Wat is beter? '95 bij '98 of '98 bij '95

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Wat is beter? '95 bij '98 of '98 bij '95

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216370
    Opaul
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2006

      Ik kwam een reservetankje tegen dat ik eigenlijk wil gaan gebruiken voor twee voertuigen. De één rijdt op ’95 en de ander rijdt op ’98. Het beste is een extra tankje kopen, maar dat is voorlopig niet de bedoeling. Het ding laat ik namelijk gewoon in de schuur staan.

      Wat kan ik d’r het beste in gooien?

      #17595935
      mayhem
        Lid sinds:
        13 June 2006

        98

        98 in 95 werkt gewoon, 95 in 98 kan schadelijk zijn en klote rijden..

        nu moet ik zeggen, ik gooi alleen maar 95 in mijn D kadett 1.2S (Waar dus eigelijk 98 in hoort:P )

        #17595936
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          origineel gepost door mayhem
          98

          98 in 95 werkt gewoon, 95 in 98 kan schadelijk zijn en klote rijden..

          nu moet ik zeggen, ik gooi alleen maar 95 in mijn D kadett 1.2S (Waar dus eigelijk 98 in hoort:P )

          98 is iets klopvaster als 95.

          Voor de onwetenden: Kloppen is als de brandstof ontsteekt voordat de bougie een vonk heeft gegeven. Dus wanneer de brandstof ontbrand door compressiedruk en hitte.
          Daardoor krijgt je motor een behoorlijke klap in de verkeerde richting omdat de krukas nog niet over het kantelpunt is gekomen. Dat is echt vreselijk slecht voor praktisch alle bewegende delen in de motor. Je kleppen krijgen een opdoffer, de krukas krijgt klappen in de verkeerde richting, lagers krijgen het zwaar te verduren, de kans bestaat dat er zooi nog brandend terug de inlaat in wordt geblazen en de boel daar vlam vat, etc etc.

          Dus ja, 98 kan je probleemloos in een voor 95 ontworpen motor gooien, andersom is minder aan te raden.
          Hoewel je, als je rustig aan doet, met 95 meestal ook wel wegkomt in een motor die voor 98 is ontworpen.
          Het kloppen gebeurt alleen als je veel van de motor vraagt, zoals hard optrekken of bij het trekken van een aanhanger.

          Zo veel verschil zit er niet tussen de klopvastheid van 95 en 98 (is maar 3 punten verschil). Maar ik zou wel het zekere voor het onzekere nemen en lekker 98 in dat tankje stoppen.

          #17595937
          boyanka
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 June 2005

            :agentbeter ’98. deze benzine rot iets slechter als ’95.

            #17595938
            Opaul
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 October 2006

              Bedankt voor de antwoorden! :D

              Ik vraag me nog wel af hoe lang benzine goed blijft. Is het raadzaam om binnen een (paar) jaar de benzine te verversen?

              #17595939
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Boyanka: Benzine is een puur product, geen mengesel, dat rot niet ;) Hooguit dat het vervliegt als je er lucht bij laat ;)
                Bij mengsmering (aka Brom-Mix of tweetakt benzine) gaat de er door gemixte olie bezinken als je het te lang laat staan. Dat mixt er ook niet zomaar in terug geloof ik, dus ff schudden helpt dan ook niet.
                Lijkt me dus sterk dat benzine gaat “rotten”.

                #17595940
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Benzine rot zeker wel, laat maar eens een in een kannetje een benzine zitten, laat dat een jaar staan en gooi het daarna na effe schudden in een benzine motor..

                  je zal zien dat de boel voor gene meter goed loopt..

                  Willem

                  #17595941
                  boyanka
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2005

                    :cool:vroeger bleef de benzine jaren lang houdbaar vanwege de lood toevoegingen die erin zaten. dat is nu allemaal voorbij. als je nu de benzine ’95 ca 1,5 jaar laat staan (afgesloten) valt de benzine uit elkaar en krijg je een slecht brandbaar zootje waarvan het bezinksel een gele kleur heeft.

                    #17595942
                    sebastiaankadettcabriogsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 November 2005

                      ik heb gelezen dat je na 6 weken “staan” van benziene dat de kwaliteit danal slechter wordt.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.