Versterker aangesloten op met 1 tulp kabel

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Versterker aangesloten op met 1 tulp kabel

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267986
    corsa0162
      Lid sinds:
      2 October 2013

      Hoi forum leden,

      Ik heb de volgende vraag: kan de onderstaande setup kwaad?

      Ik heb een tulp kabel waarvan 1 van de 4 tulpen eraf was geknipt. Dit heb ik op de volgende manier aangesloten:
      – Ik heb de “2 kabels” (rood en wit) uit elkaar gehaald
      – Nu heb ik 1 kabel met aan beide kanten een tulp stekker
      – Aan beide kanten heb ik een splitter aangesloten
      – Vervolgens de kabel, met aan beide kanten een splitter, aangesloten op de radio en versterker.

      Het is een 1000W versterker met 1 subwoofer aangesloten. Omdat een subwoofer geen onderscheid heeft in links en rechts vermoed ik dat dit geen kwaad kan. Aan de andere kant heb ik nu het gevoel dat het signaal nu door 1 kabel moet ipv verdeeld over 2 kabels. De sub werkt ook gewoon. Naar mijn idee op vol vermogen.

      Kan iemand bevestigen dat dit niet schadelijk is voor de versterker ofzo?
      Ik heb de kabel nog niet getrokken door de dorpels omdat ik eerst zeker wil weten dat het geen kwaad kan.

      Alvast bedankt :)

      Gr.

      #18251804
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Je radio uitgang met een splitter via 1 kabel is niet goed. Je moet van je radio 2 tulpkabels naar je versterker laten gaan. Nu heb je de uitgangen van de radio aan elkaar gesloten met de splitter, en dat is niet goed.

        Je verhaal is mij ook niet helemaal duidelijk, je begint met 4 tulpen en eindigt met 1 kabel en 2 splitters en een banaan.:P

        #18251805
        corsa0162
          Lid sinds:
          2 October 2013

          Haha sorry zal het iets duidelijker proberen uit te leggen. 1 RCA kabel zijn eigenlijk twee losse kabels, links en rechts -> rood en wit.
          In mijn beleving heb ik dat geschreven als 4 tulp stekkers ;p

          Het probleem is dat 1 van de tulpjes was afgeknipt.

          Zou het ook werken als ik beide splitters er tussen uit haal? Dus in principe gewoon de witte tulp op mn radio aansluiten op de witte tulp van mn versterker?
          Of is het dan nog steeds slecht?

          thanks iig voor je input.

          #18251806
          SimpleFace
            Lid sinds:
            14 July 2014

            Volgens mij is dat een beter idee. Je hebt dan wel enkel de “bas informatie” uit slechts 1 kanaal, maar dat maakt in de praktijk weinig uit. Wat de verterker intern namelijk doet, is ook van 2 kanalen 1 maken, maar dan wel op de juiste manier, zonder dat het je radio uitgangen sloopt.

            #18251807
            Nessuno
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 July 2014

              Ik zou of er een tulpje aan zetten of een nieuw kabeltje halen, Het zijn de kosten niet en voorkomt dat je de boel sloopt.
              1 tulp is idd mono maar zo als reeds gemeld zal je er in de praktijk niet super veel van merken.
              2 tulpjes is natuurlijk altijd beter.

              #18251808
              corsa0162
                Lid sinds:
                2 October 2013

                Oke, thanks voor de input jongens! :D

                #18251809
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Dat je met 1 kanaal de sub aanstuurt is technisch gezien geen probleem maar ook de bassen zijn gewoon stereo. Vaak wordt er gespeeld met links/rechts en dat mis je dan allemaal. Maar je hebt toch maar 1 subwoofer dus dat boeit ook weer niet uit.

                  Maar je moet iig geen splitters gebruiken op die manier. Dan probeer je 2 kanalen door 1 kabel te proppen. Dat werkt niet.
                  Ik gok dat je geen zin hebt om een nieuwe kabel door de auto te leggen.
                  Dus waarom koop je niet gewoon een nieuw stekkertje om aan de kabel te solderen?
                  Dan kan je of nog een sub aansluiten of deze ene bridgen.

                  #18251810
                  corsa0162
                    Lid sinds:
                    2 October 2013

                    Mmh, klinkt indd beter als weer alles open gooien haha :P

                    Volstaat dit: https://www.kabeltje.com/hq-audiokoppelstuk-rca-male-wit-rood-set-van-2?zenid=3c69c4fe1be60240467c5d1d16e33c81, of heb ik daar nog iets speciaals voor nodig?

                    #18251811
                    SimpleFace
                      Lid sinds:
                      14 July 2014

                      Dat is het alleen inderdaad. Oude kabel netjes strippen en solderen op de nieuwe connector. Let goed op de mantel en de binnenste ader, mantel komt aan de buitenkant van de tulp, en de ader op de middelste pin.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.