Water in de olie bij Z2.2SE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Water in de olie bij Z2.2SE

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209471
    michie1983
      Lid sinds:
      5 January 2006

      Hallo,

      een vreemd probleem doet zich voor bij mijn Z2.2SE uit 2003

      als ik olie peil dan zit er onderaan de peilstok een beetje wit geelachtige soort drab. volgens mij betekent dit dat er water in de olie zit? maar ik begrijp niet hoe dat kan en ook niet hoe het er weer uit moet. olie is al ververst maar het blijft eraan zitten.

      De koelvloeistof is mooi schoon en wordt niet verbruikt.

      tweede probleem dat ik steeds weer merk bij de peilstok, welke kant moet ik nou aanhouden om het peil te bepalen, heel vaak staat namelijk de kant van de ribbeltjes 3 ribbeltjes vol met olie, dus 3/4 gevuld, maar aan de achterkant van de peilstok zit de olie dan veel lager? hoe kan ik nou een betrouwbare oliepeilstand aflezen?

      herkent iemand deze problemen of weet er een oplossing voor?? bij voorbaat dank!

      #17477086
      jsgsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        Zit er ook van die gele drap aan de onderkant van de oliedop zelf?
        Worden er veel kleine stukjes met de auto gereden?

        #17477087
        michie1983
          Lid sinds:
          5 January 2006

          die drab zit ook een klein beetje aan de onderkant van de vuldop zelf ja.

          de auto wordt afwisselend gebruikt voor lange en korte ritten.

          zou het dan toch iets van condens kunnen zijn?

          kan dit er ook voor zorgen dat de hydraulische klepstoters en/of de distributiekettingspanner soms niet goed werken en een ratelend geluid veroorzaken?

          #17477088
          jsgsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            Ja dat ratelende geluid kan wel eens de kettingspanner zijn.
            Meestal veroorzaakt de onderste kettingspanner dit deze gaan wel eens vastzitten.
            Ik denk trouwens dat die gele drap dat idd gewoon condens is ik zou me er niet al teveel zorgen om maken.
            (meer om dat geratel).
            Wanneer doet ie dat?

            #17477089
            stutje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2005

              De termostaat werkt goed?

              Komt de auto goed op tempratuur?
              Bij de opel van m’n moeder was namenlijk de termostaat kapot, dus werd de condens in de olie niet verbrand/verdampd.

              #17477090
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                origineel gepost door michie1983

                zou het dan toch iets van condens kunnen zijn?

                kan dit er ook voor zorgen dat de hydraulische klepstoters en/of de distributiekettingspanner soms niet goed werken en een ratelend geluid veroorzaken?

                Voor wat de ratel betreft zou ik niet lang wachten en de dealer er naar laten kijken. Die kettingen willen nog wel een breken door een gebrek aan smering (lees: fabrieksfout)

                #17477091
                michie1983
                  Lid sinds:
                  5 January 2006

                  het koelwater komt goed op temperatuur en de meter blijft ook altijd op bijna precies dezelfde stand staan.

                  die ratel kan ik geen duidelijke lijn op trekken, soms doetie het als ik koud start, maar soms ook weer als de motor warm is. vaak is het weer even weg als ik olie bijvul maar niet altijd, soms ratelt hij ook als de olie wel op peil staat, dus ik snap daar geen bal meer van…?

                  en wat betreft naar de dealer gaan, dan ratelt dat ding dus juist weer nooit als je daar staat.

                  blok is uit 2003 en heeft pas 80.000km gelopen, is het niet zo dat er een modificatie is geweest ofzo op deze constructiefout van de kettingspanner? de Z2.2SE loopt toch al wel wat langer mee dacht ik??

                  #17477092
                  a3corsa
                    Lid sinds:
                    20 July 2007

                    origineel gepost door michie1983

                    tweede probleem dat ik steeds weer merk bij de peilstok, welke kant moet ik nou aanhouden om het peil te bepalen, heel vaak staat namelijk de kant van de ribbeltjes 3 ribbeltjes vol met olie, dus 3/4 gevuld, maar aan de achterkant van de peilstok zit de olie dan veel lager? hoe kan ik nou een betrouwbare oliepeilstand aflezen?

                    herkent iemand deze problemen of weet er een oplossing voor?? bij voorbaat dank!

                    Check het instructie boekje even, de ene kant zal zijn voor warme motor, de andere kant voor koude motor.

                    #17477093
                    2000
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      origineel gepost door michie1983
                      het koelwater komt goed op temperatuur en de meter blijft ook altijd op bijna precies dezelfde stand staan.

                      die ratel kan ik geen duidelijke lijn op trekken, soms doetie het als ik koud start, maar soms ook weer als de motor warm is. vaak is het weer even weg als ik olie bijvul maar niet altijd, soms ratelt hij ook als de olie wel op peil staat, dus ik snap daar geen bal meer van…?

                      en wat betreft naar de dealer gaan, dan ratelt dat ding dus juist weer nooit als je daar staat.

                      blok is uit 2003 en heeft pas 80.000km gelopen, is het niet zo dat er een modificatie is geweest ofzo op deze constructiefout van de kettingspanner? de Z2.2SE loopt toch al wel wat langer mee dacht ik??

                      neen, was een tekort aan smering, maar stel je motor/ketting heeft 30.000 km gelopen met weinig smering, dan kon het wel eens zeuren worden. Ik heb de modificatie gehad, en toch moest de ketting eruit bij 97.000 km. Valt op zich nog mee, lees vrij vaak dat de ketting er al uit moest bij 60.000 km. Het schijnt (volgens de alles wetende willem) dat de ketting met weinig smering slijt, en daardoor dus ook rekt, en dat geeft het klapperen/ratelen. Als de geleiding ook nog breekt (wat ik dus had) dan gaat het helemaal onaangenaam klinken. Ik had ook niet veel meer km’s moeten/kunnen maken. Hou tevens rekening met een rekening van minstens 700 euries (ik was 1100 kwijt met een paar extra kleinigheden)

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.