Waar vind ik de onderdelen om een ampèremeter aan te sluiten

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Waar vind ik de onderdelen om een ampèremeter aan te sluiten

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209981
    Opaul
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2006

      Ik wil graag een ampèremeter aansluiten in mijn Calibra en daarmee de som van de verbruikers en dynamo weergeven zodat je kunt zien of de accu oplaad of ontlaad.

      Ik heb de kabel gevonden waar bijna alle verbruikers op zitten, maar het lijkt erop dat de dynamo en startmotor in serie staan.

      Mijn idee is om de kabel tussen de dynamo en startmotor los te halen en een nieuwe kabel te leggen vanaf de dynamo en hierbij de verbruikers ook aan te sluiten en deze samen via de meter te laten lopen. Om dit te verduidelijken heb ik even snel een schema getekend met daarin de huidige situatie in het zwart en mijn ideeën in het rood. Het blok met het kruis zijn alle verbruikers in de auto, de zwarte zekering is de zekeringkast en de rode zekering is een extra zekering om de meter zelf te beveiligen.

      Mijn vragen zijn de twee rode vraagtekens. Ik heb namelijk geen idee wat voor soort koppeling ik kan gebruiken om de dynamo met de gebruikers te koppelen. Het liefst wil ik ze samen in één kabel naar de meter toe leiden, omdat twee dikke kabels al genoeg ruimte innemen. Daarnaast moet ik een goede zekeringhouder hebben waar ik niet teveel spanning over verlies.

      #17485299
      Powercorsa
        Lid sinds:
        26 October 2007

        De dynamo en startmotor staan parallel en niet een serie :thumbup
        Anders krijg een een wel heel vreemd effect als je je motor start, en natuurlijk ook als de dynamo stroom gaat leveren :P

        Ik heb zelf nog nooit zo’n meter aangesloten, ik kan je hierover dus niets zinnigs zeggen.
        Zit er anders geen inbouw instructie bij of schema hoe je de meter moet aansluiten?

        #17485300
        Opaul
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 October 2006

          Je hebt gelijk, ze staan niet in serie. Vanaf de accu gezien gebruiken ze wel dezelfde pluskabel en de plus van de dynamo zit (voor zover ik kon zien) aan de startmotor gemonteerd, dus vandaar.

          Een zit wel een beschrijving bij, maar dat stelt niet zoveel voor. Mijn vragen hebben ook niet direct betrekking op het aansluiten. Eigenlijk moet ik gewoon drie dikke kabeluiteinden aan elkaar knopen en zoek ik een zekeringhouder voor in een dikke kabel. Daarbij moet het van een beetje kwaliteit zijn zodat het de stroom aankan en weinig weerstand veroorzaakt omdat ik zo min mogelijk spanning wil verliezen.

          #17485301
          Opaul
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 October 2006

            Ik heb al iets leuks gevonden:

            Daarnaast ook besloten dat bovenstaand idee niet helemaal goed is. Als de zekering eruit klapt gaat de generator direct de verbruikers aansturen en dat heb ik liever niet. Met dit mooie ‘zekeringsverdelerblok’ kan ik met Mini-ANL zekeringen de twee stromen apart zekeren. Hierdoor zeker ik niet meer direct de stroom door de meter, maar het lijkt me toch de beste optie.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.