Vrij programeerbaar motormanagement

Forumindex Forums Overige Race, rally en sprint Vrij programeerbaar motormanagement

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253203
    Fearless
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 January 2005

      Ben aan het kijken naar een vrij programeerbaar motormanagement.

      Zie door de bomen het bos even niet meer.

      Ik wil throttle bodies monteren op een 6 in lijn cih motor.
      In plaats van webers, omdat ik altijd maar aan het afstellen blij met carburateurs. Dan is injectie toch wel heel wat beter.
      Plus daarbij dat ik ervaring kan op doen met injectie voor in de toekomst op mn nieuwe circuitauto.

      Nou is zon cih motor gewoon vrij kaal, de ontsteking regelt ie zelf. Daar komt geen computer aan te pas.

      Ik wil daar wel vanaf, en wil dan dus een disbobine plaatsen.

      Waar moet een motormanagement systeem minimaal aan voldoen om een motor mee te kunnen laten draaien?
      Toerental/kvstemp/luchtinlaat temp en gaskleppositie?
      Ik wil ook een wideband lambda plaatsen.

      Zoek een systeem wat niet te duur is, wat zelf nog te begrijpen is en wat bij menig tuner af te stellen is.
      Van een oud crosswagen uit de buurt is er een Dta systeem vrij gekomen, maar zou niet weten hoe oud dat systeem al is en of dat wel simpel genoeg voor me is.

      #18078745
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Kan er helaas geen andwoord opgeven

        Maar vind het wel razend interesant
        Wil voor mijn ascona project
        Ook deze info graag weten zodat ik mezelf wat kan in leren
        Voor ik iets koop

        Voor mij is dit ook allemaal nieuw
        Ben ook meer van t oldskool spul
        Ga dit wel volgen :thumb :thumb

        #18078746
        HOT ROD
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 March 2009

          Fearless, in eerste instantie zou ik zeggen blijf bij de Webers. Injectie is hartstikke mooi als het er al op zit af fabriek. Jij wilt een vrij programmeerbaar systeem en dat is natuurlijk ook mooi, maar je bent daar nog niet zomaar klaar mee. In eerste instantie waren het alleen maar open-loop systemen. Dat is net een electronische Weber; je blijft afstellen bij veranderingen van luchtdruk, vochtigheid, temperatuur enz. De laatste jaren zijn er steeds meer systemen die ook closed-loop zijn. Dat is wat je moet kiezen want die werken meestal met een wideband lambdasonde.
          Niet dat je die in een middagje het hele systeem geprogrammeert hebt, maar ben je tevreden met het programma dan is het daarna redelijk gedaan met programmeren. Mogelijk hebben ze ook al programma’s die voor een soortgelijke motor al voorhanden zijn.

          Het slimste is het om een systeem te kiezen dat je al kent/dat je tuner al kent. Dan ben je/is hij in iedergeval bekend met het systeem, componenten en procedures.
          Dta is iig een bekend systeem, wij hadden het ook op één van de raceauto’s en ik had de indruk dat dat redelijk probleemloos liep. Motor gaf veel vermogen en koppel, verbruik is op het circuit niet zo belangrijk en er werd redelijk weinig aan geprogrammeerd. Het was wel een uitgebreid systeem. Verder weet ik daar niet veel van, ik moest me meer druk maken om een andere auto.

          Mooi spul allemaal maar ik houd het maar gewoon bij mijn L-jetronic, werkt ook en ik ben daar tevreden mee. Tenslotte mogen we toch maar 80 hier in de buurt :hmmz

          #18078747
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Ik las dat kms? Een systeem had die zelflerend was, die dmv een wideband lambda de boel goed draaiende hield.
            Ik ga niet voor een bult vermogen, ik wil een betrouwbare motor met net dat beetje extra.
            Ik vind webers leuk, maar je blijft bezig. En voor het geld wat het spul bij elkaar kost kan je ook aan de injectie.
            Als je alles nieuw moet kopen iig. Als ik zie dat bij risse een 3xweberset kant em klaar bijna 2500 kost…dan stop ik dat geld dus liever in een vrij programmeerbaar systeem met gaskleppen en injectoren.

            #18078748
            theunm
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Leuk idee

              ben zelf bezig met een dta op een 20xe
              wat je zeker nodig hebt is een goede krukas sensor
              als je met dis wilt werken eigenlijk ook een nokkenas sensor.

              de versie van dta die ik gebruik kan met dis max een 4 cylinder aan.

              misschien is een kdfi een optie die kan wel meer als en 4 cylinder aan

              Theun

              #18078749
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Dus met een dis ontsteking ook een nokkenassignaal? Kan die dat niet enkel met de krukassensor doen?

                Luchttemperatuur wordt ook een leuke. Omdat ik met kelken en open filters ga werken.
                Dus mischien die sensor in een filter pas maken.

                #18078750
                HOT ROD
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2009

                  Als je een betrouwbare motor wilt hebben die je toch niet extreem opvoert, kun je net zo goed een Le-jetronic gebruiken.
                  Maar ik begrijp dat je i.p.v. dubbele carburateurs, throttle bodies wilt gebruiken.
                  Je zou dan eventueel ook een Motronic om kunnen bouwen naar Speed-density of Alpha-N en dat in combinatie met de throttle bodies gebruiken.

                  #18078751
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    Dan moet ik eerst eens kijken naar wat dat precies is

                    #18078752
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      http://www.bs-autotune.nl/content/view/78/88/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      hier wordt ik stiekem een beetje enthausiast van. ;)

                      #18078753
                      corsaboy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Zelf heb ik een dta s40..
                        als ik weer een vrijprogrammeerbaar systeem ergens op wil knopen pak ik weer een dta.

                        Prijs is voor mij ok, en kan bij diverse personen in NL afstellen.
                        Ja eerste keer kost een paar cent maar een volledige auto tune functie geloof ik geen piep van..

                        Wide Lambda is wel een must..
                        Bij elke vrij programmeerbaar systeem moet je gewoon een wide lambda er naast hebben bij het afstellen.
                        Vervolgens lekker in de map laten lopen..

                        #18078754
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Dta s40 is die niet enkel voor een 4 cilinder geschikt?
                          Ik ga op een 6pitter experimenteren.
                          Die van mn linkje de kdfi kon het volgens mij wel, moest je iets op de print aanpassen als ik t goed begreep.
                          Komt nog een.hoop bij kijken waar ik nog niet eens aan gedacht heb iig

                          #18078755
                          HOT ROD
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 March 2009

                            Voor een 6cilinder heb je volgens mij de S60 PRO nodig maar dan heb je wel extra features én, niet onbelangrijk, hij is beter waterdicht. Helaas kost die wél de helft meer………..

                            #18078756
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              Stukken duurder idd!
                              ik denk dat ik me ga wagen aan een kdfi in een behuizig. Volgens mij is dat ook gewoon een alleskunner voor weinig geld.
                              Of zie ik dat verkeerd?

                              #18078757
                              plexpiloot
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 April 2005

                                @Fearless wrote:

                                Stukken duurder idd!
                                ik denk dat ik me ga wagen aan een kdfi in een behuizig. Volgens mij is dat ook gewoon een alleskunner voor weinig geld.
                                Of zie ik dat verkeerd?

                                ik heb er een megasqeurt op manta 2.4 ingekorte 6cil injectiebuis snelle nokkenas groepA op de testbank 170 pk 233 nm

                                deze heb ik gehaald bij http://www.jv-engineering.nl/nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                heb hem nu al een paar jaar en overlaatst heb ik hetzelfde systeem maar dan met lpg ingebouwd (andere wagen)

                                #18078758
                                Fearless
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 January 2005

                                  Wat kwam daar allemaal bij kijken? Qua ontsteking en krukassensor enz?

                                  De kdfi is een verbeterde cloon van een megasquirt ofzoiets had ik begrepen op de site van bs.

                                  #18078759
                                  plexpiloot
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 April 2005

                                    @Fearless wrote:

                                    Wat kwam daar allemaal bij kijken? Qua ontsteking en krukassensor enz?

                                    De kdfi is een verbeterde cloon van een megasquirt ofzoiets had ik begrepen op de site van bs.

                                    krukas positie sensor – vacuümslangetje- en natuurlijk een draadboom naar injectors en bobine

                                    met de lpg had ik het anders dat was krukas positie sensor draadboom naar injectors en 4 bobine en natuurlijk de vacuüm

                                    hoe meer meetpunten hoe beter natuurlijk maar die heb ik er allemaal niet op maar zou misschien wel beter zijn

                                    #18078760
                                    Fearless
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 January 2005

                                      Ik ga bijv geen lmm meter gebruiken. Lucht temp is het enige wat echt moet toch?

                                      #18078761
                                      HOT ROD
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 March 2009

                                        Hoeft ook niet persé, bijna alle centraal ingespoten systemen werken op Speed/Density (dus toerental en luchtdruk gemeten ininlaatsysteem t.o.v. buitenluchtdruk). Wel hebben die er tegenwoordig een Lanbdasonde aanhangen. Toerental is altijd het hoofd gegeven in tegenstelling tot continue inspuitsystemen zoals K-jetronic bv. Dan moet er nog iets bij dat de belasting aangeeft zoals gasklepstand (Alpha-n) of luchtdrukmeting in het inlaatspruitstuk (Speed/Density). Als fijnafstelling kan er dan nog een Lambdasonde bij of temperatuurvoelers.

                                        #18078762
                                        plexpiloot
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 April 2005

                                          @plexpiloot wrote:

                                          @Fearless wrote:

                                          Wat kwam daar allemaal bij kijken? Qua ontsteking en krukassensor enz?

                                          De kdfi is een verbeterde cloon van een megasquirt ofzoiets had ik begrepen op de site van bs.

                                          krukas positie sensor – vacuümslangetje- en natuurlijk een draadboom naar injectors en bobine

                                          met de lpg had ik het anders dat was krukas positie sensor draadboom naar injectors en 4 bobine en natuurlijk de vacuüm

                                          hoe meer meetpunten hoe beter natuurlijk maar die heb ik er allemaal niet op maar zou misschien wel beter zijn

                                          die was ik vergeten bij te zetten de breedband lambasonde die zit er bij mij ook bij (stom van me om die te vergeten )

                                          #18078763
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            @HOT ROD wrote:

                                            Hoeft ook niet persé, bijna alle centraal ingespoten systemen werken op Speed/Density (dus toerental en luchtdruk gemeten ininlaatsysteem t.o.v. buitenluchtdruk). Wel hebben die er tegenwoordig een Lanbdasonde aanhangen. Toerental is altijd het hoofd gegeven in tegenstelling tot continue inspuitsystemen zoals K-jetronic bv. Dan moet er nog iets bij dat de belasting aangeeft zoals gasklepstand (Alpha-n) of luchtdrukmeting in het inlaatspruitstuk (Speed/Density). Als fijnafstelling kan er dan nog een Lambdasonde bij of temperatuurvoelers.

                                            Kijk aan!
                                            Dus een mapsensor en een wideband lambdasensor met een krukassensor.
                                            Er kan makkelijk een gaskleppositiesensor aan bij die body’s, hoef je dan geen mapsensor? Of moet dat gewoon altijd voor een betere regeling.
                                            Een luchttemp sensor zal niet zo heel mooi kunnen denk ik met throttlebodies, dan zou ik er 1 in een luchtfilter moeten gaan maken.

                                            #18078764
                                            HOT ROD
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 March 2009

                                              Met enkel een gasklepsensor is niet zo nauwkeurig als met een MAP sensor maar een gasklepschakelaar kan wel makkelijk zijn i.v.m. het bekendstellen van stationair en volgas.
                                              De luchttemperatuursensor kun je gewoon bij de inlaatopening plaatsen, de inlaten halen hun lucht toch allemaal uit de zelfde omgeveing.
                                              Het beste kun je overleggen met de mensen waar je je spullen vandaan haalt en vergeet niet te zeggen dat het voor op de straat is, het systeem zal toch ook wat manieren moeten hebben.

                                              #18078765
                                              corsaboy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                S40 kan idd helaas maar tot 4 cilinders.
                                                Maar de s60 is ook wel goed betaalbaar.

                                                Bdp sensor icm gasklepsensor en wide lambda is voldoende om de motor goed te mappen.
                                                Blijf erbij dat een zelf lerend systeem niets is. Maar goed das mijn persoonlijke mening.

                                                #18078766
                                                Fearless
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 January 2005

                                                  Dan denk ik dat ik toch maar voor een Kdfi ga. Wacht wel even tot volgend jaar, dan is het nieuwe type Kdfi 1.4 op de markt.

                                                  Volgens mij is dat niet een zelflerend systeem, ik las ergens iets over een bepaald merk cpu met een optie om als zelflerend systeem door te gaan.

                                                  Moet dus nog een hoop dingen aangaan passen omdat de huidige 1.9 een carburateur motor is. Zal dus ook de tank aan moeten passen en een externe pomp moeten plaatsen.
                                                  Verder zou ik ook nog niet weten hoe het straks gaat met de injectoren, maar daar zal wel iets van een berekening voor zijn.

                                                  #18078767
                                                  hillclimber16V
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 November 2009

                                                    Ik heb al een paar jaar een megasquirt in de kadett zitten en heb net mijn Kdfi in waterdichte behuizing ontvangen voor op de formule wagen, volgens mij een goed en betaalbaar ecu voor de hobby mannen zoals wij of ik toch.

                                                    Ivan

                                                    #18078768
                                                    Fearless
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 January 2005

                                                      Ja dat lijkt mij dus ook.
                                                      En verder lees ik ook geen rare verhalen over een kdfi systeem.

                                                      Het goedkoopste is als ik zelf alle stekkers en dingetjes ga knippen, of ik koop hem met een kabelboompje, zodat ik zeker ben dat alles goed zit. Heb ook zelf geen stekkertang voor die ongeisoleerde stekkertjes.

                                                      A.s zaterdag de 6 cilinder halen, en dan rustig wachten tot de v.1.4 op voorraad is.
                                                      Blok gaat uitelkaar en wat gedaan moet worden wordt gedaan, en rustig aan allerlei onderdeeltjes verzamelen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.