Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › weer wegenbelasting voor oldtimers in 2014
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 september 2012 om 13:16 #17252518
ik kreeg van het weekend te horen van iemand dat er voor oldtimers vanaf 2013 weer gewoon wegenbelasting betaald moet worden . klopt dat ????? of heeft iemand hier iets over gehoord ?????
25 september 2012 om 13:21 #18069455ga is ff zoeken op internet. zit te wachten dat het 2013 word, want dan wordt de hb oldtimer :shock:
25 september 2012 om 13:33 #18069456Het schijnt gewijzigd te worden…
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/autobelastingenDe vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt gewijzigd. De huidige voorwaarde dat het motorrijtuig 25 jaar of ouder moet zijn wordt vervangen door de voorwaarde dat het motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen – dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud zijn – geldt de vrijstelling daarbij niet langer voor een eventuele brandstoftoeslag.
Voor motorrijtuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn blijft de huidige vrijstelling van toepassing, inclusief eventuele brandstoftoeslag.
Voor motorrijtuigen die in de jaren 1987-1990 voor het eerst in gebruik zijn genomen is er een overgangsregeling die inhoudt dat een motorrijtuig uit 1987 na 26 jaar gebruik kan maken van de nieuwe vrijstelling voor oldtimers, een motorrijtuig uit 1988 na 27 jaar, een motorrijtuig uit 1989 na 28 jaar en een motorrijtuig uit 1990 na 29 jaar.Dus auto’s met ee bouwjaar tot-en-met 1986 blijven belastingvrij (25 jaar oud op 31-12-2011)
Vanaf 2013 moeten auto’s 30 jaar oud zijn om de old-timer status (MRB vrij) te krijgen, hetgeen dus niet geld voor auto’s die nu al oldtimer zijn
Er is ook een overgangsregeling voor auto’s met bouwjaar 1987-1990
Bouwjaar 1987 MRB vrij vanaf 2013 (26 jaar oud)
Bouwjaar 1988 MRB vrij vanaf 2015 (27 jaar oud)
Bouwjaar 1989 MRB vrij vanaf 2017 (28 jaar oud)
Bouwjaar 1990 MRB vrij vanaf 2019 (29 jaar oud)
Bouwjaar 1991 MRB vrij vanaf 2021 (30 jaar oud)
Bouwjaar 1992 MRB vrij vanaf 2022 (30 jaar oud)
etc. etc. etc.25 september 2012 om 13:49 #18069457Heb snel ff gegoogle. was bij rtl dit is een voorstel van de nieuwe kamer. Als je weet dat rutte in een oude saab rijd en halsema in een oldtimer ster.
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/09_september/07/binnenland/over-veel-maatregelen-zijn-partijen-het-al-eens.xml” onclick=”window.open(this.href);return false;
Link uit deze site gehaald
http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=63075&postdays=0&postorder=asc&start=” onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze regels zijn ook al gewijzigd. diesels en lpg van na 01-01-1987 moeten al bij betalen. De regels zoals jij ze beschrijft hebben we wel aan de pvv te danken. Het was de bedoeling dat alles na 01-01-1987 helemaal niet meer wegenbelasting vrij zouden worden.
25 september 2012 om 13:53 #18069458pffft dna mogen ze hun eigen site wel eens up-to-date brengen :argue
Rechtstreeks gekopieerd vanaf de link die ik gepost heb…Maar als ik je zo goed begrijp hebben we toch nog iets positiefs dankzij de PVV :shock:
25 september 2012 om 14:10 #18069459Yep. kijk maar voor uitleg op deze topic. Maar in dit land weet je nooit hoelang dit geld
Heb zelf dus al jaren een gsi van 1987. zou oldtimer worden, was bijna 24 jaar krijg ik te horen niet meer wegenbelastingvrij. :swear Probeer dan maar te verkopen. Toen word wel wegenbelastingvrij, maar naar 26 jaar :D . Dan maar jaartje wachten. Als tweede kamer het door druk. weer geen oldtimer. :swear
Helemaal onverkoopbaar. Als na 1960 wel weer betalen. Hoeveel mensen stoppen er dan? Hoeveel komen er dan te koop te staan?25 september 2012 om 14:55 #18069460@Xander83 wrote:
pffft dna mogen ze hun eigen site wel eens up-to-date brengen :argue
Rechtstreeks gekopieerd vanaf de link die ik gepost heb…Maar als ik je zo goed begrijp hebben we toch nog iets positiefs dankzij de PVV :shock:
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt gewijzigd. De huidige voorwaarde dat het motorrijtuig 25 jaar of ouder moet zijn wordt vervangen door de voorwaarde dat het motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
dit is veranderd dus dat betekend dat ingevoerde auto’s belasting moeten betalen!
een coalitie tussen de pvv en sp had het beste geweest voor nederland
moet ik gvd dalijk werken tot ik er bij neer pleur voor die kut grieken
en hun maar lachen om ons als ze 55 zijn :fy1
er zijn rellen en al geweest toen de griekse regering dit wilde verhogen naar 60!
wtf en wij dalijk sowiesow 67, tegen de tijd dat ik die leeftijd heb zal het nog wel hoger zijngeweldig gestemd nederland!
en ik snap de tactiek nog steeds niet :wtf25 september 2012 om 15:05 #18069461https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33007-10.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
zo staat het in de wet. Eerst in gebruik mag ook buitenland zijn, maakt niet uit wanneer ingevoerd. Ze hadden het gewoon niet mogen toestaan dat die oude sterren die in Duitsland niet meer mochten rijden nu8 hier belasting vrij kunnen rijden. Hier in het dorp rijden zeker 10 van die ex-duitsers
25 september 2012 om 15:42 #18069462dit is toch al een tijdje bekend??
Ik begrijp eruit (uit de vele links) dat alles tot 1987 volledig belastingvrij blijft,en daarna een overgangsregeling ,87er 26 jaar,88er 27 totdat ze op de 30 jaar zitten en dan op benzine wordt ook belastingvrij,alleen voor lpg of diesel betaal je de brandstoftoeslag.
Of wordt hier nu ook al weer aan gerotzooid???25 september 2012 om 15:52 #18069463Dus als ik het goed lees blijft de belastingvrije Corsa van 86 van mijn vrouw gewoon belastingvrij.
25 september 2012 om 15:57 #18069464wat ik er van begrijp,vooralsnog wel ja. Maar met dat tuig in den haag weet je het nooit. We hebben weer een mooi zooitje gekozen :fy1
25 september 2012 om 16:30 #18069465Eigenaren oldtimers vrezen belasting
Mensen met een oldtimer gaan waarschijnlijk wegenbelasting betalen
PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie willen dat mensen met een oldtimer wegenbelasting gaan betalen. Het CDA wil dat voor mensen met een auto die jonger is dan 1959. Nu zijn alle auto’s van 1986 of eerder nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Het CDA wil met haar maatregel 100 miljoen euro extra belastinginkomsten realiseren. De andere partijen boeken 200 miljoen euro in. Eerder leidde pogingen om wegenbelasting in te voeren voor oldtimers tot protest. De afgelopen maanden gingen in Den Haag echter weer stemmen op om de vrijstelling af te schaffen, omdat een toevloed van oldtimers uit het buitenland slecht zou zijn voor het milieu.
Uit de CPB-rapporten:
PvdA: De afschaffing van de mrb voor oldtimers leidt tot een lastenverzwaring van 0,2 mld euro in 2017.
CDA: Oldtimers met een bouwjaar vanaf 1960 gaan ook motorrijtuigenbelasting betalen, wat een lastenverzwaring van 0,1 mld euro betekent.
D66: Afschaffen van de mrb-vrijstelling voor oldtimers leidt tot een lastenverzwaring van 0,2 mld euro in 2017.
GroenLinks: De afschaffing van de mrb voor oldtimers leidt tot een lastenverzwaring van 0,2 mld euro in 2017.
ChristenUnie: Afschaffen van de mrb voor oldtimers leidt tot een lastenverzwaring van 0,2 mld euro.gekopieerd van de site van rtl. zie link bij eerder post in topic. Dit is wat de partijen zouden willen invoeren om meer geld te kunnen vangen. Dus bij sommige partijen een manta van 1975 ook weer betalen.
HET IS GEEN WET
ff link erbij gezet nogmaals
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/09_september/07/binnenland/over-veel-maatregelen-zijn-partijen-het-al-eens.xml” onclick=”window.open(this.href);return false;
25 september 2012 om 16:35 #18069466net het filmpje bij bekeken. komt een senator in voor
25 september 2012 om 16:47 #18069467De regeling is aan zijn eigen succes ten onder aan het gaan.
Door de vele mensen die gewoon een goedkoop een oude auto willen rijden maken ook gebruik van deze regeling.
En eigenlijk was die alleen voor echte oldtimers bedoelt gereden door liefhebbers die hem op zondag uit de schuur haalde.25 september 2012 om 17:31 #18069468Het zelfde was toen ook met het grijs kenteken voor particulieren.
25 september 2012 om 17:55 #18069469je kan als particulier nog steeds op grijs kenteken rijden. Je betaald meer als een bedrijf, maar nog altijd minder dan geel. Kan het weten mijn collega reed met een combo.
Dat ze de mensen gaan aanpakken die met een oude diesel rijden of met een youngtimer met gas naar het werk gaan vind ik niet zo erg. Bij ons op het werk komen steeds meer ex-duitse wagens die ze daar niet willen.Snap de regering toch niet, Hoe meer we met de oldtimer rijden hoe meer accijnzen ze via de benzine binnen krijgen
25 september 2012 om 18:02 #18069470De meeste partijen zetten dit soort zaken ergens ver weggestopt in hun verkiezingsprogramma zodat ze er bij de financiele doorrekening van het CBS gunstig uitkomen. Ik betwijfel trouwens sterk dat er met een eventuele afschaffing echt 0,2 miljard wordt opgehaald: veel van de ‘oneigenlijke’ gebruikers zullen hun auto wegdoen, liefhebbers met veel en/of zware auto’s noodgedwongen ook, om over misgelopen belastinginkomsten doordat handelaren en specialisten die vanwege de daardoor teruggelopen klandizie failliet gaan maar te zwijgen.
Dit punt kwam trouwens ook bij geen enkele partij terug als speerpunt (het stond zelfs niet eens bij de minder belangrijke punten in de verkiezingsboekjes), dus ik verwacht niet dat hier echt een heet hangijzer van gemaakt zal worden (op zogenaamde groene partijen zoals GroenLinks na wellicht, maar die partij is gedecimeerd).
En ook al zou blijken dat de na de coalitievorming ontstane regering de vrijstelling zou willen afschaffen, dan nog is er oa de goed georganiseerde FEHAC die hiertegen zal lobbyen en op z’n minst zal aansturen op een compromis.
Zoals de situatie nu is, is er dus nog niets om je druk over te maken.
26 september 2012 om 09:13 #18069471Er is nog geen regering, en wanneer die er is dan moeten ze het nog eens worden over een regeerakkoord. Eerst maar eens afwachten wat er werkelijk gaat gebeuren. Dat rtl nieuwsbericht is nergens op gebaseerd.
Het is wel een feit dat er steeds meer van die belastingvrije import is, die voor woon werk verkeer gebruikt wordt, vaak door idioten die denken dat het goedkoop rijden is met een ster op diesel. Brandstofkosten zijn met zo’n bak volgens mij hoger dan met mijn Dettje op euro. king: Om maar te zwijgen over het onderhoud dat deze “liefhebbers” zelf niet kunnen doen.26 september 2012 om 10:20 #18069472Altijd maar dat gezeik over het millieu! De gemiddelde lpg oldtimer is schoner als een nieuwerwetse wagen waar een kat van gaar is of een lambda niet meewerkt.
ben benieuwd naat waar ze de 100milj van daan willen toveren. meer dan de helft van de oldys staan geschorst… Willen ze de rijdende wagens dan zoveel belasten?
Wordt niet wat, komt toch niet door
26 september 2012 om 10:22 #18069473@kadscona wrote:
Er is nog geen regering, en wanneer die er is dan moeten ze het nog eens worden over een regeerakkoord. Eerst maar eens afwachten wat er werkelijk gaat gebeuren. Dat rtl nieuwsbericht is nergens op gebaseerd.
Het is wel een feit dat er steeds meer van die belastingvrije import is, die voor woon werk verkeer gebruikt wordt, vaak door idioten die denken dat het goedkoop rijden is met een ster op diesel. Brandstofkosten zijn met zo’n bak volgens mij hoger dan met mijn Dettje op euro. king: Om maar te zwijgen over het onderhoud dat deze “liefhebbers” zelf niet kunnen doen.Dat heb jij wel goed, allemaal importmeuk met een importvent achter het stuur dat zijn geen liefhebbers.
Laten ze die import maar weren, of belasten. Moet je zien hoe snel het ophoudt met zulke gasten26 september 2012 om 10:23 #18069474om nog maar te zwijgen over de staat waarin deze “klassiekers” zich meestal bevinden
Zoals de chrome lijsten rond de wielbogen,veel te nieuwe wielen en spoilers (serieus,op een erwtensoepgroene W124 een spoiler) en deuken en roest.
Maar naar mijn idee lost het probleem zichzelf wel op.
Ga maar na,vanaf 1987 betaal je brandstoftoeslag dus alleen t spul tot en met 1986 is nog interessant (LPG of diesel) en dat spul is een keer op,zeker gezien het meestal minimale onderhoud dat t spul krijgt (heb op de sloop al zat W124’s en 190’s gezien met kentekens uit 2008/2009/2010) Want ook een Benz rijdt niet eeuwig zonder onderhoud.
En de auto’s die dan overblijven worden wel door liefhebbers gekoesterd,die zullen dan maar hooguit een paar 1000 km per jaar rijden dus dan is de milieuschade beperkt en is van misbruik geen sprake meer.
Maar ik zal t wel verkeerd zien.26 september 2012 om 10:52 #18069475Import weren kan denk ik niet (maar ik ben geen jurist). Is bovendien ook niet eerlijk tegenover de liefhebbers die een mooi exemplaar in het buitenland gevonden hebben.
Ik ben het wel met asconahobbyist eens dat het ‘probleem’ van de oneigenlijke gebruikers zich zelf gaat oplossen: veel van de door die groep bereden auto’s worden vaak niet goed onderhouden, en dan geeft zo’n auto vroeg of laat de geest.
Als extra maatregel zou je mi kunnen instellen dat je voor 1 auto in je bezit wel verplicht belasting moet betalen, ongeacht de leeftijd. Liefhebbers (die vaak een andere auto hebben voor dagelijks gebruik) ontzie je daarmee, en voor de oneigenlijke gebruikers die een 190D als enige auto gebruiken om dagelijks rondjes te rijden in de stad, is het dan financieel niet meer lonend een oude diesel boven een modernere auto te verkiezen.
26 september 2012 om 12:32 #18069476van mij mogen geimporteerde wagens eerst 30 jaar belasting betalen :thumb
26 september 2012 om 18:45 #18069477Dus ik kan het ook vergeten met mijn nu 22 jarige Vec ? Want als ik het goed begrijp mist die in elk opzicht dus de boot …..
26 september 2012 om 18:53 #18069478voorlopig wordt hij oldtimer met 30
maar je weet het nooit met die mensen in den haag ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.