Waar komt het ‘fuut’ geluid vandaan

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Waar komt het ‘fuut’ geluid vandaan

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18549905
    ricked88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 February 2024

      Ik ben een reis aan t maken in mijn Opel Movano (omgebouwd tot campervan). Ik hoor al een tijd lang een ‘fuut’ geluid als ik de motor uitschakel (1). Aan het einde, als de motor als het waren ‘afremt’.

      Na een tijd mee te rijden (ong. 3/4mnd) begon ik het geluid ook te horen als de motor loopt, en ik weg rijdt van de parkeerplaats (2). Enkel als hij van z’n plek komt. En enkel een ‘fuut’tje’

      Gisteren stond ik hoog in de bergen op zeg 1500m (drukverschil?). Hier stapte ik uit en liet ik de motor stationair draaien. Toen ik buiten de auto stond hoorde ik het fuut geluid, onregelmatig. Maar bleef aanwezig (3).

      (Je zou zeggen een slippende band/riem?)

      Ik heb er een monteur naar laten luisteren, maar toen ik beneden was, was het duidelijk minder aanwezig. Niet meer tijdens het stationair draaien in ieder geval. Wel bij het afschakelen van de motor.

      Hij kon hier niet zo gauw een verklaring voor vinden. Hij zei iets van; wellicht een hydraulische klep, die door aantrekking van lucht dicht gezogen wordt? Of een sensor storing?

      Ik ben heeel benieuwd of iemand dit eerder heeft gehad. En/of er mensen weten wat het is. En wat de oplossing hiervoor is.

      Mijn dank is groot! Groet Rick

      #18549968
      ricked88
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2024

        Update:

        Vandaag even naar een Opel garage gegaan hier in Italië. Ze hebben er aar gekeken/geluisterd. Ze vermoeden dat het een lager is in de schijf die de aandrijf riem aandrijft.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.