vraagjes 1.9N

Forumindex Forums Techniek Cih vraagjes 1.9N

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235206
    Christian-tsx
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 May 2008

      17-06: vraagje, zijn de uitlaatspruitstukken uit te wisselen bij een 1.9N en bijv. 2.0 S? of zijn de cilinderkoppen anders, dat dit niet past?

      heb een vraagje:

      een 1.9N motor met een solex carburateur heeft standaard een retour.

      er zit een T stukje vlak voor de carburateur op de aanvoer leiding (de leiding van de pomp naar de carburateur). hier zit de retour op aangesloten.

      dit betekend dus dat de helft van de brandstofdruk de retour weer in gaat. dit lijkt mij niet erg logisch:hmmz

      nu is het origineel een 1.6s, en heb ik geen retour aansluiting op mijn brandstoftank. tot nutoe heb ik zonder retour gereden en daar liep ie prima op.
      toch denk ik dat ie nu te rijk loopt en daarom ook een hoog verbruik heeft.

      is het dus nodig om een andere tank erin te zetten en de retour er op te maken? of kan deze retour misschien met een T stuk op de aanvoerleiding van de tank naar de pomp?

      of een drukregelaar tussen de pomp en carburateur zetten om de druk te verlagen?

      #17849448
      tijs
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 September 2005

        bij een injectie kun je de retour terug laten komen op de slang tussen de tank en de pomp,
        lijkt me bij een carb ook geen kwaad kunnen, of het moet zijn dat de “druk” in de tank (gewicht van vloeistof) te hoog is en door de vlotter drukt, ookal staat ie dicht (vol), dat zou die dan via de retour leiding moeten doen. maar dan zou die dat origineel ook doen… dus lijkt me niet.

        maar inpricipe geeft je tank geen tegen druk, daar zit immers een ontluchting op, dus de benzine uit de retour kan gewoon terug de tank in, maar zal in praktijk terug de aanvoer in gezogen worden, aangevuld met benzine uit de tank (bij een injectie)
        zo heb ik het in elk geval bij mijn 20E

        die retour bij de carb heb ik zo trouwens wel vaker gezien, dat klopt wel, het pakt de weg van minste weerstand, zolang de vlotterkamer niet vol staat, is dat de weg van minste weerstand.

        #17849449
        Christian-tsx
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 May 2008

          heb de retour aangeloten zoals je zei, dus met een T stukje op de aanvoerleiding, VOOR de brandstofpomp.
          maar daar loopt ie niet mooi op, vol gas in de 3 en 4e versnelling houdt ie in of valt ie dood.
          heb even getest hoeveel brandstof er doorgepompt wordt maar dat is geen volle straal –> brandstofpomp (half) kapot?

          heb de retour er weer afgehaald en nu loopt ie beter. ik denk dat de pomp nu net genoeg brandstof doorpompt om em fatsoenlijk te laten lopen. zet ik er een retour bijop, dan is het net te weinig.

          zal eerst eens een andere pomp monteren.

          #17849450
          Rekord-Rob
            Lid sinds:
            23 March 2007

            Normaal zit er geen retour bij een carb motor Bijv 2.0s.
            Een mechanische benzinepomp levert voor carb motor! maar een kleine druk iets van 0.3-0.5 bar.
            Deze druk is zo klein dat de vlotternaald de toevoer gewoon sluit als de vlotterhuis vol zit.

            Als ik het zo lees zit het probleem of in de pomp dat deze inderdaad te weinig levert.
            Als de motor veel te rijk staat is het eerder de vlotternaald die niet goed afsluit, mss versleten, vuil in de carb??

            Je zegt dat het verbruik hoog is .. Hoe hoog ???

            Hoe zien je bougies eruit ?

            Rook uit de uitlaat (zwart)??

            #17849451
            Christian-tsx
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 May 2008

              nee normaal zit er idd geen retour op een carb. motor, maar een 1.9n is daar een uitzondering op, vandaar dat ik er even speciaal naar vroeg.

              geen idee hoe hoog het verbruik is, maar voor mijn gevoel aan de hoge kant.
              bougies zijn bruin (koffie met melk), deze heb ik gisteren vervangen trouwens.

              geen zwarte rook uit de uitlaat.

              omdat ik gisteren erachter kwam dat de pomp geen volle straal benzine geeft denk ik dat dat het probleem is.
              wanneer deze vervangen is en er dan wel een goede straal uit komt, sluit ik de retour ook weer aan.

              kijken of het dan beter is:hmmz

              #17849452
              Christian-tsx
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 May 2008

                kan iemand trouwens verklaren waarom een solex carb. van een 1.9N wel een retour heeft, en bijv. een varajet van de 2.0s niet?

                #17849453
                DevilraY
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 January 2005

                  Onze 19N manta heeft geen retour… nooit gehad ook.

                  #17849454
                  Rekord-Rob
                    Lid sinds:
                    23 March 2007

                    Als de bougies bruin zijn loopt de motor dus niet te rijk, maar gewoon goede verbranding mengsel.
                    Ik zou gewoon de retour eraf gooien zie het nut er niet van in ???

                    Hoe heb je opbrengt van de pomp gemeten? Met alleen startmotor of gewoon met lopende motor ??
                    Maar de pomp heeft niks te maken met te rijk lopen als de pomp kapot is merk je dat snel genoeg, dan houdt de motor gewoon ontzettend in…
                    En met die retour gaatie de benzine gewoon rond pompen via retour en niet alleen de helft ….

                    En het verbruik zal rond de 9-10 op 1 moeten liggen met frisse motor.

                    En de choke werkt ook naar behoren?? (of zit er handchoke op ? )

                    Maar als ik het goed begrijp doet de motor zonder retour het gewoon goed –> Fel en doortrekken alle versnellingen ??

                    #17849455
                    Christian-tsx
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 May 2008

                      zit een handchoke op.
                      dit blok komt uit een manta CC en het T stukje zat er al op, er heeft dus wel een retour opgezeten.

                      zonder retour doet ie het inderdaad helemaal goed, trekt goed door in alle versnellingen.
                      ik heb de brandstofleiding van de carburateur afgehaald en de motor laten lopen, er kwam geen volle straal benzine uit de leiding, het was een klein pisstraaltje. vandaar dat ik denk dat de brandstofpomp kapot is.
                      bij mijn vorige blok kwam er een volle straal uit, gewoon zo groot als de leiding is.

                      ik zie zelf het nut ook niet in van de retour, vandaar dit topic ook:P:D

                      #17849456
                      DevilraY
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 January 2005

                        lekker d’r af laten, scheelt weer een paar ons ;)

                        #17849457
                        Christian-tsx
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 May 2008

                          ja zolang ie goed loopt zonder retour dan laat ik em eraf.

                          #17849458
                          Christian-tsx
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 May 2008

                            nieuwe vraag, zijn de spruitstukken uit te wisselen tussen een 1.9N en bijv. een 2.0 S? het spruitstuk + voorpijp + uitlaat van een 1.9N zijn erg klein en ik wil een dikkere uitlaat monteren met een dikker spruitstuk.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.