Forumindex › Forums › Modellen › Manta › vooras verstevigen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2009 om 11:57 #17214941
Hoi,
ik wil de vooras incl de draagarmen, en veerschotels, als dat kan, verstevigen.
Weet iemand waar ik daar meer info over kan vinden of iemand ie er foto’s van heeft en meer kan vertellen.mvg Tom
10 december 2009 om 12:28 #17564068om welke auto gaat het met welke motor etc?
10 december 2009 om 12:57 #17564069Manta B 24V (zie zen onderschrift :vertag)
10 december 2009 om 14:53 #1756407010 december 2009 om 20:33 #17564071Hier een voorbeeld:
noordermors motorsport11 december 2009 om 07:28 #17564072Mag ik het topig uitbreiden met de vraag naar verstevigingen voor de A manta? u-profiel dichtlassen was mij bekend.
Maar heb ook wel eens iets gezien met sterkere langsdragers/reactiestangen, hoe die dingen ook maar heten, de bevesting van de voortrein naar achteren.11 december 2009 om 11:15 #17564073ik dacht dat je niet mocht lassen aan draag armen?:hmmz
11 december 2009 om 17:40 #1756407411 december 2009 om 22:17 #17564075origineel gepost door MantasticB1
ik dacht dat je niet mocht lassen aan draag armen?:hmmzniet ter reparatie maar wel ter versteviging:thumbup
11 december 2009 om 22:52 #17564076origineel gepost door city77
origineel gepost door MantasticB1
ik dacht dat je niet mocht lassen aan draag armen?:hmmzniet ter reparatie maar wel ter versteviging:thumbup
ow? dus die scheuren van de foto mag je niet dichtlassen als ze het zouden weten?;)
dan zou ik de overlappende lasnaden ook met TIG dicht vloeien daar rotten ze meestal ook weg ;)
12 december 2009 om 10:26 #17564077een scheur mag je lassen, een gat niet
14 december 2009 om 11:48 #17564078Ja het is voor de B met 24v had al een gescheurde draagarm, die moest ik lassen van de keurmeester..
ok is goed te doen, aan de punten van de schokbrekers kan ik daar nog ietrs aan doen of is aflassen voldoende?? En de ophanging van het complete subframe moet ik dat verstevigen??14 december 2009 om 13:08 #17564079Wat ik wel eens gezien heb (volgens mij in een topic van louwe?) was dat hij het ophangpunt verstevigd had
Normaal zat hij maar aan 1 kant vast aan de bodembalk, daar had hij het zo gemaakt dat hij aan beide kanten vd chassisbalk vast zit met die bout.14 december 2009 om 16:35 #17564080Maak hem ook niet te stevig.
Mocht je ergens tegen aan rijden drukt het door in je chassis.
Normaal gesproken lassen ze bv. de dwars balkjes (naar je bodem/voorterrein) niet door/dicht.
Bij een klap op de ophanging zal hij daar dan knikken.
Wel kan je de bevestiging waar deze balk naar de auto gaat verstevigen.
Gewoon een dikkere plaat rondom de balk lassen en een gat boren.Voor doorlassen/verstevigen zou je eens bij een rally moeten gaan kijken/vragen.
Die jongens zijn altijd heel behulpzaam.Gewoon goed kijken waar je de boel kan verstevigen.
Let wel op krimpen i.v.m. hitte!15 december 2009 om 17:15 #17564081iemand misschien wat meer fot’s hiervan, krijg op google nix gevonden
15 december 2009 om 18:50 #17564082Volgt.
Ik moet eerst de foto’s uploaden (en vanavond geen tijd voor)15 december 2009 om 20:06 #17564083origineel gepost door Kale gek
iemand misschien wat meer fot’s hiervan, krijg op google nix gevondenKijk hier even:
Group 4 Ascona aanpassingen16 december 2009 om 14:21 #17564084als “Zip-Datei” downloaden gaat niet :(
16 december 2009 om 16:19 #17564085Verstevigen voorasconstructie Ascona/Manta B
1. Demonteer vooras volledig
2. Verwijder alle originele rubber bussen door met een gasbrandertje het pijpje (waar de bout door gaat) te verhitten. Pijpje is er dan met schroevendraaier uit te drukken. Rubbers van de bovenste draagarmen kunnen er dan zo uit. Voor de rubbers van de onderste draagarm is het nodig de buitenkant van de bust te verwarmen. Let op: het rubber gaat plakken en geeft erg zwart af. Vloer afdekken. Binnenkant van bussen schoon maken met roterende staalborstel in boormachine.
3. Gat Ø 8,5 boren in midden van onderste veerschotel en door de draag arm. Ruimte tussen veerschotel en draagarm opvullen met pijpje (bijv. van oude stabilisator verbinding). Door dit gat kan achteraf eventueel een staatkabel als extra beveiliging tegen een te grote uitslag waardoor een veer los zou kunnen komen. Staalkabel gaat dan van boven door de vooras (door het aanslagrubber) door de veerschotel, de bocht om richting het scharnierpunt van de draagarm en weer omhoog binnendoor de vooras koker. Binnen in de u-vormige draagarm direct naast het geboorde gat een half doorgezaagde buis in hechten, zodat de eventuele staalkabel niet gaat knikken.
4. U-profiel van de onderste draagarmen dicht maken door er een plaat van 2,5 tot 3 mm dik onder te lassen (eventueel gaten met gatzaag aanbrengen). Tot deels om de bus (scharnierpunt) en fusee aan uiteinde vrij laten om demontage mogelijk te houden.
5. Op alle plekken waar bouten door de vooras gaan schijven oplassen (Ø44 x 13 x 3,5mm).
Ook aan de achterkant van de vooras waar de bout doorgaat die het stuurhuis bevestigd. Anders zou de langsdrager die aan de kokerbalk zit niet meer recht zitten. Het scharnierpunt dat binnen in de langsdrager zit moet 3,5mm verplaatst worden in de richting van de vooras i.v.m. de dikte van de schijven die voor de boringen zijn gelast. Positie goed afkrassen en daarna puntlassen losboren.
Langsdragers:
6. Langsdrager nalassen t.p.v. bevestigingspunt bus/carrosserie.7. I.p.v. de rubberbussen waar de langsdrager mee aan de koker zit, aluminium bussen inpersen (met koperslip insmeren in bankschroef).
8. Langsdrager versterken met elk 4 stuks driehoekige schetsplaten (3mm dik) t.p.v. boutbevestiging tegen vooras.
9. Vooras nalassen op buiten naden (ca. 3cm om 3cm).
10. Het stuurhuis moet bevestigd gaan worden met M12 bouten (i.p.v. huidige M10). Hiertoe moeten de gaten in de vooras opgeboord worden naar Ø12mm (pijpje in de as is groot genoeg).
11. Alle bouten in de vooras vervangen door bouten van voldoende lengte (allen 10.9 i.p.v. standaard 8.8).
12. Slijp de omgebogen lip van de eindaanslag van de bovenste draagarm. Slijp de twee opstaande kanten van het omhoog gaande deel in zodat deze omgebogen kan worden, zo kort mogelijk om de draagarm bovenkant. Las de binnenkant van de eindaanslag aan de draagarm. Vul de twee driehoekige openingen van de opstaande kanten weer op met stukje plaat (lassen).
Las aan de binnenkant van de bovenste draag arm naar de ingekorte eindaanslagen een trekstrip (plaatje 3mm dik).
13. Maak de veren op lengte (In mijn geval veren met draaddikte van 19mm! Verwijder 1 winding van de nieuwe veren; laat het gevlakte deel in stand. De veer is daarna ca. 230mm lang. Op de wielen staand / ingeveerd is de veer daarna 190mm+)
14. Afhankelijk van de ongespannen lengte van de veer moet nu de (eventuele) vrije ruimte tussen de ingekorte aanslag en de bovenkant van de vooras opgevuld worden met een blokje. In mijn geval met blokje 10 mm dik (40mm lang). Deze moet op de vooras gelast. De veer kan er nu niet meer tussenuit.
15. Bovenste bevestingingspunt (rubber verwijderen en massief maken). Bevestigingsgaten aan de buitenkant van de as versterken door platen op te lassen. Tegen de onderkant van de kokerbalk hoeklijntjes met schetsplaten en boutgat lassen (vooras zit dan per kant op 3 plekken vast geschroefd). Langere M12-10.9 bout gebruiken.
16. Verstevig de bevestiging van de langsdrager aan de carrosserie door deze ook aan de andere zijde af te steunen (zie fotos hieronder)
Op deze manier zit de vooras nu (stevig) onder mijn Ascona. Ik heb hierbij een nog getypte beschrijving gevolgd voor het prepareren van een Ascona B 400 Rally-auto in 1980. (zie de link in het bericht hierboven van Group 4 Ascona 400 aanpassingen)
:wtf Of je dit nodig vindt, hangt volledig af van het beoogde gebruik, maar ik heb zelf moeten constateren dat mijn vooras in de standaard configuratie op meerdere plaatsen begon in te scheuren, vooral t.p.v. boutbevestigingen van de onderste zwenkarmen in de hoofddrager (waar nu dikke ringen op gelast zijn). In mijn geval krijgt de auto er blijkbaar toch ‘fiks van langs’ op het circuit. Rijd je gewoon rustig in het verkeer, dan is dit zeeeeeeker niet nodig. Hij gaat er wel heel mooi direct van sturen trouwens!
Groeten,
Rik
16 december 2009 om 16:27 #17564086dit lijkt mij meer op verstevigen zodat je over bulten kunt gaan springen, of zie ik dat verkeerd? Gaat mij puur om t verlagen en de zwaardere motor, is dit dan ook noodzakelijk?? Draagarmen verstevigen snap ik wel maar die ringen lassen moet dat ook daarvoor gebeuren?? Neem aan dat draagarmen dichtlassen voldoende is, wat bedoel je met langsdrager, de chassis balk??
16 december 2009 om 16:57 #17564087origineel gepost door Kale gek
dit lijkt mij meer op verstevigen zodat je over bulten kunt gaan springen, of zie ik dat verkeerd? Gaat mij puur om t verlagen en de zwaardere motor, is dit dan ook noodzakelijk?? Draagarmen verstevigen snap ik wel maar die ringen lassen moet dat ook daarvoor gebeuren?? Neem aan dat draagarmen dichtlassen voldoende is, wat bedoel je met langsdrager, de chassis balk??Langsdrager:
16 december 2009 om 17:50 #17564088ik zag t, foto’s stonden er nog niet.. De mijne is voor straatgebruik en op z’n tijd lekker spelen op parkeerterreinen en 1 a 2 x in het jaar op t circuit maar niet te gek want ik hoef geen schade erop. Die alu bussen worden t zoiezo niet, komen pu bussen in. Denk dat de ringen voor mij wat overdreven is, ook de rubbers tussen subframe en chassis kan ik beter behouden denk ik. Word dan draagarmen dichtlassen en dat van de laatste foto’s, da’t áfsluiten ziet er ook wel intressant uit. Ga volgende week beginnen met de as en de balk waar deze aan vast zit zie dan wel waar deze te lijden heeft gehad en dus wat wel niet nodig is..
zou je alleen 12 t/m 14 eens beter ui kunnen leggen waarom precies, dat volg ik niet helemaal…iig bedankt voor de uitgebreide beschrijving.. kom ik toch al een eind mee..
gr Tom
16 december 2009 om 17:58 #17564089:wtf deja vu?
16 december 2009 om 18:29 #17564090Zoww dat ziet er stevig uit!
origineel gepost door mr-turbo
als “Zip-Datei” downloaden gaat niet :(16 december 2009 om 18:39 #17564091Tnx voor de uitgebreide beschijving, je hebt er flink moeite in gestoken zeg!
Interessant verhaal, zeker met de foto’s -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.