Wat gebeurt er onder ons kleppendeksel?

Forumindex Forums Techniek Cih Wat gebeurt er onder ons kleppendeksel?

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218012
    postbusmanta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2004

      Even voor de mensen die graag veel toeren maken met een CIH.
      Deze beelde zijn gemaakt met toepassing van een stroboscoop.
      Nu is goed te zien wat er precies gebeurt met klepstelen en klepveren.

      Klik voor filmpje

      #17622109
      schuitje
        Lid sinds:
        28 April 2009

        die zweeft behoorlijk. moet je kijken wat er dan nog aan speling zit op de klepsteel en klepgeleider, de hele klepsteel zie je heen en weer springen:o niet echt goed voor je zittingen.

        erg leuk om een keer te zien :thumbup

        #17622110
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Waar moeten de noobs (ik) op letten? Ik zie de veer draaien de klep stuiteren. Niet goed lijkt me.

          #17622111
          Freestyler
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 January 2006

            Tering zeg , time bomb in the make :o

            #17622112
            schuitje
              Lid sinds:
              28 April 2009

              origineel gepost door McLambo
              Waar moeten de noobs (ik) op letten? Ik zie de veer draaien de klep stuiteren. Niet goed lijkt me.

              nou net wat je zegt. de veerschotel draait en de klepsteel danst heen en weer.:thumbdown en das niet goed :cool:

              #17622113
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                Dus de veer+veerschotel en klep horen normaal gesproken niet te draaien?

                #17622114
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Mooi filmpje!
                  Nee dat hoort niet echt te draaien..
                  het hoort zó stug te zijn dat de klep zo snel als maar mogelijk is weer dicht gedrukt wordt.
                  Als er tijd is om te gaan draaien en heen en weer te stuiteren is de veer dus niet stug/stijf/sterk genoeg.
                  Maar ja.. Als je bedenkt hoe vaak ie open en dicht gaat per minuut.. Heftige dingen die klepveren!

                  #17622115
                  McLambo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 September 2004

                    Dus bij hogere toeren moeten straffere klepveren gemonteerd worden?
                    Levert dit dan geen vermogensverlies op (extra weerstand) of slijtage?(nokkenas bv)

                    #17622116
                    kaneelschep
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 November 2004

                      Ik denk bij allround gebruik dat je nooit continu aan zoveel toeren komt dat het echt nodig is.
                      Als je eigenlijk alleen maar hogere toeren wil maken op een circuit ofzo is het wel aan te raden gok ik.
                      Is in principe ook niet veel werk als je toch al een kop aan het klaarmaken bent.

                      De nokkenas zal wat meer zn best moeten doen om de veren open te duwen als die stugger zijn ja.
                      Dus zullen per definitie de nokjes meer slijten en er meer kracht op de nokkenaslagers komen te staan.
                      Maar ik denk dat dat qua daadwerkelijke slijtage redelijk meevalt.

                      Maar als je het niet doet en de kleppen het niet meer bijhouden wordt het een zooitje met de ontbranding natuulijk.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.