Vivaro start niet. Tecshift?

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Vivaro start niet. Tecshift?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18547767
    Vredi
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 October 2023

      Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum… hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

      Ik heb hier een Opel Vivaro uit 2011 staan. 2L, 84kW, motorcode: M9RM7. Deze stond al enkele jaren stil en er werd me gevraagd hem terug in orde te brengen en te verkopen. Ik zette hem rijdend op mijn oprit. Helaas wil die sindsdien niks meer doen. Iets te snelle diagnose uitgevoerd en dus de startmotor vervangen. Dit bracht jammer genoeg geen oplossing.

      Wat er aan de hand is: De startmotor wil niet rondgaan. Ik heb de wagen uitgelezen met Delphi en enkel fout P0045 (boost pressure control valve) kwam eruit. Deze stond er voordien ook al in. Verder komt er op het dashboard: inspuiting controleren. Ook dat is iets dat er al stond en volgens mij een veel voorkomend probleem. Wat opvalt: ik krijg de Tecshift niet in neutraal en kan ook niet wisselen tussen M en A. Met Delhi krijg ik hem wel in neutraal (dus de solenoid lijkt het te doen) en dan kan ik hem starten met een schroevendraaier tegen de startmotor. En dan draait ie super goed. Ik kan er dan zelfs mee rijden. Als ik de deur open hoor ik ook de Tecshift motor functioneren. Is een defecte schakelpook een veel voorkomend probleem bij deze wagens? Wanneer ik met Delphi het relais van de starter activeer en de wagen in neutraal zet, probeert die rond te gaan, maar voelt het alsof hij onmiddellijk stopt (een beetje zoals wanneer je een auto in versnelling start).

      Wat ik al deed: startmotor vervangen, olie Tecshift bijgevuld, nieuwe batterij, alle aardingspunten opgeschuurd en doorgemeten.

      Wie weet raad en kan me op de goeie weg helpen? Zou deze wagen zo snel mogelijk weg willen, zodat ik weer aan andere wrakken kan sleutelen :wacko:

      Dank u!!

       

      #18547776
      Dmitry
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2023

        Kun je de gegevens van Tecshift en ECU uitlezen? Zien ze de posities van de versnellingspook en de huidige versnelling correct? Als de ECU denkt dat de versnellingsbak niet in de parkeerstand of neutraal staat, zal er geen commando naar de starter gaan.

        #18547788
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Heb al heel wat pomp motoren vervangen(die aan moet gaan met de deur openen) is ook regelmatig een “af en toe storing”

          Schakelpook gaat zover ik weet weinig tot niet stuk maar….. Toevallig van de week wel een filmpje over gezien, gaat weliswaar over een renault twingo maar is hetzelfde principe.

          Zoek maar eens op YouTube naar: robert bosch quickshift.

          #18547795
          Vredi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 October 2023

            bedankt voor de snelle reacties..


            @opeltje17
            : thanks voor de tip van het filmpje! exact het probleem dat ik heb. Ik ga morgen die pook eens uit elkaar vijzen. Ik houd jullie op de hoogte.

             

             

            #18547817
            Vredi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 October 2023

              Hey iedereen,

              bedankt om mee te denken! En Leve Robert Bosh. Ik heb net hetzelfde probleem… pook intern gebarsten. Morgen lijm ik hem terug in elkaar en dan zou die het normaal gezien weer moeten doen. Nu enkel nog het boost probleem en ‘controleer inspuiting’ fixen… Tips?

              Groeten,

               

              F

              #18547818
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Turbo druk regelaar vervangen, gaan wel vaker stuk.

                Hangt rechts naast je inlaat slang naar de turbo.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.