Voorruit beslaat terwijl ventilator/airco op auto staat

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Voorruit beslaat terwijl ventilator/airco op auto staat

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242920
    keesvandermaarel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 June 2011

      Sinds kort beslaat mijn voorruit terwijl de ventilator / airco op automatisch staat. De auto heeft nu net een beurt gehad. De garagehouder heb ik naar de werking van de ventilator laten kijken. Volgens hem is er niets aan de hand. Desondanks blijft de voorruit beslaan.
      Als ik voel komt er in de ‘auto’ stand nauwelijks lucht uit de ventilatieopening onder de voorruit. Lijkt mij dat dat toch niet helemaal goed is. Enig idee wat het kan zijn?

      #17937705
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Staat je recirculatieklep niet open?
        Bij de Astra G’s is dat een zwak punt wat je vaak hoort met deze problemen.

        #17937706
        jraaf
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 January 2008

          Vec C?? Staat de airco wel aan. Dien je namelijk wel aan te hebben gezet via het menu, ook al is ie vol automatisch. Voorts kun je de opening onder je voorraam even testen door de rechterbovenknop van je airco unit aan te zetten. Dat is de versnelde voorruit ontdooing. Dan gaat ie als het een vec C is en het doet naar standje 7 op de ventilator en alle lucht naar de middelste opening onder de voorruit.

          Safe driving Jurgen

          #17937707
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            In het geval van een Vec-C is inderdaad die rechterbovenknop heel handig! M’n ouders hebben een Vec-C en die is inderdaad erg snel ontwasemt met die knop. Bij een Vec-B zou ik die recirculatieklep even controleren. En je interieurfilter? Als dat nat is, beslaat de ruit ook direct. Er komt dan ook minder lucht doorheen.

            #17937708
            opelkadetje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 December 2004

              ik had ditzelfde bij mijn seat toledo,

              ik zoeken:P bleek dat het vervangen interieurfilter (onder de parafaanplaat) niet goed zat .. de rubberafdekplaat erover heen zat niet goed waardoor er regen/sneeuw water binnen liep en zodra ik dan de fan aanzette besloeg de hele boel.

              #17937709
              keesvandermaarel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 June 2011

                Dat is grappig. Ik heb niet lang geleden een nieuwe recirculatieklep gekregen omdat die lag te klepperen (dat het de recirculatieklep was hoorde ik ook via dit forum). Als ik de ventilator op ontwasemen dan plaats deze de voorruit in een mum van tijd schoon. Er zit naar mijn idee dus niets verstopt. Is de recirculatieklep de beste optie?

                Ik rij overigens een Vectra station wagon Z19DT-DPF uit 2005.

                #17937710
                RISL
                Moderator
                  Lid sinds:
                  24 January 2011

                  Dat is dus een Vec-C.
                  Ik zou eerst je interieurfilter controleren, dat is ook het gemakkelijkst te bereiken. Zit bij de Vec-C ook onder de parafaanplaat. Zo doe je dat:

                  Open je motorkap. Verwijder het rubber wat de motorruimte scheidt van de ruimte waar de interieurfilter en de ruitenwisser motoren ingebouwd zijn…

                  Open de klep die hierdoor is vrijgekomen. Links boven en rechtsboven zitten klemmetjes waarmee de filter op zijn plek gehouden wordt. Koppel deze los en verwijder de oude filter door hem omhoog te tillen.

                  Let erop dat je bij het terugplaatsen van de nieuwe filter de pijltjes de goede richting op wijzen. Zet de klemmetjes er weer op en u bent klaar.

                  #17937711
                  Navy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 August 2005

                    ’t Is dat je het zegt, maar zit dat filter nou niet precies verkeerd om, gezien de pijltjes en de tekst “Air flow”?

                    #17937712
                    RISL
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      24 January 2011

                      Volgens mij wel ja. Ik heb de foto’s van de Opel Vectra Fan Page, vandaar.
                      Goed gezien :thumb

                      #17937713
                      keesvandermaarel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 June 2011

                        Top, ga ik mee aan de slag.
                        Bedankt!

                        #17937714
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          @Navy wrote:

                          ’t Is dat je het zegt, maar zit dat filter nou niet precies verkeerd om, gezien de pijltjes en de tekst “Air flow”?

                          Ligt er helemaal aan hoe de airflow loopt natuurlijk. :jerry

                          Maar logischer wijs filtert hij vuile lucht die naar binnen wordt gezogen.
                          Dus dan zou ik hem ook andersom doen. :hmmz

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.