Vraagje vervangen cilinderkoppakking Z14XEP

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Vraagje vervangen cilinderkoppakking Z14XEP

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353791
    toie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 March 2013

      Hallo,

      Mijn vriendin heeft koppakking lek gereden op haar Opel combo (bj 2011) Z14XEP.
      Dus cilinderkop eraf gehaald en deze laten vlakken.

      enkele sfeerfoto’s voor de liefhebbers:

      cilinderkop 1cilinderkop 2Cilinderkop 3

       

      Nu nieuwe koppakking erop, cilinderkop erop geplaatst, vast getrokken met nieuwe bouten.

      Nu zie ik dat de zijkant van het motorblok en de cilinderkop niet goed uitlijnd aan de kant van de distributieketting.

      Verschil is iets meer dan 1mm.

      cilinderkop 4cilinderkop 5cilinderkop 6

      Alles is natuurlijk op moment aangespannen. Dus doe het liever niet terug los om gewoon snel te controleren. Om bouten en zeker koppakking te beschadigen…

      Lijkt me toch niet normaal, zeker aangezien deksel die over de ketting gaat vlak is.

      Iemand dit al voor gehad? Is er speling tussen de bussen in het motorblok en de pasgaten in de cilinderkop?

       

      :help:  alvast bedankt!

      #18355479
      rud_sleutelaar
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 April 2018

        hallo,

         

        ik heb een 2de hands gekocht met een kapotte koppakking, eerst enkel de koppakking en de distributiezijdekselpakking vervangen samen met de disttrib ketting en spanner.  Ik kwam t zelfde probleem tegen, ik heb toen een metalen blokje zijwaarts gemonteerd als aanslag. Alles op moment aangetrokken. Resultaat terug smurry in de kleppendeksel. Toen opnieuw gedemonteerd, laten vlakken, nieuwe koppakking en weer nieuwe bouten, zelfde procedure, zag toen wel dat de oliepomp in de distributiedeksel een groef had in de alu deksel(distr zijdeksel pakking herbruikt).  Resultaat , nog steeds smurry en bij warme motor gaat t oliesignaallampje aan onder de 1000 toeren. Dus die is ook nog ziek. Ik heb meermaals een koppakking vervangen, maar na 2 keer zou hij nog eens open moeten  wat ik niet zo erg vind, maar ik weet niet wat er mis is, misschien is er enkel een koelvloeistoflek in de zijdeksel naar de carter toe. Ik geef toe ik heb de carterpan wel bij t monteren van de zijdeksel  NIET gedemonteerd omdat ik er een krik onder had staan. Was dit fout?

        Ik hoop dat jij hem wel goed hebt gekregen, ik weet t ook effe  niet meer.

         

        grtn

        #18355483
        toie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 March 2013

          eerst en vooral voor mensen die voor zelfde probleem komen te staan:

          Er is wel degelijk speling tussen de bussen en sleuven in de cilinderkop.
          Dus kop eerst uitlijnen aan kant van distributiedeksel en dan aanspannen.

          Ik heb verder weinig problemen gehad.

          Ik heb vervangen: Waterpomp, thermostaat, distributiekettingset+tandwielen, volledige pakkingset, paar hydraulische klepstoters die vast zaten + kop laten vlakken(was vrij krom) en reinigen.
          De carterpan heb ik ook niet los gehad (had er ook krik onder staan).

          Had al paar keer eerder koppaking vervangen maar heb toch veel hulp gehad aan volgende youtube filmpjes:

          Ik heb ook motorblok gecontroleerd op kromtrekken. Op dezelfde manier als in 2de filmpje de cilinderkop gecontroleerd word. (met rechte lat en voelmaat/licht)
          Denk dat dit misschien probleem bij jou kan zijn, hoop van niet want daar is niet veel meer aan te doen.
          Verder kan je nog cilinderkop en motorblok controleren op scheuren.

          Succes :good:
          en laat eens weten als je probleem gevonden hebt

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.