Vervangen temperatuursensor koelvloeistof Opel Corsa C

Forumindex Forums Modellen Corsa Vervangen temperatuursensor koelvloeistof Opel Corsa C

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18370009
    RodeC2005
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 November 2019

      Hallo allemaal, ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen. Ik ben Bas en sinds een aantal weken ben ik de eigenaar van mijn eerste eigen auto, een mooie Opel Corsa C 1.0 uit 2005.

      2 weken geleden ging bij mij het lampje van het motormanagement branden en omdat ik ook naar de garage moest voor nieuwe banden hebben ze hem daar gelijk helemaal uitgelezen. De storing kwam van de temperatuursensor van de koelvloeistof. Ik heb een foto bijgevoegd van het papiertje met de foutcode wat ik meekreeg na het uitlezen. De garage heeft vervolgens gezegd dat ik terug kon komen als het lampje weer zou gaan branden en dan zouden ze eventueel de sensor gaan vervangen. Afgelopen week is het lampje weer gaan branden en bij de garage hebben ze momenteel geen tijd om uit te lezen dus werd geadviseerd om binnenkort een doordeweekse dag te vinden dat ik daar de auto neer kan zetten zodat ze dat kunnen doen en dan eventueel de sensor kunnen vervangen. Doordeweeks heb ik alleen niet echt tijd vanwege stage waarvoor ik mijn auto nodig heb. Ik ben zelf best technisch aangelegd en de locatie van de betreffende sensor is mij aangewezen (bij pijltje op de 2e foto als het goed is). Mijn vraag is nu wat moet er allemaal moet gebeuren als ik besluit om zelf deze sensor te vervangen hoeveel ben ik hier ongeveer aan kwijt qua tijd en geld? Ik had al even geprobeerd hier wat over te zoeken op dit forum en internet maar dit was niet allemaal duidelijk en volledig of ging over andere auto’s.
      Hopelijk zijn er mensen die mij kunnen helpen. Alvast bedankt voor de reacties.

      Blad foutcode

      Locatie temperatuursensor

      #18370022
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        174 komt altijd met corsa c. Maakt niet uit welke motor.

        Waar is motor ecu foutcodes lijst??? :wacko:

        #18370029
        RodeC2005
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 November 2019

          Dit blaadje is het enige wat ik mee heb gekregen en ik dacht dat die 174 dus de foutcode was. Op internet las ik iets over zelf de foutcodes uitlezen door de rem en het gaspedaal helemaal in te trappen en dan het contact in te schakelen. Werkt dit ook voor mijn auto want dan kan ik dat vanmiddag wel proberen?

          #18370031
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Prutsers. Uitlezen teller voor een foutcode @motor ecu. :negative: :negative: :negative:

            #18370032
            RodeC2005
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 November 2019

              Oke dan ga ik dat proberen en zal ik de codes hier plaatsen

              #18370034
              johanhummer9
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 May 2011

                Sensor kost weinig en vervangen is ook 2 tellen werk.

                 

                Adviseer wel om hem met een koude motor te vervangen, er zal ongetwijfeld wat kvs uit lopen

                #18370036
                RodeC2005
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 November 2019

                  Dankjewel voor je reactie Johan. Op internet staan er veel verschillende merken en prijzen. Heb je een voorbeeld van de juiste sensor? Had zelf een aantal gezien bij Winparts (Koelvloeistof sensor) en auto-onderdelen24 (Koelvloeistof temperatuur sensor) maar op die site staan nog wel meer varianten. Is het vervangen gewoon een kwestie van de stekker eruit, sensor losdraaien en dan de nieuwe erin draaien of moet je eerst nog een deel van de kvs aftappen?

                  Ik heb zometeen tijd om de foutcode uit te lezen dus die komt zometeen.

                  #18370037
                  Bart…
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 March 2019

                    Als je hem gaat vervangen zorg er dan wel voor dat je een bak onder je motor gebt staan om de kvs op te vangen. Die troep is namelijk slecht op te ruimen.

                    #18370038
                    RodeC2005
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 November 2019

                      De foutcode die de auto nu nog geeft is 0420. Ik heb die opgezocht en dit is van de katalysator/lambda. Deze zelfde soort foutcode zat er 4/5 weken geleden ook in. Ik ben toen langs mijn eigen garage geweest (een andere dan uit mijn eerste bericht) en die zeiden de lambdasensor een fout aan gaf maar dat alles goed werkte. Oorzaak toen; waarschijnlijk nog een restje E10 brandstof in mijn tank die de melding activeerde. Ik had een week daarvoor inderdaad 1 keer E10 getankt en verder tank ik alleen E5. Zou dit weer het zelfde kunnen zijn ondanks dat ik geen E10 meer tank? En is het dan nog wel nodig om de temperatuursensor te vervangen?

                      #18370101
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Door E10 tanken krijg je geen foutcodes. Jou auto kan daar prima op rijden.

                        Die foutcode is van de 2e lamda sensor die controleert of je katalysator nog in orde is.

                        Wellicht is deze binnenkort aan vervanging toe.

                        #18370185
                        RodeC2005
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 November 2019

                          Allemaal bedankt voor de reacties. Zodra ik de mogelijkheid heb ga ik naar de garage voor het uitlezen.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.