Versnellingsbakolie vervangen?

Forumindex Forums Modellen Astra Versnellingsbakolie vervangen?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229767
    Astra F Vaassen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 February 2010

      Ik heb dus al een tijdje dat mijn auto, astra f c16nz, in zijn vrij vooruit rijd iets. Nu heb ik al meerdere dingen gehoord en laatst heeft een collega monteur even gekeken. En die liet de pook vanuit de vrij zonder koppeling hem steeds iets in iedere versnelling. En dan reed die ook steeds iets maar het betekende dat de pook goed afgesteld is in het midden zei die.

      Dus versnellingsbakolie vervangen? Dat die blijft plakken of ies dergelijks. Met koppeling vv kwam er ook rode olie uit, atf olie? Maar wat kan ik er nou het beste in doen en hoeveel? Waar vul ik het bij en aftapplug zit er niet toch? Heb toen bijgevuld iets met atf olie bij zo’n boutje bovenaf de versnellingsbak maar weet eigenlijk niet of dat juist is.

      mvg,
      robbert-jan

      #17777537
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Er zit geen ATF olie in deze bakken.

        Je kan het beste de originele opel olie erin stoppen.

        en dat mee rijden, dat doet mijn 1600-16V ook wel een beetje.

        Dat heeft te maken met de wrijving in de bak, en het soepel wegrollen van de auto.

        Is geen vreemd iets, zeker niet gezien de dikte van de oliën met deze buitentemperaturen.

        De versnellingsbak heeft ook VEEL meer tijd nodig om GOED op temperatuur te komen.

        Zo duurt het bij onze daf truck wel dik 60km voor ie echt schakeld als ie in de zomer al na 15 minuten rijden doet.

        Willem

        #17777538
        erwin78
          Lid sinds:
          23 May 2009

          Heeft je koppeling een kabel bediening?? misschien dat je hem eens bij moet stellen, de bakolie zal het niet aan liggen, dan moet die wel heel dik zijn.

          #17777539
          erwin78
            Lid sinds:
            23 May 2009

            Veel kans heeft je bak geen aftap plug, je moet dan de onderste deksel demonteren, letop bij het monteren, nieuwe pakking gebruiken of vloeibare pakking / kit.

            #17777540
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              rollen bij gasgeven

              als je met de handrem los versnellingsbak in vrij en de koppeling niet ingetrapt hebt, is dit wel een normaal verschijnsel bij flink gasgeven.

              Als je m in zijn 1 hebt staan, koppeling ingetrapt en dan gasgeeft begint ie te rollen, een koppeling die iets strakker gezet mag worden.

              als dat niet helpt, heb je plakkende koppeling.
              > Bij mij hielp het om een keer goed de koppeling te laten slippen, heb erna nooit last meer mee gehad (in 3 wegrijden op droog wegdek)

              Willem

              #17777541
              Astra F Vaassen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 February 2010

                Het gebeurt dus niet met koppeling ingedrukt. Maar ook met warm weer doet die het. Echt in de vrij koppeling los en dan hoor je gewoon dat die vooruit wil je hoort hem dan soort van rammelen. En voor zover ik weet doet die het in de 1 met koppeling in niet.

                #17777542
                Astra F Vaassen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 February 2010

                  Trouwens vandaag na vele kilometers rijden vooral snelweg, deed die het beter in de vrij, dus niet rollen naar voren en ook geen raar geluid!

                  #17777543
                  Blue-Dragon
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 July 2006

                    Kan het ook aan de druk groep liggen, dat deze niet helemaal vrij komt te staan.:hmmz

                    #17777544
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Als ie na Vele kilometers minder meerolt, dan zal het te wijten zijn aan de dikker wordende olie in de versnellingsbak.

                      Houd er ook rekening mee, dat versnellingsbakolie er flink langer over doet om op temperatuur te komen.

                      De rode Olie in de Opel bakken zou lifelong olie moeten wezen.

                      Ik heb dan ook nog nooit problemen ondervonden met deze olie en deze bakken.

                      de auto doen meerollen kwam ook wel bij mijn kadett 1.6i caravan voor hoor, (F13-5 WR bak)

                      Deze kadett is gesloopt met bijna 500.000km op de klok, en volgens onderhoudshistorie op de 1e versnellingsbakolie, 1x koppeling vervangen en daarbij iets van 0,2 liter olie moeten bijvullen in de bak.

                      Ook Onze kadett-E 1.7 diesel die we zelf ruim 300.000km hebben gehad, daarvan is deze olie nog nooit vervangen.

                      Ook 1x de koppeling, direct na aanschaf, daarna heeft het boeletje probleemloos 300.000km meegedraait.

                      Hoe herken je of deze olie slecht is:

                      – niet mooi rood meer
                      – Verbrandde geur van de olie
                      – Veel gruis in de olie.

                      > Nu kan preventief vervangen absoluut geen kwaad uiteraard.

                      @ Blauwe Draak :P :

                      Als je goed gelezen hebt doet ie dit niet met ingetrapte koppeling, maar alleen in zijn Neutraal, met de voet van de koppeling.

                      Dat heeft te maken met interne wrijving in de versnellingsbak, dat wil zeggen, door het bepaalde toerental van de tandwielen in de bak ontstaat er een stroming van de versnellingsbak olie, deze gaat dan ook de overige tandwielen in beweging zetten, hierdoor kan zacht meerollen van de auto ontstaan, daar is niks ergs aan, komt bij velen auto’s voor.

                      Alleen moet je vaak wel VEEL toeren maken wil je dit merken, en dat doen de meeste mensen niet als de auto in vrij staat, omdat velen wat dat betreft verstandig zijn en weten dan vol toeren in Neutraal (lees: onbelast) slecht is voor de motor.

                      Willem

                      #17777545
                      Astra F Vaassen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 February 2010

                        Oke dus het maakt niks uit zoals het nu is. Nouja vond het geluid gewoon irritant als ik hem dan smorgens even laat draaien met auto sneeuwvrij maken. En de olie blijft lang dik ja maar dat mag dan toch niks uitmaken eigenlijk, want niet elke auto heeft het. En de olie was toen echt helder rood geen ijzerslijpsel dus dat is dan wel goed.

                        #18376171
                        J. Stardust
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 December 2012

                          Ik wil de versnellingsbakolie vervangen van mijn Astra H X18XER   met F17 bak.  (2008)

                          Ben bij de Opel dealer olie gaan halen maar nu staat op de flacon    Vanaf MJ 2012  en    Vanaf MJ 2013  >F17

                          Dit is dus niet de goede olie? Want astra is van 2008 met F17 bak?!

                          Of hoe zit dit nu? Heb ik andere nodig?

                          Bij dealer nagevraagd en ze zeggen dat het de goede olie is.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.