Wat hebben jullie gedaan om je 1.6 16v te tunen?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Wat hebben jullie gedaan om je 1.6 16v te tunen?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207118
    janehaha
    • Topics 2
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    19 April 2008

    Wat hebben jullie gedaan aan je 1.6 16v om hem sneller te krijgen? Ik lees soms verhalen van 160/170pk en ben dan wel benieuwd hoe jullie dat voor elkaar hebben gekregen.

    Ik wil hem namelijk ook sneller en een C20XE ombouw zit er niet in.

    Dus ik bedoel zaken zoals uitlaat, chip, powerbox, cilinderkoptuning, nokkenassen, vliegwiel enz.

    #17409824
    Hawke
    • Topics 9
    • Reacties 298
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Hoe is je duits? :)
    http://www.mantzel.de/web/index_tuningmotor.php
    (zelf heb ik er niks aan gedaan)

    Vectra X16XEL

    Vectra B – Basis (74 kW-100 PS) X16XEL

    1,6l 88 kW-120 PS 76200 U/min. – 150 Nm / 4500 U/min.
    Mantzel Powerbox
    Arbeitszeiten
    Umbau im Hause, Komplettpreis 1299,- €

    1,6l 99 kW-135 PS/6200 U/min. – 160 Nm/4500 U/min.
    Powerbox
    Powermotronik
    Performance Kit incl. speziellem Ansaugschlauch
    Umbau Komplettpreis 1998,- €

    1,6l 110 kW-150 PS/6500 U/min. – 160 Nm/4800U/min.
    Powerbox
    Einbau
    Powermotronik
    Performance Kit incl. speziellem Ansaugschlauch
    spezieller Ansaugschlauch
    1 Satz 256° Sportnockenwellen
    1 Gruppe A Edelstahlsportauspuffanlage
    Umbau Komplettpreis 3776,- €

    1,6l 118 kW-160 PS/7200 U/min. – 160 Nm/5200U/min.
    Powerbox
    Powermotronik
    Performance Kit incl. speziellem Ansaugschlauch
    1 Satz 264° Sportnockenwellen
    1 Gruppe A Edelstahlsportauspuffanlage
    Umbau Komplettpreis 4380,- €

    Bei der 160 PS Version empfiehlt es sich eine kürzere Achsübersetzung einbauen zu lassen, die Serienübersetzung passt durch das hohe Drehzahlniveau des Motors nicht mehr so gut.

    Tigra X16XE

    Basis (78 kW-106 PS) X16XE

    1.6l 96 kW-130 PS / 6200 U/min. – 150 Nm / 4500 U/min.
    Mantzel Powertox
    Umbau im Hause, Komplettpreis 979,- €

    1,6l 103 kW-140 PS / 6200 U/min. – 160 Nm / 4500 U/min.
    Powerbox
    Powermotronik
    Performance Kit
    Umbau Komplettpreis 1735,- €

    1,6l 110 kW-150 PS / 6500 U/min. – 160 Nm / 4800 U/min.
    Incl. Phase 2 zuzüglich:
    1 Satz 256° Sportnockenwellen
    1 Gruppe A Edelstahlsportauspuffanlage
    Umbau Komplettpreis 3333,- €

    1,6l 118 kW-160 PS / 7200 U/min. – 165 Nm / 5200 U/min.
    Incl. Phase 3 zuzuglich:
    1 Satz 264° Sportnockenwellen
    Fächerkrümmer 4 in 2 in 1
    Umbau Komplettpreis 3998,- €

    1,6l 129 kW-175 PS / 7500 U/min. – 165 Nm / 5400 U/min.
    Incl. Phase 4 zuzüglich:
    1 Satz 260° Sportnockenwellen
    Metall-Sportkatalysator
    Zylinderkopfbearbeitung
    Umbau Komplettpreis 4807,- €

    1,6l 132 kW-180 PS / 7200 U/min. – 190 Nm / 5000 U/min.
    Incl. Phase 5 zuzüglich:
    zzgl. 1.8l Teilemotor im Tausch
    Umbau Komplettpreis 10453,- €

    Genoeg mogelijk, maar voor 5.000 euro koop ik liever meteen een snellere auto :).

    #17409825
    janehaha
    • Topics 2
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    19 April 2008

    Ik vind die prijzen nogal duur. Een Mantzel powerbox + montage is voor een XEL 320 euro duurder dan voor een XE… Hoe kan dat dan?

    #17409826
    corsaracer
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    Lid sinds:
    1 January 2005

    origineel gepost door janehaha
    Wat hebben jullie gedaan aan je 1.6 16v om hem sneller te krijgen? Ik lees soms verhalen van 160/170pk en ben dan wel benieuwd hoe jullie dat voor elkaar hebben gekregen.

    Ik wil hem namelijk ook sneller en een C20XE ombouw zit er niet in.

    Dus ik bedoel zaken zoals uitlaat, chip, powerbox, cilinderkoptuning, nokkenassen, vliegwiel enz.

    als je dut allemaal wil aanpakken kost gewoon een berg geld:vertag:vertag

    paar voorbeeldjes:

    cilinderkop bewerken (flowen, kleppen bewerken, betere klepgeleiders, betere klepveren) kosten rond de 1300-1500euro (vraag maar aan Axel)

    powerbox (ligt aan het merk: mantzel, dbilas, crooke) rond de 1300 euro (met montage en chipafstelling bij dbilas)

    nokkenassen rond de 500 euro

    uitlaat (incl uitlaatspruitstuk) rond de 800-1000 euro

    lichter vliegwiel (eigen vliegwiel laten afdraaien en balanceren) geen idee denk iets rond de 100-250 euro ofzo:hmmz:hmmz:hmmz

    chip als aller aller laatste laten doen (eventueel daar waar je de powerbox hebt laten monteren) anders rond de 500 euro

    hier zit je al rond de 5000 euro!!!

    en dan is het zeker aan te raden om je remmen te upgraden:vertag:vertag (wat heel veel mensen vergeten)

    en aan je koelling van de motor en motorolie zou ik ook gaan denken..

    dus aan deze bedragen moet je echt gaan denken wil je rond de 160 pk gaan uitkomen…..

    veel goedkoper kan het met een X16XE helaas niet…

    goedkopere optie is dus gewoon een C20XE erin leggen

    #17409827
    janehaha
    • Topics 2
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    19 April 2008

    Tja, je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind het gewoon doodzonde om mijn blok met 102.000 km weg te doen en één terug te plaatsen van minimaal 180.000 km.
    Als mijn huidige blok 160.000 km had gereden dan had ik het wel gedaan.

    En die zaken die ik opnoemde wil ik zelf niet allemaal gaan doen. Vroeg me af wat anderen al hebben gedaan aan hun blokkie.

    Zelf wil ik waarschijnlijk alleen powerbox, spaghetti (rest van de uitlaat heb ik al van voor tot achter Sebring), chip en licht vliegwiel.

    #17409828
    Juffer1
    Bijdrager
    • Topics 46
    • Reacties 3014
    Lid sinds:
    26 July 2006

    Een X16XEL “tunen”heeft geen enkele zin. Chippen heeft alleen zin bij geblazen motoren, een XEL is dat niet dus die kun je afschrijven.

    Als je meer als 10pk winst wilt halen ben je gewoon een 1500 tot 2000 euro verder.

    Je geeft zelf al aan dat je er geen bakken met geld aan uit wilt gaan geven. Bossa heeft op zijn 1.8 een Diblas turbo gemonteerd. Verschil is alleen dat Bossa zelf alles kan doen.
    Verder moet je ook het onderhoud niet vergeten. Een turbo heeft veel onderhoud nodig.

    Ander aandachtspunt is dat je ook de rest aan moet pakken (ik noem bv even je remtrommeltjes achter en die CD’tjes aan de voorkant). Vermogen is leuk, maar je zult het ook moeten kunnen stoppen.
    Je hebt het over 160 / 170 PK, dat is dus 60 tot 70% vermogens winst.
    Ik weet niet of je dat verhaaltje van die Astra Turbo hebt gelezen in het Astra topic, maar dat risico loop je dus ook als je de auto niet laat RDW keuren.

    Oftewel, voor dat geld kan je je huidige auto beter te koop zetten en dat geld erbij leggen zodat je een 1.8 16V of 2.0 16V kan kopen.

    Gr. Arjan

    Ook een X16XEL rijder

    #17409829
    axel
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 461
    Lid sinds:
    30 June 2004

    X16XE: 1620cc
    Mantzel Powerbox
    Mantzel 4mm grotere gasklep
    Dr Schrick 264 graden nokkenassen
    X1.6XE cylinderkop maximaal bewerkt (geflowed)
    Powerboostvalve 2 membraams
    Lexmaul Spaghetti 4-2-1
    Supersprint kat
    Groep A, na de kat tot einddemper
    Mantzel Groep A einddemper
    Mantzel chip op maat
    Twister filter, gesloten behuizing
    6,5KG vliegwiel ipv 10KG

    OMP sinter plaat
    Quife sper differentieel
    Toyo 888 Semi-Slicks

    #17409830
    sylvester1
    Bijdrager
    • Topics 26
    • Reacties 705
    Lid sinds:
    8 May 2007

    he

    ik heb zelf een x16xel gehad en was niet een hele flotte wagen, na een vliegwiel van 3,2kg en een green airbox met grill naar slang, spagettie spruitstuk en goede pijp naar achter, was hij al een stuk flotter:)
    toen heb ik een corsa gekocht dus niet meer mee verder gegaan, ik weet wel dat je met andere nokkensassen en je kop bewerken zeker een vrij snelle motor krijgt:) dus gewoon voor deze motor gaan, niks geen andere kopen:(

    grt sylvester

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.