Vreemd getik insignia 2.0t

Forumindex Forums Modellen Insignia Vreemd getik insignia 2.0t

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18475428
    schipper.ray
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 August 2022

      Hallo, sinds 3 weken ben ik in het bezit van een insignia 2.0 turbo uit 2009. De wagen heeft net 136000 km gelopen en ik ben er zeer tevreden mee. Maar al sinds ik de auto heb valt mij een vreemd getik op als de auto met een koude motor gestart word. Het lijkt vanaf de kant van de multiriem te komen en is onregelmatig. Het doet zich alleen maar bij een koude motor voor, als het toerental naar beneden gaat en bij warme motor is er niets bijzonders te horen en gaat het ding als de brandweer. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

       

      #18475842
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Is vaak de balansas ketting.

        Kan je het geluid eens posten?

        #18476066
        schipper.ray
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 August 2022

          Filmpje uploaden lukt helaas niet. Ik heb nog wel een video op youtube gevonden van een insignia die precies hetzelfde doet.

           

          #18476067
          schipper.ray
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 August 2022

            #18476145
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Klinkt mij als de balansas ketting.

              Ik zou hier niet te lang mee door rijden.

              En als je hem laat vervangen de complete set doen, balasas set compleet en distributie set compleet.

              #18476328
              Astra G X1.6SZR
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 January 2013

                Even een andere benadering:

                Je hebt de auto nog maar zeer recent en bij aankoop moet het voertuig voldoen aan de conformatiteitsvereiste.

                https://www.juridisch-advies-boonstra.nl/non-conformiteit/

                (bijvoorbeeld daar kan je verder advies inwinnen. En nee, ik ben op geen enkele manier verbonden met Boonstra juridisch advies)

                Nu je dit technische mankement hebt vlak na aankoop, is er misschien sprake van non-conformiteit:

                Misschien  kan je de koop ongedaan laten maken, of de verkoper het mankement voor zijn rekening laten oplossen.

                 

                Of was je bij aankoop al op de hoogte van dit gebrek en heb je er mee ingestemd? Dan heb je natuurlijk geen recht van spreken.

                 

                Het is niet mijn bedoeling verder hierover in discussie te gaan.

                Ik wil alleen je hierop wijzen dat je naast je technische, ook je juridische hoed op kan zetten.

                En je daarmee hopelijk op het voor jou juiste spoor te zetten.

                 

                #18480314
                schipper.ray
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 August 2022

                  Update:

                  Het getik bleek te wijten aan een kapotte ketting geleider. De complete distributieset en balansas set zijn vervangen door de garage waar ik de auto had gekocht. ( gelukkig voor mij onder garantie )

                  Na de koude start nu geen gekke geluiden meer maar een heerlijk rustig lopende motor.

                  En ja, het juridische gedeelte ben ik volledig van op de hoogte.  Maar bedankt voor de tip.

                   

                   

                  #18518404
                  JuniioR
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 December 2021

                    Hi, iemand toevallig enig idee wat het spoelend geluid is op dit filmpje bij 55 seconden en rond de 1 minuut 5?

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.