Waterkoeling turbo z20LET <-> electrische pomp voor naloop?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Waterkoeling turbo z20LET <-> electrische pomp voor naloop?

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250329
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      :D De nieuwe motor heeft vandaag gelopen en het ‘lijkt’ best goed.
      Is helemaal op temperatuur geweest; electrische fan schakelt ook mooi in.

      Ik heb ‘m eerst geprobeerd te laten draaien op de fuel map van de c20XE, maar met deze grote verstuivers kreeg ie toen een beetje teveel van het goede. Ik heb toen eerst maar eens even de spread sheet tot 2000 rpm gecorrigeerd met 375cc/470cc=0,8 (beetje een gok) en daarna gaf ie in dit gebied ongeveer lambda 0,9 (dit klonk ook al wat beter)….maar hier is nog wel heel wat werk te doen. Maar op de testbank door iemand die dit veel vaker doet lijkt me in dit geval verstandiger.

      Waar ik nog niet helemaal gerust op ben is het feit dat na het stop zetten van de motor ‘kookverschijnselen’ lijken op te treden in het watergekoelde deel van de turbo (zacht gepruttel in de slangen daar). Is misschien wel logisch ook, want wanneer ik de motor nu stop zet, stopt ook de circulatie meteen en in de turbolader zit restwarmte. :hmmz Zou dat ook de functie zijn geweest van die electrische circulatiepomp die bij de motor zat (en die ik niet gemonteerd heb)? Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je met behulp van een electrische pomp circulatie over de turbo in stand houd nadat de motor is gestopt.

      Wie weet hoe dit normaal hoort cq. bedoeld is?

      #18045244
      Baas J.
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 May 2008

        Secundaire pomp loopt na inderdaad.

        #18045245
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Dat is niet de Secundaire pomp (die is voor koude start bij de X gecodeerde motoren tot 1999

          Dat is de Hulpkoelwaterpomp, en die heeft dat als functie.

          Ik kan je melden, als deze pomp klaar is met werken, begint ie vrolijk weer te borrelen hoor..

          Willem

          #18045246
          Baas J.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2008

            Koelwaterpomp bedoelde ik ook

            #18045247
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              @wim-v6 wrote:

              Dat is de Hulpkoelwaterpomp, en die heeft dat als functie.

              Ik kan je melden, als deze pomp klaar is met werken, begint ie vrolijk weer te borrelen hoor..

              Willem

              Hallo Willem,

              Ik was nu eigenlijk van plan om er een elektrische hulpkoelwaterpomp op te zetten en om deze zeg maar een kwartiertje te laten nadraaien totdat de turbolader onder ca. 110 graden is en geen kookverschijnselen meer veroorzaakt. Vind jij dat niet zinvol dan? of anders gezegd, stopt dat elektrische pompje er bij een Astra-G z20LET ook al snel mee en gaat het sowieso daarna nog weer koken?
              Wat adviseer jij in mijn geval?
              Bij voorbaat dank.

              Groeten,

              Rik

              #18045248
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                hooguit een minuut of 5

                Werkt gewoon via de Keolmodule, en dus temperatuursensoren

                #18045249
                DarkplayeR-69
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 October 2007

                  Ik kijk hier ook al ff mee.
                  Maar zou dat niet in de ECU geprogrammeerd kunnen worden, dat hij langer nadraait.(moet je natuurlijk wel zo’n pomp hebben he)
                  Als het nut heeft, om meer dan 5 min te laten nadraaien?

                  Verwacht zelf dat opel dit ook wel getest heeft:P
                  Maarja sommige dingen… :hmmz

                  #18045250
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    @DarkplayeR-69 wrote:

                    Ik kijk hier ook al ff mee.
                    Maar zou dat niet in de ECU geprogrammeerd kunnen worden, dat hij langer nadraait.(moet je natuurlijk wel zo’n pomp hebben he)
                    Als het nut heeft, om meer dan 5 min te laten nadraaien?

                    Verwacht zelf dat opel dit ook wel getest heeft:P
                    Maarja sommige dingen… :hmmz

                    :???: Ik realiseer me nu dat ik eigenlijk niet voldoende informatie in dit topic geplaatst had. Excuses hiervoor….

                    Ik gebruik geen standaard Opel ECU, maar een vrij programeerbare DTA S40.
                    In de standaard ECU zit dit waarschijnlijk inderdaad al wel in, maar mijn programeerbare ding niet en ik heb er ook geen uitgang voor vrij. Ik heb de ECU-uitgang voor de koelfan al ingeleverd om de turbo control valve aan te kunnen sturen.

                    Misschien kan ik in mijn geval dadelijk het beste een after market turbo-nalooptimer nemen om het elektrische circulatiepompje op te laten nadraaien. :D

                    #18045251
                    OPCdriver
                      Lid sinds:
                      1 August 2009

                      Is wel een goeie optie om te doen , gaat aankoeken van verbrande olie tegen rond
                      het turbowiellager.

                      #18045252
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        turbo timer is uiteraard een oplossing

                        maar vermoed dat een tijd relais goedkoper is
                        b,v deze ;)

                        http://www.ripcamarine.com/epages/01020081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/ripca2.testwebshop.nl/Products/T40205-STK&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                        of inderdaad met een thermo schakelaar
                        ;)

                        #18045253
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          @louwe 16 klepper wrote:

                          turbo timer is uiteraard een oplossing

                          maar vermoed dat een tijd relais goedkoper is
                          b,v deze ;)

                          http://www.ripcamarine.com/epages/01020081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/ripca2.testwebshop.nl/Products/T40205-STK&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                          of inderdaad met een thermo schakelaar
                          ;)

                          Mmm, :hmmz die timer had ik niet gevonden/kende ik niet. Had ook zeker goed gekund, maar is niet echt goedkoper in vergelijking met Apexi turbotimer voor EUR 39,00 incl btw en verzendkosten. Komt uiteindelijk op het zelfde neer.

                          Ik gebruik hem alleen iets anders dan waar een turbotimer normaal voor bedoeld is. Ik laat de electrische circulatiepomp er op nadraaien wanneer de motor uitgezet is. Door alleen stationair te draaien koelt de boel niet genoeg af om koken van koelvloeistof in de turbo te voorkomen. De echte ’turbo timer’ ben ik dan zelf wel een beetje; zorg er wel voor dat ik ‘m niet roodgloeiend uit zet :D

                          Deze is onderweg:

                          http://www.ebay.de/itm/250938321132?_trksid=p5197.c0.m619&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false;

                          #18045254
                          DarkplayeR-69
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 October 2007

                            Heb ik er ook op zitten.
                            Maar gebruik hem wel als turbo timer.
                            best fijn ding, alleen die legostaafknop wil nog wel eens gaan rammelen.

                            #18045255
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              @Rik Ophuis wrote:

                              @louwe 16 klepper wrote:

                              turbo timer is uiteraard een oplossing

                              maar vermoed dat een tijd relais goedkoper is
                              b,v deze ;)

                              http://www.ripcamarine.com/epages/01020081.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/ripca2.testwebshop.nl/Products/T40205-STK&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                              of inderdaad met een thermo schakelaar
                              ;)

                              Mmm, :hmmz die timer had ik niet gevonden/kende ik niet. Had ook zeker goed gekund, maar is niet echt goedkoper in vergelijking met Apexi turbotimer voor EUR 39,00 incl btw en verzendkosten. Komt uiteindelijk op het zelfde neer.

                              Ik gebruik hem alleen iets anders dan waar een turbotimer normaal voor bedoeld is. Ik laat de electrische circulatiepomp er op nadraaien wanneer de motor uitgezet is. Door alleen stationair te draaien koelt de boel niet genoeg af om koken van koelvloeistof in de turbo te voorkomen. De echte ’turbo timer’ ben ik dan zelf wel een beetje; zorg er wel voor dat ik ‘m niet roodgloeiend uit zet :D

                              Deze is onderweg:

                              http://www.ebay.de/itm/250938321132?_trksid=p5197.c0.m619&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false;

                              ik wist niet beter dan dat die turbo timers veel prijziger waren :shock: :shock:

                              maar voor dit geldheb je cker gelijk dan ben je hiermee beter af ;) ;)

                              #18045256
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                Die Apexi turbotimer heb ik vrijwel meteen retour gedaan. Veel onnodige functies en een gammele bediening (en incomplete levering). Ik gebruik nu een achterruitverwarmingsrelais met timer (in dit geval van een Volvo V70 á Eur 6,50). Deze kan rechtstreeks het pompvermogen schakelen en samen met een hulprelais werkt dit prima. Wanneer de auto van het contact/uit gezet wordt dan valt het hulprelais af en wordt de achterruitverwarmingsrelais gestart en gaat na 12 minuten de electrische pomp automatisch uit. :thumb

                                #18045257
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  @Rik Ophuis wrote:

                                  Die Apexi turbotimer heb ik vrijwel meteen retour gedaan. Veel onnodige functies en een gammele bediening (en incomplete levering). Ik gebruik nu een achterruitverwarmingsrelais met timer (in dit geval van een Volvo V70 á Eur 6,50). Deze kan rechtstreeks het pompvermogen schakelen en samen met een hulprelais werkt dit prima. Wanneer de auto van het contact/uit gezet wordt dan valt het hulprelais af en wordt de achterruitverwarmingsrelais gestart en gaat na 12 minuten de electrische pomp automatisch uit. :thumb

                                  ok dus beetje wat ik in t linkje had gezet
                                  enkel dan nog voordeliger ;) :thumb
                                  vaak is de simpelste oplossing de beste inderdaad :thumb :thumb

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.