Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Versnellingsbak Senator A1 1978
- Dit onderwerp bevat 64 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 juli 2020om 13:17 door GSE.
-
AuteurBerichten
-
13 mei 2015 om 20:46 #18284234
Is goed.
Zaterdag ga ik weer naar die auto toe om wat andere onderdelen op te halen.
Ik zal er dan eens op letten…. :thumb15 mei 2015 om 08:03 #18284235Als die senator alles compleet heeft, zou ik het gewoon proberen. Ook zelf alles demonteren, dan weet je ook hoe alles weer in mekaar moet. En dan heb je ook alles compleet wat je voor je ombouw nodig hebt.
Maar zou wel iemand zoeken die handig is met sleutels (en weet hoe je bepaalde dingen aan moet passen als ze niet helemaal goed uit komen) die je bij kan staan.
15 mei 2015 om 08:40 #18284236Ik doe het toch maar niet.
Mischien later in de toekomst, maar nu doe liever eerst andere dingen aan de Senator.
Ik gebruik hem echt weinig en heb voor dagelijks gebruik een hele zuinige diesel ;)
Maar ik dacht echt dat het zo overzetten was, maar dat is het dus niet.
Ik ga nu eerst de dingen aanpakken die echt nodig zijn aan de auto en hem tip top in orde maken.15 mei 2015 om 08:50 #18284237Voordeel van die senator waar de bak uit komt, is dat er alles op zit wat je nodig hebt, en dan kan die zo 1 op 1 over.
Maar goed, ieder zijn eigen keus natuurlijk :thumb
Ben wel eens benieuwd naar foto’s van je senator ;)
15 mei 2015 om 09:32 #18284238Bij deze een paar foto’s
Zo staat die er nu bij….
Bij sommigen is de auto wel bekend.
De vorige eigenaar was/is lid van big opels15 mei 2015 om 10:21 #18284239Is idd een bekende (en vooral nette) wagen.
Vorig jaar op het Big Opels treffen nog mogen bewonderen :thumb
15 mei 2015 om 11:21 #18284240Als ik jou was zou ik wel een veerpootbrug plaatsen,aangezien de binnen schermen graag rotten tussen veerpoten en spatscherm en repareren is redelijk wat werk als je het wilt doen zodat het lijk het dat fabrieks nieuws is,ik ben al 5 dagen bezig geweest om 2 kanten te maken (was ook veel meer ellende dan ik dacht).
15 mei 2015 om 12:54 #18284241In november gaat die naar binnen en helemaal uit elkaar.
Ik laat hem compleet overspuiten en alles weer strak maken.
De senator is op dit moment in redelijke staat maar heeft echt wat aandacht nodig.
De zijschermen moet ook worden vervangen, die zijn aardig rot van onderen…20 mei 2015 om 21:28 #18284242Ik zou echt naar 4 gang ombouwen ik heb gisteren nog in de 4 gang Monza GSE gereden vs de dagelijkse 3 gang automaat..(ik ben die kut back echt moe)
Ik vervloek die 3 gang bak haast puur vanwege het feit dat ik holle buizen heb en haast het idee heb dat ik opstijg…120km/h met 3700 toeren is erg vevelend en een motor constant bij “normaal rijden ” boven de 3000 rpm als minimum te hebben is gewoon klote,dan is het een genot om rustig in de 4 rijden met 500/600/700 en nog meer toeren minder met dezelfde snelheid.20 mei 2015 om 22:11 #18284243Het staat ook nog wel in de planing, maar ik ga nu eerst de andere dingen doen.
Ik geloof ook echt dat het veel mooier en rustiger rijd. Maar ik rij er niet dagelijks in, mischien 1 keer in de week. Dus ik wl de Senator eerst helemaal weer strak hebben en dan gaan we verder met de techniek.15 juli 2020 om 22:18 #18379459goedenavond,
ik ben sinds kort ook eigenaar van een Opel senator uit 1978 3.0 liter automaat.
alleen dit is een opknapper. nu heb ik vandaag mijn motorblok er uitgevist en wou ik vanavond de versnellingsbak verwisselen.
alleen krijg ik andere versnellings bak er niet helemaal in.
iemand nog tips?
(kan een domme vraag zijn ik doe dit ook voor de eerste keer)
groet Robert
16 juli 2020 om 23:57 #18379535<p style=”text-align: left;”>Wat voor bak zet je er nu in? En krijg je de bak niet aan de motor, of motor en bak niet in de auto?</p>
Zoals ik en kywieman het meestal doen is bak en blok er in zijn geheel uithengelen, andere bak naast de auto aan de motor knopen en met de motortakel er weer in hangen. Bak onder de auto er op zetten is te doen, maar zonder brug niet fijn. Helemaal met een getrag 265 of 4 traps automaat is het qua gewicht geen pretje. Indien je bak en blok in zijn geheel er in zet, motor en bak er in hangen, krik onder de bak plaatsen en dan motor wat lager hangen, krik van de bak wat omhoog/omlaag, motortakel weer lager enz. Totdat de motorsteunen boven de draadeinden hangen. En dan laten zakken en eventueel motorsteunen wat geleiden met een breekijzer of bandenlichter. In geen geval met je vingers in de buurt van de steunen komen!!!! Suc6!17 juli 2020 om 00:17 #18379538Ja heb het blok eruit maar de versnellingsbak wil net de laatste centimeter er niet in
17 juli 2020 om 17:35 #18379680Heb je de vertanding van de spline op de bak gecontroleerd? is die gelijk? Is het koppelingshuis even diep? Zit er een lagertje in de krukas? Is dit de juiste maat voor de spline?
19 juli 2020 om 13:17 #18379925De koppelomvormer moet je duwen en draaien deze voel je als ik het goed heb 2x een stukje in de bak schieten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.