Wanddikte ivm nieuw tapeind

Forumindex Forums Modellen Astra Wanddikte ivm nieuw tapeind

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232415
    Opelcalibra.nl
      Lid sinds:
      23 April 2006

      Op mijn X2.0XEV zit een spagethi uitlaatspruitstuk. Dit is er ruim een jaar geleden opgezet, inclusief nieuw tapeindjes en boutjes en pakking e.d. Alles zoals het hoort.

      Sinds kort was er echter een tikkend geluid, dat bleek dus een lek te zijn en niet een klepstoter zoals eerst gedacht.

      Na bekijken van spruitstuk is er 1 tapeind compleet verdwenen. Als je voor de auto staat, degene helemaal linksonderin, achter de oliepeilstok, een onmogelijke plaats dus.

      Het tapeind is niet afgebroken, maar echt verdwenen. Een nieuw tapeind rolt er namelijk ook zo weer uit. Er moet dus een maatje groter getapt worden, maar tot hoe ver kan je tappen wat dikte betreft? De diepte is bekend, daar is niets mis mee, maar kan ik straffeloos naar m10 tappen? Of heb ik daar niet genoeg ‘vlees’ om in te tappen? Of is het verstandiger om zelf een m9 te maken? Ik heb deze niet in de handel kunnen vinden zo snel.

      Graag geen antwoorden als ‘draai er een bout in’, ik wil namelijk gewoon een nieuw tapeind erin hebben, maar wil graag weten of het te doen is zonder dat ik een koelkanaal te pakken neem.

      #17813483
      IMpY
        Lid sinds:
        18 July 2005

        beste zou zijn dichtlassen en niet gat boren… Heb je het weer origineel.
        Echter er bestaan ook andere oplossingen. Denk aan helicoil erin zetten of zelf een verloop bout maken. Echter zul je bij beide oplossingen toch iets moeten boren voor schroefdraad. Tip, zet hem daarna ook vast met loctite!

        Echter weet ik weer niet of er genoeg vlees voor deze oplossingen zit. Voor een helicoil heb je wel niet zo veel groter gat nodig. Wellicht dat je gat al zo groot is omdat de M8 bout er al niet meer inpast?

        Weet eventjes niet hoe vast je deze bouten moet trekken?

        Heb dit zelf voor een kleppendeksel bout ook al eens gedaan door van M5 bout naar M8 te gaan. Echter dus een draadstang gepakt van M8 daar een M5 gat in het midden ingetapt (op een draaibank). En in de kop heb ik M8 getapt en dit vast gezet met loctite (welke ook goed tegen warmte kan). Daarna heb ik nog 1 centerpunt op de rand van het draadeind geslagen zodat deze ook niet meer zo makelijk kan verdraaien. Echter kleppendeksel zit maar met 15Nm vast meen ik.

        Groeten Twan

        #17813484
        Opelcalibra.nl
          Lid sinds:
          23 April 2006

          HeliCoil klinkt wel goed inderdaad. Om het dicht te lassen moet de hele zooi er uit zeker? Of is het afdoende om alles aan de voorkant te demonteren? Zoals radiator en koplamp e.d. En aluminium lassen is natuurlijk ook een vak apart, dat kan niet iedereen gok ik…

          Iemand in de omgeving van StedeBroec toevallig zo’n helicoil tapsetje liggen in M8 die ik mag lenen? Dingen zijn nogal prijzig namelijk…

          Bij de Conrad heb je ook een setje voor 25 euri wat hetzelfde doet, maar is dat een beetje kwaliteit? Of krijg je dan echt waar je voor betaald? Iemand ervaringen mee toevallig??

          #17813485
          Famempeters
            Lid sinds:
            8 March 2008

            ik zou zo,n conrad setje laten komen het moet in aluminium dus dat zal geen enkel bezwaar zijn …

            en voor niet al te veel geld weer orgineel ,,en voor een enkele reparatie is het een uitstekend setje .

            Bert

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.