Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2012 om 18:20 #18069704
@lenn0 wrote:
Ik neem aan dat je auto’s ook wel eens APK gekeurd worden? ;)
Kilometerstandregistratie is al jaren een wettelijk verplicht onderdeel van de apk.
registratie voor enkel de rdw ja, verder wordt daar ook niets mee gedaan.
Niets bijzonders iig. Tis enkel bedoelt voor de rdw zelf met bijv steekproeven met apk’s, zo kunnen ze een beetje in kaart brengen wat voor rare gebreken er voorkomen bij een bepaalde km-stand.Een teller kan stuk gaan, en is gemakkelijk te manipuleren.
Vooral de oudere met kabels.
En als er geen teller aanwezig is, of niet afleesbaar wordt er GT ingevuld bij de apk (geen teller)En wat als je een gare teller hebt die soms een 100tal kms niet meetelt vanwege een gaar tandwieltje?
Op zon manier km’s registreren is gewoon geen doen, dat gaat gewoon niet zo simpel lukken.
3 november 2012 om 18:36 #18069705Voor mijn oldtimerverzekering geldt dat ik een x aantal kilometers mag rijden per jaar.
Ik mag dan toch wel aannemen dat men voor zulke zaken de kilometerstanden bij apk gebruikt?3 november 2012 om 18:56 #18069706Hoe ze dat gaan controleren is voor mij nog een raadsel want zulke dingen gaat de rdw niet doorspelen, mischien wel na een ongeval..maar niet om te checken of mensen zich wel aan de aantal km’s houden.
3 november 2012 om 19:20 #18069707Ok duidelijk. :thumb
Maargoed, het noteren is er in elk geval al bij de apk controle. Die gegevens zouden dan aan een landelijke database gekoppeld moeten worden ter controle. Dat moet moet opzich niet zo’n probleem zijn.
Dat je dan nog steeds het geknoei met de tellers hebt ben ik met je eens, de mensen die nu de belastingvrije benz op gas etc. gebruiken voor dagelijks goedkoop vervoer, zullen dat waarschijnlijk wel gaan doen.
De liefhebbers, blijf ik bij, die gaan daar niet eens over nadenken want met een 5000 km per jaar heb je het vaak wel gehad.
4 november 2012 om 09:25 #18069708Wanneer je knoeit met de km-stand , doe het dan wel goed. Niet bijv. de oude km-stand na de apk weer terug, want m.b.t. de apk maakt het allemaal niets uit. Maar raak je betrokken bij een ernstig ongeluk, en blijkt dat je meer km’s hebt gereden dan opgegeven bij je verzekering, dan wil deze wel eens heeeel moeilijk gaan doen!
4 november 2012 om 11:24 #18069709@CPeer wrote:
@trashmetal wrote:
zeker nu de corsa weer eerste auto is mag er best belasting voor geheven worden vind ik
stopt mij niet van het verder opknappen van het ding :DNou wat houd je tegen dan ? Je kan bij de Belastingdienst een bezwaar indienen omdat je het niet eens bent om geen wegenbelasting te betalen.
Of doe je dat niet ? Omdat je toch wel een klein beetje zielig bent ? :puke
Dit slaat nergens op
dat mn vriendin dr corsa belastngvrij is was een leuke bijkomstigheid
daar hebben we hem niet voor gezocht
mn vriendin had eerst ook een corsa die niet wb vrij was
en ook niet meer te redden
daar heb ik dus een berg onderdelen af getrokken voor reserve
en daarom is er een andere corsa a gekomen, niet vanwege de wegenbelastingaan de ene kant vind ik dat ons koetje al genoeg gemolken is
aan de andere kant word de corsa vollop gebruikt als 1e auto
dus het argument van wb vrij vanwege weinig km’s kan ik niet mee aankomen
lastig geval dus, tja als ik daarom zielig ben
dan zal ik dat wegenbelastingvoordeel wel verdienen :jerry4 november 2012 om 11:49 #18069710het beste systeem is tol heffen op de nederlandse wegen voor alle voertuigen en mrb er af
dan pak je ook de buitenlanders
en dan betaald die die het meest rijd ook het meestmaar ja dat willen ze niet in nederland
te moeilijk zeggen ze terwijl het in de rest van europa wel kan4 november 2012 om 15:59 #18069711@asconahobbyist wrote:
goed plan,de grens op 30 jaar zetten en minimaal 2 jaar tenaam staan,dan eventueel LPG en Diesel alleen de toeslag betalen.
Zou mij ook raken maar wel acceptabel naar mijn mening. Dan doet iedereen een beetje water bij de wijn.Waarom de LPG-er toeslag laten betalen terwijl de CO uitstoot van deze manier van rijden vele malen minder is dan een auto benzine?
Ik bedoel, ze willen oldtimer bezitters meer laten betalen in verband met milieu overwegingen (yeah right), dan moet je niet iemand belasten die op LPG rijdt en zodoende het milieu juist minder belast.4 november 2012 om 18:37 #18069712woordje milieu is ooit bedacht om geld uit zak te troggelen
4 november 2012 om 21:51 #18069713Toen straks met kennis gesproken rijd een Mercedes 190e 2.0 benzine uit 86 met 3letterbord.
Ik zeg lekker he 2014 kom je weer aan betalen voor je oldie.. ach zegt die die 96,- op de 3maand betaal ik wel heb er ook genoeg geld in gestoken om hem goed te krijgen.Zo kan het dus ook.
4 november 2012 om 21:56 #18069714mobile.de gaat het nog druk krijgen :D
4 november 2012 om 22:02 #18069715Nou hier besloten dat meeste gewoon blijft
Na jaren niet zo mooie manta gereden te hebben eindelijk 4 leuke staan
Moeten maar kijken hoe het straks gaat
Kom tiet kump raad5 november 2012 om 07:44 #18069716AnoniemLid sinds:
1 January 1970Idee! We schorsen de auto (kost 23,90) en heffen alleen de schorsing op in de Zomermaanden (gratis). Zomer afgelopen, auto schorsen, het teveel betaalde wegenbelasting vraag ik terug.
5 november 2012 om 08:34 #18069717:thumb Haha zullen ze leuk vinden in den haag als ineens meer en deel van de oldies de schorsing ingaat :jerry :jerry
5 november 2012 om 11:20 #18069718drm juist en ruimte kost geld! :agent
@asconahobbyist wrote:
denk dat dat wel meevalt,kost ook een hoop ruimte,maar inderdaad is daar vast wel een regeltje van te maken dat schorsen weer niet meetelt voor die 2 jaar,denk dat dat inderdaad het mooist is.
5 november 2012 om 11:22 #18069719juist! gewoon km klokje op tijd verwisselen en weer terugzetten…niet te controleren bij oude auto’s..
@saluma wrote:
En hoe wordt dan die 5000 km gecontroleerd?Ik kan ook nu zeggen dat ik maar 1000 km gereden heb dit jaar met de Kadett.
5 november 2012 om 11:26 #18069720en wat als je meerdere oldtimers hebt en met ieder niet meer dan de 5000km p.j. rijd? zo kun je ook onbeperkt reizen. king:
5 november 2012 om 13:21 #18069721Als we nou anders gaan doen.
Als alle echte liefhebbers (mensen die maar paar km per jaar rijden met hun oldtimer)
Hun dagelijkse auto schorsen en dan met de oldtimer gaan rijden.
Gaan we ipv oldtimer schorsen etc… alles juist lekker vervuilen met de oude auto’s want we moeten er toch voor gaan betalen :jerry
Als ze dan echt over het milieu zitten dan draaien ze het gauw terug :angel
Ik wilde met mijn “schone” leaseauto privé gaan rijden en mijn Manta’s besparen maar als dit er door komt kunnen ze :ass
en ga ik juist meer met mijn Oldtimers rijden :swear5 november 2012 om 15:28 #18069722Ehm, heb ik al gedaan :jerry
De astra staat op stal en de a corsa is nu daily5 november 2012 om 16:19 #18069723Ik vond dit stukje op het Volvo forum en vond het logisch klinken king:
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.5 november 2012 om 18:50 #18069724Hey mensen,
Ik heb niet het hele topic door gelezen, mijn excuses al deze casus al behandeld is, maar ik vroeg me af;
Je hebt een auto met eerste toelating van 1976
Eerste afgifte van een NL-kenteken is 2003
De auto is dus geïmporteerd.De auto is nu dus oldtimer, en heeft 2 jaar APK
Moet je nu voor deze auto in de nieuwe situatie MRB betalen?
Ik ben benieuwd wat jullie erover denken.
Thijs
5 november 2012 om 18:55 #18069725Als de oldtimerwet volledig wegvalt wel he ;)
5 november 2012 om 19:04 #18069726Ja, oké.
Maar nu is het zo toch dat vanaf 2013 de auto’s van 1982 en jonger MRB gaan betalen?5 november 2012 om 19:17 #18069727waar heb je dat gelezen?
5 november 2012 om 20:49 #18069728AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als de MRB volledig wegvalt moet elke oldie gaan betalen,
dus ook deze Opel als deze de weg op zou gaan. Deze auto heeft nog nooit wegenbelasting hoeven te betalen en met de zotte plannen zou dat ineens wel moeten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.