrokken kan worden met wat pur en glasvezel).
Een goede staat wil natuurlijk niet zeggen, in showroom staat. Maar gewoon dat hij eigenlijk op zo goed als elk moment, zonder op of aanmerkingen door de apk komt, en het plaatwerk nog in een dermate staat is, dat je niet zomaar naar binnen kunt kijken (of naar buiten waar dat eigenlijk niet moet kunnen).
Ik ben van mening dat een auto moet rijden. Daar is hij voor gemaakt. Niet om achter glas in een showroom te staan. Daar lijdt hij enkel maar van.En aan zich ben ik er wel voor te porren, om aan de oldtimers een gradering te hangen, welke door een onafhankelijk bureau vast gesteld moet worden. Ivm steekpenningen.
Valt de auto binnen bepaalde criteria, krijgt hij een goede beoordeling, en kan hij aanspraak maken op gedeeltelijke of volledige vrijstelling.
Ik denk daarbij aan bv een G3 installatie icm een katalysator geheel vrij te stellen, evenals diesels met kat en roetfilter.
De andere welke wel aan de gradering voldoen, maar niet milieu zuiniger rijden, iets te laten belasten (denk dan aan de 120 euro per jaar bv).
De gradering zou dan moeten plaatsvinden op auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud. Vanaf 40 jaar sowieso volledige vrijstelling MRB.Halen ze een hoge gradering, bv 8+, ook dan volledige mrb vrijstelling.
Auto’s die de gradering niet halen, gewoon volledige mrb belastig
gradering dan berusten op originaliteit, milieu bewustheid, technische staat, staat van onderhoud, etc.
Zo kun je bv een auto waar geen kat onder hoort, en daardoor min punten zou scoren, weer plus punten geven, omdat er wel een kat onder zit, en daardoor weer een betere uitstoot genereert.
30 april 2013 om 09:15 #18070323Kijk, nou komen de mooie plannen. Een gradering, top idee, want dat stimuleert om er wat moois van te maken, en inderdaad hoeft het ook weer geen concours staat te hebben, maar op z’n minst een deugdelijke technische staat. Een beetje APK garage kan al zo zien of er enorm aan gebeund is of dat het een beetje goed gedaan is allemaal.
30 april 2013 om 10:00 #18070324@Vinci wrote:
Kijk, nou komen de mooie plannen. Een gradering, top idee, want dat stimuleert om er wat moois van te maken, en inderdaad hoeft het ook weer geen concours staat te hebben, maar op z’n minst een deugdelijke technische staat. Een beetje APK garage kan al zo zien of er enorm aan gebeund is of dat het een beetje goed gedaan is allemaal.
dan zou ik niet de auto’s laten keuren bij een willekeurig apk garage ;)
maar dan gewoon door de rdw zelf.
ik kan er namelijk hier een paar noemen die een auto nog sneller keuren dan ik een sigaret kan draaien haha :vertag30 april 2013 om 10:09 #18070325ik zal toch hopelijk noooooit mijn auto bij de rdw laten keuren..
over miereneukers gesproken.maargoed….
gradering, en mrb aan de hand van die gradering… lijkt mij super :puke
mijn oude trapkhok, met dik blok… die heb ik puur voor 1 zaterdag in de week, zomer en winter.
ding ziet er niet uit… en ik zou dus de 8+ niet halen…. dus moet de volle mep betalen..?
k hoop dat ze in DH alllemaal afsterven. stelletje vieze…. (en zo kan ik heeeeeel lang doorgaan :D )veranderd er allemaal niks aan… eerst afwachten tot de 14e, stemming in 2e kamer
en dan weer zien.30 april 2013 om 10:12 #18070326Dat hij er niet uit ziet, wil nog niet zeggen dat hij (op de motor na dan) origineel kan zijn, en technisch in een goede staat.
Bij 8+ volledige vrijstelling en tussen 6-8 bv die 120 per jaar regeling.
onder de 6 volledige MRB
Om ff een vb te geven dan
30 april 2013 om 10:14 #18070327ik snaptje je wel Chris :D
maar bekeek het enkel van de andere kant.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.