Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vocht in kofferbak Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2012 om 15:34 #17241771
Beste allemaal,
Ik ben nog steeds bezig mijn corsaatje op te knappen.Waar ik nu mee bezig ben is het oplossen van een vochtprobleem in de kofferbak.
Bij een regenbuitje loopt er water in, vermoedelijk via achterlicht of kleprubber.
Uiteraard ga ik laten weten waardoor het kwam als ik verder ben.Onder het reservewiel zitten 2 rubber doppen met een tuitje eraan en een gaatje erin. Je kijkt zo erdoorheen de straat op.
Ik las elders dat ze dit “ventielen” noemen. Ik kan me voorstellen dat het een soort afwatersysteem is, dat het water wel naar beneden kan lopen maar niet omhoog de auto in vanwege het tuitje dat eraan zit.Hier komt trouwens nu ook niet het vocht vandaan, want ik heb nog niet met de auto gereden maar er kwam wel weer water in de kofferbak.
Mijn vraag dus: Horen deze gaatjes in die doppen te zitten?
Vr groet, Ronald.
11 maart 2012 om 18:46 #17922991In de reservewielbak zitten normaliter ronde, vlakke plastic ‘doppen’ en geen doppen met tuitjes en een gaatje. Wel zitten die, als je een Corsa met zonnedak hebt, bij de achterlichten. Daar horen dan slangen in die het water van het zonnedak afvoeren. Kan best zijn dat de vorige eigenaar heeft liggen klooien daarmee. Kijk eens bij je achterlichten of daar losse slangen liggen. Zo ja, dan zou het water wel eens daarvan afkomstig kunnen zijn.
11 maart 2012 om 19:31 #17922990Hartelijk dank voor de reactie!
De Corsa heeft geen zonnedak, dus die oorzaak kan ik wegstrepen.
Ik snap ook niet waarom die doppen met tuitjes onder het reservewiel zitten, ik zal ze zowiezo dicht kitten.
Vandeweek kruip ik in de auto en gaat een maat met de tuinslang aan de gang, zodat ik kan zien waar het vocht vandaan komt.
Ik hou jullie op de hoogte!
Vr groet, Ronald.
15 maart 2012 om 05:11 #17922989Ik heb nu al 3 corsa’s gezien waarvan 2 in mijn eigen bezit geweest te zijn dat ze onder het reservewiel roesten. In mijn eigen corsa heb ik op dit moment ook een rond gat van ongeveer 5cm diameter zitten wat binnenkort weer dicht gemaakt moet worden. Kortom: Ik ken ze niet anders :jerry
15 maart 2012 om 06:23 #17922988Daar roesten ze inderdaad graag. Komt ook omdat het spatwater tussen de sluitdoppen en de reservewielbak blijft zitten en dan begint het vrolijk weg te rotten. Heb ik bij de mijne ook al moeten aanpakken. Goed geschuurd, geplamuurd en vervolgens goed verzegeld. Dan gaat het weer jaren goed.
18 maart 2012 om 15:06 #17922996Die doppen moet je niet dichtkitten.
Ze zorgen er juist voor dat het water weg kan via dat gat (soort ontluchtingssysteem).
Ik zou eerst al die punten na lopen en ze schoonmaken of vervangen.18 maart 2012 om 16:03 #17922997Ja die indruk kreeg ik al, dat die voor afwatering zijn.
Ben er nog niet aan toe gekomen met de tuinslang aan de gang te gaan.
Blij met jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte!
Gr Ronald18 maart 2012 om 16:13 #17922998Kijk ook eens naar de strijkkit lagen als je de klep opendoet, soms zijn deze gescheurd en dat lekt. Ook kan het doorvoerrubber naar de achterklep lekken.
18 maart 2012 om 16:55 #17922999Misschien stomme vraag, maar wat is een strijkkit laag?
Als het geregend heeft zie je wel bij de naad, onderaan in het midden waar de uiteinden van het kleprubber bij elkaar komen, vocht zitten. Maar dat zou in principe niet de auto in kunnen lopen, voor zover ik kon zien met die plastic beschermkap eraf.
Gr Ronald
18 maart 2012 om 17:20 #1792300018 maart 2012 om 17:58 #17923001Daar had ik nooit aan gedacht.
Ik ga het zeker bekijken!
Gr Ronald
24 maart 2012 om 23:15 #17923002ik heb het zelfde probleem ik dacht dat het bij de rubber binnekomt waar de kabels en slangetje van de ruitenwisser dat het daar langs lekt maar dat weet ik dus niet zeker,
als iemand het heeft gevonden hoor ik het graag.25 maart 2012 om 03:35 #17923003@joop1970 wrote:
Kit over de plekken waar 2 plaatdelen samenkomen. Zit aan beide kanten, 1 achter het doorvoerrubber naar de klep
Bij mij zit daar helemaal geen kit :shock:
Alleen puntlassen en daarover (ook in de naad) de gewone lak. Hoort dat niet zo?In de kuip van het reservewiel zit overigens wel een laag van die “platte” kit, en dus die 2 ventielen.
Heb ook de binnenpanelen los gehaald zodat ik goed kan gaan kijken waar het lekt.
Wegens ziekte nog geen tuinslang-test gedaan, maar ik laat absoluut weten hoe het verder gaat.
Gr Ronald
1 april 2012 om 13:27 #17923004Vandaag de tuinslang-test gedaan, auto is zo lek als een vergiet :shock:
Op 4 plaatsen lekt hij in ieder geval fors:
– kleine rechter zijruitje
– clipje waarmee de sierstrip van de achterbumper vast zit in de carroserie
– Rubber doorvoer tule van de kabels naar de achterklep (zoals was te verwachten)
– last but not least: Inderdaad ter hoogte van waar de strijkkit zou moeten zitten.Ik kan alleen niet goed inschatten of nou die lekkage echt tussen de plaatdelen doorloopt of dat het kofferbak rubber lekt.
Als ik water over de naad laat lopen stroomt het ook langs de stijl en daarmee een kier in het rubber, en aan de binnenkant van de auto gaat het lekken vanuit de achterstijl. Mijn auto heeft die strijkkit sowieso niet gehad, misschien omdat ie van 93 is.De rest was keurig dicht, deurrubbers etc, ramen, ook geen lekkage aan de voorkant.
Wat me trouwens wel opviel is dat er geen lekkage is bij de achterlichten, ook al zijn die al eens los geweest. Ik dacht dat het een beruchte plek was, maar bij mijn corsaatje blijkbaar niet.
Ik ga alles maar kitten met Polymax en dan verder kijken. Zijruitje haal ik los (zit met boutjes) en zet ik in de kit, en dan weer vast.
Groeten Ronald.
1 april 2012 om 13:35 #17923005Die clip van de sierlijst lekte bij mij ook, doorvoer thule ook en de strijkkit ook. Strijkkit kan ook nog gescheurd zijn onder je zwarte daklijst. Die kan je er zo af klikken en dan kan je gelijk de voorkant bekijken, mijn hemel was daar zwart geworden van de lekkage.
Ik heb alles gekit met bitumen kit (gele bus met shell logo), houdt prima.
Zijruit probleem had ik niet. Heb je het daar echt doorheen zien stromen?
1 april 2012 om 13:44 #17923006Ja ik zag het randje onder het raampje aan de binnenkant zo vollopen en overstromen met water.
Ruitje zat ook los toen ik de moertjes iets losdraaide, en het hoort gelijmd te zitten dacht ik.Die strijkkit zie ik echt nergens zitten, of het zou onder de lak moeten zitten. Je ziet nu duidelijk 2 plaatdelen op elkaar, en de lak in kleur eroverheen.
Als ik die daklijst (met die klepjes toch?) los maak, breken de clipjes dan niet af?
En is Polymax niet geschikt? Anders moet ik die butimenkit ergens gaan kopen.
Gr Ronald.
1 april 2012 om 17:06 #17923007Op de overgang van die platen waar jij de lak ziet, daaronder zit als het goed is strijkkit. Als je daar geen scheuren ziet is er niks aan de hand.
Die daklijst is een beetje “eng” om te doen, je moet best hard trekken wil die los komen. Bij mij brak er niks af, bij een vriend wel. Gelukkig zitter en genoeg clipjes op.
Polymax, geen idee of het enigzins elastische kit is? Montagekit word vrij hard en is niet echt geschikt om voegen af te dichten, dit polymax wel geloof ik. Je kan voor de zekerheid een bus bitumen halen, weet je zeker dat mocht het nog lekken het in ieder geval niet aan de kit licht. Het is wel een beetje rommel en alleen oplosbaar met terpetine dus doe oude kleren aan. Van te voren even de bus op de verwarming leggen helpt.
De achterruiten zaten bij mij helemaal gelijmd zonder schroeven. Ook die kun je afkitten met bitumen
Kit: http://www.pijnenburgbouw.nl/lijm__kit__purschuim_en_chemische_producten/kitten/4791397/tixophalt_shell_bitumenkit_zwart_koker_310ml/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dicht zelfs onder water!1 april 2012 om 17:43 #17923008Polymax is (ook) een flexibele lijm-kit. Soort siliconenkit die ook plakt dus. Is die niet goed genoeg?
Hier staat ie tussen, samen met die bitumenkit:
http://www.pijnenburgbouw.nl/lijm__kit__purschuim_en_chemische_producten/kitten/lijmkitten/” onclick=”window.open(this.href);return false;Kan ik beter die bitumenkit nemen? Ik ken het verschil niet zo goed eerlijk gezegd..
En moet ik dan de lak opschuren of is afnemen met wasbenzine voldoende?
Ik twijfel over die kitnaad. De lak is niet gescheurd, toch lekt het als het water erlangs loopt.
Het kofferbakrubber zit ook gelijmd en gedeeltelijk over die naad.
Kan ik die voorzichtig lostrekken zodat ik er beter bij kan, of is het dan einde oefening?Gr Ronald.
1 april 2012 om 17:51 #17923009Rubber kun je voorzichtig loshalen, zit als het goed is niet gelijmd.
het zou kunnen dat het rubber het probleem is hoor, een scheur tussen de plaatdelen zorgt maar voor erg weinig water.Even gegoogled en Polymax lijkt volgens mij een beetje op Fix All van Soudal, die ken ik wel en werkt ook om dingen af te dichten. Even schoonmaken met wasbenzine/ammonia is voldoende.
1 april 2012 om 17:53 #17923010AnoniemLid sinds:
1 January 1970Die kitnaad bovenaan de kofferbak lekte bij mijn Astra F GLS ook, zag er prima uit tot ik die plek bij mijn andere Astra ging bekijken!
Zou het maar gewoon dicht kitten ;)1 april 2012 om 17:53 #17923011Ok ik ga het eens proberen.
Bitumen ken ik niet zo, dus ook de voor- en nadelen niet.
Strijkkit het beste of koker?
Is dat rubber ook te kitten, mocht er een scheur in zitten?
Trouwens dank voor de goede adviezen :wors
Gr Ronald
1 april 2012 om 18:17 #17923012Wat bedoel je met:
Strijkkit het beste of koker?Rubber is goed te kitten, zal ook met die polymax wel gaan.
1 april 2012 om 18:43 #17923013Ik bedoelde:
Is strijkkit (dus met een kwast aanbrengen) beter dan gewone kit uit een koker?
En wat zou het verschil tussen polymax en bitumen zijn?
Groeten Ronald.
1 april 2012 om 19:13 #17923014Geen idee, strijkkit moet je ook niet opnieuw aan gaan brengen, kan gewoon gedicht worden met polymax of bitumen.
Verschil maak tniet uit, porbeer het anders eerst gewoon met polymax. Als het maar niet keihard opdroogt is het wel goed.
1 april 2012 om 19:22 #17923015Ok dan ga ik gewoon over de lak heen kitten.
Raam doe ik wel even loshalen.
Dank voor de tips en ik hou jullie op de hoogte!/edit Ik lees net in de beschrijving dat Polymax niet geschikt is voor gebruik bitumen. Er is een kans dat de aanwezige strijkkit dat wel is, dus ik bestel voor de zekerheid toch maar zo’n tube Shell bitumen kit.
Groeten Ronald.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.