Versnellingsbak Senator A1 1978

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Versnellingsbak Senator A1 1978

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 65)
  • Auteur
    Berichten
  • #18284209
    GSE
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 August 2006

      Met een 3:45 diff heb je niks onderin als het is dan een lamme eend en al zeker bij een 30E die zijn niet echt wat je noemt de krachtpatsers van Gm/Opel.
      Het is ook niet voor niets dat Opel bij de latere motoren C30NE en C30SE die onderin wat sterker zijn en die hebben betere CW waarde dat ze daar een 3.7 diff onder hebben gehangen…

      Het is maar net wat voor motor je hebt maar bij zulke relatief kleine hoog toerige motoren als
      opel 3 liter cih/dohc blokken moet je een korte achteras hebben aangezien die motoren met hun grote boring en korte slag het van toeren moet hebben dus moet je iets nemen wat zorgt dat ze wat toeren draaien,je kunt ook een 3.15 diff nemen alleen in zijn 3de krijgt ie het dan al amper getrokken,laat staan in de 4de gang.

      Ik beveel je een 3.7 aan een 3.45 is traag en je 4de gang word dan erg traag…
      Ik denk dat iedereen die van 3.45 naar 3.7 is gegaan je dit aanbeveelt,mijn broertje had een Monza die we hadden omgebouwd naar een 24V met 265 handbak en het ding trok geen worst van tafel (met de 30E ook al niet) en de km teller klopte niet hij reed harder dan ie aangaf…Maar iemand had der een 3.15 diff onder gezet en daarom kreeg die 24V um in de 5 haast niet vooruit met lage toeren,na een 3,7 diff te hebben gebruikt liep het ding als een speer..

      Freestyler jij hebt zeker een 3,45 diff met een 24V met 4 gang automaat met 0,7 als hoogste gang…..

      #18284210
      Freestyler
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 January 2006

        Heb idd een 24v met 3.45 diff en 0.69 eind overbrenging. En is nu niet bepaald traag te noemen. (draai 2700 toeren bij 120)

        #18284211
        GSE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 August 2006

          Ik weet zo de toerentallen niet maar ik zou als ik jou was eens een 3.7 diff zoeken,wat bij je bak motor combinatie hoort,aangezien de 24V te zwak is om met zo,n diff fatsoenlijke in de 4de gang te presteren,ik weet zeker dat je zegt wow wat een wereld van verschil.

          En met een 30E is het verschil nog groter aangezien die dingen nog minder koppel onderin hebben als een 24V.

          #18284212
          Freestyler
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 January 2006

            @GSE wrote:

            Ik weet zo de toerentallen niet maar ik zou als ik jou was eens een 3.7 diff zoeken,wat bij je bak motor combinatie hoort,

            Onzin. Heb een senator A gesloopt met een 3.0E en 4 traps automaat. Ook daar zat een 3.45 diff onder. Was een originele wagen.

            #18284213
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Dat klopt ja idd standaard diff bij 5 gang hand 3 en 4 gang automaat en af fabriek standaard achter de 3 liters 100% juist en daarom is het een 3,7 geworden later na bij de latere auto,s (A omega B senator)

              Maar goed jij weet het beter dan hou het bij een 3.45as dan zul je der nooit achter komen hoeveel fijner de zaak loopt,met een 3.15 diff trok de 24V met getrag 265 niks in de 5de gang.

              Dit kun je vergelijken met een automaat of handbak 3.15 diff en 0,87 als 5de gang vs 3,45 diff en 0,69 als hoogste gang…(trouwens jou setup is nog lammer)
              Die koppel loze 24V presteert niks in de 4de gang en al zeker niet boven de 130 in 4 is het ding niet vooruit te krijgen,en een 30E nog veel minder met dat dikke inlaat systeem onder de 3300/3500 toeren doet een 30E niks..

              Maar goed lees maar eens op het OHF wat mensen hun ervaring is met een dif ombouwen bij een Monza Senator.

              #18284214
              Freestyler
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 January 2006

                Gaat weer nergens over deze discussie

                #18284216
                GSE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 August 2006

                  Ik heb zo vaak in een 24V gereden ik weet wel wat ik kan verwachten,maar volgens mij snap jij het niet helemaal….

                  Waarom heeft Opel bij de Omega A/Senator B,bij een auto die hetzelfde weegt (plus minus) en die een betere CW waarde heeft een 3,7 diff gebruikt????

                  Waarom kwam mijn broer zijn Monza GSE met 3,15 diff niet van zijn plaats in de 5de gang en met een 3,7 haalde ie op de GPS 242km?
                  Jou 24V is nog lammer kwa toeren snelheid verhouding…

                  Op advies van Ronald Bolz zijn we toen naar een 3.7 gegaan met die Monza en wow..

                  Lol maar als je graag cruised met die 24V die super reageert op een 3.45 kun je misschien eens een 3.15 diff proberen misschien lukt het bij jou wel om der een super combinatie van te maken iedereen in DE wil graag van een 3.45 af en een 3.7 maar jij niet.

                  Als ik die v8 derin heb ga ik met 4gang automaat (0.7 als hoogste gang) wel naar 3.15diff aangezien die motor veel sterker is als een 24V en onderin wel iets te bieden heeft maar een 24V heeft niks onderin…met 2700 toeren 120 rijden met dat beetje koppel wat die motor maakt bij die toeren/snelheden kom je amper vooruit,dat ding heeft zijn max kopel bij 3600 toeren en een 30E is nog erger met 4800 toeren….

                  #18284217
                  Freestyler
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    Kortom, omdat iemand een 3,15 diff heeft gehad, en gewisseld heeft voor een 3.7 , KAN een 3.45 niets zijn…… :wtf

                    #18284218
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Handbak schakel 3L B-Senator/A-Omega hadden een 3.45 diff en de automaat 3L had een 3.7 aangezien deze een veel langere hoogste gang hadden anders werden deze te log bij optrekken met lage toeren.(aangezien de Opel lijn 6 geen koppel kanon onderin is)

                      http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&postID=199619&highlight=senator+b+diff#post199619″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Iedereen die 4gang automaat in een Monza/Senator gereden heeft (en al zeker met een 30E) zal bevestigen dat 120km/h op de autobaan met 2400/2500 toeren leuk rijden is,maar dat druk je op het gas en niks loos…omdat je geen koppel hebt,bij die toeren heb je geen trekkracht je motor is te zwak om snel in toeren te stijgen de wind/rol weerstand houden het versnellen erg tegen..

                      Met bv een 3.6L of een 4.0L of iets met oplading word het verhaal anders maar aangezien een CIH 3L een korte slag motor is,moet deze het hebben van toeren maken en laag in toeren hebben korte slag motoren niet veel te bieden alle niet ook een 24V niet en de 30E al helemaal niet.

                      En nee ik heb jou Senator nooit gezien of gereden maar iedere 30E die ik heb gehad of iedere 24V waar ik in heb gezeten reageerde allemaal plus minus hetzelfde onderin niks loos..(Wat technisch heel goed te verklaren is)
                      Als jij langs een grote motor rijd met hetzelfde vermogen als je een C30SE neem bv tegen een Chev 350 met 225pk vs een gechipte C30SE met beide een 4 gang automaat met dezelfde verhoudingen (AR35 vs TH700) en je zou beiden die motor in een A2 Senator leggen,zal die Chev met hetzelfde vermogen veel sneller zijn,omdat je bij een Chev het koppel vb tussen de 2500 en 3500 tot je beschikking hebt en bij een Opel lijn 6 dit bv tussen de 3500 en 5000 te vinden is..

                      Een formule 1 motor in een volle 30 tons vrachtwagen komt niet van zijn plaats met zijn bv 1000pk en 500nm bij 8000rpm en de grote diesel met 400pk en 1500nm bij 1700 rpm speelt met een volle vrachtwagen….Een Opel lijn 6 mist koppel om een lang diff te hebben…(ik spreek uit ervaring door het verschil gemerkt te hebben)

                      #18284219
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Trouwens google zelf eens op het OHF en lees eens en bouw het dan zelf om en vertel je ervaring dan eens……

                        Dat je 24V leuk loopt is fijn maar het kan beter dwz bv door een andere diff win je net op alle gebied top/optrekken,jou 24v zal de top bij lange niet halen die ie in een B senator wel haalt mede door de CW waarden en het diff….Geloof me nou maar die B Senators waren ontworpen om de A op alle gebied te verbeteren en daar hoorde dat diff ook bij (het is een redelijk groot iets een aandrijflijn kwa ontwerp) Als jij denkt dat de mensen bij Opel dom waren denkt ik dat je het mis hebt..

                        En de 30E met zijn kleine kleppen en groot inlaat systeem….Is een ramp om onderin fatsoenlijke cilinder vulling te krijgen (daarom heeft Opel een dual ram systeem gepakt op de 2.6 en 24V) die 30E dingen hebben echt niks onderin als je daar ook nog eens een lange 4 gang achter hangt met een relatief lang diff……Met ook nog eens dingen als een ketting die rekt en daarmee het vermogen naar boven schuift heb je echt iets traag iets gemaakt laag in toeren…

                        Je moet zelf weten met je redenatie een 24V kan een 3.45 diff makkelijk aan een 24V met een 3.7 gaat je op aan alle kanten voorbij namelijk verbruik top en trekkracht,maargoed die domme mensen bij Opel kennen niks en hebben dat diff der voor niks bij een B senator ingezet…
                        En iedereen die van 3.45 naar 3.7 gaat spreekt lof maar die kennen ook niks…
                        Maargoed dat jij wel van motor bent verwisselt maar niet van diff…Al die domme mensen die zomaar wat zeggen zoals ik,terwijl mensen als Ronald Bolz en die meneer van Senator/Monza.de juist adviseren om van diff te verwisselen als je een 4 gang automaat of 5gang handbak met 24v hebt in een Monza Senator zal ook wel zonder rede zijn en mijn ervaring is ook niet op realiteit gebaseerd……

                        #18284220
                        Freestyler
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 January 2006

                          Blijf het verbazen dat je iedere keer naar het OHF verwijst.
                          Vind ik logisch dat je daar “veel”berichten leest over het wisselen van het diff.

                          Maar hoe zit het met al die mensen die wel tevreden zijn over het 3.45 diff? Daar lees je niets over. Logisch ook, want mensen gaan enkel zeuren als ze niet tevreden zijn. Niet als ze dat wel zijn.
                          Het is dus onzin om te zeggen dat de meeste hem omwisselen. Want je weet niet hoeveel er wel tevreden over zijn.

                          Maar goed. Om terug on topic te komen.


                          @Bassie16V
                          .
                          Waar wil je de senator straks voor gebruiken?
                          Wil je er sprintjes mee kunnen trekken?
                          Wil je er lekker relaxed mee kunnen cruisen?
                          Moet hij regelmatig een aanhanger trekken?

                          Wat zijn je plannen?

                          #18284221
                          GSE
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 August 2006

                            Lol ik verwijs naar het OHF omdat daar veel mensen die ook het diff hebben omgebouwd en super tevreden zijn..
                            En iedereen met een 30E in een Senator A of Monza zal je vertellen dat der onderin niks loos is bij 120 inhalen zal haast niet lukken met een 4 gang automaat zonder kickdown ..En wie heeft der in NL een diff bij de motor ombouw gedaan en weet niet beter….

                            Jij hebt volgens mij ook een 3.7 diff aangezien jou Senator een 25E was en die allemaal een 3.7 hebben want ik rij met de GSE 2300-2400 toeren bij 120 met een 4 gang automaat en een gesperde 3.45 as en jij rijd der een 2700 bij 120……

                            Trek de deksel van je diff maar eens los 37-10 zal je der wel op vinden .

                            #18284222
                            Freestyler
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 January 2006

                              Ben, ik ga niet met je in discussie, want aannemen doe je toch niets.

                              #18284223
                              GSE
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 August 2006

                                Je hoeft ook niet met mij in discussie want je weet toch alles :thumb

                                Als Opel na eigen zeggen een 3.7 diff heeft gebruikt bij automaten omdat de 4de te zwak was bij de latere C30NE en C30SE dan kun je toch op je eigen vingers uittellen dat een een 30E het in de 4de gang niet meer getrokken krijgt boven de 4500-5000 toeren…

                                En ik denk echt dat jij een 3,7 diff hebt aangezien iedereen 2300-2400 toeren maakt met een Monza Senator 30E met zo,n bak of je echt kleine bandjes of je toerenteller klopt niet of je hebt een 3,7 diff en aangezien een 25E meestal een 3,7 diff had.

                                http://www.my-car.info/calculator/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                Voer je gegevens in en je zult zien dat een 3.7 een 300 toeren verschil is met een 3.45..

                                Maar jou ontwetendheid alias gebrek aan ervaring maken het zo dat je niet echt kunt meepraten iedereen die naar een 4 gang aut een 3.7 diff mee over neemt wil niet terug zijn die mensen dan dom? En B senators zijn die gemaakt om sprintjes te trekken of om te cruisen want daar wou je ook heen,na mijn idee was het een reis auto voor lange afstanden comfortable af te leggen en niet om sprintjes te trekken en toch……..Heeft opel daar een 3.7 diff in gebruikt net als in de Omega B….Raar he Freestyler??

                                #18284224
                                Freestyler
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 January 2006

                                  Weet je wat nog “raarder” is?
                                  Ik heb een 3.45 diff, en geen 3.7 wat jij beweert.
                                  En de senator B 24V automaat, die ik gesloopt heb, had een 3.15 diff, geen 3.7

                                  Dat is wat ik weet, gebaseerd of visuele inspecties. En dat staat lijnrecht tegenover wat jij beweert.

                                  Maar zoals gezegd jij neemt niet aan dat een ander het mogelijk ook wel eens goed kan hebben, en dat er meerdere oplossingen kunnen zijn, die allemaal evengoed kunnen zijn.
                                  Nee, er zijn 50 man die beweren dat het beter is als het anders is. Dat daar in tegen 500 man staan die er goed mee weg komen zoals het origineel was, die hoor je niet. Dus zijn ze er niet.

                                  Ik blijf bij mijn statement, je bent kortzichtig bezig.

                                  Einde discussie.

                                  #18284225
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    Ow ik heb geschreven de meeste 25E hadden een 3,7 diff misschien een enkeling niet met 5 gang handbak of 3 gang automaat niet maar de 4-gang automaat wel 100%.

                                    Dit onderwerp is al eens eerder de revue gepasseerd lees wat andere mensen hun ervaring was:
                                    viewtopic.php?f=14&t=165050
                                    http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&postID=276981&highlight=4+gang+automatik+diff#post276981″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Als mensen niet weten dat zulke diffs bestaan bouwen ze ze ook niet in kunnen ze hun ervaring niet delen….Maar ben blij me je 24V cruiser die moeiteloos speelt net een 3.45 diff…Stel eens voor dat je sprinter zou hebben zoals een B senator daar kun je toch geen autobaan mee op lol.

                                    Hier heb je wat te lezen:
                                    http://www.senatorman.de/opel_senator_b.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Kijk eens welke diffs bij welke motoren hoorde in de B senator…Een 3.15 verhouding heeft het bij een gewone door Opel B senator A omega nooit gegegen?????????????????????

                                    Der is nooit een 3.15 in een B senator gebruikt enkel bij de Mantze 4000 als erg dure optie:

                                    http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&postID=128256&highlight=senator+b+diff#post128256″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    (weet jij eigelijk wel hoe je een diff berekend of gok je wat?)

                                    #18284226
                                    kywieman
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      20 February 2009

                                      Een 3.15 onder een 24v Senator B lijkt me wel logisch. Dit omdat een lager diff er voor zorgt voor een hogere topsnelheid. En die 24v trekt hem er wel door.
                                      Zelf ook ervaring mee. Senator A 1.5 met 3.15 3 traps op top navigatie 215KM/H.
                                      Later 4 traps ingebouwd samen met een 3.7 diff en tot was hierna met de zelfde motor 195KM/H.
                                      Alleen de weg er heen was wel veel beter dan bij een 3.15 diff.

                                      Wel weet ik zeker dat een Senator B 1990 met C3.0LE met 5 bak een 3.45 diff heeft.

                                      Verder vindt ik deze discussie hier boven leuk om te lezen.

                                      #18284227
                                      GSE
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 August 2006

                                        Nope een 24V met 3.15 diff zou het in de 4de gang niet meer getrokken krijgen,vanwege geen of te weinig koppel,ook zou zijn top lager zijn omdat ie het niet trekt om met een 3.15 diff nog iets te presteren na zijn max koppel als der geen kans meer is op kickdown.

                                        Te groter en te meer koppel en des lager dat koppel licht een des te langer diff kun je maken bij dezelfde bak,als je max koppel inzakt zal ook je snelheid inzakken bij hoge snelheden,omdat de motor geen kracht meer heeft en met meer toeren aan koppel verliest.

                                        Koppel is de kracht die je nodig hebt om het vliegwiel stil te krijgen uitgedrukt in NM dus bv 270nm bij 3600 toeren wil zeggen dat je een gewicht van 27kg op een meter van midden van de krukas af nodig hebt om een motor stil te krijgen (technische uitleg)

                                        Zoals gisteren al geschreven een chevrolet 5.7L zoals haico bv in zijn Commodore A heeft zal als die motor 200pk heeft en 400nm tussen de 2000 en 4000rpm een stuk sneller optrekken als een 225pk motor die 270nm heeft tussen de 3500 en 5500 rpm.
                                        Die chevy motor kan een veel langer diff aan bij dezelfde bak verhouding en zal met veel minder toeren dezelfde snelheid kunnen maken als de kleinere motor die het van veel toeren moet hebben.

                                        En de 30E is een korte slag motor dwz zijn cilinder boring is groter dan de slag en dat zijn motoren die het van veel toeren moeten hebben een lange slag motor is een kleine boring met een grote slag,zal onderin veel sterker zijn maar weer begrenst worden door bv zuigersnelheden,dus lang niet zo hoog kunnen draaien.

                                        Een 30E bv is onderin erg lam en presteert kwa koppel echt niks tot de 3300 3500 toeren dan beginnen ze te trekken,als je dan moet versnellen bij 2500 toeren en der is geen koppel en vermogen…….Dan succes dermee maar dan gaat het toch rustig zoals Kywieman ook al heeft ervaren en ik ook met die Senator 30E met 4 gang bak die ik heb gehad ooit,en mijn GSE met C30NE is het ook al geen feest in de 4de gang met versnellen.

                                        #18284228
                                        bassie16V
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 January 2007

                                          @Freestyler,
                                          Ik ben van plan om de Senator alleen met meetings en mooi weer te gebruiken.
                                          Het blijft gewoon een cruiser.
                                          Maar ik dacht dat je de bak zo over kon zetten, maar als ik het allemaal zo lees dan is het aardig wat werk.
                                          Mischien voor jullie niet, maar voor mij wel. Ik ben niet echt een monteur en deze auto is helemaal nieuw voor mij.
                                          Dus ik moet het laten doen en weet niet wat daar de kosten van zijn.
                                          Dat is ook de reden waarom ik twijfel. De Senator word niet veel gebruikt en maakt ook weinig kilometers en is het dan wel financieel aantrekkelijk om alles om te bouwen.

                                          Ik bedank wel iedereen voor de info….
                                          Jullie hebben er toch aardig meer verstand van dan mij…..hahaha

                                          #18284215
                                          Freestyler
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 January 2006

                                            Kijk of je iemand vindt bij jou in de buurt die je ermee kan helpen. Voor een handig iemand is dit in een zaterdag gedaan.

                                            Als je het moet laten doen door een garage, en hem haast niet gebruikt, zou ik zeggen, bespaar je de moeite.

                                            #18284229
                                            bassie16V
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 January 2007

                                              Is een 4 traps automaat dan wel standaard geleverd op een senator A1?

                                              #18284230
                                              Freestyler
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 January 2006

                                                Nee, is een optie geweest in de A2.
                                                Maar tussen A1 en A2 is het enkel het styling pakket dat verschilt (dus voorfront, bumpers, dash, spiegels, motorkap, kofferklep en kleuren pakket)

                                                Kwa techniek zijn ze vrij identiek (zitten minimale verschillen in, maar die zijn ook echt minimaal)

                                                #18284231
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  Nope pas bij de latere A2,s na 84 waren die te krijgen zijn in feite japanse bakken die ook door volvo en toyota gebruikt worden,wat ik niet begrijp want GM had toen ook de Th700 in het magazijn liggen die ze ook konden gebruiken…..

                                                  Als je alles compleet heb is de ombouw makkelijk in 1 lange dag te doen dwz alles voorhanden zoals brug en alle benodigde delen,zodat heb bak a wegnemen is en bak b terug plaatsen.

                                                  #18284232
                                                  bassie16V
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    19 January 2007

                                                    Oke,
                                                    Want die 4 traps automaat die ik kan overnemen komt uit een Senator A1.
                                                    De wagen ziet er precies hetzelfde uit als die van mij.
                                                    Het bouwjaar weet ik zo niet.

                                                    #18284233
                                                    GSE
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2006

                                                      Om een 4 gang gelijk te herkennen:
                                                      De vulpijp voor de bak zit aan de bestuurderskant,daaraan zie je het gelijk.

                                                      Als je de bakken langs elkaar legt zie je het verschil gelijk nl de 4 gang is veel langer en anders kwa vorm,kijk maar eens aan welke kant de vulpijp zit.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 65)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.