versnellingsbak F13

Forumindex Forums Modellen Astra versnellingsbak F13

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223410
    wolf68
      Lid sinds:
      12 July 2010

      Wie o Wie kan mij helpen ???

      Sinds een jaar ongeveer in bezit van een Astra station 1.6i uit 1994. Gekocht van een vriend, die er toendertijd een andere motor in heeft gelegd (een 1.6 i uit een 1993-er Astra ivm schade aan de orginele motor) Altijd goed mee gereden, vond hem alleen veel toeren maken naar mijn eigen idee (ongeveer 3700-3800 toeren bij 120 km/u in de 5de versnelling)

      Nu heeft deze vriend van het weekend een 1993-er gekocht, ook 1.6i, alleen deze draait maar 2600 toeren bij 120km/u. In beide auto’s ligt een versnellingsbak F13. Nu had mijn vriend het idee dat het misschien aan de eindoverbrenging kan liggen in de bak.

      Is er een verschil in de F13 bakken, en kan ik met het uitwisselen van de juiste bak het toerental misschien omlaag brengen ????? Zo ja, welke bak moet ik dan hebben en waar/hoe kan ik een eventueel verschil zien aan de bak ??

      Aangezien een lager toerental waarschijnlijk ook het brandstofverbruik drastisch omlaag kan brengen, lijkt het mij de moeite waard van de investering in een andere bak…

      Alle hulp is van harte welkom, dus reacties graag….

      #17698224
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Je hebt een lange en korte f13 bak…

        Ik vind zelf een korte bak veel leuker, leuker op de sprintjes. Want wanneer rij je nou op top?

        Je kan het aan de codes op de bak wel zien.
        Een andere f13 zal je hooguit 50 euro kosten. Alleen het werk wat je er mee hebt is wat meer :P

        #17698225
        twistam
          Lid sinds:
          18 June 2007

          Als het een exact gelijke bak ik, dan moet het verschil wel in de eindoverbrenging zitten. (of een heel gare koppeling, wat je al lang had vernomen)
          Onze oude Astra F X1.6SZR draaide bij 120km/h dik 3000 toeren. 2600 toeren lijkt me echt bijzonder weinig! Heeft de motor nog amper trekkracht.
          De 1.6 16V draaide volgens mij ook bijna 4000 toeren met 120.

          #17698226
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            ik rij met me f 1.6 uit 1998 ook met een f13 bak 2900 toeren in de 5e versnelling met 120 km/h

            #17698227
            wolf68
              Lid sinds:
              12 July 2010

              Beste Fearless,

              in je post spreek je over een lange en een korte overbrenging. Nu heb ik op het net even verder gezocht, maar kom er niet echt uit.

              Volgens internet bestaan er 3 verschillende bakken tw de CR, WR en ER uitvoering

              Misschien kan jij me vertellen welke bak ik moet hebben om toerental omlaag te brengen. Heb vanmorgen op de bak gekeken die eronder ligt en dat is een C-uitvoering, dus die valt dan al af.

              Bedankt alvast

              #17698228
              Nick-GSI
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                als je bij 120 een zolaag mogelijk toerental wil hebben dan moet j een WR bak hebben

                #17698229
                OPC Turbo
                  Lid sinds:
                  7 June 2009

                  Als je hetzelfde wil als je vriend dan moet je bij hem ook ff de bakcode opzoeken… dan weet je zeker dat je dezelfde gaat zoeken…

                  Heeft je vriend wel hetzelfde type 1.6? er zijn een paar verschillende…

                  1.6 met monopoint injectie
                  1.6 met multipoint inject
                  1.6 16 klepper

                  En in verschillende jaren ook nog wel eens wat verschil…

                  #17698230
                  Nick-GSI
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    C16NZ
                    X16SZ
                    X16SZR
                    C16SE ( multipoint )

                    Dat zijn 4 verschillende 1.6 8V motoren

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.