Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › waarom zo negatief over de x16xel motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 september 2009 om 12:08 #17211857
Beste mensen wat is dat toch met dat negatieve gedoe over de x16xel motor .
ze zijn door Opel in zoveel wagens gezet met een bedoeling .
ok ik heb eeb b1 station met zo,n blokkie is niks mis mee ja de egr en stappen motor maar als je dat bij houd is het niet zo,n kwade ja minder sterk moet alles dan 210km kunnen
ga lekker je gang hier in dat fijne land .mijn blokkie heeft nu 130 er op zitten loopt gemiddeld 1 op 15 en gebruikt geen olie .van de zomer caravan van 1100 kg er aan gehad naar het voormalige oostduitsland mmar op de autobaan loopt het gewoon 110km zonder een zuchtje te geven ja optrekken gaat wat minder snel en voor mij goed merkbaar reed b2 omega 3.2 liter v6 automaat dat ging als een kogel en 1op 4/5 .
ik denk dat alles heeft z,n bdoeling en voor mij het hele jaar een goede keuze . en ik weet ook een wat zwaardere loopt eff soepeler en er zullen andere type,s motoren zijn maar wat hebben die ??? kijk is even v6 distributie kosten plaatje ???en mij 16 kleppertje .ieder z,n meug .
bert
…………………………………………………………………………………
Vectra B1 x16xel 1998
3 september 2009 om 12:19 #17518533origineel gepost door Famempeters
mijn blokkie heeft nu 130 er op zitten loopt gemiddeld 1 op 15 en gebruikt geen olie .
Geen olie verbruik = je bedoelt, de benzine houd de olie op niveau?
Motoren die totaal geen olie verbruiken, dat bestaat niet.
3 september 2009 om 12:35 #17518534Ik heb een 1.8 gehad en die waren ook fijn. Weet zeker dat de 1.6 ook best een fijn blokkie is.:)
3 september 2009 om 12:43 #17518535der leg in mijn omi b1 4 pitter 2 liter 8 klepper
uiteraard doet het niet wat mijn a omi met 6 lijn dualram
presteerde,dat mis ik wel, maar dat 2 litertje kan toch wel
knap mee komen hoor loopt wellis waar geen 240 ,duitse autobaan,
maar makkelijk 180 wel gereden.ben dus wel tevreden
hoewel zijn verbruik niet onder doe voor de 6 pitter
deze gebruikte bij cruis snelheid 100 km cruiscontrol gemiddeld
1 op 11 en dat doe de 2 liter ook om en nabij.
vgr tonsr.3 september 2009 om 13:02 #17518536Bert: BOUWKWALITEIT en MATERIAAL KWALITEIT, dat schort er aan bij de X14XE C16XE en X16XEL motoren
De X16XEL motor opzich, redelijke motor. vrij storings gevoelig.
bij veel vlot rijden is deze motor alleen snel versleten, zuigerveren zijn van mindere kwaliteit, laten we het dan nog niet over de cilinderwanden hebben die vervormen en snel van hun hoonsporen zijn verlost.
hierdoor wil de motor makkelijk olie gaan verbruiken.
dat zijn al een aantal punten van deze X16XEL motor van de 1e generatie.
dan komt het nogal voor de de koppakking vaker dan gemiddeld en zou mogen de geest geeft bij dit type motor.
Dan nog de cilinderkop, de kleprubbers (klepseals) met voornaamste probleem..
Deze zijn, zeker bij vlotte rijstijl gauw uitgehard of versleten, die van mijn X16XE
(zelfde motor) leken wel van hard plastic geworden.mijn blokkie had toen 125.000km weg
oja ben niet de enige met deze problemen, kwam van de week een heerlijk olie walmende Corsa-B Gsi tegen.
De astra X16XEL van mijn Collega (134.000km) heeft ook al last van versleten onderblok EN lekkende klepseals.
deze doet 1 liter olie op 750km!!
heb hier een tijdje geleden een vectra-B (BJ tussen de ’96 en ’98) gehad met een rammel, deze kwam voor een expertise, ik gas geven, en ja hoor kantelende zuigers, deze gingen gepaard met een STEVIGE licht blauw tot witte oliewolk uit de uitlaat.
heb de beste man maar verzocht uit te gaan kijken naar een andere motor.
Ik kan je melden Bert, ik heb spijt als haar op mijn hoofd dat ik gekozen heb voor een 1.6 16V in de Combo.
het is een HEERLIJK soepel motortje, maar van een zeer slechte bouwkwaliteit.
over het sleutelen eraan nog maar te zwijgen, jij hebt een Vectra, daar kan je nog redelijk rond de motor, maar met dezelfde motor in een Corsa, dat is dramatisch.
Nu heb ik de elektronica en mileuapparaten op deze motoren niet eens genoemd.
Willem
3 september 2009 om 13:31 #17518537willem,vraagje van mij,ik had hier op forum al wel
het een en ander gelezen over dat soort blokken hier boven beschreven.
van daar deze keus wat betreft 2 liter 8 klepper
naar mijn idee het oerblok van opel,maar wat zijn nu van deze blokjes de problemen,want hier vindt je niet zoveel over.
nu snap ik wel dat ze mischien niet zo gewild zijn
maar toch.
vgr tonsr.3 september 2009 om 16:00 #17518538ik weet over de X20SE niet al te veel, buiten dat de basis gelijk is aan de C20NE.
Alleen heeft deze een EGR gekregen (emissieeisen)
en ja er zijn er weinig van, kan ook wel kloppen, met deze motor is de Omega ook niet vooruit te schijten, maar wel betrouwbaar.
Willem
3 september 2009 om 17:11 #17518539Ik heb me er ook al eens druk over gemaakt hier :).
235.000km heeft ie er bij mij inmiddels op staan (115.000km in 5 jaar door mij). Niks geen problemen met de hele aandrijving.
Olieverbruik is minimaal (1 litertje erbij nu de interval op 15.000 staat voor onderhoud).
En ik rij ook al de hele zomer 1:14,5 tot 1:15.6 (uitschieter). Gemiddeld kom ik ook makkelijk op 1:15 en als ik het een hele tank kon volhouden vast wel op 1:16. Maar ik hoor mijn Remus investering graag terug….
Nu kan je erop gaan wachten dat de opmerkingen komen van mensen die hem aftrappen omdat ze sneller willen dan het blok toestaat, waardoor ze 1:10 of iets dergelijks presteren. Maar die neem ik al niet meer serieus.Het eerste antwoord is meteen weer typerend. Het kan niet eigenwijzer… Als ik olieverbruik niet noemenswaardig vind, houd jij je grote mond ineens wel, a3corsa?
Ik heb het bij mijn ‘rant’ ook al eens opgemerkt… volgens mij is 90% van de benzine vectra’s tussen 1994 en 2002 uitgerust met een 1.6XEL, in wat voor versie dan ook (en dan heb ik het niet over Astra’s of de xe varianten). Wellicht is hij storingsgevoelig, maar dat moet wel in perspectief worden gezet naar de totale ‘populatie’. Als je garage 100 benzine Vectra’s in onderhoud heeft, waaronder 3 V6-en en 70 XEL’s, waar zal de monteur dan de meeste storingen van tegenkomen? Ik mag toch hopen dat die XEL’s vaker voorbij komen met storingen… Of de andere blokken moeten wel erg matig zijn.
Ik vind de 1.6 16v vlot genoeg, en met dit verbruik vind ik het lastig om straks een 1.8 of 2.0 te kopen. Al ben ik het wel van plan…
Maar alle respect voor mijn huidige blok!! Al 5 jaar superbetrouwbaar. Meer vermogen is altijd leuk, maar tenzij je de Vectra altijd vol heb zitten met mensen of spullen is een 1.6 16v goed te doen en kost een betere volgens mij toch vooral meer geld.Minpunten voor mij zijn redelijk algemeen…. draagarmbussen en handrem. Al is de handrem vooral minder omdat ik hem gewoon nooit gebruik…
4 september 2009 om 07:18 #17518540AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi ook ik heb een VECTRA-B-CC; X1.6XEL uit 1998
met nu 218000 op de teller en moet zeggen dat die nog prima loopt.wel moet ik zeggen dat de trek kracht mij tegen valt maar ja kan ook niet veel verwachten van een 1.6 16V of wel ? Maar hoop als het motorblokje op het laatst is dat ik er een 1800 ofzo in kan laten zetten want de auto zelf is super .maar ga ervan uit dat ik er nog wel vele kilometers mee rij
heb de auto geerfd van me vader dus weg zou ik hem nooit doen , maar tot nu toe loopt de auto nog prima.wel moet ik zeggen dat ik bij koude motor een soort getikker hoor maar dat is naar een km of 2 rijden ong alweer wegMvgr VectraB16v
4 september 2009 om 07:29 #17518541Hawke of Erik ik sluit me hier volledig bij aan .
Ook Willem noemt het eigelijk al ALS JE VLOT RIJD tuurlijk als je als 18 jarige de vectra van mijn buurman over neemt is ie denk ik met 2 weken naar de kl-te
.er woen bij mij naast 2 buurjongens niks mis mee een van beide heeft een f astra met een 16 8 klepper er in dat die nog niet ontploft is begrijp ik zelfs niet eens vol gas op 3 cillinders met gillende banden kijk zo gaat natuurlijk alles stuk.wat ook gezegd is het is zo een beetje het meest gemonteerde blok dan heb je natuurlijk ook vaker de meest voorkomende dingen ,tja die miljeu meuk.als je zord dat het schoon is of heel is er weinig mee aan de hand .
en a3 corsa ik ben 59 jaar jaar en werkplaats chef in een automobiel bedrijf geweest en motoren die zo weing verbruiken dat het haast niet meetbaar is zijn er echt wel hoor.ik werkte bij sorry de VW -AUDI DEALER ik reed met een audi 100 gl 5 e heb ik tot 275.000 km mee op lpg gereden olie 1.5 liter op de 1000-1500km heeft nooit minder verbruikt geen zorgen was het kommetaar van de sevice manager.heb ook jaren een volvo op lpg in onderhoud gehad prive zo,n groote vierkante station bij 300.000km nieuwe revisie kop er op en gaan bij dik 475.000 was het over met hem was auto van een bakkers bedrijf en net een hoer ,,olie verbuik nihil halve liter op de 5000km ???? wat is verbruik
ik heb 2 omega,s a type,s gehad een met een 1.8 sv en een 2.0 e cd diamond ik moet zeggen deze 2 8 kleppers probleemloos en super zuinig en ook ik zeg het WEER niet merkbaar olie verbruik EN IK OUDE L-L BEN GEEN ROSSER MAAR RIJ GRAAG HEEL HARD vandaar me keus voor een 16 16 kleppertje in een station met mijn laatste omega B2 3.2 MV6 automaat van 2000 geschipt of hoe dat mag heten ook in duitsland 280 km op de klok hoor EN RAAR DEZE LUSTE ONDANKS ZIJN 120.000KM WEL BEST OLIE DIK 1 LITER OP DE 1000 KM door de korte rot stukjes die ik reed komt zo,n pracht machine niet tot zijn recht dit voor de V6 liefhebbers
bert4 september 2009 om 10:22 #17518542origineel gepost door Famempeters
Beste mensen wat is dat toch met dat negatieve gedoe over de x16xel motor .ze zijn door Opel in zoveel wagens gezet met een bedoeling .
ok ik heb eeb b1 station met zo,n blokkie is niks mis mee ja de egr en stappen motor maar als je dat bij houd is het niet zo,n kwade ja minder sterk moet alles dan 210km kunnen
ga lekker je gang hier in dat fijne land .mijn blokkie heeft nu 130 er op zitten loopt gemiddeld 1 op 15 en gebruikt geen olie .van de zomer caravan van 1100 kg er aan gehad naar het voormalige oostduitsland mmar op de autobaan loopt het gewoon 110km zonder een zuchtje te geven ja optrekken gaat wat minder snel en voor mij goed merkbaar reed b2 omega 3.2 liter v6 automaat dat ging als een kogel en 1op 4/5 .
bert
…………………………………………………………………………………
Vectra B1 x16xel 1998
origineel gepost door Famempeters
EN IK OUDE L-L BEN GEEN ROSSER MAAR RIJ GRAAG HEEL HARD vandaar me keus voor een 16 16 kleppertje in een station met mijn laatste omega B2 3.2 MV6 automaat van 2000 geschipt of hoe dat mag heten ook in duitsland 280 km op de klok hoor EN RAAR DEZE LUSTE ONDANKS ZIJN 120.000KM WEL BEST OLIE DIK 1 LITER OP DE 1000 KM door de korte rot stukjes die ik reed komt zo,n pracht machine niet tot zijn recht dit voor de V6 liefhebbers
bertMaar wat is nou je statement dan…
Begrijp het niet helemaal. Je legt nu een 1600 4-cilinder en een 3200 6-cilinder naast elkaar. Over een ‘gat’ gesproken. Er zit nog heel wat tussen. Zo stel je het wel heel erg zwart-wit.Dat Opel ze in zoveel auto’s heeft gezet wil nog niet zeggen dat het dan per definitie een ‘top’ blok is, daarbij de reden zal toch zijn om – zoals je zelf als zegt – een ieder te voorzien in z’n behoefte. De één vind het fijn een wat zuiniger motor te hebben en taalt niet naar vlammende prestatie’s, en de ander vind het fijn de 6-cilinder roffel te horen, en de daarbij behorende prestatie’s. (om maar even van het ene uiterste naar het andere te gaan). Volgens mij is de 1600 16 klepper één van de meest geproduceerde motoren van Opel. Zeker in Astra’s F, en Vectra’s B zijn ze veel te vinden.
En ja, een 1600 in een Corsa is leuk, in een Astra, gaat ook nog aardig, maar in een Vectra B station zou die toch echt niet mijn voorkeur genieten, maar goed, dat is dan ook weer persoonlijk.
een 3200 gechiped en dan 280 rijden, en dan nog over olie verbruik zeuren. Motor zal daar wel de nodige extra toeren voor moeten hebben draaien toch. Zijn sportwagen waardes, 280 km/h voor een blok dat standaard maar 160 kW levert en voor ‘straatgebruik’ is ontwikkeld, gebouwd en geleverd.
Maar wat is dan het verdere probleem ook. Bedoel je 3200 verbruiktte olie, en een 1600 blijkt daar dan toch ook buitensporig veel ‘last’ van te hebben.
Daarbij, misschien had je wat rustiger moeten rijden dan.
heb nog een Omega X30XE uit ’99 met bijna 130.000 op de klok, gewoon standaard, Deze gebruikt geen olie, en rijd daar ook niet overdreven veel lange stukken mee, en ook aardig wat korte stukken, maar daar kan ik helaas ook niets aan doen, kan moeilijk elke ochtend 20 km. om gaan rijden om de motor altijd goed op temp. te krijgen. Uiteraard probeer zoveel mogelijk te vermijden, maar dan nog, om olie verbruik daar dan aan toe te schrijven is ook zo wat.origineel gepost door Famempeters
ik denk dat alles heeft z,n bdoeling en voor mij het hele jaar een goede keuze . en ik weet ook een wat zwaardere loopt eff soepeler en er zullen andere type,s motoren zijn maar wat hebben die ??? kijk is even v6 distributie kosten plaatje ???en mij 16 kleppertje .pfff. begrijp er echt bar weinig van wat je nou duidelijk probeert te maken..:hmmz
Gebruik anders is leestekens waar ze voor zijn, maar bovenal, op de plek waar ze horen, dit is echt lastig lezen.
Moet 10x doorlezen en puzzelen wat je bedoeld. Erg onduidelijk..Trouwens, het is volgens mij een enorm contradict, om eerst te stellen “waarom het dan allemaal 210 km/h zou moeten kunnen lopen” om vervolgens datzelfde weer te weerleggen, met het feit te zeggen dat je graag hard rijd… :wtf :jerry
4 september 2009 om 10:29 #17518543AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb zelf niks te klagen over het blokkie! Mn ouders hebben een aantal jaren geleden ook een vec station gehad met dit type blok en ik zelf nu ook. Allebei nooit problemen mee gehad. Gewoon het reguliere onderhoud er aan doen en zo’n blokje houd het héél lang vol..
4 september 2009 om 12:18 #17518544In m’n vorige B vec zat ook een x16xel, ik heb daar dik een ton mee gereden (van 106.600 tot 209.xxx), en in die 3,5 – 4 jaar heb ik ongeveer 1,5 liter olie bijgevuld (afgezien van die keer dat ik de olie ververst heb met de nieuwe olie filter), daarbij heeft ie me op een defecte dynamo na me nooit laten staan….
Ook nu weer een x16xel onder de kap, en hij loopt als een zonnetje, ook hier merk ik geen olieverbruik :agent
Ik denk dat het enorm scheelt hoe men ermee omgaat (goed warm rijden, goed onderhouden, niet continue aftrappen etc…)
4 september 2009 om 15:02 #17518545er is niks mis met het X16XEL blokkie van opel zolang je het goed onderhoudt en er geen gekke fratsen mee uit haalt (petjes rijgedrag bedoel ik dan) dan zal dit blokkie net zoveel km’s kunnen draaien als een X18XE of een X20XEV
het feit blijft alleen wel dat de X16XEL voor de sportieve rijder toch net iets te weinig presteert
begrijp me goed ik heb ook in een 1.6 16v gereden maar zet mijn 1.8 16v ernaast en ik hoef niet lang na te denken welke ik neem.
punt blijft gewoon tis maar net wat je van je auto wil … de een is content met normale acceleratie en een mooi verbruik … de ander wil toch liever een stoplicht sprintje kunnen trekken, en een 3e wil gewoon de patser uit hangen met een V6 :jerry
het is en blijft een persoonlijk ding :sleeping
4 september 2009 om 16:21 #17518546AnoniemLid sinds:
1 January 1970idd ben het volledig eens met je sjouke
de mijne heb ik geerfd maar moet zeggen dat ik niets te klagen heb
alleen wat je al zegt voor de sportieve rijder is het net even wat minder
en ook ik vind mezelf een sportieve rijder maar ik mag niet klagen vind ik en mocht de motor het ooit begeven dan kan ik altijd kijken of ik er een 1800 of een 2liter in kan laten zetten.maar tot nu toe ben ik tevree en denk dat ik er nog wel een tonnetje mee draai (hoop ik )
want nieuw blokkie met inbouw zal wel aardig wat kostenVectraB16V
4 september 2009 om 16:36 #17518547Jerremy sorry maar ik vind het triest zo als jij reageerd .
ik heb die Vectra voor normaal gebruik ik hou erg van hard rijden maar daar is dit de auto niet naar.
ben niet meer zo spotief of aan het raggen/rossen hard rijden of stevig doorrijden is wat anders hoor!!verder reageerde ik op het dome gezwets van a3corsa maar ik denk dat jij ook zo je eigen mening heb respecteer die dan van een ander ook.
en ohh ja we zijn niet allemaal nederlandse taal deskundige .
zie je wel ik kan ook nette zinnen maken met punten en comma,s .
doe gewoon lees de andere reactie,s en ik vergelijk die 1600 niet met die 3,2 liter probeer alleen dat blokkie te verdedigen ik weet dat het heel veel scheeld daar heb ik het ook voor gedaan ,en als ik kijk hoe hij zich heeft gedragen met de caravan 1100 kg er achter top niks als lof ja die 3,2 liter speelde er mee deze heeft wat meer tijd nodig en dat heb ik (VAKANTIE)
bert
4 september 2009 om 16:46 #17518548tsja ik snap zelf neit echt wat je met dit toppic probeert te bereiken mate … ik zie het probleem niet
er is niks mis met dat blok er wordt niet (super) negatief over gesproken
feit blijft wel dat het blokje gewoon zijn kwalen heeft net als de X18XE(1) de X20XEV de X25XE de Y26SE etc
en omdat er VEEEEEEEEEEEEEEELLLL meer X16XEL blokkies rijden wordt je er ook meer mee geconfronteerd (en dat komt dan misschien negatief over ja :hmmz) maar dat wil niet zeggen dat het een minderwaardig blok isen tsja in een corsa/astra is het een PERFECT blok maar een zwaardere auto als een Vectra is het voor mijn rijstijl en wensen net te weinig … sorry?
4 september 2009 om 17:12 #17518549Het topic is volgens mij omdat het motorblok in de meeste gevallen hier zwaar wordt afgeraden.
Terwijl hij voor veel mensen eigenlijk perfect is. Volgens mij zit de L er vooral in omdat de auto iets zwaarder is. En vergeet ook niet dat een Astra G al bijna net zo zwaar is als een Vectra B.
Dus zie het maar als wat tegengas voor tevreden X16XEL gebruikers.Je zal altijd wat geluk moeten hebben met het kopen van auto’s (m.b.t. storingen of motorisch falen), maar als je sommigen moet geloven behoor ik als tevreden x16xel rijder tot de 10% (of minder) die er probleemloos mee rondrijdt. Terwijl ik niet geloof dat het zo ernstig is.
4 september 2009 om 17:41 #17518550ff in haken op het gewicht …
een gemiddelde astra weegt niet veel meer dan 1000-1050 kilo (toch?)
een gemiddelde Vectra weegt al snel 1100-1400dat scheelt dus van een 50-350 kilo … is niet te weinig toch? … (ps de mijne weegt 1264 kilo … die van me zus woog 1162 ofzo weet ik niet meer … maar toch geen licht gewichtjes)
4 september 2009 om 18:04 #17518551jongens slot op dit topic .
ik heb allen bedoeld inderdaad dat er zo negatief gedaan word over dit blok
verder niks er zijn legio mischien ???de wat bedeesdere rijders die hier heeeeel dik tevreden mee zijn .ook ik ben gestopt met sporen op het wegdek trekken en ben over de prestatie,s dik tevreden en alles staat met onderhoud en hoe ga je er mee om .
en ik heb een beetje het idee dat de gene die klagen ook niet de meest rustige rijders zijn en de wagens al wat meer beleefd hebben .
en sjouk ik heb hier ook een g astra van 2000 met een x16xel er in wel 2 e type blok maar met automaat weegt ook 1150 kg hoor ,en die is een stuk minder pittig dan mijn station met het type 1 blok er in
dit is het laatste wat ik er over kwijt wil ik heb al spijt het aangehaald te hebben .
bert
4 september 2009 om 18:58 #175185521172 kg heb ik, een soortgelijke Astra 1125kg (sedan), 1063kg voor hatchback.
Zwaarste Astra met zwaarste Vectra vergelijken is me teveel appels met peren vergelijken.
Met een hatchback is het verschil iets groter, maar ik vind het niet enorm. Volle tank bij de lichte en bijna lege bij de zwaardere, en het verschil is hooguit één passagier. Om nog maar niet te beginnen over opties als airco en het effect op gewicht en vermogen. Maar dat maakt het alleen maar ingewikkelder…En waarom spijt dat je het aanhaalt Bert? We mogen best een ‘ik ben wel blij met mijn X16XEL’ topic hebben ;).
4 september 2009 om 19:06 #17518553origineel gepost door Famempeters
Jerremy sorry maar ik vind het triest zo als jij reageerd .ik heb die Vectra voor normaal gebruik ik hou erg van hard rijden maar daar is dit de auto niet naar.
ben niet meer zo spotief of aan het raggen/rossen hard rijden of stevig doorrijden is wat anders hoor!!verder reageerde ik op het dome gezwets van a3corsa maar ik denk dat jij ook zo je eigen mening heb respecteer die dan van een ander ook.
en ohh ja we zijn niet allemaal nederlandse taal deskundige .
zie je wel ik kan ook nette zinnen maken met punten en comma,s .
doe gewoon lees de andere reactie,s en ik vergelijk die 1600 niet met die 3,2 liter probeer alleen dat blokkie te verdedigen ik weet dat het heel veel scheeld daar heb ik het ook voor gedaan ,en als ik kijk hoe hij zich heeft gedragen met de caravan 1100 kg er achter top niks als lof ja die 3,2 liter speelde er mee deze heeft wat meer tijd nodig en dat heb ik (VAKANTIE)
bert
:wtf
Sorry hoor, maar ik ben ook geen Nederlands taal deskundige, het spijt me echt, maar ik ga niet doen alsof ik het begrijp of wat dan ook, en heb al is eerder posts van je gelezen, ik kan er vaak gewoonweg geen touw aan vastknopen wat je schrijft of bedoeld, ik moet gewoon je berichten 3, 4 > keer lezen.. Hoe zwaar irritant is dat. En dat zeg ik gewoon. Wat heeft het gebruik van leestekens, (punten, komma’s) nou in vredes naam te maken met een Nederlandse taal deskundige ? Helemaals niets ! Stel dat jij wat aan mij face-to-face zou vertellen, en je mompeld en ik versta je niet, kan ik toch ook gewoon zeggen tegen je van; “sorry wat zei je..?” of; “wat?” Ik begrijp het gewoon niet, wat je bedoeld, en ik ga niet schijnheilig zitten doen, of bang zijn dat ik iemand op z’n (tere) ziel zou trappen of wat dan ook. Daarom.Kom aub niet aan met dat ik andermans mening niet respecteer, want waar jij dat nou weer vandaan haalt of op baseert.. :thumbdown Ik respecteer zeker andersmans keuze wel, ik veroordeel of bekritiseer helemaal niemand op z’n motor, merk, type of of wat voor keuze dan ook. Ik maak de mijne, en jij die van jouw. Duidelijk & helder toch. Goed lezen aub
Nogmaals, wat ik al eerder zei, begreep je insteek niet van het topic. “waarom zo negatief over de x16xel motor”..
Nu kom je ineens weer aan met dat je het moet verdedigen..
Waarom en wat verdedigen ? Voel je je dan geroepen om dat dan tegenover wie en wat te verantwoorden ofzo.
Niet voor mij ! Ook niet voor Pietjes, Sjaakie, Henkie of wie dan ook. Want daarom zeg ik als jij een 1600 wil, al dan iet bewust aangeschaft, prima. Heb zelf ook een Astra F gehad met een X16XEL, helemaal geen problemen mee gehad, prima motor, presteerde zeker niet ondermaats, weinig koppel te vinden, en strepen trekken zal die nooit gaan doen, maar gewoon een fatsoenlijk vlotte motor, en ja kocht ‘m met iets meer dan 20.000 op de teller en met 32.000 en jaar verder ging die weer weg. Dus wat kan je er dan van zeggen.Nee, ik kan dan ook niet beamen dat de motor rookt en olie verbruikt zoals andere wellicht ervaren, maar misschien hebben die een brak exemplaar te pakken, of trappen die de motor af, of denken ze dat ze een race wagen in handen hebben ofzo, en bang zijn om vooraan in die file te rijden, en altijd gevloerd rijden.. Ik weet het niet. Als je wil kan je alles kapot rijden. 1600 of niet.
trouwens, wat is er dom gezwets dan aan de reactie van a3corsa ?? die vat ik ook niet helemaal ben ik bang.
4 september 2009 om 19:17 #17518554origineel gepost door Hawke
En waarom spijt dat je het aanhaalt Bert? We mogen best een ‘ik ben wel blij met mijn X16XEL’ topic hebben ;).
Maar ja, waarom..
Alsof er dan iemand gezegd zou hebben dat je dat dan niet mag zijn ofzo. ?Dat is toch gewoon ronduit ridicuul.
4 september 2009 om 20:09 #17518555origineel gepost door Famempeters
Hawke of Erik ik sluit me hier volledig bij aan .Ook Willem noemt het eigelijk al ALS JE VLOT RIJD tuurlijk als je als 18 jarige de vectra van mijn buurman over neemt is ie denk ik met 2 weken naar de kl-te
.er woen bij mij naast 2 buurjongens niks mis mee een van beide heeft een f astra met een 16 8 klepper er in dat die nog niet ontploft is begrijp ik zelfs niet eens vol gas op 3 cillinders met gillende banden kijk zo gaat natuurlijk alles stuk.wat ook gezegd is het is zo een beetje het meest gemonteerde blok dan heb je natuurlijk ook vaker de meest voorkomende dingen ,tja die miljeu meuk.als je zord dat het schoon is of heel is er weinig mee aan de hand .
en a3 corsa ik ben 59 jaar jaar en werkplaats chef in een automobiel bedrijf geweest en motoren die zo weing verbruiken dat het haast niet meetbaar is zijn er echt wel hoor.ik werkte bij sorry de VW -AUDI DEALER ik reed met een audi 100 gl 5 e heb ik tot 275.000 km mee op lpg gereden olie 1.5 liter op de 1000-1500km heeft nooit minder verbruikt geen zorgen was het kommetaar van de sevice manager.heb ook jaren een volvo op lpg in onderhoud gehad prive zo,n groote vierkante station bij 300.000km nieuwe revisie kop er op en gaan bij dik 475.000 was het over met hem was auto van een bakkers bedrijf en net een hoer ,,olie verbuik nihil halve liter op de 5000km ???? wat is verbruik
ik heb 2 omega,s a type,s gehad een met een 1.8 sv en een 2.0 e cd diamond ik moet zeggen deze 2 8 kleppers probleemloos en super zuinig en ook ik zeg het WEER niet merkbaar olie verbruik EN IK OUDE L-L BEN GEEN ROSSER MAAR RIJ GRAAG HEEL HARD vandaar me keus voor een 16 16 kleppertje in een station met mijn laatste omega B2 3.2 MV6 automaat van 2000 geschipt of hoe dat mag heten ook in duitsland 280 km op de klok hoor EN RAAR DEZE LUSTE ONDANKS ZIJN 120.000KM WEL BEST OLIE DIK 1 LITER OP DE 1000 KM door de korte rot stukjes die ik reed komt zo,n pracht machine niet tot zijn recht dit voor de V6 liefhebbers
bertSorry Bert,
moet je een klein stukje Corrigeren.
als dagelijks een Vlotte rijstijl word aangehouden, of er word veel op HOGE snelheden gereden met MOTOR op BEDRIJFS temperatuur (minimaal 15 a 20 minuten rijden en niet wanneer de meter op 80 staat gaan trappen).
Daar hebben deze motoren helaas meer dan gemiddeld onder te lijden.
Deze motoren zullen ook problemen gaan geven bij VEEL korte ritten, daar de cilinderwandjes wat harder slijten bij koude motor.
Bij normaal rijden, goed onderhoud en regelmatig goed warm rijden kan elke motor veel kilometers mee draaien.
Bert ik ben geen rouwdouwer die zijn motor blok koud tot in het rood door trapt.
maar tegen 100km achter elkaar gevloerd kan deze 1600 al helemaal niet.
en dat bedoel ik eigenlijk met mijn verhaal.
pak daarbij een X18XE motor welke iets meer presteer, en bij normaal rijden niks meer verbruikt als deze 1600, zet je een motor neer die dat een FLINK stuk beter kan.
en ja deze 1800 16V heeft ook zijn nukken, maar is kwa gebruikte materialen en mechanische betrouwbaarheid een stuk sterker als de 1.4 16V (x14xe) en 1.6 16V (c16xe x16xe x16xel-I)
dat is het enige wat ik wilde onderbouwen….
ongeveer geschat 30% a 40% van deze 1.4 en 1.6 16 kleppers heeft een olieverbuik van hoger dan 1 liter op 5000km. bij een km stand van rond de 150.000+ km.
zet dat tov een X18XE / X20XEV welke op ongeveer een 10% van deze motoren uitkomt op een olieverbruik van meer dan 1 liter op 5000km bij 150.000+ km.
Dat wil toch wat zeggen.
en Bert trek het je niet te hard aan.
Deze motortje zijn bij normale omgang gewoon GOED!!
Ik vind het alleen jammer dat je mij zo neerhaalt omtrent het ”VLOT” rijden.
zo ben ik niet bert.
en ja Raggers heb je ook, maar die SLOPEN ELKE MOTOR die ze onder hun rechtervoet krijgen….
Willem
4 september 2009 om 20:47 #17518556intressante reacties hier over deze motoren.
op voorhand ben ik er niet zo in thuis.
maar ik zie hier ook veel niet revalante opmerkingen
wat ik wel weer jammer vindt.
ben zelf niet zoon driftige rijder,rij in mijn omi
2 liter 8 klepper , ik meen dat wim,de opmerking
plaatste van met zoon ding is een omi niet
vooruit te scheiten,nou mij bevalt het wel
is ff wat anders als mijn a met 6 cil dual ram.
terug on topic
vindt die 16 kleppers ook wel mooi,en er zijn erg veel verschillende meningen over,maar wat de een perfekt vindt vindt
de ander niks,min zoon tcat heeft met zoon ding
gereden in zijn manta en die vondt het ook niks
en ik lees hier op het forum erg veel negativiteit over deze blokken
maar waar gebruik je het voor je kan tenslotte alles stuk trappen.
en nogmaals ik heb er geen ervaring mee,wat ik mij wel af vraag is
wat doet zoon blok in mijn omi ze weegt 1455 kilo
iemand daar ervaring mee.
vgr tonsr. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.