Wat meer vermogen uit een X1.7DT (Astra F station)

Forumindex Forums Modellen Astra Wat meer vermogen uit een X1.7DT (Astra F station)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250740
    rene755
      Lid sinds:
      6 April 2010

      Hallo,

      Vandaag de dag rij ik met een turbo diesel Astra F station uit ’97 en kwam ik tijdens het browsen op YouTube kwam ik het volgende filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=6zPnjE3neoM.

      Nu rij ik nogal vaak met een aanhangwagen achter me autotje en een beetje meer vermogen zou ik niet vervelend vinden. Vooral onderin aangezien de turbo pas boven de 2000 toeren komt meehelpen. Dus ik onder me motorkap kijken en het lijkt erop dat ik hetzelfde systeem heb, ook een membraan met een aansluiting voor de turbodruk.

      Mijn vraag aan jullie: Als ik dat kapje van mijn pomp afschroef vind ik dan een soortgelijke inhoud als op het filmpje, en kan ik dus ook de schroef verdraaien waar de veer op rust van het membraan, en misschien ook die pin verdraaien.

      Alvast bedankt!

      #18049661
      astraTD
        Lid sinds:
        9 March 2009

        Ik rij de zelfde auto als jou met het zelfde blok.

        Tot hede heb ik alleen de roetstopschroef een halve slag in gedraaid 180graden… Verschil is al zeer merkbaar boven de 2500tpm.

        Als je dat heb gedaan gaat je auto 1500tmp draaien, deze moet je dan effen stellen naar het juist toerentallen 850tmp.

        Ook kan je inderdaad een ring verwijderen uit de pomp zoals op dat filmpje, dit ga ik doen naar de volgende week, ben bang dat die niet door de keuring komt volgende week door de roetmeting.

        Ook kun je turbodruk opvoeren naar 1.6bar max meende ik, standaard is dat 0.8bar.. dit bij elkaar leverd ongeveer 30 tot 40pk extra op.

        #18049662
        astraTD
          Lid sinds:
          9 March 2009

          viewtopic.php?f=75&t=166841&p=2156678&hilit=tds#p2156678

          Lees dit topic effen door altijd handig :thumb

          #18049663
          rene755
            Lid sinds:
            6 April 2010

            Ah dank je!
            Turbo opschroeven zou idd mijn volgende stap zijn. Via jouw link kwam ik op deze pagina: http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/251241-isuzu-engine-astra-mk3.html” onclick=”window.open(this.href);return false; hier staat het een en ander erg goed beschreven.

            Maar standaard toch al 0.8 bar! Ik had het eerder op de helft gegokt ofzo.

            Maar jij hebt dus de torx schroef bovenop een halve slag erin gedraaid? Die zou toch alleen een verandering moeten brengen zonder turbodruk?

            #18049664
            astraTD
              Lid sinds:
              9 March 2009

              beetje klote ik ben geen held in engels haha.. maar die fotos zeggen mij inderdaad genoeg wat ik moet doen om dat wit ringetje eruit te krijgen uit die pomp.

              Ja hoor! ik rij gewoon met standaard turbo druk.

              Naar de volgende week haal ik dat ringetje eruit, zal het je dan laten weten of ik dan verschil merk.

              Turbodruk laat ik liever ook standaard vanwege de kilometerstand.. en dat ik hem dagelijks heel hard nodig heb.

              #18049665
              rene755
                Lid sinds:
                6 April 2010

                Google translate doet wonderen: http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.migweb.co.uk%2Fforums%2Fengines-transmission%2F251241-isuzu-engine-astra-mk3.html&act=url” onclick=”window.open(this.href);return false;

                Naja er staat in iedergeval dat de torxschroef bovenop de “roetschroef” is en dat de schroef bij de actuator het mengsel over het hele bereik instelt. Ook staat er een afbeelding met de schroeven voor het afregelen van het stationair toerental, zowel een schroef voor koud als voor warm. Blijkbaar is dat gescheiden:P.

                Je kmstand is idd wel erg hoog, netjes hoor. Maar ik ben er niet zo bang voor dat ie stuk gaat, en anders heb ik iig lol gehad:p. Moet ik trouwens ook zeggen dat ik er altijd heel erg om denk om bij een koude motor de turbo nagenoeg niet aan te spreken.

                Als ik morgen tijd over heb ga ik even met de sleutels aan de gang, ik zal ook de bevindingen weer even posten.

                #18049666
                ITERSON
                  Lid sinds:
                  26 August 2011

                  Heren,

                  Ik ben ook gezegend met een Astra F station 1.7d(de Opel motor,niet de Isuzu) en ik heb er net de CarbageRun mee gereden.
                  Nou blonk die in die 3800km niet echt uit qua zuinigheid of verpletterende acceleratie.
                  De motor die bij jullie in de Astra’s zitten is dat de 68 of 82pk variant?
                  Ik rij als ik met een fluwelen rechtervoetje rij iets boven de 1 op 16 en als ik 500 non-stop snelwegkm’s maak tussen de 130 en 140km/pu,dan rijd ie 1 op 12,5….! :(
                  Heb toch het idee dat dat beter moet kunnen,waar zou dat aan kunnen liggen?

                  Mzzl L!

                  #18049667
                  rene755
                    Lid sinds:
                    6 April 2010

                    Ik heb de 82 pk Isuzu versie, en ik denk astraTD ook. Als ik het goed begrijp heb jij de non turbo versie van Opel? Sowieso kun je verwachten dat ie zonder turbo onzuiniger is, ik doe 1:18.5 meestal. Dus ik denk dat 1:16 voor jou nog niet heel slecht is.

                    Maar misschien spuit jou brandstofpomp wel te veel in. Heb je last van veel roken ergens in je toerenbereik?

                    Wat ook heel belangrijk is voor een diesel is de ademhaling, dus zorg ervoor dat er geen slangen ingedeukt of geknikt zitten en dat je luchtfilter niet te vies is.

                    En vergeet niet, 130 a 140 kmh op de snelweg is best vlot, en de station lijkt me niet de meest aerodynamische auto met die platte achterkant:p. Maar misschien zijn er nog andere mensen met dezelfde motor met andere bevindingen.

                    #18049668
                    ITERSON
                      Lid sinds:
                      26 August 2011

                      Dank voor je respons! Ik heb een ‘t’-d,maar ik denk dat als ik hard in het inlaatspruitstuk zou blazen dat ik meer bar produceer…! :D
                      Ik heb toen ik ‘m kocht wel gelijk een ‘fase-0’ behandeling gegeven,alle filters vervangen en vloeistoffen en ook het inlaattraject geoptimaliseerd. Daar ligt het dus niet aan.
                      …maar ik heb net nog ff verder zitten zoeken en ik denk dat het toch zo hoort! :(

                      http://www.autoweek.nl/auto/10210/opel-astra-stationwagon-17-td-gl” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Hier geven ze ‘m op voor 1:15 gemiddeld…,cést la vie! :???:

                      Mzzl L!

                      #18049669
                      astraTD
                        Lid sinds:
                        9 March 2009

                        @ITERSON wrote:

                        Heren,

                        Ik ben ook gezegend met een Astra F station 1.7d(de Opel motor,niet de Isuzu) en ik heb er net de CarbageRun mee gereden.
                        Nou blonk die in die 3800km niet echt uit qua zuinigheid of verpletterende acceleratie.
                        De motor die bij jullie in de Astra’s zitten is dat de 68 of 82pk variant?
                        Ik rij als ik met een fluwelen rechtervoetje rij iets boven de 1 op 16 en als ik 500 non-stop snelwegkm’s maak tussen de 130 en 140km/pu,dan rijd ie 1 op 12,5….! :(
                        Heb toch het idee dat dat beter moet kunnen,waar zou dat aan kunnen liggen?

                        Mzzl L!

                        Ikheb ook een f station in bezit met een opeldiesel blok, waar mijn vader 3jaar in heeft gereden, staat nu aan de kant.
                        Die auto was ook niet bepaald zuinig.
                        maar met die opelblok moet je echt 100 110 willen rijden wil je hoge score behalen.

                        #18049670
                        astraTD
                          Lid sinds:
                          9 March 2009

                          @rene755 wrote:

                          Google translate doet wonderen: http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.migweb.co.uk%2Fforums%2Fengines-transmission%2F251241-isuzu-engine-astra-mk3.html&act=url” onclick=”window.open(this.href);return false;

                          Naja er staat in iedergeval dat de torxschroef bovenop de “roetschroef” is en dat de schroef bij de actuator het mengsel over het hele bereik instelt. Ook staat er een afbeelding met de schroeven voor het afregelen van het stationair toerental, zowel een schroef voor koud als voor warm. Blijkbaar is dat gescheiden:P.

                          Je kmstand is idd wel erg hoog, netjes hoor. Maar ik ben er niet zo bang voor dat ie stuk gaat, en anders heb ik iig lol gehad:p. Moet ik trouwens ook zeggen dat ik er altijd heel erg om denk om bij een koude motor de turbo nagenoeg niet aan te spreken.

                          Als ik morgen tijd over heb ga ik even met de sleutels aan de gang, ik zal ook de bevindingen weer even posten.

                          toppie

                          Daaronder is een 13mm borgmoer en de maximale brandstof schroef, markeren de oorspronkelijke positie,
                          dan draai de moer en draai de schroef, hoeveel is aan jou: 1/2 slag is veel en
                          wilt u misschien aan te passen aan uw eigen behoefte.
                          Als u start de auto het zal een stuk hoger stationair (denk aan het draaien van de max brandstof schroef)
                          Daarom moet je zowel de koude als warme stationair schroeven aan te passen: (blauw voor koud, rood voor heet):
                          deze hebben ook een borgmoer op hen (8 of 10 mm sleutel zal u helpen uit)

                          dit moet je dan gewoon doen :thumb

                          #18049671
                          rene755
                            Lid sinds:
                            6 April 2010

                            Zo, vandaag eindelijk even de tijd gehad om te sleutelen. Hierbij mijn ervaring:

                            Na een beetje pielen om het kapje dat over de “maximaleinspuitingsschroef” zit eraf te halen, heb ik hem na een paar keer testen nu krap een halve slag erin gedraaid. En ik moet zeggen, dat merk je erg goed! Ik heb hem nu afgesteld zodat er bij vol gas een bescheiden hoeveelheid rook eruit komt. Over het hele toerenbereik is duidelijk het koppel toegenomen, en zelfs de turbo spint wat sneller op heb ik het idee. Ik ben erg tevreden in iedergeval.

                            Dat was stap 1, volgende stap is turbodruk ophogen maar daarvoor moet ik eerst even een drukmeter bemachtigen en installeren zodat ik kan zien wat ik doe. Wordt vervolgd…

                            #18049672
                            astraTD
                              Lid sinds:
                              9 March 2009

                              Goed om te horen :thumb

                              Heb je ook al ringetje uit de pomp gehaald? Schijnbaar als je dat doet heb je nog meer winst en resultaat.

                              Als goed is gaat de mijne maandag naar de apk.. en woensdag ga ik dan ook sleutelen aan de pomp :thumbup

                              Laat maar weten als het je gelukt is met die turbo druk op te voeren.

                              #18049673
                              rene755
                                Lid sinds:
                                6 April 2010

                                Nee dat ringetje heb ik er niet uit gehaald. Om daar goed bij te komen moet het inlaatspruitstuk eraf, en daar blijf ik door ervaringen uit het verleden liever vanaf:P.

                                Inmiddels komt er trouwens ook geen rook meer vanaf, geen idee of dat door gebruik komt of dat me motor toch nog niet helemaal warm was tijdens het testen, al zei mijn temperatuurmeter van wel.

                                #18049674
                                astraTD
                                  Lid sinds:
                                  9 March 2009

                                  Temperatuurmeter is voor je koelwater.. motor is pas goed warm naar 15km rijden.

                                  Ja dat dacht ik ook al dat die inlaatspruikstuk eraf moet, maar moet die perse eraf? als ik zo zie moet het wel lukken.. wel beetje vringen dan.

                                  Hoeveelslagen heb jij hem nu ingedraaid?

                                  #18049675
                                  rene755
                                    Lid sinds:
                                    6 April 2010

                                    Ik heb ergens gelezen dat het inderdaad kan zonder je inlaat eraf te halen, alleen moet je dan het ringetje kapot knippen wand je krijgt die plunjer met membraan er dan niet helemaal uit. Maar je kunt hem net hoog genoeg omhoog trekken en dan het ringetje doorknippen.
                                    Ik zou dan toch liever de inlaat eraf halen. Wand je moet die 4 schroeven bovenop de pomp ook maar los weten te krijgen:P.

                                    Ik heb hem er nu een halve slag erin gedraaid. En wat ik al zei, momenteel geen rook meer uit de uitlaat dus ik zit er aan te denken om hem nog iets verder te doen, wand als je een klein beetje rook eruit krijgt onder vollast dan weet je dat je goed aan de max zit.

                                    Misschien stond mijn auto erg “arm” hoor, wand jij zei dat het stationairtoerental naar 1500 zou gaan. Bij mij is hij niet boven de 950 uitgekomen.

                                    #18049676
                                    astraTD
                                      Lid sinds:
                                      9 March 2009

                                      Dan zou ik hem toch nog verder indraaien.

                                      Zo te zien kan je met een kleine ratel de 4 schroeven op de pomp los halen en dan ringetje los knippen.. ga ik dees week nog proberen.

                                      #18049677
                                      astraTD
                                        Lid sinds:
                                        9 March 2009

                                        Zo de mijne is vandaag gekeurd… roetmeting was uitstekend goed geen roet niks kwam eruit :shock:
                                        Morgenvroeg uurtje eerder opstaan en sleutelen aan die pomp!
                                        Ik laat je iets weten :thumb

                                        #18049678
                                        astraTD
                                          Lid sinds:
                                          9 March 2009

                                          Zo ik heb al eerste de roetstopschroef 3kwartslag ingedraaid.. waardoor die maar 1000tmp stationair ging lopen.

                                          De pomp heb ik nog niet open gehad..wil ik eigenlijk doen op een dag als de auto niet nodig heb. ( zou maar mis gaan)

                                          Maar goed hij trekt nu weer 100x zo beter.. als ik hem effen op 2500toeren hou in zijn 2 of 3e versnelling dan gas erop word ik letterlijk in me stoel gedrukt :jerry :jerry
                                          Ook gelijk stukje autobaan gepakt loopt nu in een stuk soepeler naar de 180 op teller… meer pit van 110 naar 140 toe.

                                          Ik moet vanavond toch weer stukje autobaan op dan probeer ik een fimpje te maken :thumb

                                          #18049679
                                          astraTD
                                            Lid sinds:
                                            9 March 2009

                                            Zag het toe net vanaf 1500tmp walmt die al flink bij mij als je het pedaal goed indrukt.

                                            Maar zoals je zei, meer pit over het hele toeren gebied nu.

                                            #18049680
                                            rene755
                                              Lid sinds:
                                              6 April 2010

                                              Haha, mooi man, dat niet meer mensen dit doen:P. Ik ben ook erg tevreden, zeker met me aanhanger erachter.

                                              En 180 das behoorlijk respectabel voor dit karretje. Helaas woon ik niet heel erg dicht bij Duitsland, dus ik kan het niet heel makkelijk testen.

                                              En ik ben benieuwd naar dat filmpje:p.

                                              #18049681
                                              trashmetal
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 February 2007

                                                en een dikke intercooler zou dat niet iets schelen?

                                                #18049682
                                                rene755
                                                  Lid sinds:
                                                  6 April 2010

                                                  Ja je zegt het goed, waarschijnlijk iets. Maar of dat het geld waard is om de originele intercooler te vervangen met een grotere, ben je zo weer een paar meijer verder.

                                                  #18049683
                                                  astraTD
                                                    Lid sinds:
                                                    9 March 2009

                                                    @rene755 wrote:

                                                    Haha, mooi man, dat niet meer mensen dit doen:P. Ik ben ook erg tevreden, zeker met me aanhanger erachter.

                                                    En 180 das behoorlijk respectabel voor dit karretje. Helaas woon ik niet heel erg dicht bij Duitsland, dus ik kan het niet heel makkelijk testen.

                                                    En ik ben benieuwd naar dat filmpje:p.

                                                    Ben aan het uploaden nu.
                                                    haha

                                                    #18049684
                                                    astraTD
                                                      Lid sinds:
                                                      9 March 2009

                                                      [youtube:3hqxy6bc]http://www.youtube.com/watch?v=7g-tdn5JCmU[/youtube:3hqxy6bc]

                                                      [youtube:3hqxy6bc]http://www.youtube.com/watch?v=DjKQBV9pCog[/youtube:3hqxy6bc]

                                                      Hier zijn ze.. alleen niet op de 180 gekregen vanmorgen wel. Lag ook aan de vlakte van de weg en tegen of wind mee.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.