wat is de max kogeldruk voor insigna 1.6T

Forumindex Forums Modellen Insignia wat is de max kogeldruk voor insigna 1.6T

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277496
    richardastra
      Lid sinds:
      8 January 2006

      Hoi leden,

      Ik ga morgen op vakantie met de caravan een hobby 495 ul beladen gewicht 1500kg
      Wat zou de beste kogeldruk zijn ?
      graag u advies of kennis .

      Groet,
      Richard

      #18323731
      Insigniauser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 November 2014

        Ik zou zelf tussen de 50 en 75 kg blijven, zoals dit voor de meeste auto’s wordt geadviseerd.

        #18323732
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          kogeldruk zit 9 van de 10 keer op 70 kg..
          dit kan bij een enkelas caravan/aanhanger verschillen.. afhankelijk hoe je `m laad..
          ik zou het meeste van de lading in of op de auto doen i.p.v. in de caravan wat de meeste mensen doen en dan een instabiel totaal voertuig krijgen of overbeladen…

          #18323733
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Een goed belade aanhanger of caravan zit de kogeldruk op veel minder dan 50 kg. Eerder rond de 10 kg

            #18323734
            Sportstourer-k
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 May 2016

              Lees dit maar even, staan goede tips in.

              http://www.caravantrekker.nl/algemeen/belading.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

              Zeker niet het advies hierboven aanhouden, 10kg kogeldruk is levensgevaarlijk.
              Rond de 80kg zit je goed, volgens mij mag je 85kg kogeldruk hebben.
              Over het algemeen kan je beter wat meer dan wat minder kogeldruk hebben, komt de stabiliteit ten goede.

              #18323735
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                @Sportstourer-k wrote:

                Lees dit maar even, staan goede tips in.

                http://www.caravantrekker.nl/algemeen/belading.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

                Zeker niet het advies hierboven aanhouden, 10kg kogeldruk is levensgevaarlijk.
                Rond de 80kg zit je goed, volgens mij mag je 85kg kogeldruk hebben.
                Over het algemeen kan je beter wat meer dan wat minder kogeldruk hebben, komt de stabiliteit ten goede.

                als je je kogel harder naar beneden gaat drukken ga je het gewicht op de voorwielen verlichten… aangezien daar je aandrijving/sturen zit.. lijkt me dat niet zo`n goed idee…
                ik zou eerder het gewicht verdelen over de 4 wielen van de auto… door o.a. een skibox op het dak.. want de aerodynamica van de auto met caravan is toch al best wel ruk.. dus dan zal een skibox het toch al niet zo slecht doen…

                als je minder in de caravan doet zou je kunnen overwegen je caravan terug te keuren naar een lagere gewichtsklasse.. wat weer ten goede komt voor wat voor auto je er voor kan spannen…

                #18323736
                richardastra
                  Lid sinds:
                  8 January 2006

                  Sportstourer-k

                  ik had zelf ook het idee rond de 80 kilo .

                  #18323737
                  richardastra
                    Lid sinds:
                    8 January 2006

                    maar toch bedank tot zover voor de goede tips.

                    #18323738
                    Sportstourer-k
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 May 2016

                      Goeie reis en goeie vakantie !!

                      #18323739
                      vectra3gts
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 June 2006

                        Ik heb altijd ongeveer 50 kg op de kogel , als een blok op de weg.
                        Astra 2.0 cdti 165 pk + Beyerland sprinter 390 is mooie kombinatie ivm gewicht.

                        Gerard

                        #18323740
                        vanieba
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 January 2012

                          Vectra station met Hobby 560kmfe caravan op de kont met altijd 95kg kogeldruk

                          trekhaak mag 85kg hebben maar iets meer rijdt een stuk rustiger met mijn lange caravan

                          Zowel Thule/Brink als Bosal schrijven ook voor de 1.6T insignia een kogeldruk voor van 85kg :thumb

                          #18323741
                          Sportstourer-k
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 May 2016

                            Ik had een mondeo station met een knaus 550 (1700 kg) en een kogeldruk van 90 kg en dat reed super stabiel.
                            Nu een voorloop insigna st en ga hetzelfde aanhouden.

                            #18323742
                            Supermotard
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 April 2011

                              Kijk daar heb je wat aan, gebruikerservaring.
                              Rij zelf met een Astra sportstourer 160 pk diesel met Burstner 485 tk van 1400 kg.
                              Zware spullen in de caravan boven de as, achter in de auto ook wat gewicht(niet zoveel dat hij opstijgt).
                              Kogeldruk weeg ik altijd voor elk vertrek, 5 kg verschil merk je al. Rij meestal tussen de 75/80 kg op de kogel.

                              #18323743
                              demonius abraxis
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 May 2012

                                Het beste blijft toch altijd wel om iets boven het advies te gaan zitten dus in jou geval zou 85kg mogen dan zou je voor de rij eigenschap het beste rond de 90kg gaan zitten.
                                Ga je veel hoger dan gaat je auto heel gevoelloos sturen ga je veel lager is de kans bij hogere snelheid slingeren met als gevolg kantelen. Zorg ook zeker met caravan voor juiste bandenspanning dit merk je ook tijdens het rijden met een te hoge of te lage kogeldruk b

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.