Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 april 2013 om 13:13 #18070031AnoniemLid sinds:
1 January 1970Bron: http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17/debat-financien-moties-en-toezeggingen/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Debat financiën moties en toezeggingen oldtimers
Vandaag was het commissieoverleg van financiën. Hierbij was er direct ruimte voor kamerleden om vragen te stellen aan staatssecretaris Weekers van financiën. Hierbij kwam het voorstel voor oldtimers in de vorm van de brief die naar de kamer is gestuurd uitgebreid aan bod.Met betrekking tot dit voorstel werden de volgende standpunten ingenomen:
Neppérus (VVD)
De VVD heeft de voorkeur voor een regeling waarbij je de echte erfstukken gewoon zou kunnen vrijstellen en mevrouw Neppérus geeft aan dan bij een dagkaart uit te komen, maar stelt gelijk de vraag of het uitvoerbaar is. Kwart tarief zou ook nog kunnen wat haar betreft en ook optie 4, de grens naar 40 jaar is voor haar bespreekbaar.Groot (PvdA)
Dankt voor de inspanningen van Weekers en geeft aan de 30-dagenkaart geen goed idee te vinden omdat dit een bewerkelijke optie is qua uitvoering en het zonde vind dat er dan veel geld naar uitvoeringskosten gaat. Hij komt uit op varianten 3 (kwarttarief) en 4 (grens naar 40 jaar). Hij vind optie 3 elegant omdat dan iedereen iets betaald. Hij geeft aan dat hij vind dat optie 4 het meest recht doet aan de motie van Dhr. Bashir en je het echte culturele erfgoed vrijstelt en de auto’s tussen de 30 en 40 jaar die vervuilend zijn wel degelijk aanpakt.Bashir (SP)
Ziet niets in optie 3, het kwarttarief omdat voor bijvoorbeeld zware oude legertrucks het dan nog steeds om veel geld gaat. Bashir is dan ook benieuwd naar de reacties uit het veld. Hij geeft aan dat met name deze optie niet zal leiden tot extra belastinginkomsten omdat veel auto’s dan geëxporteerd zullen worden.Van Vliet (PVV)
Hij bedankt de staatssecretaris voor de genomen moeite voor het overleg met sector. Hij vraagt zich af of het mogelijk is om toch nog een keer in overleg te treden en te kijken of het mogelijk is om een combinatie van voorgestelde regelingen toe te passen. Van Vliet geeft aan dat het een mooie oplossing zou zijn als mensen zelf mogen kiezen tussen het betalen van een kwarttarief of een 30-dagenkaart en geeft aan dat hij vindt dat auto’s ouder dan 50 jaar volledig vrijgesteld zouden moeten worden.De reactie van staatssecretaris Frans Weekers
Dhr. Weekers heeft aan dat hij uitvoerige gesprekken heeft gevoerd met koepelorganisaties, een aantal ambtelijke gesprekken en persoonlijk heeft gesproken. Hij vindt het jammer dat ze niet tot overeenstemming zijn gekomen. Voor het weekend heeft hij enkele opties voorgelegd zodat de koepelorganisaties deze met hun achterban konden bespreken en dit overleg ging maandag verder.Koepelorganisaties vasthoudend
De koepelorganisaties kwamen tot de conclusie:Wij willen een vrijstelling voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en dieselauto’s van 40 jaar en ouder.
Weekers concludeert dat je daarmee op een kostenplaatje komt wat buiten de kaders valt van de moties die zijn ingediend en helemaal buiten de kaders van het regeerakkoord. Ook de keuzeoptie die Van Vliet suggereert heeft Weekers voorgelegd, maar ook dat wilden clubs niet.
Waar Weekers wel begrip voor heeft is dat voor een auto van de jaren 1940 of 1950 het kwarttarief misschien ook niet fair is. Dus hij kan zich indenken dat een auto die vrijgesteld is van APK, ook vrijgesteld wordt van belastingen. De budgetaire impact is dan nog beperkt.
Volgens hem zit de moeilijkheid in de jaren daarna en zeker bij auto’s nieuwer dan 1970 omdat dan het onderscheid tussen hobby gebruik en dagelijks gebruik moeilijk te maken is.
Hij schetst dat in zijn beleving auto’s die gekoesterd worden en op zekere leeftijd zijn, niet op straat staan en voor hen zou een 30-dagenkaart een prima oplossing zijn. Maar iedereen die geen garage of stalling heeft kan daar niet mee uit de voeten en dan past het kwarttarief weer goed.
Echte rijdend cultureel erfgoed
Weekers is bereid een ultieme poging te wagen om een combinatie van maatregelen 3, 4, 5 (kwarttarief, grens naar 40 jaar, 30-dagenkaart) te maken. Hij geeft aan dat het niet meer dan 20 miljoen +/- enkelen miljoenen mag kosten, en dat richting of boven 30 miljoen wat hem betreft echt geen optie is omdat het dekkingsvraagstuk dan ook een stuk moeilijker wordt.Voorzitter vraagt wanneer deze ultieme poging volgt: Weekers geeft aan binnen een week, langer onduidelijkheid laten bestaan is niet goed.
Uitkomst debat
Begin volgende week (22/23 april) komt Dhr. Weekers met een concreet voorstel die zal bestaan uit een combinatie van maatregelen, liefst gesteund door de branche. De kamer kan er dan nog voor het mei reces met hem over spreken en dan is er voor 1 mei duidelijkheid.Mijn indruk
Volgens mij is dit een goede ontwikkeling! Als “de branche” nu slim is, komen ze met het ultieme voorstel op een presenteerblaadje, doorgerekend en wel. Volgens mij zou dat iets kunnen zijn in de trend van:Keuze 30-dagenkaart of kwarttarief voor auto’s van 30 tot 40 jaar
Volledige vrijstelling voor auto’s ouder dan 40 jaar
Ik gok dan even dat dat pakket niet meer dan 25 miljoen zou kosten. Hopelijk komen KNAC, FEHAC en consorten nu in actie en helpen ze Weekers en de oldtimerliefhebbers aan dé oplossing.Al met al wat mij betreft denk ik een goede ontwikkeling en oplossingsrichting.
17 april 2013 om 13:21 #18070032als er een opel diesel van 86 betrouwbaar genoeg was geweest had iedereen daar in gereden. wat een gelul om dan mercedes te gaan haten. alleen maar omdat die nou toevallig wel modellen hadden van toen die nu nog betrouwbaar en met luxe op de weg te houden zijn.
denk eens na hoeveel mensen hier niet dagelijks in hun ouwe opel kilometers maken.
dat mag wel allemaal?
als ik mijn mooie sec op de weg wil houden met wegenbelasting kost dat wel een hoop geld met 1700kilo. en alleen maar omdat je opeltje lichteris mag ik meer uitgeven? omdat ik een liefhbber ben?
wat een onzin heee…
het gaat alleen maar puur om bezuinigen en de 3% maar ondertussen gaat alles van oldtimers naar zorg naar de tering.
maar het komt allemaal door die mercedessen hoor.. :jerry17 april 2013 om 13:56 #18070033Het probleem ligt niet aan de mercedessen an-sich.
De vrijstelling maakt het voor jou mogelijk om hobbymatig je mooie SEC erbij te hebben,het geld wat je dan uitspaart kan je dan steken in onderhoud en nog mooier maken.
Het probleem zit in het feit dat mensen een oude ster kopen,puur en alleen omdat je geen MRB hoeft te betalen.De auto an-sich interesseert ze geen hol,getuigen ook hoe ze er vaak uitzien (in woon in regio Amsterdam,dus weet echt wel waar ik over praat).
Een mooie klassieker/youngtimer is een verrijking van het straatbeeld (of het nou een Mercedes 190,een Fiat Ritmo,Een Opel Ascona of een Citroen DS is) maar de vieze uitgewoonde wrakken die door slecht onderhoud grote pluimen uitbraken,die zijn dat bepaald niet.
En tsja,het zijn vooral inderdaad de Mercedes 190 en W124 die je in deze toestand vaak ziet rijden,ook de Golf 2 zie je ook vaak in deplorabele toestand met vers import kenteken+bestuurder rondhobbelen,en juist aan die groep hebben we dit gelazer te danken.
Ikzelf ben in het bezit van 3 belastingvrije C Ascona’s,waarvan 1 op LPG,en alle 3 in hele beste staat,de 2 benzine exemplaren rijden nog geen 1000 km per jaar die op gas komt op hooguit 7000 het laaste jaar.
Door deze regeling zal waarschijnlijk mijn LPG wagen op benzine komen en 1 van de 2 benzine exemplaren zal het veld moeten ruimen,want anders kan ik het niet meer opbrengen.
Andere bijkomstigheid,mijn blauwe 2 deurs benzine Ascona is 2 jaar geleden bij de plaatwerker geweest,gezien de bedragen waar ze toen voor te koop stonden (en omdat ik gek op dat ding ben) heb ik er 1400 euro ingestopt,dat leek me toen wel verantwoord,als er straks belasting betaald moet worden,wil niemand m meer hebben en zal de handelswaarde (mischien) op 500 liggen,wég investering!!!17 april 2013 om 14:30 #18070034Niet te denken over de investering die ik nu in mijn Ascona-C 1.6D steek… Ik rij er veel mee, maar ik onderhoud ‘m ook… In plaats van eruit gaan dat de ‘betrouwbaarheid’ van de ster wel zorgt dat ie onbeperkt door blijft rijden zonder onderhoud… Komend weekend krijgt ie twee nieuwe dorpels en twee nieuwe achterwielranden… En als het moet zou ik de volle belasting betalen als die Mercedessen die puur voor A->B zonder onderhoud gebruikt worden maar gesloopt worden!
Zou verder graag willen door toeren met m’n 1.6D motor, maar ik wil ook dichterbij bij werk gaan wonen… Dus dan loont het niet meer om de 87-EUR belasting te betalen op een auto die maar 20km per week rijd… Kortom, dan ga ik ‘m wss ombouwen naar een lichte benzinemotor om zo iets lichter uit te vallen in de belasting… Maar weg gaat ie niet meer, rijd ie veel te leuk voor…
17 april 2013 om 16:20 #18070035AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb maar 5 oldtimers, maar wegenbelasting in combinatie met de huidige schorsing regels en alles af ben toe laten rijden ,gaat wel erg oplopen in de kosten… Wegenbelasting oke, maar niet met de huidige schorsing regels. :vertag
17 april 2013 om 16:40 #18070036ik koop er juist een oldtimer bij :jerry :jerry :jerry
prijzen zakken steeds verder
moet ik er belasting over betalen jammer dan
weg doe ik m niet
neem er gewoon 1 bij als ik juiste tegen komenne 30 dagenkaart is ook te omzeilen net als toen de 60 dagenkaart voor campers
je vult de dag dat je naar grens rijdt (voor bijvoorbeeld vakantie)
en de dag dat je terug komt
en hele vakantie had je gratis gereden (voor wegenbelasting dan)dit soort ideeen kunnen ook van toepassing zijn voor de oldtimers
17 april 2013 om 19:51 #18070037@kaneelschep wrote:
als er een opel diesel van 86 betrouwbaar genoeg was geweest had iedereen daar in gereden. wat een gelul om dan mercedes te gaan haten. alleen maar omdat die nou toevallig wel modellen hadden van toen die nu nog betrouwbaar en met luxe op de weg te houden zijn.
denk eens na hoeveel mensen hier niet dagelijks in hun ouwe opel kilometers maken.
dat mag wel allemaal?
als ik mijn mooie sec op de weg wil houden met wegenbelasting kost dat wel een hoop geld met 1700kilo. en alleen maar omdat je opeltje lichteris mag ik meer uitgeven? omdat ik een liefhbber ben?
wat een onzin heee…
het gaat alleen maar puur om bezuinigen en de 3% maar ondertussen gaat alles van oldtimers naar zorg naar de tering.
maar het komt allemaal door die mercedessen hoor.. :jerry+1 :thumb
Je blijft je de king king: op de weg voelen als je die ster voor je ziet.Laat ze maar allemaal haten :jerry
17 april 2013 om 21:34 #18070038Toch jammer dat het den haag alleen om geld draait en echt niet om het milieu.
Het gaat toch echt alleen om de schatkist en haantje de voorste zijn in Europa.
Oja en niet te vergeten geld te pompen naar landen die het hebben verkloot in de eu.Als ik dan toch belasting moet gaan betalen voor me kadettje, hoop ik wel dat die aarde echt opwarmt :) 300 dagen rond de 20 graden boven nul ofzo ;) kan ik extra veel in me kadett rijden :P
Ipv van de 2000 km die ik er nu in rij per jaar.18 april 2013 om 18:44 #18070039hier hebben ze de ontroerendzaak belasting met 8% verhoogt en ik woon notabene in een huis van tig jaar oud, zou het niet wat zijn als die belasting ook zouden stoppen bij een oldtimer huis
De gemeente heeft te veel bouwgrond aangekocht en wij zitten met de gebakken peren terwijl de gemeente amtenaren er vorig jaar wel 2% bijkregenMaar even on topic
Hier is zaterdag een oldtimer estafette protestrit welke naar Groningen, Leeuwarden en Assen gaat, ieder met een oltimer kan mee doen
http://www.hofman.nl/nieuws” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hopelijk word het geen rij sterren :angel18 april 2013 om 19:04 #18070040Kortom: gastank er uit, niks aan de hand voor de benzine modellen van 30 jaar en ouder. Wel jammer van de dieseltjes…
18 april 2013 om 20:38 #18070041Overleg met oldtimer verenigingen e.d. hebben op niets uitgeleid vooralsnog 2014 belasting betalen
http://www.oldtimerbranche.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
19 april 2013 om 12:03 #18070042Tja, wat is nu wijsheid. Moet nog wel een en ander aan onderdelen in de wagen pompen om hem normaal op de weg te houden. Maarja, blok en tank is al gauw 500 euro en in het grootste doemscenario is de hele wagen oud ijzerprijs….
19 april 2013 om 12:10 #18070043tsja,het blijft nog even koffiedik kijken.
Mijn daily Ascona heeft ook wel behoefte aan wat liefde maar vanwege dezelfde reden als Peter777 stel ik het nog maar even uit.
Anderzijds,al zou je er belasting voor moeten betalen,zoek maar (in het geval van mijn Ascona) een 4 deurs gezinswagen met een grote kofferbak die minder dan 1000 kg weegt…………….19 april 2013 om 13:59 #18070044Tja toch ga ik niet voor 4 auto’s belasting betalen
19 april 2013 om 15:27 #18070045Er wordt idd makkelijk over gelult door veel mensen.
Als je liefhebber bent dan maal je niet om die paar centen wegenbelasting zeggen ze dan.
Tsja,ik heb maar 3 Ascona’s en die wegen 1000 kg,zou op 98 euro per kwartaal komen.
Praat je over grofweg 400 euro per jaar maal 3,is 1200 euro. Toch best serieus geld,wat ik liever in het onderhoud stop,maar goed.
Je begint aan een hobby en op basis van die vrijstelling is het financieel haalbaar. Vervalt die vrijstelling ineens,dan kan het zomaar dat sommigen het niet meer kunnen betalen,al heb je 1 auto ,denk aan mensen met een Senator,Pontiac Transam,Mercedes G klasse of een dikke dodge pickup (Astra td zal de zijne niet voor niets hebben weggedaan,is niet meer op te brengen)19 april 2013 om 15:29 #18070046tis gewoon tijd om volkert van de G los te laten….
die werkt wel met die idioot af, die dit bedenkt.
BAH… flauw van !!19 april 2013 om 15:40 #18070047@asconahobbyist wrote:
Er wordt idd makkelijk over gelult door veel mensen.
Als je liefhebber bent dan maal je niet om die paar centen wegenbelasting zeggen ze dan.
Tsja,ik heb maar 3 Ascona’s en die wegen 1000 kg,zou op 98 euro per kwartaal komen.
Praat je over grofweg 400 euro per jaar maal 3,is 1200 euro. Toch best serieus geld,wat ik liever in het onderhoud stop,maar goed.
Je begint aan een hobby en op basis van die vrijstelling is het financieel haalbaar. Vervalt die vrijstelling ineens,dan kan het zomaar dat sommigen het niet meer kunnen betalen,al heb je 1 auto ,denk aan mensen met een Senator,Pontiac Transam,Mercedes G klasse of een dikke dodge pickup (Astra td zal de zijne niet voor niets hebben weggedaan,is niet meer op te brengen):hmmz denk dat het dan niet wijs is om aan een hobby te beginnen
als je deze alleen kan uitvoeren met wb vrijstelling19 april 2013 om 17:02 #18070048Dat zeg je wel thrashmetal maar als al die rot c1 – 107 en upjes niet belastingvrij waren op dat moment kocht ook niemand ze. En als mensen leuk willen sleutelen aan een auto is het logischer dat t met wb vrijstelling wel lukt niet iedereen wordt zometeen Koning.
19 april 2013 om 17:49 #18070049idd wb vrij is zeker een voordeel voor de hobby,
ik had een kadett c1 die koste weinig ik heb voor 3 jaar terug een -offtopic nissan patrol -offtopic gekocht deze op geel kenteken koste bij aankoop 585 euro pr 3 maand!!! das nie grappig!19 april 2013 om 17:58 #18070050volgende week weer een oldtimertje ophalen in belgie
en 2 weken later nog 1als ik er straks wegenbelasting voor moet gaan betalen hebben we het over €1,= p/dag p/auto
daar stop ik m’n hobby niet voor
19 april 2013 om 18:25 #18070051Als ik straks voor de Senator wb moet gaan betalen, praten we over 1684 euro per jaar (1470 kg op LPG)
Das een dikke 140 euro paar maand (iets meer dan 1€ per dag)
En dat voor een auto die gemiddeld 2x per week naar buiten komt.Dat is voor mij gewoon onbetaalbaar.
En dat zijn dan ook nog eens de prijzen voor dit jaar. Volgend jaar wordt het nog duurder…
Wb vrij was overigens voor mij niet de reden om met de hobby te beginnen, dat was de passie voor Opel. Maar het maakte de hobby wel betaalbaarder, temeer omdat de onderdelen ook steeds meer van goud gemaakt leken te worden.
En nu met een gezin met 1 kind en maar 1 loon, is wb gewoon geen optie meer.19 april 2013 om 19:54 #18070052@asconahobbyist wrote:
Er wordt idd makkelijk over gelult door veel mensen.
Als je liefhebber bent dan maal je niet om die paar centen wegenbelasting zeggen ze dan.
Tsja,ik heb maar 3 Ascona’s en die wegen 1000 kg,zou op 98 euro per kwartaal komen.
Praat je over grofweg 400 euro per jaar maal 3,is 1200 euro. Toch best serieus geld,wat ik liever in het onderhoud stop,maar goed.
Je begint aan een hobby en op basis van die vrijstelling is het financieel haalbaar. Vervalt die vrijstelling ineens,dan kan het zomaar dat sommigen het niet meer kunnen betalen,al heb je 1 auto ,denk aan mensen met een Senator,Pontiac Transam,Mercedes G klasse of een dikke dodge pickup (Astra td zal de zijne niet voor niets hebben weggedaan,is niet meer op te brengen)Helaas heb ik hem weg moeten doen door ruimte gebrek, en een dubbele bonus dat ik het dubbele heb gekregen wat ik er heb voor gegeven. :wors
Maar ik heb spijt en dikke spijt, had er zoveel lol in gepompt en een hoop lol voor terug. Morgen ga ik na een nieuwe kijken, toch maar iets verzinnen waar ik hem kwijt kan.Ook al gaan ze belasten, 2 jaar schorsen dat die 40 is. :agent ( 37/38jaar oud )
En anders de fik erin in 2014.19 april 2013 om 20:11 #18070053t zijn gewoon homo’s in den haag…
alles kapotmaken door besluiteloosheid en vergallen zodra er iemand n natte scheet heeft gelaten
kunnen we weer opnieuw naar de stembus…ik rij waar ik zin in heb…rij mijn commodore niet omdat ie zo goedkoop rijd..1 op 5 op lpg
maar als ik wegenbelasting moet betalen dan gaan we maar weer voor een leuke opel op g3 ofzo…totdat ze dat ook weer vergallen…20 april 2013 om 17:33 #18070054@Freestyler wrote:
Als ik straks voor de Senator wb moet gaan betalen, praten we over 1684 euro per jaar (1470 kg op LPG)
Das een dikke 140 euro paar maand (iets meer dan 1€ per dag)
En dat voor een auto die gemiddeld 2x per week naar buiten komt.Dat is voor mij gewoon onbetaalbaar.
En dat zijn dan ook nog eens de prijzen voor dit jaar. Volgend jaar wordt het nog duurder…
Wb vrij was overigens voor mij niet de reden om met de hobby te beginnen, dat was de passie voor Opel. Maar het maakte de hobby wel betaalbaarder, temeer omdat de onderdelen ook steeds meer van goud gemaakt leken te worden.
En nu met een gezin met 1 kind en maar 1 loon, is wb gewoon geen optie meer.correctie, bijna 5 euro per dag en dan hebben we het nog niet eens over guldens :angel
en dan hebben we het nog maar over 1 auto
en als de belasting ook nog maar in het wegennet geïnvesteerd werd wat de naam zou doen vermoeden21 april 2013 om 15:27 #18070056Kom net iets tegen over een voorgenomen schorsingsverbod, als daar ook maar iets van waar is dan is het nu pas echt kristalhelder duidelijk dat de overheid er doelbewust op uit is om het plezier van een groot aantal mensen doelbewust kapot te maken :puke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.