Forumindex › Forums › Overige › Race, rally en sprint › Vrij programeerbaar motormanagement
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2012 om 22:25 #18078769
Throttlebodies laat je niet met een mapsensor draaien aangezien je erg weinig vacuumsignaal hebt en er veel schommelingen ontstaan door de pulswerking als je maar op 1 inlaatkanaal vacuum pakt. Enkel gasklepstand wordt dan gebruikt, zgn Alpha-n.
Zelflerend systeem is nergens voor nodig en heeft geen enkele toegevoegde waarde in mijn ogen. Ook een closed-loop systeem is niet heiligmakend en loopt niet heel veel beter oid. Alles hangt af van het afstellen en de mapping die daar uit voorkomt. Dat openloop minder goed zou zijn slaat nergens op, liepen alle oudere Motronics e.d. slecht bv? De C20XE Motronic Ml4.1 gebruikt die lambdasensor enkel om stationair en laag in toeren schonere uitlaatgaswaarden te hebben en je kunt hem er ook aflaten en dan lopt hij niks minder… ;) Om een open-loop systeem te vergelijken met een elektronische weber gaat mij wel erg ver. Als je 1x een goede uitgebreide map maakt hoef je niet meer bij te regelen tenzij je iets aanpast natuurlijk. :???:
DIS bobine kan je ook zonder nokkenaspositiesensor gebruiken, alleen dan in wastedspark mode. Dan vonk je dus in alle slagen ipv om de slag, vandaar de wasted spark, je hebt een overtollige vonk. ;)
6 december 2012 om 06:43 #18078770mee eens,
Rij ook met een DIS bobine zonder nokkenassensor..
Gewoon vlammen :angel6 december 2012 om 11:36 #18078771Dus straks de kdfi in alpha n modus en knallen :d
Ik ben nog niks anders tegen gekomen, wel iemand die me een gebruikte ms wil aanbieden. Maar die wil er 2ehands meer voor hebben dan dat een nieuwe kdfi gaat kosten..omdat er een widebandlambda bij zit….dus dat gaan we natuurlijk niet doen. Zal je straks zien dat de lambda overleden is, is het nog een dure set14 december 2012 om 16:11 #18078772Interessant topic.
Ik ga deze winter ook voor de KDFI 1.4 op de 2400. Mooi systeem voor een mooie prijs, en met de beschikbare kabelboom die al aan de ecu kant helemaal af is voor een acceptabele meerprijs ga ik het mezelf daarmee ook niet te moeilijk maken.
Ik zag er altijd op tegen omdat het me te ingewikkeld en duur leek maar alles op een rijtje gezet valt het nogal mee.
Bijna alles wat ik al heb is volgens mij bruikbaar. Triggerwheel, sensoren, wideband lambda etc. , hoef alleen de KDFI en een inlaatlucht temp. sensor te kopen.Eindelijk weg met de LE-jetronic, ben er al teveel mee aan het pielen geweest. :wors
14 december 2012 om 17:16 #18078773Hoe zit het eigelijk met dat triggerwheel? Mn 6cilinder heeft hem std op de krukas. Is dat bruikbaar? Omdat ik overal de 60_2 vertanding zie? Hoe moet ik dat zien?
14 december 2012 om 18:39 #18078774Volgens mij kun je alle soorten triggerwheels wel gebruiken, als je de software maar even laat weten of het 60-2 of 36-1 etc. is.
Voor zover ik nu heb gezien tenminste. Heb alvast tunerstudio maar even gedownload om te kijken hoe het allemaal in z’n werk gaat en die mogelijkheden dacht ik allemaal te zien.14 december 2012 om 18:47 #18078775Tanden tellen ofzo?
14 december 2012 om 18:58 #18078776heb zelf een dta.
maak gewoon gebruik van de orginele krukas sensor.
bij een dta geef je waar zich de sensor zich bevind tov bdp
en hoeveel tanden er op de krukas zitten.Theun
14 december 2012 om 22:47 #18078777Zelflerend geen meerwaarde ? Dat begrijp ik niet helemaal
14 december 2012 om 23:09 #18078778Is alleen maar de moeite waard om een basismap mee te maken. Geen enkel systeem leert zichzelf precies goed in zodat het perfect werkt. Een goede tuner zal het niet snel gebruiken. Zelfs fabrieksecu’s hebben een mapping nodig en daar zijn toch heel wat ontwikkelingskosten en hele grote budgetten aan testkosten e.d. ingegaan.
15 december 2012 om 08:50 #18078779@giuliettaevo wrote:
Is alleen maar de moeite waard om een basismap mee te maken. Geen enkel systeem leert zichzelf precies goed in zodat het perfect werkt. Een goede tuner zal het niet snel gebruiken. Zelfs fabrieksecu’s hebben een mapping nodig en daar zijn toch heel wat ontwikkelingskosten en hele grote budgetten aan testkosten e.d. ingegaan.
ik snap werkelijk niet waarom je tegen een tuningtool zou zijn die zeker 85 % van het werk uit handen neemt bij het instellen van een map, helemaal als je vanuit niets moet beginnen
er zullen wellicht wel andere motieven zijn…
ter info: ik lul niet zomaar iemand na maar altijd spreek uit eigen ervaring, ik heb 6 vrij programmeerbare systemen gehad van verschillende fabrikanten, waarvan 3 zelflerend, en ik wil NOOIT meer een “dom” systeem
maar dit wordt vast een welles niettus waar ik geen zin en tijd in heb, dus idd :”koop geen zelflerend systeem !” :D
15 december 2012 om 21:00 #18078780Als je het helemaal zelf gaat afstellen met allen rijden bv. zal het zeker wel een handige toevoeging zijn. Vooral als je vanaf niets moet beginnen idd. Dat had ik niet meegenomen in mijn reactie. Het heeft dan wel een meerwaarde idd.
Maar als je een serieuze motor bouwt met een hoog vermogen en je laat hem door een pro afstellen op de bank dan heb je er weinig tot niets aan.
Ter info: eigen ervaring ook hiero aanwezig… :angel
2 januari 2013 om 18:31 #18078781Ik heb op mijn crossauto MBE zitten, werk op BDP, tps ,kvs temp en lucht temp.
Ik heb er ook een olie temp sensor in zitten maar die is alleen voor data en noodloop.
Heb er geen labda aan hangen. die is wel gebruikt voor het afstellen.
Het basis programma is door het zelfleer gedeelte gemaakt. Daarna heeft de tuner hem aangepast.14 januari 2013 om 22:52 #18078782–
15 januari 2013 om 11:22 #18078783Zit die zelfleer functie ook op de kdfi? Bs maakt toch een basismap waar die op lopen moet?
15 januari 2013 om 12:15 #18078784De zelflerende functie is iets wat in Tunerstudio zit, maar wil je die kunnen gebruiken dan moet je wel een licentie kopen.
Is omgerekend iets van 30 – 35 euro dus dat vind ik nog wel te overzien.15 januari 2013 om 16:49 #18078785Ga ik doen, bedankt. Ga ergens halfverwege dit jaar die cursus meepakken, als die dan dagen ingeplant heeft, dan ben ik wel zover dat het blok klaar staat.
26 januari 2013 om 17:05 #18078786Ik weet niet of je op het moment al iets hebt ma ik was voor een s60 gegaan kun je zeer veel mee en vrij betrouwbaar
26 januari 2013 om 17:11 #18078787Kan die wel met een 6cilinder? Dat kan ik zo snel niet vinden
5 februari 2013 om 19:09 #18078788Voor mijn motor (C20XE) in mijn verlaagde kever heb ik net deze throttle body’s aangeschaft, dit in combinatie met aangepaste cilinderkop, hoge compressie zuigers,tandwielen en DTA hoop ik toch wat meer vermogen te krijgen.
5 februari 2013 om 19:31 #18078789Mooi spulletje, en direct aan de kop te bouten :thumb
Helaas is dat er niet voor de 6 cilinder dus moet ik met spruitstukjes werken.
Waar heb jij ze besteld?Ik haal de bodies bij Chargertech weg. Zijn gewoon KMS bodies.
18 februari 2013 om 17:00 #18078790Hier een filmpje van mijn motor op de testbak, is afgelopen zaterdag afgesteld…
http://youtu.be/EqR1gT_pj7gMijn tuner had nog een setje op de plank liggen dus ik had geen keus, op mijn reserve motor laat ik mijn gewone
jenvey gasklephuizen zitten… Kan ik de motor snel wisselen ;)26 februari 2013 om 20:08 #18078791@Boskje wrote:
Ik heb op mijn crossauto MBE zitten, werk op BDP, tps ,kvs temp en lucht temp.
Ik heb er ook een olie temp sensor in zitten maar die is alleen voor data en noodloop.
Heb er geen labda aan hangen. die is wel gebruikt voor het afstellen.
Het basis programma is door het zelfleer gedeelte gemaakt. Daarna heeft de tuner hem aangepast.
Mercedes 2.5 16v -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.