Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2012 om 07:48 #18069854
@Freestyler wrote:
@Kano, het feit dat het een het ander niet uitsluit, ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat we daarom ook misbruik van de regels maken. Sterker nog, het geld dat ik bespaar in wb, ben ik wel weer kwijt aan onderhoud en reparatie (iets waar ook weer btw over afgedragen dient te worden, en wat weer zorgt voor werk gelegenheid, waar ook weer btw van afgedragen wordt)
Het is voor mij of het ene of het andere. Of wb betalen, of onderhoud betalen. Maar beide zijn voor mij financieel niet te doen.
De stelling waar het overigens om ging, was dat liefhebbers de auto niet dagelijks gebruikte. En daar ben ik het niet mee eens.
Tja, onderhoud en liefhebberij zijn natuurlijk geen reden om geen wegenbelasting te betalen.
Dan zou iedere eigenaar van een (moderne of oude) Italiaanse of Franse auto moeten worden vrijgesteld van wegenbelasting. :jerryMisbruik is ook een erg lelijk woord. “Gebruik” is misschien beter.
Overigens vind ik (persoonlijk) het argument van óf ik betaal wegenbelasting óf ik betaal onderhoud niet erg sterk. Met die argumentatie zou je mensen met meer geld wel wegenbelasting moeten laten betalen.
Anyway, de wegenbelasting is sowieso een rare belasting. Iemand die 100.000km per jaar in een Alto rijdt betaalt veel minder dan iemand die 100 km in een Vectra rijdt. Absurd natuurlijk.
13 november 2012 om 15:14 #18069855AnoniemLid sinds:
1 January 1970Er is nieuws onder de zon :D
Antieke auto’s toch gespaard
door Olof van Joolen
DEN HAAG –
De ergste kou voor oldtimereigenaren lijkt uit de lucht. Staatssecretaris Weekers (Financiën) bekijkt hoe, anders dan in het regeerakkoord staat, zij niet allemaal motorrijtuigenbelasting (mrb) hoeven te betalen. Liefhebbers die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden, zouden buiten schot moeten blijven.70.000 HOBBYISTEN
Daarmee komt de bewindsman 70.000 hobbyisten tegemoet. De bewindsman krijgt steun van coalitiepartner PvdA. Kamerlid Jan Vos vindt dat mensen die niet dagelijks met hun oldtimer rijden van wegenbelasting gevrijwaard moeten blijven. Beide politici hebben overigens een klassieke auto.Er stak een storm van protest op toen in het regeerakkoord stond dat zij niet langer van mrb zijn vrijgesteld.NAUWELIJKS KILOMETERS
De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) startte een online petitie die 65.000 mensen getekend hebben. KNAC-voorzitter Robert Croll is blij met de opening. De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto’s en 35 voor diesels. „Daarmee lossen we het probleem op waarom het de politiek is begonnen”, zegt Croll. „Mensen die een Mercedes diesel uit de jaren tachtig kopen en daar dagelijks mee rijden. De wet is daar nooit voor bedoeld. Wij beseffen dat iedereen de komende jaren moet inleveren. Maar het kan niet zo zijn dat liefhebbers die nauwelijks kilometers maken volledige wegenbelasting betalen.”KnippasDe Federatie van Historische Automobiel en Motorclubs (Fehac) zit op dezelfde lijn.NIEUWE SOFTWARE
Voorzitter Bert Pronk benadrukt dat zijn organisatie niet blij zou zijn met de invoering van een zogeheten zestigdagenkaart. Met zo’n eventueel digitale knippas zou een oldtimer maximaal zestig keer per jaar de weg op mogen.„Doe je dat, dan creëer je een administratief monster. De Rijksdienst voor het Wegverkeer zou nieuwe software moeten schrijven en iemand moet toezicht gaan houden. Dan kost de maatregel meer dan die oplevert. We zijn ervan overtuigd dat als je de ’dieselbenzen’ aanpakt er een groep van maar een paar honderd man overblijft die meer dan een paar duizend kilometer per jaar met hun klassieker rijden. Een te verwaarlozen aantal dus.”Bron: Telegraaf/Autovisie
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/21069232/__Antieke_auto_s_toch_gespaard__.html13 november 2012 om 15:16 #18069856:thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb :thumb
13 november 2012 om 15:22 #18069857Klinkt goed, maar hoe vergaat het dan de LPG-auto’s?
13 november 2012 om 16:46 #18069858zijn de belastingvrije opels nou gespaard? en alleen die diesel benzen die belast worden?
of is dit alleen speculatie ?
13 november 2012 om 16:46 #18069859mm,klinkt zover niet verkeerd,dan is in elk geval de hobby veiliggesteld,alleen de daily zal dan anders gaan worden (ascona 1984 op LPG),maar aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat ik dan zou moeten betalen voor de gasbak,maar het komt dan niet meer uit,dus hij gaat of op benzine (dan is ie alleen wel viezer) of eruit en wat kleins terug.
Al heb ik het idee dat het aantal daily oldtimers/ouwe hokken op LPG wel meevalt.
Gister toevallig een rondje ring Amsterdam gereden,en alle ouwe dingen met 3 letter kenteken waren diesels,kwam tegen,veel,heel veel Mercedes 190 W201,W124 en W123, een stuk of 6 Golf 2, 3 stuks Peugeot 205,een Audi 100 en een Ascona C,allemaal diesels en allemaal hetzelfde soort volk erin. Als je inderdaad de diesels inderdaad naar 35 optrekt,dan kom je uit op 1977 en ouder,daar zijn er echt niet heel veel meer van.
Goed plan,ik zeg doen,maar even wachten op de definitieve uitwerking.13 november 2012 om 17:41 #18069860Ik denk het niet. Een auto uit 2012 moet uiteindelijk ook wb vrij kunnen worden. Ooit moet een Insignia wb vrij moeten kunnen zijn. Jouw plan richt zich op de huidige situaties en bouwjaren. Het wordt iets in de geest van 30 jaar en een max aantal rijdagen of kilometers. Want de ergernis is dailys die wb vrij zijn. Men is best bereid om de hobbyisten wb vrij te houden. Maar de wb vrije dailys wil men vanaf.
16 november 2012 om 17:38 #18069861denk dat ik het gewoon maar es af ga wachten wat ze nu willen…
hebben nog dik een jaar voor dat het allemaal moet gaan gebeuren.
Tis alleen jammer al deze maatregelen maar voor 1 ding bedoeld zijn……..maar je kan de liefhebber wel uit een opel krijgen…. maar je krijgt nooit opel uit de liefhebber….. :jerry
groente
17 november 2012 om 12:06 #18069862Er gaat actie komen
Good Vibrations
Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.Locatie:
Den HaagOmschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.
Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics-” onclick=”window.open(this.href);return false; … d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan http://www.treesforall.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;.Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.
Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!Guiness Book of Records
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)Facebook:
https://www.facebook.com/groups/132939090189930/” onclick=”window.open(this.href);return false;
word lid van de groep!Gr Morpheus
http://www.oldtimerautosite.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;
17 november 2012 om 13:29 #18069863Wij zijn erbij :thumb
17 november 2012 om 13:32 #18069864Probeer der ook te zijn
Weet niet of manta club gezamelijk gaat?17 november 2012 om 14:46 #18069865Reken er maar op dat ik alle mogelijke moeite ga doen om hierbij aanwezig te zijn, weet alleen nog niet of het helemaal gaat lukken maar dat zien we dan wel weer :thumb
De mijne mag dan nog wel geen oldtimer zijn met 19,5 jaar maar ik ben van mening dat als ik mijn toekomstige recht zeker wil stellen ik dit wel degelijk mee mag komen verdedigen!17 november 2012 om 15:32 #18069866Ooh ik ga er nog even eentje in koppen:
ZIET IEDEREEN NOU EENS WAT JE KAN BEREIKEN ALS JE JE GROTE GOED GEFUNDEERDE MOND OPEN TREKT OMDAT JE ERGENS VOOR STAAT?!?!?!
17 november 2012 om 23:45 #18069867ga daar zeker aanwezig zijn!!!! , wordt er iets bijgehouden van wie hier naar toe gaat van dit forum en misschien als “club” van het opel forum ( ben zelf verder niet aangesloten bij een club )
18 november 2012 om 10:24 #18069868@astra GT wrote:
denk dat ik het gewoon maar es af ga wachten wat ze nu willen…
hebben nog dik een jaar voor dat het allemaal moet gaan gebeuren.
Tis alleen jammer al deze maatregelen maar voor 1 ding bedoeld zijn……..maar je kan de liefhebber wel uit een opel krijgen…. maar je krijgt nooit opel uit de liefhebber….. :jerry
groente
Zullen ze toch met flink geschut komen willen ze mij uit de opel krijgen :jerry
Ik zie het wel zitten om aan dat concours mee te doen :thumb
20 november 2012 om 18:06 #18069869Tweede Kamer schrapt belasting oldtimerliefhebber
“Hebben we ons toch mooi om niets zitten op te vreten de laatste weken (column). Zojuist werd er in de Tweede Kamer een SP-motie aangenomen, waarin de hobbyist met zijn oldtimer ontzien wordt.
Ja, dat leest u goed, oldtimerliefhebber, het theoretische behoud van uw hobby heeft u te danken aan een motie van de Socialistische Partij (en de meerderheid die zij in de Kamer achter zich wisten te krijgen).
Hoe het plan precies uitgevoerd wordt moet nog invulling krijgen, maar het komt er op neer dat de echte liefhebber die maar weinig kilometers per jaar maakt zijn passie zonder extra MRB-kosten mag uitvoeren, terwijl de parasieten met hun stokoude vieze stink-190 D alsnog het bokje zijn. Wel zo eerlijk, we moeten bijna allemaal voor onze daily driver betalen, dus die profiteurs met hun oude bak ook.
Per 1 januari zou de oorspronkelijke belastingmaatregel ingaan, dat wijzigt nu. Hoe precies, dat zal de toekomst uitwijzen. Milieudefensie is hier niet blij mee, zij pleiten in een reactie op de motie juist voor het terugdringen van het gebruik.”
http://www.autoblog.nl/tweede-kamer-schrapt-belasting-oldtimerliefhebber#post-55112
Goed nieuws, misbruik wordt aangepakt. Liefhebbers blijven gespaard
20 november 2012 om 18:55 #18069870Ah kijk het zooitje kneuters laat weer eens zien dat het na een motie van de SP ook in 1 keer goed had gekund, gatverdamme wat worden we toch door kneusjes geregeerd :puke
20 november 2012 om 18:59 #18069871Ik zal er ook zeker bij zijn 1 maart!
Op facebook hebben ze al bijna 3000 leden. Misschien is het wat om een poll op te stellen van wie er gaan? en wie niet etc. (is maar een idee).
20 november 2012 om 20:46 #18069872AnoniemLid sinds:
1 January 1970di 20 nov 2012, 16:36
Kamer helpt liefhebber met oldtimerDEN HAAG –
De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben en er maar weinig in rijden. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer dinsdag.SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd. De liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen, worden als het aan de Kamer ligt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
De laatste jaren neemt het aantal oldtimers – auto’s en motoren ouder dan 25 jaar – snel toe. Steeds vaker gaat het om zeer vervuilende auto’s waarmee sommigen gewoon forenzen of in elk geval veel kilometers maken. Het Planbureau voor de Leefomgeving deed daar onlangs onderzoek naar.
Het kabinet wil de vervuiling door die oude auto’s via de motorrijtuigenbelastingen aanpakken, maar treft daarmee ook de liefhebber die op zondag een rondje over de dijk rijdt in een Austin-Healy cabriolet of in een lelijke eend.
De Kamer nam ook een motie aan van PVV-Kamerlid Roland van Vliet. Daarin wordt gesteld dat voorkomen moet worden dat „ontelbare bezitters van oude auto’s en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop”.
Ook een andere motie van Van Vliet werd aangenomen. Die vraagt het kabinet om te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een burgerservicenummer kunnen worden aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting. Dat moet een einde maken aan de situatie waarin 7 op de 10 arbeidsmigranten de motorrijtuigenbelasting makkelijk kunnen ontduiken omdat ze met een buitenlands kenteken rijden.Bron: http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/21096570/__Vrijstelling_motorrijtuigenbelasting_blijft_voor_hobbyist_met_oldtimer__.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
20 november 2012 om 21:04 #18069873Pvv toppie
20 november 2012 om 21:26 #18069874dat PVV is nog niet zo verkeerd…
maargoed.. t zijn maar plannen… maar t zorgt wel voor een boel onrust.vind het volkomen belachelijk om de leeftijden op te schorten…
van 25 naar 30… en zelfs naar 35 !gewoon zo als het nu is, bevroren op 87, is al erg genoeg…
dat de benzen zo masaal ingekocht zijn.. tja.. eigen domme schuld!!
alles wordt duurder.. mensen blijven zoeken naar mogelijkheden om goedkoper te kunnen.ikzelf gebruik 1 oldy dagelijks.. maar dan 1 dag in de week.. enkel zaterdags om me eventueel te kunnen verplaatsen..
een oude trekker, als hobby object trekt mij ook al jaren.. dus misschien geen cabrio uitvoering, maar een exemplaar met cabine dan maar? dat ik wat langer onderweg ben.. tja.. jammer dan, als ik er maar lol in heb, en dat heb ik die zaterdagen in mijn ouwe opeltje wel… maar straks… ik weet het nog niet…
ach… kom op, we verzinnen wel wat met zijn allen… eerst is de regering aan zet…
dan komt de bevolking wel weer.. kijken wat dat wordt.. vast weer om te lachen :PAMEN :P
20 november 2012 om 21:52 #18069875:wors :wors
20 november 2012 om 22:12 #18069876Pvv ga zo door :thumbup
20 november 2012 om 22:26 #180698771jan 2013??????????????
Dacht eerst nog 2014 :???:
20 november 2012 om 22:57 #18069878Niemand het nieuws gekeken vanavond?
Er komt geen belasting op oldtimers. Ze gaan nu alleen kijken naar de dagelijkse vervuilers…. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.