Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 september 2012 om 19:10 #18069479
@trashmetal wrote:
van mij mogen geimporteerde wagens eerst 30 jaar belasting betalen :thumb
En bedankt he ;)
Mijn D kadett heb ik ook uit belgie gehaald.Ach ze weten je toch wel arm te houden in Den Haag.
Af en toe heb ik zo iets van ben ik nu echt alleen maar aan het werk om me rekeningen te betalen.26 september 2012 om 19:18 #18069480@trashmetal? nog 8 jaar???? pfffft ,dan belooft dat nog wat :hmmz
En Den Haag …. ik denk niet dat ze wat bedenken wat in het voordeel van anderen zal zijn .Ik vind het wel vervelend dat het bij mijn auto nog wel eventjes gaat duren ,maar ik vind het veel lulliger voor mensen die nu dan waarschijnlijk ineens weer moeten gaan betalen (en er straks alleen nog maar van die lelijke oude belastingvrije mercedessen rondrijden :angel ).
27 september 2012 om 08:37 #18069481ik hoop t inderdaad ook niet.
Zou me dan voor 2 ascona’s op benzine 90 euro per kwartaal per auto,is 360 euto per auto per jaar is 720 euro en 1 op lpg 215 euro per kwartaal is 860 euro per jaar,plus die 720 euro is dan 1580 euro.
1580 EURO :wtf hier ben ik dan ECHT niet blij mee,dat betekent dan einde collectie collectie helaas…. :cry27 september 2012 om 10:08 #18069482zou het wel heel erg vinden als dit zou doorgaan. ik stond op het punt me cabrio te verkopen tot dat hij wegenbelasting vrij werd toen dacht ik ja die gaan we restaureren. maar daar ben ik nu voor jan lul aan bezig?
plus me 2 A1 corsa`s die belasting vrij zijn en dat wil ik graag zo houden.
27 september 2012 om 10:54 #18069483Als ze auto’s voor 1987 en na 1959 willen belasten, hoe moet ik dat dan zien?
Belasting op gewicht of op brandstof of op uitstoot of op herkomst?Ik rij met een corsa A van 1986 op diesel, verbruik 1 op 20.
Als ik 100 euro per jaar moet betalen, dan blijf ik lekker doorrijden.
Maar als ik 500 per jaar belasting moet gaan betalen, dan ga ik motor rijden.27 september 2012 om 11:59 #18069484Hier een stuk er over uit autoweek.
Belasting voor oldtimers: eigen schuld…
Het sluimert nu al iets te lang. Bericht na bericht, proefballon na proefballon, wethouder na wethouder. Wat willen ze? Sowieso dat oldtimers uit de binnenstad verdwijnen. En als het even kan moet er voor deze auto’s nog wegenbelasting worden betaald ook.
Ik vermoed dat we zullen moeten gaan wennen aan het idee. Een lokale wethouder kan nog wel de kop worden ingedrukt, maar als zelfs een CDA-staatssecretaris dit soort dingen gaat opperen, betekent het dat het ambtenarenapparaat (waar uiteindelijk alle macht zit) er al mee bezig is. Op landelijk niveau welteverstaan. Nu heeft Staatssecretaris Weekers mij ooit verteld dat hij vindt dat er voor oldtimers in de loop der jaren wel genoeg belasting betaald is. Zolang hij er nog zit, zie ik dan ook weinig veranderen. Maar ja, hij zit er niet zo lang meer, er komen verkiezingen. Na 12 september ziet de wereld er ineens heel anders uit. En het zou me niets verbazen als er in een concept-regeerakkoord iets vervelends komt te staan over oldtimers. Zeker als er linkse partijen in een nieuw kabinet komen te zitten. Twee dingen staan op het spel: mogen oude auto’s nog steden in en moet er belasting voor worden betaald. Ik focus nu even op het tweede.
Wat is nu het probleem? Is er nu wat veranderd? Jazeker. Dat groene clubs tegen de auto zijn is niet nieuw. Voor hen is het weren van oldtimers slechts stap één, liever zien ze elk stadscentrum helemaal autovrij. Daarnaast vinden ze dat de belasting op auto’s fors omhoog moet, als het even kan ieder jaar weer. Het idee dat er nu een groep is die belastingvrij autorijdt (en nog in oude vervuilende auto’s ook) maakt ze bijkans horendol. Gelukkig hebben deze partijen op landelijk gebied nooit enige macht, enkel een grote mond. De andere partijen maakt het minder uit, tot er een ander probleem de kop op steekt. Geld.
De MRB-regeling voor oldtimers is ooit bedacht om liefhebbers tegemoet te komen. Een auto van 25 jaar en ouder die door zijn eigenaar vertroeteld wordt en vervolgens 500 kilometer per jaar maakt, ach, daar hoeft van de overheid niet zonodig belasting voor te worden betaald. Het was al zeldzaam dat een auto die leeftijd haalde. Bovendien hebben mensen soms tien of meer mooie oude auto’s, die logischerwijs meer stilstaan dan rijden. MRB-vrijstelling is dan heel redelijk. Dat vond Den Haag ook altijd. En dat vindt Den Haag nog steeds wel.
Maar de huidige situatie is anders. Die liefhebber bestaat nog steeds, maar wordt in absolute aantallen voorbijgestreefd door de slimme rekenaar, die beseft dat een oude Mercedes hem een hoop kosten bespaart. Een beetje Benz uit 1985 komt nog prima vooruit, is relatief betrouwbaar en je haalt ‘m voor niet al te veel geld uit de Heimat. ‘Wegenbelasting betalen? Dat is voor sukkels!’ Je hoort het ze denken. Ze gebruiken die auto’s voor hun dagelijkse ritten, iets wat je een oldtimerliefhebber niet snel zal zien doen.
En dan wordt de overheid wakker. Want daar was die MRB-vrijstelling nooit voor bedoeld. Die was voor de liefhebber met zijn vloot van tien oldtimers. Niet voor de rekenaar die nu 30.000 kilometer per jaar belastingvrij rijdt. Hiermee loopt men inkomsten mis en dat is iets waar Den Haag altijd erg scherp op is. De import van (oude) auto’s verbieden kan niet, omdat dat ingaat tegen Europese regels. (vrije handel enzo). Wat gaan we dan doen met al die oude auto’s die belastingvrij rondrijden? Raad eens…? Juist. De grote verliezer is vervolgens de liefhebber. Hij heeft niets misdaan. Maar het gedrag van de rekenaar zorgt er voor dat een grote groep welwillenden straks de pineut is. De vrijstelling loopt op termijn af, de huidige situatie is onhoudbaar. En dat hebben automobilisten dan aan zichzelf te danken.
27 september 2012 om 13:36 #18069485Hoewel bovenstaande artikeltje bangmakerij is, zit er wel een kern van waarhijd in het feit dat het probleem zichzelf oplost. Hier is een persbericht van de FEHAC:
De import dit jaar van klassiekers op diesel is dus al met 37.9% gedaald. Ik zie de klassieke Mercedes dealer hier in het dorp en in Lemmer binnenkort wel verdwijnen. O ja, en wat betreft het miljeu, mijn kadettje komt altijd lachend door de APK CO2 meting heen, CO2 uitstoot bijna niks. :wors
27 september 2012 om 15:06 #18069486Die liefhebber bestaat nog steeds, maar wordt in absolute aantallen voorbijgestreefd door de slimme rekenaar
Dit klopt niet. Het aantal auto’s in het bezit van liefhebbers is nog steeds veel groter dan het aantal auto’s dat vooral vanwege het vermeende financiele voordeel gereden wordt (vooral ook omdat die eerste categorie vaak meerdere auto’s in bezit heeft). Een duidelijk bewijs ervan is dat volgens cijfers van de FEHAC het gemiddelde aantal gereden kilometers per oldtimer al jarenlang vrij consequent op zo’n 1700 km ligt. Ondanks de toename van de ‘oneigenlijke gebruikers’.
En verder is dat artikel inderdaad bangmakerij (en bovendien slecht geschreven): er is nog helemaal niets aan de hand. De grootste partij (VVD) wil de regeling niet afschaffen, en zelfs al zou de nieuwe regering straks iets van maatregelen willen nemen (vrij onwaarschijnlijk gezien de partijen die nu in onderhandeling zijn en waarschijnlijk een kabinet gaan vormen) dan zijn er genoeg compromissen denkbaar waarbij liefhebbers worden ontzien en de ‘oneigenlijke gebruikers’ aangepakt.
Kortom: kalm aan, er is nog helemaal niets concreets aan de gang.
27 september 2012 om 15:08 #18069487sorry, dubbel :???:
27 september 2012 om 15:21 #18069454@bastiaan1981 wrote:
@trashmetal wrote:
van mij mogen geimporteerde wagens eerst 30 jaar belasting betalen :thumb
En bedankt he ;)
Mijn D kadett heb ik ook uit belgie gehaald.Ach ze weten je toch wel arm te houden in Den Haag.
Af en toe heb ik zo iets van ben ik nu echt alleen maar aan het werk om me rekeningen te betalen.Ja helaas, ben van mening dat een auto eerst minimaal 25 jaar wegenbelasting moet hebben binnengebracht
vind het ook geen gezicht eigenlijk een nieuw kenteken op een oldtimer :hmmz
nu ben jij een liefhebber, maar er rijden er gewoon te veel met importbarrels rond om belasting te ontduiken
die verpesten het voor de echte liefhebbers(je kunt hem altijd nog omkatten met een sloper en kenteken opnieuw aanmelden) :jerry
27 september 2012 om 18:21 #18069488@trashmetal wrote:
@bastiaan1981 wrote:
@trashmetal wrote:
van mij mogen geimporteerde wagens eerst 30 jaar belasting betalen :thumb
En bedankt he ;)
Mijn D kadett heb ik ook uit belgie gehaald.Ach ze weten je toch wel arm te houden in Den Haag.
Af en toe heb ik zo iets van ben ik nu echt alleen maar aan het werk om me rekeningen te betalen.Ja helaas, ben van mening dat een auto eerst minimaal 25 jaar wegenbelasting moet hebben binnengebracht
vind het ook geen gezicht eigenlijk een nieuw kenteken op een oldtimer :hmmz
nu ben jij een liefhebber, maar er rijden er gewoon te veel met importbarrels rond om belasting te ontduiken
die verpesten het voor de echte liefhebbers(je kunt hem altijd nog omkatten met een sloper en kenteken opnieuw aanmelden) :jerry
En dat is nou het probleem dat een liefhebber moeten boeten voor die mensen die in een belasting vrije diesel willen rijden, beetje jammer vind ik dat.
Laat ze dan lekker de diesel toeslag er op doen net zoals diesels van naar 1987.
En dat gelul dat oude auto’s meer vervuilen slaat ook nergens op vind ik.
Mijn Kadett rijd 1 op 15 en mijn Vectra uit 2001 rijd als ik niet te gek doe 1 op 10, ik weet het niet maar het lijkt mij dat mijn Vectra slechter is voor het milieu.Ik weet wel als ze het er door drukken gaat mijn kadett niet weg geef ik de vectra wel een schop.
Koop ik wel z’n nieuwe kleine … auto die wel belasting vrij is :jerry
Laten ze dat lekker afschaffen denk dat meer opleverd voor de schatkist dan de oldtimers weer belasting te laten betalen.Denk ook dat de meeste liefhebbers hun oldie lekker gaan schorsen en dan met de zomer maanden er uit halen.
Worden ze er in Den Haag als nog niet rijk van :jerryAan omkatten doe ik niet hahah :D maar het is wel een idee ;)
En we betalen al meer als zat belasting in dit land vind ik.
27 september 2012 om 19:00 #18069489Het gaat ook niet zo zeer om het verbruik maar om de uitstoot, jou Kadett zal misschien zuiniger lopen als je Vectra maar de Vectra stoot veel minder vervuilende stoffen uit.
27 september 2012 om 19:55 #18069490Als het de overheid echt om de uitstoot gaat, laat ze dan ook eens gaan meten, in plaats van alleen de APK gebruiken als controle.
Waarom worden alleen de bestuurders gecontroleerd op alcohol, laat de auto dan ook eens in een meet apparaat blazen.
Shit wat zeg ik nu weer, neeeeeeeee niet doen! Kost alleen maar meer geld.
Als ik zo eens kijk hoeveel geld er verloren gaat aan kapot gereden politie auto’s, en andere onzinnege uitgaven, gewoon triest, het volk moet betalen en de overheid kan maar doorgaan met geld uitgeven en schulden niet terug betalen.
(sorry moest mijn frustraties ff kwijt :P )
27 september 2012 om 19:58 #18069491@Gerrit78 wrote:
Het gaat ook niet zo zeer om het verbruik maar om de uitstoot, jou Kadett zal misschien zuiniger lopen als je Vectra maar de Vectra stoot veel minder vervuilende stoffen uit.
Ik denk dat wel mee valt.
Me kadett heeft een co van 0,5 dat heeft jou Astra ook ;)
Ligt een c20xe in me kadett ;)27 september 2012 om 20:23 #18069492Heb je wel eens die taxi busjes zien optrekken van Mercedes, dan spreek ik over busjes met nieuw kentekens dus amper 4jaar oud , wat die uitstoten kwa roet :thumbdown
Snap het hele systeem niet in dit klote land!
Kennis rijd met een Zafira B 1.9 diesel belgs kenteken betaald op jaar basis iets in de 300,-!!! En en hollandse diesel auto van 1135kg betaald 260,- op de 3maand is toch ziek voor worden.Dat ze ook wat aan die achterlijke nieuwe belasting vrije auto’s doen.. sommige wegen 1200kg en zijn belasting vrij.. Bijna elk merk heeft nu wel een type rond rijden wat belastingvrij zijn.
27 september 2012 om 20:28 #18069493Ik zeg….hou de blauwe plaat belastingvrij…..de rest valt toch niet echt onder de echte oldtimers :jerry
voordat er een hoop boze reacties komen : geintje jongens, moet kunnen :jerry
27 september 2012 om 20:48 #18069494@Fearless wrote:
Ik zeg….hou de blauwe plaat belastingvrij…..de rest valt toch niet echt onder de echte oldtimers :jerry
voordat er een hoop boze reacties komen : geintje jongens, moet kunnen :jerry
Hahahaha :jerry kan er om lachen hoor :D
Is gewoon jammer dat wij de schatkist moeten aanvullen met z’n alle :(
En het Konings huis krijgt er geld bij nou dan heb ik echt iets van :wtf
Komt lekker geloof waardig over, laat ze is lekker bij hun zelf bezuinigen28 september 2012 om 07:06 #18069495er moet een 2de overheid komen zodat er marktwerking komt en men efficiënter gaat werken :D :jerry :jerry :jerry
28 september 2012 om 12:18 #18069496Ik vind eigenlijk dat wat al belastingvrij is dat je dat niet zomaar terug kunt draaien omdat daar (op dat moment ) juist dan al een andere regeling voor van toepassing was .
Daarbij zie ik inderdaad van die smerige piepjonge bakken (meestal dieseltjes) rijden die veel harder walmen en stinken dan die auto van mij ooit heeft gedaan !! Dus ….
28 september 2012 om 14:48 #18069497en hoe zit het dan (voor zover nu bekend) met een 85er manta die ik op lpg wil gaan rijden. wanneer en voor wie gaat die brandstoftoeslag dan van toepassing worden?
28 september 2012 om 17:31 #18069498@MantasticB1 wrote:
en hoe zit het dan (voor zover nu bekend) met een 85er manta die ik op lpg wil gaan rijden. wanneer en voor wie gaat die brandstoftoeslag dan van toepassing worden?
kijk ff op de link voor uitleg, maar voor jouw veranderd op dit moment niks
http://www.autoblog.nl/oldtimers-belastingvrij-dit-zijn-de-spelregels” onclick=”window.open(this.href);return false;
29 september 2012 om 06:19 #18069499Ik erger me het meest aan die geimporteerde diesels die overduidelijk hier rond rijden omdat het zo “goedkoop” is.
Naar mijn idee lost zicht dat vanzelf op, want iemand die alleen maar goedkoop wil rijden komt bedrogen uit met een oldtimer.
Breng maar eens een MB naar de garage, denk dat ie dan snel op de sloop staat bij deze bevolkingsgroepen.Auto’s die dagelijks op de weg zitten, mogen ze van mij best extra belasten. De echte liefhebber rijdt geen 6000km per jaar en mag niet de dupe worden.
Mijn blauwe Kadett heeft gisteren een rindje gemaakt van 15km omdat de zon scheen….hij is alleen buiten geweest met OPN Sevenum en Nobis Asten.29 september 2012 om 06:34 #18069500@MantasticB1 wrote:
en hoe zit het dan (voor zover nu bekend) met een 85er manta die ik op lpg wil gaan rijden. wanneer en voor wie gaat die brandstoftoeslag dan van toepassing worden?
Die LPG toeslag ga je betalen zodra je auto wegenbelasting vrij wordt.
Ik betaal voor mn F nu 80 Euro per maand. (LPG)
Normaal op benzine is dat 25 Euro.
Mocht mijn auto 30 jaar worden dan betaal ik altijd nog 55 Euro brandstoftoeslag omdat ik op LPG rijd.Rik :D
29 september 2012 om 08:39 #18069501dat is nu alleen voor auto`s van af 87 en later dus 85`er manta van mantastic b1 komt daar niet voor in aanmerking
laten we hopen dat het zo blijft zoals het nu is. zou het echt van de gekke vinden als men nu belasting moet betalen voor de paar km per jaar die je met je oldie rijdt.
29 september 2012 om 08:45 #18069502@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
dat is nu alleen voor auto`s van af 87 en later dus 85`er manta van mantastic b1 komt daar niet voor in aanmerking
laten we hopen dat het zo blijft zoals het nu is. zou het echt van de gekke vinden als men nu belasting moet betalen voor de paar km per jaar die je met je oldie rijdt.
zo begreep ik het nl. ook…. brandstoftoeslag alleen voor ’87 en later regeling?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.