Vragen ivm ombouw C20XE -> C20LET

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Vragen ivm ombouw C20XE -> C20LET

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224024
    lemmuh
      Lid sinds:
      29 July 2005

      Zoals in de titel beschreven, ik ben eigenlijk op zoek naar wat meer info, tot op heden altijd met 2.0 8v gereden, maar nu toch op zoek naar iets meer “avontuur”, en nog een beetje meer hobby voor in de avond-uurtjes. En ondanks dat ik nog geen ervaring heb met deze motoren, wil ik via deze weg toch proberen om antwoord op mijn vragen te krijgen.

      Nu kan ik gewoon ergens een complete C20LET zoeken en inbouwen, maar aangezien ik niet van plan was deze origineel te laten was ik aan het denken een C20XE om te bouwen, sowieso in aanschaf van motor al een stuk goedkoper. En ik hoor steeds vaker over mensen die iets kopen als “goed” en dan met een gaar blok zitten te kijken. Als ik hem zelf opbouw weet ik precies wat ik onder de kap heb, en tevens een goede basis om zo hier en daar wat PK’s toe te voegen. Ik lees hier wel vaker dat setup’s 300+ gehaald worden en blijven draaien. :thumbup

      Zo hoe ik hier op het forum kan terug vinden zijn de C20XE en C20LET vrijwel hetzelfde, op de aanbouwdelen na. Klopt dit?
      * onderblok, op een oliekanaal voor de turbo hetzelfde
      * krukas, hetzelfde
      * drijfstangen, bij hoger vermogen andere met zuigerbodemkoeling
      * zuigers, zijn anders
      * oliepomp, geen idee bij M-tech staat ereen speciaal voor “LET””
      * Cilinderkop, op de nokkenassen na hetzelfde?

      Dit is hoe ik het gelezen heb hier, als er iets niet klopt graag verbeteringen/aanvullingen…

      Tevens meteen de volgende vraag, tot hoeveel pk is er uit C20LET te halen zonder al te veel aanpassingen, en blijft deze dan betrouwbaar/wat zijn de zwakke punten.

      MVG,
      Jeroen

      #17704842
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Het enige wat aangepast moet worden:
        * zuigers
        * oliekanaal onderop blok
        * LMM, ECU en not sensoren (M2.7)
        * kompressieverhouding op 1:9.0 brengen (diverse mogelijkheden voor)

        Nokkenassen van een XE zijn gewoon te gebruiken, leveren zelfs meer dan de LET assen. Eventueel verstelbare poelies erop voor de fijnafstemming.
        Oliepomp is ook gewoon hetzelfde, wel aan te raden om een Z20LET pomp ombouw te doen, deze is beter. http://www.duparts.nl heeft een komplete ombouwkit beschikbaar.
        Drijfstangen van een XE zijn te gebruiken, maar voor een 300 euro heb je stalen welke natuurlijk beter zijn voor heel veel vermogen.
        Zuigerbodemkoeling heeft geen enkel blok (C20XE / C20LET) standaard. Is hier op forum topic over wat je nodig hebt etc..

        Voor 300+ kom je niet uit met een standaard K16 turbo.

        #17704843
        lemmuh
          Lid sinds:
          29 July 2005

          Zijn de oliepompen van een C20XE zo slecht dan?

          En wat betreft compressieverhouding? Als ik originele LET zuigers neem? Tot hoeveel PK zijn die veilig?
          En zuigerbodemkoeling, ik zag hier op het forum ergens LET drijfstangen met een oliekanaaltje? Ik dacht namelijk dat het origineel zo was.

          jeroen

          #18340829
          Astra opc Ool
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2011

            Ik heb een c20lel in mijn manta a zitten maar die komt niet op oliedruk kan dat ook met een oliekanaal temaken hebben?

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.