waarom zo negatief over de x16xel motor

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum waarom zo negatief over de x16xel motor

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 26 tot 47 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17518557
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      Daar heb je ook gelijk in Ton.

      en als jij het voldoende vind en het rijdt goed, dan is er ook niks mis mee….

      tja ik heb graag wat vermogen over.

      en de 16 kleps motoren, deze zijn niet slecht, alleen de eerste serie 1.4 en 1.6 16 kleps motoren zijn van een slechte bouwkwaliteit.

      er zijn ook veel problemen geweeste met de distributie van de eerste lichting van de eerste serie 1.4 en 1.6 16V motoren…

      Dat komt op latere leeftijd van de motor ook niet ten goede als deze motor een keer te maken heeft gehad met een gebroken distributie riem.

      Willem

      #17518558
      TonSR
        Lid sinds:
        29 October 2007

        kijk wim,mijn a had een 6 dual ram,en inderdaad dat rijd heerlijk
        zat vermogen,en met ruim 260.000 half litertje olie op
        3000 km ,noem ik geen verbruik
        de omi die ik nu heb is even wat anders met zijn 2 liter
        minder rap stuk minder koppel,daar moest ik wel even
        aan wennen hoor ik mis dat wel
        maar voor mij is het wel redelijk ben niet zoon harde rijder
        nu zal dit blokje voor mij zich nog moeten bewijzen
        maar haar verleden is goed heeft altijd zijn onderhoud gehad
        bij 150.000 dis en random vervangen.
        toch ben ik het wel met je eens dat tegen het gewicht van
        de wagen gezien het blok wel wat licht is,en dan zit
        er zelfs nog een trek haak op ook.
        vgr tonsr.

        #17518559
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Ton.

          Je zal zien, dat je zelfs met deze iet wat ”te lichte” motor een beste aanhanger kan verplaatsen op de vlakke weg.

          dat zal geheel niet onaardig gaan.

          Alleen met bijvoorbeeld een Caravan de Bergen in zal niet zo’n groot succes worden (gevalletje Kruip baan), zeker als er nog veel spullen mee gaan.

          Ja de motor kan zo’n toch wel aan, alleen een beetje geduld bergop is dan wenselijk.

          Vroeger was het meestal niet anders.

          Wij gingen met een B-kadett Caravan 1.1 met 5 of 6 man erin en met een vouwwagen erachter de bergen in.

          Dat liep me a altijd te vertellen, toen was het nog avonturieren, veel mensen deden dat zo.

          Tegenwoordig hebben de meeste auto’s geneog kracht om vlot door te kunnen tuffen in de Bergen, zelfs met een Flinke Sleurhut erachter..

          Willem

          #17518560
          aapje1963
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 July 2006

            Wat een verhaal, over een motorblok, iedere rijder koopt een auto met motor die bij hem past, of omdat een auto heel mooi is, en accepteert dan de wat mindere motor, maar kwijlt op zijn aankoop, mooi toch moet kunnen.
            Met tweedehands moet je soms een keuze maken.

            Tevens denk ik dat elk motorblok wel wat heeft, de een dit de ander dat, en dan weer elektronisch.

            Ik weet nog toen ik tig jaar geleden mijn eerste auto kocht een Opel ascona B 16S motor..
            Man wat was ik trots…….en wat ging hij voor mijn gevoel hard..
            toen waren er ook al snelle ascona b 400..en andere motoren.

            Ik denk dat het zo is hoe ga je met de motor om, en heb je soms een beetje geluk.

            10 slechte 1.6 motoren wil niet zeggen dat alle 1.6 motoren slecht zijn….

            Wees gelukkig met hetgeen je hebt, zou ik zeggen..

            Ik zou nu mijn ascona B 16s (kleur Jadegrun) er wel weer bij willen hebben:wors…al had die auto ook wel wat, als ik keer topsnelheid reed…was het vaste prijk daarna liep hij stationair voor geen meter meer, dus ff naar de garage schroevendraaiertje zo kon dit nog, met carburateur ..:wors

            #17518561
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Ik meld ook niet datze alle Slecht zijn, staat ook duidelijk te lezen, dat deze motoren bij normaal gebruik gewoon goed zijn.

              Alleen indien deze motoren Worden gebruikt door de vlottere rijder (lees jongeren / Astra-F Corsa-B) zijn deze motoren er gevoeliger voor slijtage.

              en wil iemand een Opel aanschaffen met deze motor, zorg echt dat je iemand bij je hebt die verstand van zaken heb, Bijna de helft van deze motoren zijn eigenlijk gewoon Kapot gereden door de voorgaande bestuurders, (er zijn er die er slechts een half jaar voor nodig hebben om ze kapot te krijgen).

              Zolang deze motoren goed zijn, zijn het zelfs erg fijne redelijk soepele en zelfs vrij stille motoren.

              Ik vind nu, na een paar GROTE / DURE operaties aan mijn 1.6 dat deze ook goed en rustig loopt, Fijn rijdt, en zelfs af en toe nog redelijk zuinigis ook.

              alleen ja, wat ik nu allemaal heb gehad had niet gemogen na 120.000km, en helaas is dat bij deze motoren aan de orde van de dag..

              Ik heb echt momenten gehad dat ik mijn 1.6 16kleppers zo de oud ijzerbak in wilde kiepen.

              Let wel, dit is de 2e 1.6 16V met weinig kilometers die in mijn Combo hangt, de eerste had ongeveer 150.000km weg omdat de vorige ook al Veel problemen gaf omtrend mechanische slijtage, en ja natuurlijk zoals het deze motoren betaamd, een Kapotte koppakking als toetje kreeg!!

              ik had dus een andere erin gehangen omdat ik geen zin had om alles te gaan maken, had ik dat maar wel gedaan.

              De nieuwe motor was geen streep beter bleek achteraf..

              Let op als het bij mij al met 2 motoren gebeurt, dan zullen er echt VEEL meer zijn met deze problemen.

              Ik weet wel als de combo de deur uit is, er nooit meer een van deze motortypen bij mij in huis komen!!!

              Ik wil Rijden met mijn auto’s, ik koop ze niet om alleen maar problemen op te lossen.

              het verhaal was nog niet ten einde na de kop reparatie en revisie namelijk.

              nu eindelijk na een JAAR ellende loopt het spulletje echt goed, soepel en Stil, en stiekem een beetje zuinig ook af en toe.. :vertag

              En als ik hier lees van anderen zou het niet liggen aan de kwaliteit van deze motoren, maar aan mij.

              Terwijl er gemiddeld 20x per jaar een topic komt van een 1.4 / 1.6 16V mat kapotte koppakking en /of HOOG olieverbruik.

              Ik zal niemand deze motoren aanraden in ieder geval.

              Willem

              #17518562
              Famempeters
                Lid sinds:
                8 March 2008

                Dus de conclusie is .

                het is een redelijke motor !!maar als je een sportieve rijder bent die wat meer wil als rustig op benzinegebruik lettend in de ronte wil rijden zal zich achter de oren moeten krabben en aan een 1.8 of een 2.0 moeten denken en ook daar zitten bepaalde type,s tussen met een uitgebreide gebruiksaanwijzing .

                en nee Wim het legt absoluut niet aan jou jij waarschuwd vaak genoeg maar ik lees ook de topics en ik heb dan wel is het idee dat de grote reparatie,s zitten bij de jonge lui en of de wat meergereden wagens ,,kan ook de vorige eigenaar geweest zijn he met een sloop rijstijl.

                net nog in het dorp een van de petjes dragende manneke,s in een mazda mat zwart geschilderd probeerde hier in het dorp zo veel mogelijk overlast teweeg te brengen om met gillende wielen door diepe plassen te ROSSEN ,en iedereen weg springen of zeik nat kijk dat zijn de manneke,s die alles slopen .

                je zal die zeer goed onderhouden van oud vrouwtje geweest zijnde wagen kopen ????????? en dan zijn alle mazda,s slecht ????

                #17518563
                Gommel
                  Lid sinds:
                  10 June 2007

                  Ik heb hem ook in Vec gehad en vond hem toch wel iets te licht. Helemaal met de caravan erachter (maar 950 kg) had ik bij Ede in de heuvels al lichte moeite.

                  Ik zou zelf niet meer terug gaan naar deze motor en eerder een 1.8 pakken, helemaal in zo’n “zware” auto. En dan ben ik wel jong, maar geen slooprijder…..

                  Tevens vond ik het bereik ook niet laag (gemm. 1:10), maar weet niet of dit met de 1.8 beter is..

                  #17518564
                  Hawke
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    origineel gepost door Jerremy

                    origineel gepost door Hawke

                    En waarom spijt dat je het aanhaalt Bert? We mogen best een ‘ik ben wel blij met mijn X16XEL’ topic hebben ;).

                    Maar ja, waarom..
                    Alsof er dan iemand gezegd zou hebben dat je dat dan niet mag zijn ofzo. ?

                    Dat is toch gewoon ronduit ridicuul.

                    Als je zo’n beetje alle topics leest op het Vectra forum (waar ik aardig bij in de buurt kom), komt het heel vaak en erg dringend door dat hij niet wordt aangeraden. Dat is waarom ik vind dat dit topic wel kan.

                    En ik begon als eerst over die opmerking van a3corsa…
                    Wat voegt een opmerking als die eerste toe aan een discussie die duidelijk serieus wordt ingezet? Als ik dat lees zie ik een enorm eigenwijze opmerking, waarbij hij zelf wel kan nagaan wat bedoeld wordt met ‘geen’ olieverbruik.

                    Ik krijg het idee dat jij een reactie leest en vervolgens alleen daar op reageert. Er gaan vaak meerderen aan vooraf..
                    (niet negatief bedoeld)

                    Ik vind dit een heel interessant topic :).
                    Maar komt er ook op neer dat je een motor hoort te kiezen op basis van het gebruik van de auto.

                    #17518565
                    sw_reijnders
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 October 2005

                      Mijn ervaringen met de X16XEL zijn ook oke hoor.

                      ik heb de mijne gekocht bij 125dkm en nadat ik een kop revisie heb gehad in de garantie, heb er 95.000 km probleemloos mee gereden.

                      Ik moet eerlijk zeggen dat ik met mijn z18xe uit 2001 in een jaar al meer problemen heb gehad, dan met mijn x16xel uit ’98.
                      Maar dit zou weleens kunnen komen doordat mijn B2’tje van een wel heel bejaarde MISbruiker is geweest.

                      #17518566
                      PAASHAAS
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 November 2004

                        Ik kan me ook wel in dit topic vinden, het lijkt inderdaad wel de minst gewaardeerde motor hier op het forum. En dat terwijl er ook nog een 8 klepper is, die nog trager is. En het lijkt inderdaad of het puur om de prestaties gaat, terwijl de 1.6 16v prima mee kan in het dagelijks verkeer !
                        Ik weet niet of alle “1.8 en hoger” rijders vroeger wel eens in de Vectra A met de eerste 1.6 8-klepper ecopech generatie (die met dat groene i-tje op de klep) heeft gereden, maar die was helemaal hopeloos. Dat was echt van 0 tot 100 in 30 seconden.
                        Daar was zelfs de 1.6 8-klepper in de B vectra nog snel bij :D
                        Wat men trouwens even buiten beschouwing laat is dat de 1.6 16v wel een van de zuinigste motoren uit het rijtje is ! En dat is een enorm pluspunt ten op zichte van de zware jongens denk ik :D
                        En ik gok dat van alle B Vectra’s die er rond rijden, meer dan 50 % zijn uitgerust met een X16XEL, dus ja, dan komen er ook meer klachten van he :hmmz

                        Leuke discussie dit, maar ga niet te veel in op elkaars taalfouten zeg….-offtopic

                        #17518567
                        TonSR
                          Lid sinds:
                          29 October 2007

                          nu we het toch hier over motoren hebben.
                          de volgende vraag van mij
                          wat gaat een 2liter 8 klepper doen
                          met webertjes en zoja welke.
                          blokkie licht in een omi b1 station,
                          wat win ik er mee behalve meer brandstof verbruik.
                          en wat nog meer aan te passen.
                          mogelijk uitlaat is nog standaard.
                          topsnelheid vindt ik niet zo belangrijk
                          wat zou ik kunnen winnen kwa vermogen
                          ik ben niet zoon techneut op dit gebied
                          en mogelijk dat ik het verkeerd zie als
                          ik over vermogen winst praat,let wel wil geen
                          ander blok er in hangen want blokje is goed gezond.
                          of zijn er andere mogelijkheden zoals bvb andere chip???
                          vgr tonsr.

                          #17518568
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            De 1.6 8klepper!!

                            Dit is opzich wel een betrouwbare motor, maar zeker niet Vlot.

                            In een A met 1.6 8 klepper (die C16NZ (75pk) en X16SZ (71pk goene i))doen niet van veel elkaar onder hoor), zal dit vermogen beter tot zijn recht komen als in de B.

                            alleen heeft de X16SZR 75pk / Z16SE 85pk ook het probleem Olieverbruik, wat nog wel eens voorkomt….

                            ligt ook weer aan de omgang en onderhoud, ja alleen ze zijn er wat gevoeliger voor, voornamelijk het onderblok, evenals de hierboven beschreven 16kleppers.

                            en qua verbruik, de 1.6 16V zal zeker zuinig kunnen rijden hoor.

                            Alleen zal het verbruik van de 18 16V niet veel onzuiniger zijn als die van de 1.6 16V.

                            Ik behaal met een X18XE makkelijk 1 op 14 gemiddeld namelijk, dat is dan redelijk wat stadswerk.

                            1 op 16 a 17 is op de cruise bij 120 (WR bak / 2800tpm bij 120) goed haalbaar met de 115pk sterke 1.8 16V.

                            Opzich is het wel een prestatie dat zo’n 1.6 16V dit ook haald, gezien zijn toerental bij 120km/u (tussen de 3500 en 4000tpm).

                            zoals boven omschreven, ligt het slijtage probleem van de 1.4 en 1.6 16 ventielers ook meer bij de eigenaren dan aan de motor zelf, ze zijn alleen erg gevoelig voor omgang en onderhoud.

                            helaas valt deze categorie ook nog eens onder de goedkopere klassen, en worden deze auto’s vaak door deze ”slooprijders” gekocht, en daar ligt meer het probleem van deze motor, daar kan ie niet tegen, en zo kom je aan een hoop kapot gereden motoren van dit type.

                            Willem

                            #17518569
                            Famempeters
                              Lid sinds:
                              8 March 2008

                              Wim hier kan ik me geheel in vinden .

                              dit is een goed inzicht wat is er in de markt gezet en waar komt het uiteindelijk terecht bij wat voor een eigenaar .

                              en dan zal ik het nu netjes zeggen een heel sportieve rijder trapt dat blokkie naar de kl-te toe en doet er WIJS aan een wat zwaarder ding te nemen .

                              echter is dat veelal een prijs verhaal alhoewel je op internet kijkt dat het niet veel meer uitmaakt een 1600 aan koop of een 2.0 echter voor de achteraf kosten

                              wegenbelasting :o
                              verzekering :cry

                              kan bij een beginnend bestuurder veelal jonge lui toch ook wel de doorslag geven om een lichter type te kopen.

                              en ook het type blok wat ik zelf heb met die grote lucht inlaat ziet er mooi uit maar je kan echt overal bij het gasklephuis minder goed :hmmz bij dat is een feit.

                              maar met wat aanpassingen op jou advies is het gewoon een fijne auto en het loopt voor een station ook 180 en eerlijk WAAR KAN JE HET NOU IN DIT KL-TE LAND NOG RIJDEN zonder prent:swear??mijn meeste km,s zijn in nederland stads verkeer dus kies ik voor de zuinigste in de reeks en ik had hem voordelig ,

                              met de Caravan had ik ook liever een 1.8 of een 2.0 maar dat is maar 1 keer in het jaar heen en terrug dat het hok er achterhangt .dan duurt het maar een uur langer he .:agent

                              behandel je het blokie netjes is het gewoon een fijne motor in een fijne auto.:D

                              #17518570
                              sw_reijnders
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 October 2005

                                klopt idd wat beide heren hierboven zeggen.

                                je kan je dan alleen nog afvragen waarom ze deze blokkies in de Corsa-B GSi hebben gefrot . . . want zeg nou eerlijk . . . waar zijn deze autootjes voor gemaakt.

                                Om te scheuren en te trappen toch natuurlijk :jerry

                                #17518571
                                vectra_bro
                                  Lid sinds:
                                  14 December 2008

                                  Heb ook een x1.6xel in m’n vec B1 met 108.000km, heb er tot nu toe niet echt problemen mee. Mijne is redelijk vlot en ik rijd hem ook altijd netjes warm. Bij het volgende beurtje even lekker het gasklephuis schoonmaken + stappenmotor en gewoon alles doen wat bij een grote beurt hoort.

                                  Volgens mij moet hij het dan nog redelijk lang uithouden. En ja, het blijven auto’s en ja die kunnen allemaal stuk. Om maar op te houden over m’n oude Laguna DCI daar lusten de honden helemaal geen brood van :)

                                  #17518572
                                  The Red Lizard
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 July 2009

                                    kheb zelf een x16xe in me Gsi optic van ’94…werk zelf bij opel dus wist dat deze motoren gevoelig waren voor slijtage en olieverbruik…Kocht de auto van een man die hem gekocht had voor zijn zoon, maar deze had liever een Golfje, waardoor de vader zelf met de corsa na zijn vrachtwagen reed(rond de 10 kilometer enkele reis) …Heeft op 2 Jaar tijd net duizend kilometer gelopen bij de vorige eigenaar, en ook olieverbruik was aan de orde toen ik hem net aangeschaft had…

                                    Heb toen gelijk een grote beurt gedaan en de olie een paar keer om de 1000km ververst..Verbruikt nu met dik 2 ton op de klok een kwart liter op 1000 kilomter terwijl dit eerst een liter op 500km was…

                                    Kdenk dat vervuiling bij deze motoren ook een erg grote rol speelt in het olieverbruik verhaal…

                                    #17518573
                                    stimpy68
                                      Lid sinds:
                                      8 July 2005

                                      Ik heb mijn Vectra B2 X16XEL uit 99 sinds 2005, stond toen 137.000 op de teller, nu 202.000, heb in het begin de nodige “standaard” probleempjes gehad met het gasklephuis en de stappenmotor, heb de boel eens uit elkaar gehad en goed schoongemaakt en sindsdien never nooit meer problemen gehad, maar ik onderhoud de wagen zelf, en krijgt 1 keer per jaar een grote beurt en 1 keer per jaar een kleinere waarbij ik alles goed naloop en bij twijfel schoonmaak of vervang. Olieverbruik is stabiel, tussen de kwart en halve liter op 1800 a 2000 km, dat is al 3 jaar zo, voor mij acceptabel en voorspelbaar. Mijn rijstijl is rustig (nieuwe rijden) en soms even doorrijden.Gemiddeld verbruik is 7,6 liter op de 100Km.
                                      Het is geen hoogvlieger wat prestaties betreft, maar dat hoeft van mij ook niet, als ik snel wil gaan, dan pak ik de motor :D Volgend jaar komt er een andere auto, geen Opel, maar een Audi, een A4 2.0 FSI, tenminste dat is de bedoeling. Sorry, het is vloeken in de kerk hier :P Maar mijn hart heeft altijd meer bij Audi gelegen :o Kon toevallig toentertijd voor een mooie prijs aan deze Vectra komen, en ik vond dit model erg mooi (nog steeds), maar ja, ze begint nu een beetje op leeftijd te komen en de nieuwe Vec ben ik persoonlijk niet weg van.

                                      #17518574
                                      vectra_bro
                                        Lid sinds:
                                        14 December 2008

                                        origineel gepost door stimpy68
                                        Ik heb mijn Vectra B2 X16XEL uit 99 sinds 2005, stond toen 137.000 op de teller, nu 202.000, heb in het begin de nodige “standaard” probleempjes gehad met het gasklephuis en de stappenmotor, heb de boel eens uit elkaar gehad en goed schoongemaakt en sindsdien never nooit meer problemen gehad, maar ik onderhoud de wagen zelf, en krijgt 1 keer per jaar een grote beurt en 1 keer per jaar een kleinere waarbij ik alles goed naloop en bij twijfel schoonmaak of vervang. Olieverbruik is stabiel, tussen de kwart en halve liter op 1800 a 2000 km, dat is al 3 jaar zo, voor mij acceptabel en voorspelbaar. Mijn rijstijl is rustig (nieuwe rijden) en soms even doorrijden.Gemiddeld verbruik is 7,6 liter op de 100Km.
                                        Het is geen hoogvlieger wat prestaties betreft, maar dat hoeft van mij ook niet, als ik snel wil gaan, dan pak ik de motor :D Volgend jaar komt er een andere auto, geen Opel, maar een Audi, een A4 2.0 FSI, tenminste dat is de bedoeling. Sorry, het is vloeken in de kerk hier :P Maar mijn hart heeft altijd meer bij Audi gelegen :o Kon toevallig toentertijd voor een mooie prijs aan deze Vectra komen, en ik vond dit model erg mooi (nog steeds), maar ja, ze begint nu een beetje op leeftijd te komen en de nieuwe Vec ben ik persoonlijk niet weg van.

                                        Ik zeg koop dan een Insignia :jerry ;)

                                        #17518575
                                        stimpy68
                                          Lid sinds:
                                          8 July 2005

                                          Nope, sorry… :angel

                                          #17518576
                                          Spacejam
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            21 November 2006

                                            Ik ken ook een x16xel blokje wat 369k heeft gehad zonder problemen (en nog gewoon verder kon rijden).

                                            #17518577
                                            D.J.R.
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 June 2009

                                              Zo zal ik me er ook eens in mengen,
                                              ben afgelopen zomer met m’n vectra naar Frankrijk geweest en we zijn in Dauville gestrand.
                                              Als je daar naar toe rijd is het berg op berg af en dan praat je toch over +/- 7% .
                                              Mijn vectra is ook een 1.6 16v en heb ook even een sleurhut achter hangen van bijna 1100 kg
                                              Heen weg was wel ff spannend want je weet niet wat je tegen komt en of je auto het wel vol houd.
                                              Maar naar 13 uur kwamen we toch op de bestemming met wat tegen slag file´s.
                                              Maar ben trots op m´n vectra want die heeft het echt goed gedaan.
                                              Natuurlijk moest ik een litertje olie bij gooien toen we thuis waren maar dat zul je bij een 1.8 ook wel moeten doen.
                                              En geef eerlijk toe een 1.6 16v is eigenlijk te licht voor in de bergen want je moet continu vol gas rijden.
                                              kennen jullie de brug in Frankrijk de Pond De Normadie?
                                              Nou ik kwam er met 45 km en in z’n 2 net boven op.
                                              En dat met 100 paardenkrachten mogen we niet klagen toch.:thumbup
                                              Ik hou van m’n 1.6 16v en tot nu toe nog geen grote problemen me gehad.

                                              #17518578
                                              saluma
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 November 2010

                                                Ik heb ook een X16XEL in mijn Vectra B2 zitten (1999) en ja,hij wil olie gebruiken.Moet het goed in de gaten houden.Hij zal natuurlijk gerepareerd worden,maar eerst even wat sparen.
                                                Verder is hij niet snel.Daar heb ik totaal,maar dan ook totaal geen problemen mee.Zenuwlijers die achter me zitten,gaan er maar lekker voorbij.
                                                Ook ververs ik de olie om de 5000 km.Voor de een is dat achterlijk weinig,maar ik heb er elke keer weer een lekker gevoel bij,en mij inziens kan dat geen kwaad.
                                                Voor de rest heb ik geen probleem met deze motor.Hij doet zijn werk.Brengt mij van A naar B en van B naar A.
                                                Respect voor de motor en je doet er lang mee.
                                                Ik rij zelfs eerst een klein rondje door de wijk,voordat ik de 80 km weg op draai.

                                              22 berichten aan het bekijken - 26 tot 47 (van in totaal 47)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.