Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 april 2013 om 16:01 #18070155
http://www.autoweek.nl/nieuws/23180/akkoord-over-mrb-oldtimers-bereikt-update” onclick=”window.open(this.href);return false;
25 april 2013 om 16:01 #18070156Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle auto`s van 40 jaar en ouder.
Lijkt me toch duidelijk….
25 april 2013 om 16:05 #18070157en in de winter mag je hem 3 maand stil zetten ;)
(niet dat de liefhebbers dat erg vinden, maar wel 3 verplichte maanden;))Volgens BNR, dat ‘bronnen rondom de onderhandelingen’ aanhaalt, wordt in de nieuwe plannen de leeftijdsgrens voor mrb-vrijstelling bij benzineauto’s opgerekt naar 40 jaar, voor auto’s ouder dan 26 jaar geldt een kwarttarief van maximaal 120 euro per jaar. Ook bij diesel- en lpg-auto’s gaat de grens naar 40 jaar, zonder overgangsregeling. Tijdens de wintermaanden december, januari en februari mag er niet met de oldtimers worden gereden en blijven de bestaande regels rond de schorsing van kracht, zo meldt BNR.
25 april 2013 om 16:20 #18070158Nee dus. Een auto ouder dan 40 jaar mag het hele jaar door op de weg.
25 april 2013 om 16:23 #18070159Tijdens de wintermaanden december, januari en februari mag er niet met de oldtimers worden gereden en blijven de bestaande regels rond de schorsing van kracht, zo meldt BNR
misschien dat ik iets gemist heb of zo, maar waarom staat dit er dan?
25 april 2013 om 16:25 #18070160hoop mensen hebben pas nog dure PLG instalatie aangeschaft en in laten bouwen in hun pas ingevoeders grote slurper
wat zullen die balen25 april 2013 om 16:26 #18070161Ook bij BNR kunnen ze niet lezen. Het stukje wat ik hier gepost heb zijn citaten uit de brief van de staatssecretaris aan de Kamer.
Er zijn dus 3 catogorien of maatregelen:
1. Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle auto`s van 40 jaar en ouder.
2. Auto’s rijdend op benzine, datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987, betalen ¼ van de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal). Deze auto`s mogen in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik maken.
3. Dieselauto’s en auto’s met LPG-installatie die jonger zijn dan 40 jaar betalen het volledige MRB-tarief.
25 april 2013 om 16:35 #18070162AnoniemLid sinds:
1 January 1970Welke belastingkosten worden berekend voor de maanden…………….. december, januari en februari ?????
25 april 2013 om 16:46 #18070163De achtergrond is duidelijk.
1. Ze willen niet dat een auto jonger dan 40 jaar het hele jaar door belastingvrij gebruikt wordt.
2. LPG en geen wegenbelasting levert de schatkist niets op. Dus dat willen ze ook niet.
3. Diesels zijn te slecht voor het milieu. Dus dat willen ze ook niet.
4. 1 kwartaal wegenbelasing doen ze om ons te ontmoedigen, maar voor de fantieke oldtimer fan is het te doen.
Een typische Poldermodel-overeenkomst. Iedereen een beetje tevreden en een paar de lul. Bijvoorbeeld de 300D rijders en die er in handelen natuurlijk. Want de volle mep MRB betalen en 1 op 9 rijden doet natuurlijk niemand vrijwillig. En ook de 190D wordt dadelijk “gratis af te halen”.
Ook zijn er zeeeeeeer weinig die in een daily rijden ouder dan 40 jaar. En al helemaal geen diesel van 40 jaar en ouder, want dan kan je beter gaan lopen.25 april 2013 om 16:50 #18070164hm juist.
ik zag de kans nog wel in dat ik mijn astra misschien eens zo lang zou houden dat ie 25 werd, maar voor dat ie 40 is is ie ook wel ver heen ben ik bang :P
25 april 2013 om 16:50 #18070165@ ron: 1/4 van het jaar tarief. Dat staat er ook duidelijk:
Auto’s rijdend op benzine, datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987, betalen ¼ van de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal). Deze auto`s mogen in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik maken.
25 april 2013 om 16:54 #18070166Je slaat de spijker op zijn kop. Daar gaat het dus om. De wat oudere auto wordt niet meer als hobby in stand gehouden. Hij gaat gewoon de pers in en je koopt een andere. Daarom zullen oudere auto`s veel eerder uit het straatbeeld verdwijnen. En er wordt geen geld meer uitgegeven aan onderdelen voor deze categorie auto`s. Ik merk het nu al in mijn omzetcijfers. Ik koop ook geen originele Opel onderdelen meer in.
25 april 2013 om 16:56 #18070167@Arjen wrote:
@ ron: 1/4 van het jaar tarief. Dat staat er ook duidelijk:
Auto’s rijdend op benzine, datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987, betalen ¼ van de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal). Deze auto`s mogen in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik maken.
eh, moet het niet 1973 zijn :angel
25 april 2013 om 17:02 #18070168Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 24 april 2013Betreft Alternatieven afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen van 17
april jl. is onder meer gesproken over mijn brief van 15 april jl. over afschaffing van de vrijstelling
motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers.1 Tijdens dat overleg heb ik toegezegd een ultieme poging
te doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van
rijdend cultureel erfgoed te ontzien. Ik zou daarover de Kamer uiterlijk vandaag informeren zodat de
oldtimerbranche zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt over de fiscale behandeling van de oldtimer met
ingang van 1 januari 2014.
De afgelopen week is intensief overleg gevoerd met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te
weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Het verheugt mij u te kunnen melden dat
we uiteindelijk tot een breed gedragen alternatief zijn gekomen dat door de vertegenwoordigers van de
oldtimerbranche wordt gesteund en dat naar mijn oordeel past binnen het verzoek en de kaders die uw
Kamer heeft aangegeven. Dit alternatief ziet er als volgt uit.Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het
betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is
de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling. Dat
betekent dat voor personenauto’s en bestelauto’s rijdend op diesel of met een ingebouwde LPGinstallatie
en die jonger zijn dan 40 jaar het volle MRB-tarief verschuldigd is.Indien auto’s met
ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de
overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden.
Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in mijn brief van 15 april jl., de liefhebber
te ontzien terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders)
gerichter raakt. Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven
de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het
maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar.
Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt
voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Met veel
oldtimers wordt overigens in de winter niet gereden omdat dit slecht is voor de auto. Als het kwarttarief
van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Het
overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is). Men kan overigens naast
het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te schorsen.
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Hoewel als gevolg van de voorgestelde overgangsregeling de budgettaire derving van deze variant
tijdelijk hoger is dan ik in eerste instantie voor ogen had, heeft dit alternatief als voordeel dat het
overgrote deel van de oldtimers die per 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn en die niet
dagelijks gebruik van de weg maken, worden ontzien door middel van de invoering van het afgetopte
kwarttarief in de MRB. De structurele kosten van de voorgestelde maatregelen bedragen € 16 miljoen
(optie 4 van de eerdergenoemde brief van 15 april jl.). Dit structurele niveau wordt bereikt in 2028.
Incidenteel bedragen de extra kosten als gevolg van de overgangsmaatregelen € 17 miljoen in 2014, in
14 jaar aflopend naar nihil in 2028.
Ik ben voornemens dit alternatief uit te werken in het Belastingplan 2014. De Belastingdienst zal
tegelijkertijd de implementatie voorbereiden zodat deze regeling met ingang van 1 januari 2014 van
toepassing kan worden.Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën
mr. drs. F.H.H. Weekers25 april 2013 om 17:03 #18070169Staatssecretarissen maken ook we eens foutje…..
25 april 2013 om 17:18 #18070170Een Kadett B, Ascona A, Manta A of Rekord D op LPG zal nu wel fors in waarde stijgen… :jerry :jerry :jerry
25 april 2013 om 17:24 #18070171oke, ik zal eerlijk zijn, met dit soort zaken ben ik niet altijd de slimste haha.
stel je voor..
de mensen hebben steeds minder geld te besteden.
de oudere auto’s worden vanaf januari steeds minder waard, uit eindelijk brengen ze aan oud ijzer of sloop nog meer op dan verkoop.
uit eindelijk ben je haast gewoon verplicht om een nieuwe auto te kopen.
die kost dan natuurlijk nog meer dan nu, ze worden steeds luxer, en laten we niet vergeten, die goedkope “troep” is er ook niet meer als “concurentie” dus kan er vast tegen die tijd wel weer wat bij de prijs op.
geen mens kan dan nog een andere auto betalen ja.
dus wat gebeurd er dan?
(om over de mogelijkheid dat mensen werk dichter bij huis moeten zoeken wat zeer moeilijk is e.d nog maar ff te zwijgen)
er worden veel minder auto;s verkocht.
de omzet van dealers, onderdelen winkels en zo word minder en lopen kans op failliet te gaan.
en nu hebben we hem… er komt MINDER belasting binnen… al zal over een paar jaar mijn astra van 77 in de 3 maan wel op 100 zitten of zo ;))of roep ik nu iets heel stoms? :angel
25 april 2013 om 17:29 #18070172Ja, je verhaal klopt aardig denk ik. De autohandel op dit moment is slecht. Maar ik hoor wel veel van handelaren dat auto`s rond de € 3000,- goed te verkopen zijn. Als je huidige auto wordt afgekeurd en weg moet, dan kan je voor rond de € 3000,- weer een behoorlijke auto terug kopen.
Wat denk je als de oldtimerbranche naar de kloten is, wat missen ze dan aan BTW en inkomstenbelasting. En gaan al die faillisementen kosten….25 april 2013 om 17:31 #18070173@soepkiepe wrote:
oke, ik zal eerlijk zijn, met dit soort zaken ben ik niet altijd de slimste haha.
stel je voor..
de mensen hebben steeds minder geld te besteden.
de oudere auto’s worden vanaf januari steeds minder waard, uit eindelijk brengen ze aan oud ijzer of sloop nog meer op dan verkoop.
uit eindelijk ben je haast gewoon verplicht om een nieuwe auto te kopen.
die kost dan natuurlijk nog meer dan nu, ze worden steeds luxer, en laten we niet vergeten, die goedkope “troep” is er ook niet meer als “concurentie” dus kan er vast tegen die tijd wel weer wat bij de prijs op.
geen mens kan dan nog een andere auto betalen ja.
dus wat gebeurd er dan?
(om over de mogelijkheid dat mensen werk dichter bij huis moeten zoeken wat zeer moeilijk is e.d nog maar ff te zwijgen)
er worden veel minder auto;s verkocht.
de omzet van dealers, onderdelen winkels en zo word minder en lopen kans op failliet te gaan.
en nu hebben we hem… er komt MINDER belasting binnen… al zal over een paar jaar mijn astra van 77 in de 3 maan wel op 100 zitten of zo ;))of roep ik nu iets heel stoms? :angel
zijn alleen de oldtimers die minder waard worden he ;)
denk dat dat wel mee zal vallen25 april 2013 om 17:34 #18070174Maar ook de auto`s waar mensen lang mee doorrijden, zodat ze in de toekomst wb vrij kunnen rijden. Deze auto`s zijn nu niet interessant meer. Dus ook de Astra`s en Calibra`s uit 1990 bijvoorbeeld, zijn nu niet interessant meer. Dus het gaat verder dan alleen de oldtimers van vandaag.
25 april 2013 om 17:39 #18070175waar Soepkiepe op doelt is dat er dalijk voor de minder bedeelde mens
geen betaalbare auto meer te koop zal zijn, gewoon puur vervoer
dit zie ik niet gebeuren25 april 2013 om 17:58 #18070176Nog 21 jaar :wub :jerry
Een echte liefhebber laat zn hobby niet afpakken ;)
25 april 2013 om 18:02 #18070177trash, ik snap wel wat je bedoeld, maar ik bedoel het iets anders.
ff als voorbeeld mijn astra.
tis voor mij sowieso ook al een hobby, dus voor mij ligt het iets anders.maar ja, ding is van 94.
in 2019 zou die met de oude regeling belasting vrij worden.
dat is over 6 jaar.
als ik hem nu zelf nog 3 jaar makkelijk door de apk zou halen dan zou ik de volgende apk iets hebben van… laat ik hem maar klaar maken, over 3 jaar is ie belasting vrij.maar nu als ie 40 jaar moet zijn dan heb ik dat 4e jaar zoiets van, mwoa, ik krijg er nu zoveel kosten aan, en het duurt toch nog weet ik hoeveel jaar, ik kan hem beter weg trappen en wat anders weer kopen.
als iedereen zo denkt dan zijn die “oude” auto’s waar wij nu in rijden snel verdwenen.
de g is ook nog een vrij “simpele” astra, die zijn ook nog betaalbaar, maar als je naar de h en zo gaat zit er zoveel luxe op dat ze ook gelijk al prijzig worden.
de g is tegen die tijd ook geen drol meer waard vanwege de leeftijd en km, dus zullen ook zo ingeruild worden.
en er was toen ook zoiets dat wanneer je je oude inleverde je een speciaal aanbod kreeg of zo? weet niet meer precies wat dat was.enige wat je dan mag hopen dat de auto markt zo in zakt dat je een astra h of een vectra gtc tegen die tijd kan kopen voor het zelfde geld waar je nu een g van koopt.
de hele regering maakt alles naar de kloten ben ik bang met al die veranderingen ;)maar ja, laten we ontopic gaan, volgens mij doet dit al niet echt meer ter zake aan het onderwerp
:jerry :jerry25 april 2013 om 18:10 #18070178Meeste mensen kijken daar niet naar
voor de meeste mensen is een auto maar een auto
en een oude kapotte auto moet worden vervangen door een nieuwe
hoef jou niet te vertellen hoe veel auto’s er op de sloop staan waar makkelijk wat goeds van te maken is ;)25 april 2013 om 18:35 #18070179kijk, nu zeg je zelf al wat ik bedoel, iedereen trapt zijn auto weg als ze afgekeurd worden, een enkeling laat het klaar maken.
maar de meesten willen toch wat nieuwers, daar door zakt de waarde in de auto’s.
voor de demontage bedrijven is het dus ook troep, en dus zullen ze ook al sneller van de sloop naar oud ijzer gaan. ;)
onderdeln worden dus schaars, net zoals er een enkeling zijn oude manta nog als hobby houd, de profiteurs van gioedkoop rijden brengen zo ding nu zonder pardon naar de sloop of oud ijzer ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.