Versnellingsbaklek. Hoe zie je verschil tussen remolie en versnellingsbakolie?

Forumindex Forums Modellen Astra Versnellingsbaklek. Hoe zie je verschil tussen remolie en versnellingsbakolie?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18359328
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      Hoe kun je het verschil zien tussen versnellingsbakolie en remolie als je ze opvangt van een lek?

      Miserie, miserie, na al dat werk.

      Ik heb een andere (tweedehands) F17 versnellingsbak geplaatst.

      Ik heb er ineens gebruik van gemaakt om zoveel mogelijk te vervangen, nu dat ik er aan kon.

      Zo heb ik ook de druklager met hydraulische cilinder vervangen.

      Nu dat alles in elkaar zit, blijkt er klare olie te lekken van tussen motor en versnellingsbak.

      De vraag is nu welke olie eruit lekt. Remolie die ergens uit de nieuwe druklagercilinder of zijn leiding lekt, of versnellingsbakolie die vanachter de behuizing van de druklagercilinder lekt. Ik vond de bijgeleverde rubberen ring voor achter de druklagercilinderbehuizing eigenlijk wat aan de dunne kant. Misschien toch beter een dikkere geplaatst.

      Zou de remolie kunnen lekken aan de aansluiting helemaal bovenaan op de versnellingsbak, zo het versnellingsbakhuis in lopen en onderaan er terug uit?

      s het remolie is die eruit lekt, kan ik voorlopig het bakje bijvullen tot ik tijd heb om de boel weer te demonteren. Is het versnellingsbakolie, dan is dat een ander paar mouwen. Dat niveau kun je niet zomaar even in ’t oog houden.

      #18359329
      eppo61
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 May 2017

        Je ruikt het heel duidelijk: hypoid olie (versnellingsbak) ruikt zuur. Remolie is lichter van kleur en voelt zeer sterk ontvettend aan: wrijf deze olie tussen duim & wijsvinger en je voelt het. Versnellingsbak-olie is (vaak) roodachtig van kleur.

         

        #18359959
        robert1701
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2005

          Het was blijkbaar versnellingsbakolie. Dewelke ik gebruik is niet rood, maar kleurloos.

          Na 150km gereden te hebben, heb ik meer dan 100ml moeten bijgieten. Ook dit nog: Na 14 maanden op een tafel te liggen, was de dichting van de oliepan blijkbaar opgedroogd en liep de olie er nu stevig tussendoor.

          Ik heb de boel wel niet direct open gesmeten, maar even rustig afgewacht.

          Na nog eens zo’n 400 kilometers te rijden, is het lekken gestopt, van zowel de versnellingsbakolie als ook de motorolie. Het mag toch wel eens een enkele keer meevallen.  :yahoo:

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.