Vraag over motorschade van iemand die ik heb gesproken

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Vraag over motorschade van iemand die ik heb gesproken

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238898
    tijgetje57
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 July 2004

      Hallo allemaal,

      Even een vraag, namens iemand die ik deze week heb gesproken. Ben het dus niet zelf!! Gelukkig.

      Als je drijfstangbouten breken en je drijfstang met zuiger liggen onder in je blok.

      Kun je dan echt je motor weg smijten?? Of is het een kwestie van openmaken, inspectie zuigerwand indien ok, opnieuw opbouwen klaar??

      Ik heb er weinig kaas van gegeten hoe dit nou precies zit.

      #17892599
      RickR91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 April 2011

        We kunnen het niet zo beoordelen.
        Kijken kost niks ;)
        Mocht het cilinderblok niet bruikbaar meer zijn, kijk wat er nog bruikbaar is.
        Als het natte voeringen zijn, en alleen de voering beschadigd is, mag je blij zijn.

        #17892600
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          @tijgetje57 wrote:

          Hallo allemaal,

          Even een vraag, namens iemand die ik deze week heb gesproken. Ben het dus niet zelf!! Gelukkig.

          Als je drijfstangbouten breken en je drijfstang met zuiger liggen onder in je blok.

          Kun je dan echt je motor weg smijten?? Of is het een kwestie van openmaken, inspectie zuigerwand indien ok, opnieuw opbouwen klaar??

          Ik heb er weinig kaas van gegeten hoe dit nou precies zit.

          Zuiger + drijfstang onderin het blok? Dan moet de krukas ook naar de klote zijn of moet er iets intern zijn afgebroken zodat het er langs kon.
          Normaal is daar geen ruimte voor namelijk. Als het zo ver er uit zakt, gaat het normaal dwars door de zijkant heen.
          Misschien is het in kleine stukjes geklapt en als losse zooi in de carter beland? Maja, dan zit je met bende die rondgeslingerd wordt en van alles beschadigt. Plus ijzervijlsel in de olie, wat weer rondgepompt moet zijn en lagerschade heeft veroorzaakt.

          Lijkt me inderdaad aannemelijk dat het blok weg gedonderd kan worden, ja.

          Maargoed, niet elke motor is hetzelfde, dus theoretisch gezien zou er genoeg ruimte kunnen zijn. (hoewel ik dat sterk betwijfel)
          Dan is het inderdaad een kwestie van openmaken, en indien mogelijk de boel honen, nieuwe lagers, zuigers, drijfstangen, etc er in proppen.
          Maja, het is vaak duurder om dat te doen dan gewoon een nieuw/revisieblok er in te hangen.

          Een maat van me had een stukje van een zuiger afgebroken waardoor de compressie langs de wand weglekte.
          Het was goedkoper om een revisieblok te kopen dan om het oude blok te repararen. (700 euro voor revisieblok vs 1500 euro voor reparatie)

          #17892601
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Alle kleine deeltjes die ontstaan tijdens het breken gaan inderdaad door oliekanalen heen en zorgen daar voor schade en verstoppingen. Je krukas + krukaslagers ligt waarschijnlijk in puin inderdaad, als dat ruw gaat, heb je nog kans dat de distributieriem breekt en je dus kromme kleppen en mooie afdrukken daarvan hebt in je zuigers.

            Die kleine stukjes ijzer komen via oliekanalen ook bij andere delen, zoals hydrostoters (indien aanwezig), nokaslagers, ga zo maar door. Ook daar kans op beschadigingen.

            Het is niet zo dat dat het blok niet meer in orde gebracht kan worden, maar meer een gevalletje van financieel total-loss. Het is vaak goedkoper om een revisieblok te kopen dan zoveel dingen te vervangen.

            #17892602
            Baas J.
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 May 2008

              Gaat om z20let?

              #17892603
              tijgetje57
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2004

                Jup, Z20LET. Maar heb begrepen financieel total loss, dus sleutel ervaring opdoen zou wel kunnen natuurlijk op zo’n object.

                Maar zou er een reddingspoging ondernomen kunnen worden denk je dan?? Om dat je specifiek vraagt of het een z20let betreft!?

                #17892604
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  @tijgetje57 wrote:

                  Jup, Z20LET. Maar heb begrepen financieel total loss, dus sleutel ervaring opdoen zou wel kunnen natuurlijk op zo’n object.

                  Maar zou er een reddingspoging ondernomen kunnen worden denk je dan?? Om dat je specifiek vraagt of het een z20let betreft!?

                  tjah of het weer klaar kan kom je enkel te weten door het zaakje open te trekken
                  en exact op te nemen wat de schade is ;)

                  #17892605
                  Baas J.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2008

                    @tijgetje57 wrote:

                    Jup, Z20LET. Maar heb begrepen financieel total loss, dus sleutel ervaring opdoen zou wel kunnen natuurlijk op zo’n object.

                    Maar zou er een reddingspoging ondernomen kunnen worden denk je dan?? Om dat je specifiek vraagt of het een z20let betreft!?

                    Reddingspoging weet ik niet, heb volgende week als het goed wel weer een z20let blok binnen, wellicht interessant voor die bekende van je.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.