vrijrijden

Forumindex Forums Overige Race, rally en sprint vrijrijden

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 175)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217825
    rooiepeet
      Lid sinds:
      23 November 2009

      dag jongens,

      ik ben van plan om een keer met mijn auto op het circuit te gaan rijden, gewoon voor de lol om te zien hoe dat er aan toe gaat.
      heb eigenlijk nooit echt de autosport gevolgt en weet dus ook niet wat voor regels er gelden voor het rijden op het circuit.
      nou heb ik wel de site vrijrijden.nl gevonden maar wil nu ook graag ervaringen horen van somige die dat vrijrijden wel al eens gedaan heben.

      Of het met een standaard auto wel te doen is of dat je echt opgevoert moet hebben,
      Wat je van tevoren moet regelen en moet checken aan je auto
      en Waar je allemaal rekening mee moet houden, etc.
      eventuele link voor informatie etc. is ook welkom.

      ben benieuwd naar de reacties

      gr peter

      #17620072
      Pieter Slingerland
        Lid sinds:
        4 July 2009
        #17620073
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          had je afgelopen zondag op circuit assen moeten zijn
          ;)

          #17620074
          rooiepeet
            Lid sinds:
            23 November 2009

            als ik het goed heb is het circuit rijden (met eigen auto) geheel voor eigen risico.
            iemand misschien een adress waar je je hier voor wel kunt verzekeren, of is dat niet mogelijk?
            gebeurd toch best regelmatig lijkt me dat er iemand zijn auto op een hoop rijd, misschien iemand evrvaring mee? (mag ook via u2u)

            #17620075
            cuupi
              Lid sinds:
              18 February 2008

              Ga eerst eens kijken en als het kan rij met iemand mee of vraag een instructeur mee en ja het is voor eigenrisico en daar teken je ook voor. En als je schade rijdt en daarbij eventueel ook bandenstapels of vangrails raakt moet je ook die betalen.

              #17620076
              rooiepeet
                Lid sinds:
                23 November 2009

                aankomende zaterdag (6 maart) vrijrijden zandvoort.
                ga hier idd eens kijken, en als het een beetje droog weer is misschien ook wel rijden.

                zijn er veel op dit forum die dit vrijrijden ook regelmatig doen, misschien niet alleen in de toerklasse maar ook andere?

                #17620077
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Gewoon een rondje rijden met je eigen auto kan altijd natuurlijk. en voor die 25 euro per 20 minuten ook niet duur..
                  Maar als je echt wat gas gaat geven en bochten wil gaan pakken is het denk ik best een flinke belasting voor een dagelijkse familie auto.
                  Laat staan als je iets raakt.. Dan kan dat echt een flinke bom duiten gaan kosten.
                  Kan je beter op een rustig stukje bosweg waar je weet dat er praktisch niks gebeurt eens een bocht gaan oefenen.. Dan ben je tenminste nog verzekerd!
                  :D
                  Ook in de lichte klasse hebben ze vaak al een hoop verspijkerd aan de auto.

                  Ik heb zelf ook naar die circuit dagen zitten kijken en wil ook daaraan mee gaan doen samen met een vriend.
                  In iets achterwiel aandrijvings als een bmw 325 ofzo.. of misschien wel een corsa 2 liter :D
                  Maar dingen als interieur eruit, betere en dikkere remmen en ingelaste verstevigingen/rolkooi lijken me geen luxe..

                  #17620078
                  Corsa16V
                    Lid sinds:
                    26 January 2005

                    Je kan rustig gaan vrijrijden met je standaard auto er zijn er genoeg die het doen. Sommige rijden helemaal niet zo hard, en ik zie zat standaard auto’s. Op de Nordschleiffe zie je ook regelmatig een stationwagen (standaard) rijden om een beetje rond te kijken op circuit.

                    Je kan je inschrijven voor de nieuwsbrief, die is altijd netjes en duidelijk en zonder poespas geen spam dus.

                    Ik probeer er altijd te zijn als er een vrijrijden dag is, heerlijk. Het is echt verslafend, je hebt er ook mensen bij die er echt niks van kunnen en de onnodige risico’s nemen. Je kan ze of laten gaan of als ze langzaam zijn er voorbij gaan. En anders zijn de baanposten er nog die hebben van die mooie zwarte vlaggen;).

                    Afgelopen zaterdag was het lekker weer, wel koud druk en heel gezellig!!

                    http://www.youtube.com/watch?v=3tzu7wB890E

                    #17620079
                    rooiepeet
                      Lid sinds:
                      23 November 2009

                      hey corsa16v, leuk dat je reageerd.

                      ben zaterdag (6 maart) ook wezen kijken, en ik denk dat het opzich wel te doen is met mijn auto, net wat jij zegt.
                      ik heb alleen echt helemaal geen zin om schade te krijgen aan mijn auto, en zo als ik het een beetje zag kan je zo wat hebben zonder dat het ook direct je eigen fout zou zijn.

                      bv! net zo als jij aan het begin van je filmpje iemand inhaalt en de binnenbocht ingaat, maar je raakt (maakt niet uit waardoor maar alleen als voorbeeld) dan in de slip, en de andere auto rijd op jouw, heeft hij schade maar had zelf de bocht wel kunnen halen.
                      hoe wordt dit dan opgelost of hoe kom je er samen uit, ieder zijn eigen schade? denk niet dat bv CPZ zich hiermee gaat bemoeien.

                      ik weet ook wel dat dat juist de fun is van het rijden, zeg ook niet dat jij dat niet goed deed, maar het ken natuurlijk beuren.
                      rij je dan met een auto alleen voor dit circuitrijden of een auto die niet zoveel waarde heeft, maar met mijn gewone dagelijkse auto zit ik daar niet op te wachten.

                      #17620080
                      Corsa16V
                        Lid sinds:
                        26 January 2005

                        Ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik heb een verzekerd voertuig op kenteken met APK, maar wel voor de lol erbij& eigenlijk gebouwd voor het circuit. Het is niet de bedoeling dat ik er een klapper mee maak maar ik zal ongetwijfeld meer op het randje zitten dan ik zou doen me me corsa of dagelijkse auto. Echter ik breng nooit anderen in gevaar, kijken is belangrijk evenals rekening houden met mede circuitgebruikers. Toen ik het rechte stuk op ging achter de
                        Clio sport aan heb ik bij het einde van het rechte stuk rekening met hem gehouden door wat vroeger te remmen het is geen wedstrijd maar zag wel een mogelijkheid hem veilig voorbij te gaan. Ik rij er ook niet voor de eerste keer.

                        Er gebeuren echt heel weinig ongelukken, als er wat gebeurd is het meestal een slippertje met goede afloop en is er vaak 1 auto bij betrokken.
                        De regel voor schade is er niet, je bent niet verzekerd. Er staat/stond op de site ook meestal is het ieder zijn eigen schade betalen.
                        Ik heb ook mensen gezien die met een redelijke schade van het circuit af gingen om papieren in te vullen niet om de hoek natuurlijk.
                        Maar ik zeg het eerlijk, het blijft altijd een risico. Toch houden rijders genoeg rekening met elkaar en moet je heel ver gaan wil je echt iets raken, het circuit is breed, goede grintbakken enz. zeker met een standaard auto.
                        Ik zou echt zeggen ken je grenzen en ga gewoon een keer in de toerklasse rijden het is echt geweldig.

                        #17620081
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Dat zandvoort lijkt me ook wel wat….is ook niet al te duur lijkt me
                          Kost Assen ook zoveel? dat is dichtr bij voor mij.

                          #17620082
                          Corsa16V
                            Lid sinds:
                            26 January 2005

                            Ik weetniet of Assen zelf ook wat organiseerd, met de organisatie van vrijrijden gaan we dit jaar ook naar Assen en naar Zolder. Ik denk dat de prijzen hetzelfde zijn.

                            DATA 2010 versie 3

                            Zaterdag 06 FEBRUARI Circuit Park Zandvoort van 10.00 tot 14.00 uur
                            Zaterdag 06 MAART Circuit Park Zandvoort van 10.00 tot 14.00 uur
                            Zondag 04 APRIL Circuit Park Zandvoort van 09.00 tot 17.00 uur
                            Dinsdag 27 APRIL
                            Circuit Park Zandvoort van 13.00 tot 17.00 uur
                            Zondag 23 MEI Circuit Park Zandvoort van 13.00 tot 17.00 uur
                            Zaterdag 19 JUNI Circuit Park Zandvoort van 13.00 tot 17.00 uur
                            Donderdag 15 JULI TT Circuit Assen van 13.00 tot 17.00 uur
                            Vrijdag 06 AUGUSTUS Circuit Park Zandvoort van 13.00 tot 17.00 uur
                            Donderdag 02 SEPTEMBER TT Circuit Assen van 13.00 tot 17.00 uur
                            Maandag 20 SEPTEMBER Circuit Park Zandvoort van 17.00 tot 19.00 uur
                            Woensdag 20 OKTOBER Circuit Zolder van 13.00 tot 17.00 uur
                            Zaterdag 13 NOVEMBER Circuit Park Zandvoort van 09.00 tot 13.00 uur
                            Zaterdag 18 DECEMBER Circuit Park Zandvoort van 09.00 tot 13.00 uur

                            (Data zijn onder voorbehoud van wijzigingen)

                            Nieuwsbrief
                            Wil je per E-mail op de hoogte blijven van het laatste nieuws of wijzigingen in de kalender?
                            Meld je dan aan voor ontvangst van onze VRIJ RIJDEN NIEUWSBRIEF.
                            Klik hier voor aanmelden nieuwsbrief

                            #17620083
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              Daar wil ik wel meer van weten…van die organisatie.
                              En prijzen ;)

                              Als de corsa klaar is wil ik toch minstens een keer per maand ff knallen…

                              #17620084
                              rooiepeet
                                Lid sinds:
                                23 November 2009

                                origineel gepost door Corsa16V
                                Ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik heb een verzekerd voertuig op kenteken met APK, maar wel voor de lol erbij& eigenlijk gebouwd voor het circuit. Het is niet de bedoeling dat ik er een klapper mee maak maar ik zal ongetwijfeld meer op het randje zitten dan ik zou doen me me corsa of dagelijkse auto. Echter ik breng nooit anderen in gevaar, kijken is belangrijk evenals rekening houden met mede circuitgebruikers. Toen ik het rechte stuk op ging achter de
                                Clio sport aan heb ik bij het einde van het rechte stuk rekening met hem gehouden door wat vroeger te remmen het is geen wedstrijd maar zag wel een mogelijkheid hem veilig voorbij te gaan. Ik rij er ook niet voor de eerste keer.

                                Er gebeuren echt heel weinig ongelukken, als er wat gebeurd is het meestal een slippertje met goede afloop en is er vaak 1 auto bij betrokken.
                                De regel voor schade is er niet, je bent niet verzekerd. Er staat/stond op de site ook meestal is het ieder zijn eigen schade betalen.
                                Ik heb ook mensen gezien die met een redelijke schade van het circuit af gingen om papieren in te vullen niet om de hoek natuurlijk.
                                Maar ik zeg het eerlijk, het blijft altijd een risico. Toch houden rijders genoeg rekening met elkaar en moet je heel ver gaan wil je echt iets raken, het circuit is breed, goede grintbakken enz. zeker met een standaard auto.
                                Ik zou echt zeggen ken je grenzen en ga gewoon een keer in de toerklasse rijden het is echt geweldig.

                                kijk voor dit soort reactie had ik dit topic gestart.
                                krijg nu beetje idee hoe er door de rijders over gedacht wordt, kom nu steeds dichter bij me keuze.

                                maar jij rijd dus met een aparte auto hiervoor.
                                ga je dan alleen op de vrijrijden dagen of rij je ook soort van wedstrijden?
                                heb namelijk een klein ideetje om bv een omega (6 cil) te kopen (en schroef setje eronder) en dan daarmee gaan rijden, maar dan moet het eigenlijk wel regelmatig kunnen en niet bij die enkele keer blijven.

                                #17620085
                                Corsa16V
                                  Lid sinds:
                                  26 January 2005

                                  Ik heb 3 auto’s, met me kadett rij ik op het circuit maar hij is ook voor de weg en sprintjes op straat. 1x per maand vind ik goed genoeg het is heel het jaar door een maand is zo voorbij en je hebt genoeg tijd naast werk en privé om iets aan je auto te doen. Ik rij geen wedstrijden dat is particulier te duur voor mij. Een omega V6 met schroefset is wel gelijk een dikke zware bak, ik zou persoonlijk voor een lichter model auto gaan. Wendbaarheid is wel belangrijk en bochten uitkomen moet de auto er ook wel een beetje vandoor gaan. Maar wel een leuk idee zijn wel dure auto’s maar je kan het rustig eerst met de vectra proberen.

                                  #17620086
                                  CommoCruiser
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 March 2007

                                    Ik heb nooit met vrijrijden.nl gereden, maar in het verleden wel een aantal keren met Track Time.
                                    Deze organisatie had het motto ‘rij voor je eigen plezier en vergal dat van een ander niet’ hoog in het vaandel staan.
                                    Zo te zien aan de website van vrijrijden.nl hebben zij dezelfde instelling.

                                    Je kan daar prima met je straatauto rijden, maar houdt een paar dingen in de goed gaten:

                                    – Je bent veel meer bezig met ‘echt’ autorijden dan op straat. Dit zal meer van je aandacht vergen dan ‘gewoon’ op straat rijden. Verlies hierbij niet de anderen op de baan uit het oog. Als er dan een stuk onbenul bij je in de buurt zit, heb je ‘m ook snel in de gaten. Even op een recht stuk aan de kant en laat ‘m lekker gaan. Heb je daar geen last meer van.

                                    – Kijk je hele auto van te voren goed na. Vooral je remmen, zeker als je naar Zolder gaat. Kijk schijven en blokken na, en ontlucht je remmen even, zodat er tot aan de klauwen verse remvloeistof in zit. Je remmen worden veel heter dan dat ze op straat ooit zullen worden !

                                    – Haal ook alle losse zooi uit je auto. Kaarten, ijskrabbers, pennen, cd’s, doppensetje, enz. alles wat los ligt of kan raken. Naast dat dat gewicht bespaart, kan het ook niet onder je pedalen terecht komen of je verwonden als het rond gaat vliegen. Ik heb zelf een keer het dopje van m’n trekhaak teruggevonden in Bos Uit (of hoe die bocht nu ook heet), gelukkig onder m’n gaspedaal en niet onder m’n rempedaal :o

                                    – Om je auto goed aan te kunnen voelen moet je stevig in de gordels zitten. De meest low-budget oplossing is om je gordel om te doen, deze strak te trekken in de vergrendeling en dan de rugleuning van je stoel naar voren te (laten) draaien. Je zit dat iets dichter op je stuur, wat betere controle geeft, en lekker strak in je gordel.

                                    – Kijk of je op een van je eerste ritten een instructeur mee kan krijgen. Hij leert je de ideale lijn, maar zal je ook tips geven voor veilig circuitgebruik. Ik vond het wel prettig, een stuk ervaring naast me toen ik voor het eerst het circuit op ging.

                                    Voor de rest: veel plezier !! :D

                                    Oh ja, als je een goedkoop oud bakkie voor het circuit aan wil schaffen denk ik dat je meer schik hebt met een Kadett of een Corsa met 90 of 75 pk dan een Omega met 170 pk.
                                    Haal het interieur er uit, dikke (GSi)remmen erop, verlagen en dan heb je al een leuk circuitbakkie om mee te beginnen.

                                    #17620087
                                    Corsa16V
                                      Lid sinds:
                                      26 January 2005

                                      Amen. Vooral omdat een omega erg zwaar (wat je merkt met remmen, ook qua hitte) en het een stuk lastiger steutel is, duurder. Ik zie bij normale omegas v6 al regelmatig rekeningen de deur uitgaan van 2000-3000 euro…

                                      #17620088
                                      kaneelschep
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 November 2004

                                        En een Kadett of Corsa klein beetje upgraden hoeft helemaal niet veel te kosten. Misschien verdien je nog iets aan het interieur!!
                                        :D
                                        Maar inderdaad gaan zwaardere autos een stuk meer kosten als ze hard rijden en remmen.

                                        #17620089
                                        CommoCruiser
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 March 2007

                                          Nog een tip : tank euro 98 als je het circuit op gaat, of nog beter, duitse V-power (= octaan 100 !) in een paar jerrycans meenemen en op het circuit erin gooien.
                                          Vindt je motor veel lekkerder als hij op z’n donder krijgt. :wub

                                          #17620090
                                          rooiepeet
                                            Lid sinds:
                                            23 November 2009

                                            bedankt voor alle tips.

                                            ja een kadett of corsa is natuurlijk soepeler en feller maar ik vind achterwiel aandrijving ook wel leuk.
                                            kdacht alleen omdat je op het circuit niet lager als zijn 2 rijd, moet een 6cil. toch ook goed ervandoor gaan als je een bocht uit komt, en trekt dan makkelijker nog wat door op het rechte stuk.

                                            tzijn verder ook alleen nog maar ideeen.

                                            als je naar een kadett je of corsatje zoek. moet het dan voor het mooi een gsi zijn.
                                            of geld hoe nieuwer (jonger) hoe beter, misschien kan je een ouwere wat makkelijker opfokken?

                                            #17620091
                                            CommoCruiser
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2007

                                              origineel gepost door rooiepeet

                                              als je naar een kadett je of corsatje zoek. moet het dan voor het mooi een gsi zijn.
                                              of geld hoe nieuwer (jonger) hoe beter, misschien kan je een ouwere wat makkelijker opfokken?

                                              Een oudere is vaak wat minder op milieu-eisen gebouwd, dus geen kat, EGR en dat soort vermogensbeperkende troep.
                                              Een oudere motor is vaak ook wat feller, omdat het motormanagement niet ‘voorzichtig gas’ hoeft te geven om de kat te beschermen.

                                              Vaak zijn oudere auto’s ook lichter.
                                              En gewichtsbesparing is meer waard op het circuit dan vermogen.
                                              Mocht je een circuitauto gekocht hebben, trek dan eens een sprintje op een rustig stukje weg.
                                              Daarna de bijrijdersstoel, achterbank, vloerbedekking, dreunplaten (bitumen op de boden van de auto), enz. eruit halen en dan nog eens proberen.
                                              Zie het verschil, :o en het kost alleen een beetje moeite.

                                              #17620092
                                              CommoCruiser
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 March 2007

                                                http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=122551

                                                Is dit niet wat voor je ?
                                                Licht en vermogen zat !

                                                #17620093
                                                rooiepeet
                                                  Lid sinds:
                                                  23 November 2009

                                                  he bedankt en idd misschien is het wel wat.
                                                  scheur in dwarsbalk, zal wel meer bij komen kijken denk dan.
                                                  maar wel leuk zo iets ja, zal wel eens wat meer gaan zoeken, en zal naar tracktime eens wat meer over informeren.

                                                  #17620094
                                                  CommoCruiser
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    23 March 2007

                                                    Tracktime is er mee gestopt, maar vrijrijden.nl lijkt me ook wel ok.

                                                    Die dwarsbalk, daar zitten de reactiearmen van de draagarmen aan vast.
                                                    Als je een 2.0 16V in een Corsaatje legt met je die eigenlijk zo wie zo al verstevigen, zeker als je het circuit op gaat.
                                                    Door het extra vermogen wordt er door die reactiearmen flink aan die balk getrokken namelijk.

                                                    Een nieuwe balk is, volgens mij, vrij makkelijk te krijgen.
                                                    En dan kan je deze er meteen goed stevig is lassen en evt. nog extra verstevigen.

                                                    Verder vind ik het wel een schappelijk prijsje.
                                                    Zeker als je je bedenkt:

                                                    Schroefset
                                                    Rolbeugel
                                                    3-puntsgordel
                                                    veerpootbrug
                                                    PU-bussen

                                                    Allemaal zaken voor het circuit.
                                                    Interieur schijnt nog netjes te zijn, eruit halen en verkopen, daarvoor een goede kuipstoel kopen en je bent een heel eind met je circuitracer. :wors

                                                    #17620095
                                                    Corsa16V
                                                      Lid sinds:
                                                      26 January 2005

                                                      Als je echt interesse hebt in een leuke auto voor het circuit ik zit nog met enige twijfel over me kadett. Misschien wil je wat meer weten.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 175)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.