Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 april 2013 om 16:12 #18070006
‘t zal wel weer betalen worden :puke :puke :puke :puke :puke
15 april 2013 om 16:48 #18070007ja betalen ja dat was ook de hele opzet van het verhaal :puke
15 april 2013 om 17:48 #18070008http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-mrb-vrijstelling-oldtimers-mislukt/” onclick=”window.open(this.href);return false;
No Shit Sherlock :argue
15 april 2013 om 20:17 #18070009Het zijn echte fuckers :argue
15 april 2013 om 20:26 #18070010Ik rij een Dodge wat nu 37 jaar oud is!
Toevallig vol gegooid voor 40,- had ik iets van 80liter gas!
Voor 80liter benzine betaal je 136,- is haast 100,- verschil per tank beurt!Dacht dat gas zo’n schone brandstof was?
Toevallig is de Dodge aan betaald en word die woensdag opgehaald, krijg ik net een mail van de gene met de link wat hier nu ook staat.
Dan maar 2 jaar aan de kant en wachten :wtf
15 april 2013 om 20:28 #18070011gij mag niet stelen ! de overheid dult geen concurentie !!!!!!!!!!!!!!!!
15 april 2013 om 20:39 #18070012Dit is echt overmacht, ik wil die slopen wel dan eens zien als het door gaat..
Rijen hoog met 10 auto’s op elkaar dan?Dat er dadelijk een gek opstaat wat heel Denhaag in de fik zet, dit is echt pure treiterij.
15 april 2013 om 20:48 #18070013Kleine correctie, 10 mercedessen op elkaar king:
15 april 2013 om 21:19 #18070014Jammer van de diesels, had graag de Opel ingeruild op een belastingvrije ster.
16 april 2013 om 07:35 #18070015@Aapje wrote:
Kleine correctie, 10 mercedessen op elkaar king:
die Mercedessen gaan aan het eind van het jaar vast naar Marokko en Turkije, de echte rotte exemplaren zullen vast op de sloop komen en gelijk in een pakje gedrukt worden omdat niemand meer onderdelen zoekt
wie weet worden er weer Opels van gemaakt :worsVoor de Mercedes eigenaren vind ik het niet erg, zij hebben de regeling ten slotte ook om zeep geholpen, het zijn geen liefhebbers maar profiteurs.
Ook de handelaren in die Mercedessen hoeven niet te klagen, zij hebben er ten slotte ook genoeg aan verdiend en toen hoorde je ze ook niet klagen.16 april 2013 om 08:04 #18070016AnoniemLid sinds:
1 January 1970http://www.nu.nl/auto/3398901/kamer-kan-klassiekers-redden.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
16 april 2013 om 08:43 #18070017Ouder dan 40 jaar op gas en 30 jaar op benzine volledig vrijstelling anders is het gewoon crimineel gedrag :fy1
Ik wil niet op een lijstje invullen welke dag ik wil rijden soms rij ik veel anders nooit :fy1
Als ze geld willen hebben haal dan die stink diesels van de weg met die lelijke ster.
Import verbod zoals ik al vaker heb gezegt :swear :swear16 april 2013 om 09:42 #18070018AnoniemLid sinds:
1 January 1970Datum 15 april 2013
Betreft Afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers
Pagina 1 van 7
Geachte voorzitterHierbij wil ik voldoen aan mijn toezegging om in april een brief aan uw Kamer te
sturen betreffende het gebruik van oldtimers1, waarin tevens wordt ingegaan op
diverse moties en toezeggingen met betrekking tot oldtimers in relatie tot de
motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze brief bespreekt een aantal alternatieven, die
zowel het dagelijks gebruik van de oldtimer ontmoedigen, maar tegelijkertijd
mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken tegemoet komen ten opzichte van
de in het Regeerakkoord opgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling voor
de MRB voor oldtimers.2 Deze alternatieven heb ik ook besproken met
vertegenwoordigers van de oldtimerbranche. Helaas heeft dit niet tot de beoogde
overeenstemming geleid. De door de oldtimerbranche voorgestane alternatieven,
die overigens ook in de brief worden besproken hadden budgettaire consequenties
die in deze tijden financieel onverantwoord zijn. Het kabinet is van mening dat
deze rekening eenvoudig weg niet kan worden neergelegd bij de overige
weggebruikers of de samenleving als geheel. De varianten die met de
oldtimerbranche zijn besproken wil ik met uw Kamer delen. Ik zal daarbij de
(financiële) consequenties schetsen die hieraan verbonden zijn.
Het kabinet heeft hiermee zijn bereidheid getoond om mee te denken in de
mogelijkheden voor een in budgettaire termen aanvaardbaar alternatief waarvan
de uitwerking kon worden meegenomen in het Belastingplan 2014 c.a. De
keerzijde daarvan is dat het stranden van het overleg tot gevolg heeft dat de
voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling, zoals aangekondigd in het
Regeerakkoord, zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Het kabinet laat
het aan de Kamer over deze afschaffing af te wegen tegen de besproken
alternatieven met de oldtimerbranche, waarbij de Kamer zich ervan bewust moet
zijn dat de alternatieven ook moeten worden voorzien van budgettaire dekkingis het goed om in ogenschouw te nemen wat een individuele
oldtimerbezitter gemiddeld kwijt zou zijn bij de voorgenomen afschaffing van de
vrijstelling.
Bij volledige afschaffing van de vrijstelling zou de motorrijtuigenbelasting voor de
gemiddelde oldtimer3 van 30 jaar en ouder neerkomen op de volgende bedragen
(per jaar):
o Ruim 135 000 benzineauto’s: € 300 (€ 550 inclusief provinciale
opcenten)
o Ruim 17 000 dieselauto’s: € 1.776 (€ 2396 inclusief provinciale
opcenten)
o Ruim 32 000 LPG-auto’s: € 1.460 (€ 1900 inclusief provinciale
opcenten)
Deze cijfers, waarbij voor de aantallen voertuigen rekening is gehouden dat een
deel van de oldtimerbezitters zal kiezen voor schorsing, laten zien dat voor de
grootste groep, de benzineauto’s, de MRB beperkt is. Met name voor de
dieselauto’s maar ook voor de LPG-auto’s zal een relatief hoge MRB verschuldigd
zijn. Hier staat echter wel een lagere dieselaccijns respectievelijk LPG-accijns
tegenover. Hierbij zij ook bedacht dat oudere diesel- en in mindere mate LPGauto’s
vervuilende auto’s zijn. Het betreft namelijk voornamelijk LPG-auto’s die
voorzien zijn van ingebouwde (niet-authentieke) G2-installaties.4 Deze groep LPGoldtimers
heeft echter wel de mogelijkheid om de auto in originele staat te
herstellen, zodat die weer als benzineauto wordt aangemerkt.
2. Regeerakkoord en moties
In het Regeerakkoord is afschaffing van de vrijstelling in de MRB voor oldtimers
opgenomen vanwege de milieu- en budgettaire effecten. Deze afschaffing levert
€ 153 miljoen structureel op. Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2013 in
uw Kamer zijn er enkele moties op dit punt ingediend. In de eerste plaats betreft
dit de motie Bashir5, waarin de regering wordt verzocht om de Tweede Kamer in
het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen waardoor dagelijks gebruik
van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de vrijstelling van MRB voor mensen die
de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden. In de tweede
plaats gaat het om de motie Van Vliet6, waarin de regering wordt verzocht om een
oplossing te zoeken die bezitters van oldtimers in enige vorm in staat stelt hun
voertuig niet op te hoeven geven. Daarnaast is bij de begrotingsbehandeling van
het ministerie van Infrastructuur en Milieu een motie ingediend door het TK-lid Van
Veldhoven7 met als strekking het afzien van een leeftijdsgrens voor voertuigen.
In reactie op deze moties heb ik toegezegd samen met de Minister van
Infrastructuur en Milieu te zoeken naar een oplossing waarin we het mobiel
erfgoed dat een beperkt aantal keren per jaar op de weg rijdt ontzien, maar
tegelijkertijd wel de auto’s belasten die niet aan het jarencriterium van de huidige
oldtimerregeling voldoen en die vrijwel dagelijks in het verkeer worden gebruikt.
Uiteraard moet sprake zijn van een goed uitvoerbare oplossing die niet leidt tot
noemenswaardige extra uitvoeringskosten.8 Gelet op het voorgaande wil ik eerst
ingaan op de vraag wat de gevolgen zouden zijn bij uitvoering van het
Regeerakkoord, vervolgens komen alternatieven aan de orde.
3. Uitvoering Regeerakkoord
De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers geldt sinds 1 januari
2012 voor motorrijtuigen van 30 jaar en ouder. Voorheen gold een leeftijdsgrens
van 25 jaar en ouder. Er is een overgangsregeling getroffen.9 Uit de brieven die
mij bereiken, blijkt dat een en ander niet altijd duidelijk is. De overgangsregeling
ziet er momenteel als volgt uit:
Verschuiving van de mrb-vrijstelling voor oldtimers
Eerste registratie Leeftijd Belastingvrij in
In 1986 25 jaar oud 2011 (volledige
vrijstelling)
In 1987 26 jaar geleden in gebruik
genomen
2013*
In 1988 27 jaar geleden in gebruik
genomen
2015*
In 1989 28 jaar geleden in gebruik
genomen
2017*
In 1990 29 jaar geleden in gebruik
genomen
2019*
In 1991 30 jaar geleden in gebruik
genomen
2021*
Voor motorrijtuigen, strekt de vrijstelling zich niet langer uit tot een eventuele
brandstoftoeslag. Concreet betekent dit dat personenauto’s en bestelauto’s van
particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het eerst in
aanmerking komen, nog wel de diesel- en LPG-toeslag in de MRB betalen maar
niet het basisbedrag. Tevens zullen ze vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Het aantal oldtimers is de afgelopen jaren substantieel toegenomen, zoals uit
onderstaande figuur 1 blijkt. Op 1 januari 2012 maakten oldtimers circa 4 procent
van het wagenpark uit. Wat opvalt is dat auto’s met bouwjaar 1986, maar ook met
bouwjaar 1985 en 1984, relatief sterk zijn vertegenwoordigd in het autopark.
Verder valt op dat van de dieselauto’s het grootste deel recent is geïmporteerd
(bijna 75 procent van de dieselauto’s met bouwjaar 1986).
De milieueffecten van afschaffing van de vrijstelling MRB voor oldtimers zijn in
kaart gebracht door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)10. Uitgaande van
de CBS-cijfers blijkt het aantal en het gebruik van relatief vervuilende ‘oldtimers’ –
personenauto’s van 25 jaar en ouder – toe te nemen. De milieueffecten worden
bepaald door het aantal oldtimers en het totaal aantal kilometers waarbij het niet
uitmaakt of het een oldtimer van 25 jaar of 40 jaar oud is, wel is de gebruikte
brandstof relevant. Vooral recent geïmporteerde oldtimers rijden relatief veel
kilometers, wat erop duidt dat ze niet alleen voor recreatief, maar vooral voor
dagelijks verkeer worden gebruikt.
Figuur 1. Bron PBL
Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft de maatregelen in het regeerakkoord
doorgerekend. Hierbij is steeds uitgegaan van de milieueffecten in 2015, waardoor
in de berekening nog niet het volledige effect is bereikt van afschaffing in 2014. In
de jaren daarna zal volgens deze berekening het effect verder oplopen in termen
van een lagere NOx-emissie en een lagere fijnstofemissie (PM10). Met de
maatregel wordt een bijdrage geleverd aan het wegnemen van hardnekkige
knelpunten op het vlak van NO2 in een aantal binnensteden.
4. Alternatieven
Met vertegenwoordigers van de oldtimeralliantie, te weten de FEHAC, FOCWA,
KNAC, ANWB, RAI en BOVAG is verschillende keren constructief ambtelijk overleg
gevoerd en op 10 april heb ik zelf een overleg belegd. Hoewel dit overleg door alle
partijen als constructief is ervaren, bleek het helaas niet mogelijk om gezamenlijk
tot een oplossing te komen.Insteek voor een alternatief dient mijns inziens te zijn:
– In geval van beperkt gebruik van de weg oldtimers ontzien;
– Het belasten van oldtimers die veel kilometers maken;
– Uitvoerbare oplossing;
– Beperkt budgettair beslag.
De volgende alternatieven voor personenauto’s en bestelauto’s zijn in het overleg
met de oldtimeralliantie aan de orde geweest, waarbij ook de mogelijkheden van
een ingroeivariant en een maximum-MRB bedrag voor diesel- en LPG-oldtimers
zijn verkend:
1. Variant ingebracht door de alliantie: Dit betreft het voorstel om de
leeftijdsgrens voor de MRB-vrijstelling per 1 januari 2014 in één keer te
verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder en heffen van LPG-toeslag en
dieseltoeslag in de structurele situatie.
Deze variant gaat gepaard met een zeer groot budgettair beslag dat ten
opzichte van Regeerakkoord richting € 153 mln loopt. Voordeel van de variant
is dat leeftijdsgrens van 30 jaar versneld wordt gerealiseerd. Nadeel van de
variant is dat het structureel op hoofdlijnen overeenkomt met handhaving van
de huidige vrijstelling. Deze variant is uitvoerbaar. Deze variant doet weinig
om het gebruik van vervuilende auto’s terug te dringen.
2. Variant vrijstelling benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van
diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder; Deze variant gaat gepaard met
een groot budgettair beslag, te weten € 30 mln. en is uitvoerbaar en leidt tot
minder gebruik door diesel- en LPG-auto’s jonger dan 40 jaar aangezien zij
onder de reguliere MRB vallen. Bezwaar van deze variant is dat er geen rem zit
op het aantal kilometers. Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke komt
daar nog een budgettair beslag van € 6 mln. bovenop, waardoor het totale
budgettaire beslag op € 36 mln. uitkomt.
3. Gelijk aan variant 2, maar dan met kwarttarief voor benzine van 30 jaar en
ouder en kwarttarief voor diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder. Een 25%
MRB-tarief (inclusief opcenten) voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en
voor diesel en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder. Deze variant kost € 16 mln. en
is uitvoerbaar. Een subvariant hiervan is dat het kwarttarief niet wordt
geheven over de brandstoftoeslag en dan kost deze variant € 19 mln. Deze
subvariant is alleen uitvoerbaar indien op korte termijn een besluit vallen. De
groep auto’s die veel kilometers maakt, diesel- en LPG-auto’s jonger dan 40
jaar, vallen onder de reguliere MRB. Bezwaar van deze variant is dat er geen
rem zit op het aantal kilometers. Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke
komt daar nog een budgettair beslag van € 3 mln. bovenop, waardoor het
totale budgettaire beslag op € 19 mln. respectievelijk 22 mln. uitkomt.
4. Vrijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar. Deze variant kost € 15 mln.
Deze variant is uitvoerbaar en leidt tot minder gebruik door benzine, diesel- en
LPG-auto’s jonger dan 40 jaar aangezien zij niet langer onder de vrijstelling
vallen. Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke komt daar nog eenbudgettair beslag van € 1 mln. bovenop, waardoor het totale budgettaire
beslag op € 16 mln. uitkomt.
5. Een 30-dagenkaart voor auto’s van 30 jaar en ouder;
Deze variant houdt in dat voor een personenauto of bestelauto van 30 jaar en
ouder gekozen kan worden voor een 30-dagenkaart. De dagenkaart is alleen
toegankelijk voor een oldtimer indien tegelijkertijd schorsing voor een
kalenderjaar wordt aangevraagd. In beginsel is de oldtimer geschorst (in ieder
geval voor de MRB) met uitzondering van de dagen waarop men met de
oldtimer van de weg gebruik maakt nadat de bewuste dag op de dagenkaart
digitaal van te voren is aangevinkt. De dagenkaart is gekoppeld aan de
oldtimer en geldt voor een kalenderjaar. Aangezien de 30-dagenkaart wordt
gekoppeld aan schorsing door de RDW, is het bedrag voor schorsing aan de
RDW verschuldigd. Daarnaast zal een vast bedrag aan MRB voor de
dagenkaart verschuldigd zijn dat in de orde van grootte van € 100 zal liggen.
De dagenkaart kan worden uitgevoerd door de RDW. Naast de dagenkaart
heeft men ook de keuze om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te
schorsen. Inherent aan deze variant is dat voor oldtimers die het gehele jaar
op de openbare weg worden gestald, MRB moet worden betaald. In de regel
zal het dan niet gaan om een kostbare oldtimer. Mede gelet op een aantal
grote projecten dat thans loopt bij de RDW, is nu nog niet duidelijk of de
dagenkaart per 1 januari 2014 in werking kan treden. Deze variant leidt wel
tot enige stijging van de structurele uitvoeringskosten, omdat extra toezicht
noodzakelijk is. Toezicht zou plaats moeten vinden op basis van
camerabeelden. Het budgettaire beslag van deze variant komt uit op € 11 mln.
Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke komt daar nog een budgettair
beslag van € 3 mln. bovenop door uit te gaan van invoering van het
kwarttarief, waardoor het totale budgettaire beslag op € 14 mln. uitkomt.
6. Een heffing op basis van gereden kilometers voor 30 jaar en ouder;
Deze variant lijkt geen reële optie aangezien dit de invoering van ‘kastjes’ in
oldtimers vergt. Dit kan niet op instemming van de oldtimeralliantie rekenen
(kostenaspect en aantasting authenticiteit). Daarnaast zorgt dit voor
administratieve lasten en bovendien substantiële uitvoeringskosten voor de
Belastingdienst.
Naar mijn oordeel beantwoorden de varianten 3 en 5 en in wat mindere mate 4
aan de eerder genoemde criteria. Voor alle varianten geldt overigens dat
duidelijkheid op korte termijn noodzakelijk is om invoering per 1 januari 2014 voor
Belastingdienst mogelijk te maken. Deze duidelijkheid zou vóór 1 mei geboden
moeten worden, daarom hoop ik op korte termijn met uw Kamer tot een passende
invulling van de aangenomen moties te komen.
Voor de andere voertuigcategorieën – motoren, bussen, vrachtauto’s – ligt een
kwarttarief het meest voor de hand, de budgettaire derving hiervan is enkele
miljoenen. Voor bussen en vrachtauto’s kan uiteraard ook gebruik worden gemaakt
van de huidige evenementenregeling. Een dagenkaart voor deze categorieën is niet
opportuun: de meeste rijden nu al weinig en zullen dat ook blijven doen met de
introductie van een dagenkaart. De extra administratieve lasten en de kosten van toezicht kunnen derhalve beter bespaard worden. Een kwarttarief is een efficiënter
alternatief.
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën
mr. drs. F.H.H. Weekers16 april 2013 om 10:14 #18070019@Duurt wrote:
die Mercedessen gaan aan het eind van het jaar vast naar Marokko en Turkije, de echte rotte exemplaren zullen vast op de sloop komen en gelijk in een pakje gedrukt worden omdat niemand meer onderdelen zoekt
wie weet worden er weer Opels van gemaakt :worsVoor de Mercedes eigenaren vind ik het niet erg, zij hebben de regeling ten slotte ook om zeep geholpen, het zijn geen liefhebbers maar profiteurs.
Ook de handelaren in die Mercedessen hoeven niet te klagen, zij hebben er ten slotte ook genoeg aan verdiend en toen hoorde je ze ook niet klagen.Volkomen mee eens!
16 april 2013 om 10:20 #18070020foutje, ik dacht dat ik de laatste pagina aan het lezen was, was de 1e pagina, dus hier stond een ongeldige reactie ;)
16 april 2013 om 10:20 #18070021@Duurt wrote:
@Aapje wrote:
Kleine correctie, 10 mercedessen op elkaar king:
die Mercedessen gaan aan het eind van het jaar vast naar Marokko en Turkije, de echte rotte exemplaren zullen vast op de sloop komen en gelijk in een pakje gedrukt worden omdat niemand meer onderdelen zoekt
wie weet worden er weer Opels van gemaakt :worsVoor de Mercedes eigenaren vind ik het niet erg, zij hebben de regeling ten slotte ook om zeep geholpen, het zijn geen liefhebbers maar profiteurs.
Ook de handelaren in die Mercedessen hoeven niet te klagen, zij hebben er ten slotte ook genoeg aan verdiend en toen hoorde je ze ook niet klagen.Mercedes Mercedes, waarom geen oude Opel diesel of ander merk diesel van die bouwjaar?
Juist, niet zo betrouwbaar en luxe en uitstraling als een stink ster!
Ik heb nog steeds spijt dat ik het 4 jaar geleden niet heb gedaan! had ik me een mooie 10.000,- bespaard op die 4 jaar om Opel te rijden!
Ook overal die nutteloze reactie’s op het internet van stink diesel! kan ik me zo over kwaad maken.
Dat ze dan alle diesels tot BJ 2000 opdoeken, wat is het verschil in de stink motoren van 1985 en 1995?
Als ik de Opel start komen de buren ook naar buiten voor de stank overlast??? Zo en schijt eraan.Tenslotte 10 jaar geleden hoorde je niemand klagen over belastingvrije auto’s, mensen vergeten ook dat de auto’s steeds beter en langer mee gaan met de jaren.
16 april 2013 om 17:32 #18070022Verwijderd…
16 april 2013 om 18:58 #18070023Als dit door gedrukt wordt, wordt het toch eens nodig tijd voor een taxatie icm all risk….. :swear :thumbdown
17 april 2013 om 08:08 #18070024Als de FEHAC zo doorgaat met water bij de wijn doen zijn ze verkeerd bezig. Nog even en ze gaan akkoord met vrijstelling voor auto’s ouder dan 50 jaar. Die 60 dagen kaart is helemaal niks, wanneer weet ik of ik ga rijden? En dan vul je de kaart van te voren in, inclusief de dag dat je naar de APK gaat, de RDW registreerd de dagen dat je op de weg komt, en dan wordt je auto afgekeurd en moet je weer opnieuw naar de APK. Maar dat kan niet want je mag niet zomaar de weg op. Bijvoorbeeld, je hebt de APK begin november en daarna de hele winter de auto in de stalling, want je rekent niet op afkeur. Dan kun je niet wachten op het volgende jaar omdat je anders een boete krijgt voor geen geldige APK. Of je moet de auto weer gaan schorsen. Zitten we hier op te wachten?
Ik wordt ook een beetje moe van die onzekerheid. Nog nooit zo’n draaikonten regering meegemaakt als deze.
17 april 2013 om 08:25 #18070025ze moeten juist wel water bij de wijn doen. anders drukken ze de regeling van het regeerakkoord erdoor: iedereen belasting betalen dus. en wie wil dat nou?
een 30 dagen kaart lijkt mij wel wat, je hoeft niet in 1x het hele jaar in te vullen. als je morgen wilt rijden voer je dat op de rdw site in d.m.v. je digiD en kenteken, en dan kun je gewoon rijden. prima toch?
17 april 2013 om 08:51 #18070026@astratd begrijp ik het nou goed dat je graag een mercedes wil maar omdat je belasting moet betalen doe je het niet. Dan ben jij dus de categorie die het verkloot heeft nu en dat je het liever 4 jaar geleden had gedaan en de opel al weg had gedrukt??
Dan dus ook al geen opel liefhebber maar een ordinaire knakenrijder. Jammer,ik had juist bij jou de liefde voor je opeltje hoger ingeschat17 april 2013 om 09:10 #18070027Inderdaad, wat Asconahobbyist zegt.
Als je een mooie, oude en degelijke auto heel graag wilt rijden dan moet je er ook wat voor over hebben. Ik zou graag een oude BMW E23 gaan rijden en als ik daar per maand €100,- MRB voor moet betalen, tja dat is jammer maar je krijgt er wel een hoop voor terug.
17 april 2013 om 11:47 #18070028wat de uitslag ook zal zijn, er zullen minder kilometers worden gereden wat ook weer minder brandstof accijns in het laatje brengt
als je voor 80 euro tankt is meer dan de helft accijns
:thumbdown17 april 2013 om 12:06 #18070029AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Duurt wrote:
wat de uitslag ook zal zijn, er zullen minder kilometers worden gereden wat ook weer minder brandstof accijns in het laatje brengt
als je voor 80 euro tankt is meer dan de helft accijns
:thumbdownBron: http://www.shell.nl/nld/products-services/on-the-road/fuels/fuel-pricing/pricestructure.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Accijnzen en BTW
Veruit het grootste deel van de pompprijs bestaat uit belastingen. Per verkochte liter benzine int de overheid een vast bedrag aan accijnzen (in 2011: 72,42 cent) dat meestal jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd.
Daarbovenop wordt over de totale pompprijs nog eens 19% BTW gerekend. Op 1 januari 2011 bestond de gemiddelde pompprijs voor ruim tweederde uit accijnzen en BTW.
Marge
Ongeacht de prijs van de benzine of diesel, na verrekening van de pompkortingen is de marge gemiddeld zo’n 10 cent per liter.
Voor alle duidelijkheid, dit is geen winst maar de ruimte waaruit alle kosten vanaf de raffinaderij tot en met de verkoop betaald worden.Denk hierbij aan distributie- en reclamekosten, kosten voor het bezit of huur van het tankstation, kosten voor onderhoud van de installaties, personeelskosten, verkoopkosten, etc. De winst voor Shell die overblijft op een liter benzine of diesel is maar een klein percentage van de verkoopprijs.
17 april 2013 om 12:26 #18070030@asconahobbyist wrote:
@astratd begrijp ik het nou goed dat je graag een mercedes wil maar omdat je belasting moet betalen doe je het niet. Dan ben jij dus de categorie die het verkloot heeft nu en dat je het liever 4 jaar geleden had gedaan en de opel al weg had gedrukt??
Dan dus ook al geen opel liefhebber maar een ordinaire knakenrijder. Jammer,ik had juist bij jou de liefde voor je opeltje hoger ingeschatYups :thumb Als jij graag gemiddeld 100,- wilt betalen permaand aan belasting en EX dure verzekering moet jij weten.. Ik ben zuinig op me geld, en de Opel is inderdaad de lichtste station wat er is.. Ja oke misschien de escort clipper maar een ford leef maar kort, rot onder je kont vandaan en ziet niet uit. .. Daarom rij ik nog steeds Opel.. ehmm Isuzu.
Soms zit het gewoon niet mee om alles op te hoesten, maar sinds vandaag is de Dodge de deur uit en had ik van dat geld inderdaad een Benz willen halen en de Opel eruit.
Scheelt toch gauw als je dure belasting en verzekering kunt ontwijken.. Zijn toch totaal 1800,- PERjaar.Komt ook dat de Benz het beste bouwjaar 1984/85/86. heeft, en dat de rest allemaal niks is kwa roest en onbetrouwbaar. Daarom ook al die handel.
Zelf was ik ook naar Duitsland gegaan met 1500,- op zak, genoeg te vinden daar.
Maar geen zin om dan in 2014 toch de volle pond te gaan betalen, dus effen afwachten wat ze doen met de zo genaamde stinkdiesels. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.