Versnellingsbak kadett c 1.2s

Forumindex Forums Modellen Kadett Versnellingsbak kadett c 1.2s

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266827
    SuperMele
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 July 2013

      Jongens,

      Zit met een probleem met mijn versnellingsbak van mijn kadett.
      Wanneer ik vertrek en wat rond rijd, schakelt deze perfect.
      Maar na een half uurtje rond te rijden begint hij tanden te knarsen wanneer ik hem in 3e wil leggen. (Enkel deze geeft problemen)

      Nu wanneer de wagen koud is, heeft hij dit niet.
      Dus lig ik te denken aan oliepeil dat mss te laag is.
      Ik heb al liggen zoeken in de werkplaatshandleiding, hoe olie bijvullen van een 1.2s bak, maar vind hier niets over terug.

      Normaal is dit toch gewoon een dop ergens op de bak? Of kan ik de olie bijvullen langs boven, als ik de pook verwijder, de zit toch in contact met de versnellingsbak, en de olie loopt dan zo de bak in…

      Of is de synchro van de 3de versnelling gewoon stuk, en zoek ik beter een nieuwe?

      Alvast bedankt!

      #18241577
      Slevin
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 November 2010

        Olie bijvullen doe je via een bout aan de zijkant, ik geloof de passagierskant. Via de pook kun je ook vullen, maar als je via het gat aan de zijkant vult is het makkelijker om de olie op peil te brengen. Op het moment dat er olie uit het gat komt stromen, zit er genoeg in.

        Het aftapgat zit uiteraard wel aan de onderkant.

        #18241578
        SuperMele
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 July 2013

          Even kijken op de foto’s van tijdens de restauratie, maar ik zie hier toch niet direct iets waar ik kan bijvullen?

          En welke olie gebruik ik best? Ik vermoed dat er wel meer dan 1 versnellingsbak olie bestaat?

          Mvg

          #18241579
          kadscona
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 April 2005

            De vulplug zit niet aan de bestuurderskant welke je ziet op de foto, hij zit aan de andere kant, de pasagierskant. Deze plug losdraaien met een inbus sleutel en dan kun je er olie bijgieten totdat het eruit komt. Door de kenners wordt gezegd dat je alleen de Opel versnellingsbakolie moet gebruiken. Andere olie kan stroef schakelen veroorzaken. En deze bak zou soepel moeten schakelen, ook als ie warm is.

            #18241580
            bessy
              Lid sinds:
              4 February 2007

              De bout om olie bij te vullen is geen inbus,maar een gewone buitenzeskant sleutelwijdte 13.Als olie gebruik je best 80w90 GL4 op minerale basis.
              Ik vermoed toch wel dat de synchroonring van de 3de versnelling stuk is.
              Heb hier exact hetzelfde gehad en enigste oplossing was andere bak erin.

              #18241581
              SuperMele
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 July 2013

                @bessy wrote:

                Ik vermoed toch wel dat de synchroonring van de 3de versnelling stuk is.
                Heb hier exact hetzelfde gehad en enigste oplossing was andere bak erin.

                Bedankt Bessy, is idd een gewone bout slw13! Heb de olie bijgevuld, en heb de indruk dat het gekraak iets minder is. (maar helaas niet weg)
                Gaat dit verergeren? Of best een nieuwe bak zoeken?

                #18241582
                bessy
                  Lid sinds:
                  4 February 2007

                  Dit gaat normaal verergeren.Best een andere bak zoeken,maar is helaas niet simpel.(hebben meestal hetzelfde probleem)

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.