versnellingsbak D kadett

Forumindex Forums Modellen Kadett versnellingsbak D kadett

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209909
    jens276
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2009

      hey,ik heb nu een tijdje een D kadett berlina en ben er zeer over te spreken….het enige nadeel voor mij is dat er een 4-bak op zit, en aangezien ik de kilometers die ik rij op de haast altijd op de snelweg zit. vind ik het bezine-verbruik en de hoge toeren(eventuele snellere slijtage daardoor) een beetje zonde.

      nu is mijn vraag: kan ik mijn 4-bak zomaar vervangen door een 5-bak? zoja, welke bak zou ik daar dan voor kunnen nemen?

      nu zit er een F10 bak op en zelf had ik al gehoord dat ik daar een F10/5 of een F13/5 voor in de plaats kan doen…..wat zou ik dan allemaal moeten veranderen behalve de bak zelf ( koppeling enz enz) of blijft het dan enkel bij de bak?

      ik zou graag wat horen van de mensen die hier wat vanaf weten….

      groetjes jens

      #17483777
      robbyrood
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2006

        bak corsa 1400 of 1300 nemen!

        #17483778
        mkopel
          Lid sinds:
          16 May 2005

          Hangt er vanaf wat voor motor erin zit.
          Als er een 12N of S in ligt van het OHV type (oude gietijzeren blok) dan past daar geen 5-bak achter.
          Bij de OHC motoren (nieuwe type 12S, 13N, 13S, 16S) past er zo een vijfbak achter.
          Goed opletten bij de koppeling, aantal spiebanen is niet overal hetzelfde.

          #17483779
          jens276
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2009

            origineel gepost door mkopelHangt er vanaf wat voor motor erin zit.Als er een 12N of S in ligt van het OHV type (oude gietijzeren blok) dan past daar geen 5-bak achter.Bij de OHC motoren (nieuwe type 12S, 13N, 13S, 16S) past er zo een vijfbak achter.Goed opletten bij de koppeling, aantal spiebanen is niet overal hetzelfde. 

            er zit een ohc blok in (staat in ieder geval op het kleppendeksel) een 1.3 berlina (is een N dacht ik)

            nieuwere modellen D-kadett hebben toch ook een 5 bak?

            het beste is dus als ik bij een 5-bak ook gewoon de koppelingsplaat van dat type versnellingsbak monteer, zodat ik zeker weet dat alles past, toch?

            heeft iemand toevallig een 5 bak liggen in de aanbieding?
            groetjes jens

            #17483780
            jrt
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 May 2009

              Had het zelfde probleem met men D 12 S (ovh dus).

              Gewoon een f10 5 bak van een kadett E 13S geplaatst ;was plug and play .

              Scheelt aardig wat in verbruik op de snelweg:thumbup

              #17483781
              jens276
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 May 2009

                origineel gepost door jrt
                Had het zelfde probleem met men D 12 S (ovh dus).

                Gewoon een f10 5 bak van een kadett E 13S geplaatst ;was plug and play .

                Scheelt aardig wat in verbruik op de snelweg:thumbup

                owww oke bedankt voor de tip, ik ga eens even rond neuzen dan

                groetjes

                #17483782
                mayhem
                  Lid sinds:
                  13 June 2006

                  ^^ gaan er nu geen 2 dingen door elkaar? als jij een OHC motor hebt, zou je een 5 bak van bijvoorbeeld een corsa a kunnen gebruiken toch? en als je een OHV motor hebt, dan zou je in de E kadett 13S moeten zoeken?

                  daar zit ik mee, mijn D is een 1.2 s uit 81, oude gietijzeren bonk met 4 bak.

                  #17483783
                  mkopel
                    Lid sinds:
                    16 May 2005

                    origineel gepost door mayhem
                    ^^ gaan er nu geen 2 dingen door elkaar? als jij een OHC motor hebt, zou je een 5 bak van bijvoorbeeld een corsa a kunnen gebruiken toch? en als je een OHV motor hebt, dan zou je in de E kadett 13S moeten zoeken?

                    daar zit ik mee, mijn D is een 1.2 s uit 81, oude gietijzeren bonk met 4 bak.

                    Achter het oude gietijzeren blok (OHV) past een bak van een 13S zeker weten niet.
                    13S is een OHC blok en heeft dus een ander koppelingshuis.
                    Een 5bak voor achter een OHV blok ben ik nog nooit tegengekomen.

                    #17483784
                    mayhem
                      Lid sinds:
                      13 June 2006

                      kut. moet van die 4 bak af, ding draaid al gauw 5000 toeren op de snelweg.

                      google leverde mij op:

                      10S
                      Bauform: R4
                      Steuerung: OHV
                      Anzahl der Ventile: 8
                      Bohrung (mm): 72,0
                      Hub (mm): 61,0
                      Volumen (cm³): 993
                      Leistung (kW bei min-1): 33 / 5400, 35 / 5400 (Kadett A), 35 / 5600 (Kadett C), 37 / 3800 (Kadett D)
                      Drehmoment (Nm bei min-1): 68 / 2600 – 3800, 70 / 3400 – 3800 (Kadett D), 72 / 2800 (Kadett A), 72 / 3400 (Kadett C)
                      Verdichtung: 8,8 : 1, 9,2 : 1 (Corsa A)
                      Motormanagement: Corsa A Vergaser Weber 32 TL; Kadett A Vergaser Opel Carter 38; Kadett C Vergaser Solex 30 PDSI; Kadett D Vergaser Solex 35 PDSI
                      Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
                      Steuerung: Steuerkette
                      Abgasanlage: kein Katalysator; Corsa A AGR und ungeregelter Katalysator möglich
                      Besonderheiten: Kadett C/D nur für Export
                      Verwendung: Corsa A (F10/4, F10/5), Kadett A (Op4), Kadett C (Op4), Kadett D (F4MT)

                      12SC
                      Bauform: R4
                      Steuerung: OHV
                      Anzahl der Ventile: 8
                      Bohrung (mm): 79,0
                      Hub (mm): 61,0
                      Volumen (cm³): 1196
                      Leistung (kW bei min-1): 40 / 5600
                      Drehmoment (Nm bei min-1): 84 / 3600
                      Verdichtung: 9,0 : 1
                      Motormanagement: Vergaser Weber 32 TL
                      Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
                      Steuerung: Steuerkette
                      Abgasanlage: kein Katalysator
                      Besonderheiten:
                      Verwendung: Kadett E (F10/4, F10/5)

                      12NC, ab MJ87 E12N, ab MJ88 E12GV
                      Bauform: R4
                      Steuerung: OHV
                      Anzahl der Ventile: 8
                      Bohrung (mm): 79,0
                      Hub (mm): 61,0
                      Volumen (cm³): 1196
                      Leistung (kW bei min-1): 33 / 5000
                      Drehmoment (Nm bei min-1): 80 / 2200 – 2600
                      Verdichtung: 8,0 : 1
                      Motormanagement: Vergaser Weber 32 TL
                      Oktanzahlbedarf: 91v / 91, keine Klopfregelung
                      Steuerung: Steuerkette
                      Abgasanlage: kein Katalysator; AGR und ungeregelter Katalysator möglich
                      Besonderheiten:
                      Verwendung: Corsa A (F10/4, F10/5)

                      #17483785
                      mkopel
                        Lid sinds:
                        16 May 2005

                        Dan ben ik heel benieuwd of er iemand al eens zo’n bak heeft gezien of eronder heeft zitten.
                        Heb hier zelf ook wel een F10/5 liggen van een 13S maar die past er dus niet achter.

                        #17483786
                        Kadett C
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Maar natuurlijk bestaan die!
                          Ik heb zelf ooit een Kadett E 1.2sc met een vijfbak gehad. Deze heeft dus het gietijzeren 1.2 blok.
                          Prima auto en een stuk rapper dan de 1.3s die ik daarvoor had, waar trouwens ook een prima motortje in zat.
                          Alleen zul je wel goed moeten zoeken, want deze auto’s zijn echt uitgestorven.
                          Echter: (maar waarschijnlijk kunnen de Corsa-specialisten je hier meer over vertellen) volgens mij is de vijfbak niet meer dan een vierbak waar een extra tandwiel op een iets langer asje in zit.
                          En volgens mij is het verschil in de bakken alleen maar het koppelinghuis. Een F10/4 is inwendig hetzelfde. Als je deze dus zou kunnen uitbreiden met dat extra tandwiel moet je op zoek naar een F10/5 bak uit een corsa (met OHC motor), en de hele zwik overbouwen.
                          Maar: nog even navragen bij de specialisten hoor!

                          Succes, MArk

                          #17483787
                          opelremco
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 August 2007

                            origineel gepost door jens276

                            origineel gepost door mkopelHangt er vanaf wat voor motor erin zit.Als er een 12N of S in ligt van het OHV type (oude gietijzeren blok) dan past daar geen 5-bak achter.Bij de OHC motoren (nieuwe type 12S, 13N, 13S, 16S) past er zo een vijfbak achter.Goed opletten bij de koppeling, aantal spiebanen is niet overal hetzelfde. 

                            er zit een ohc blok in (staat in ieder geval op het kleppendeksel) een 1.3 berlina (is een N dacht ik)

                            nieuwere modellen D-kadett hebben toch ook een 5 bak?

                            het beste is dus als ik bij een 5-bak ook gewoon de koppelingsplaat van dat type versnellingsbak monteer, zodat ik zeker weet dat alles past, toch?

                            heeft iemand toevallig een 5 bak liggen in de aanbieding?
                            groetjes jens

                            Ik heb een 84er GLS 16s met 5 bak.een van de laatsten met 5 bak dus.
                            Ik denk dat je beter af bent met een e-dett bak.

                            #17483788
                            Sander_Kolijn
                              Lid sinds:
                              24 June 2008

                              Ik heb een Berlina 13S uit 1981. Op de sloop hier staan 2 D-Kadettjes met een 5 bak maar dit waren gietijzeren blokken. Deze bakken zagen er compleet anders uit.

                              Ik heb een 5-bak uit een E gekocht en deze met een nieuwe koppeling drukgroep gemonteerd op mijn Berlina. Ik moest het schakelmechanisme wat aanpassen omdat deze van de E anders is dan van de D. Niet moeilijk maar wel ff puzzelen ;-)

                              #17483789
                              mayhem
                                Lid sinds:
                                13 June 2006

                                als je geld wilt verdienen had je die OHV 5bakken mee moeten nemen, vooral t het een 1.2s ohv met 5bak was… :angel

                                #17483790
                                Turbotjuh
                                  Lid sinds:
                                  27 July 2007

                                  origineel gepost door mayhem
                                  als je geld wilt verdienen had je die OHV 5bakken mee moeten nemen, vooral t het een 1.2s ohv met 5bak was… :angel

                                  hij kan je ook het telefoonnummer geven en dan laat je ze eraf halen.
                                  dan heb jij er iig twee ;)

                                  mvg

                                  Turbotjuh

                                  #17483791
                                  Sander_Kolijn
                                    Lid sinds:
                                    24 June 2008

                                    Dat kan alsnog:P

                                    Wat is zo’n bakje ongeveer waard?
                                    het is een 1.2 maar ik weet niet zeker of het een s is.

                                    #17483792
                                    mayhem
                                      Lid sinds:
                                      13 June 2006

                                      niet veel lijkt me, maar als het indd een 1200 ohv is met 5 bak zou je wat mensen blij kunnen maken.;)

                                      #17483793
                                      jens276
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        4 May 2009

                                        ik heb nu een f10/5 bak gevonden voor 100 euri is goed met garantie….. is dat een redelijke prijs???

                                        #17483794
                                        GH45T
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 July 2005

                                          origineel gepost door jens276
                                          ik heb nu een f10/5 bak gevonden voor 100 euri is goed met garantie….. is dat een redelijke prijs???

                                          Redelijk duur vind ik. Heb zelf wel eens voor 75 euro een f13/5 gekocht van net 10 jaar oud met nog geen 90k gelopen en in goede staat.

                                          Is natuurlijk altijd een kwestie van vraag en aanbod, maar ik zou geen 100 euro voor een f10/5 betalen.

                                          #17483795
                                          jens276
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            4 May 2009

                                            origineel gepost door GH45T

                                            origineel gepost door jens276
                                            ik heb nu een f10/5 bak gevonden voor 100 euri is goed met garantie….. is dat een redelijke prijs???

                                            Redelijk duur vind ik. Heb zelf wel eens voor 75 euro een f13/5 gekocht van net 10 jaar oud met nog geen 90k gelopen en in goede staat.

                                            Is natuurlijk altijd een kwestie van vraag en aanbod, maar ik zou geen 100 euro voor een f10/5 betalen.

                                            oke dank je wel voor de tip, ik was zelf ook al aan het twijfelen dus ik dacht laat ik het eerst maar vragen.

                                            #17483796
                                            D-dett
                                              Lid sinds:
                                              19 July 2009

                                              hoi ik ben Kenny, ik ben hier nieuw.
                                              Ik ben druk bezig een D-detje aant opknappen.
                                              Er komt een c20ne in.
                                              Maar oorspronkelijk is het een1.2 met een 4-bak.
                                              Wat moet ik veranderen aan de versnellingspook of het mechanisme van de pook, om er een 5-bak in te lepelen.
                                              Graag wat advies?

                                              de steunen van de motor da zoek ik wel uit maar die versnellingspook die houd me wakker.

                                              grts kenny

                                              #17483797
                                              mayhem
                                                Lid sinds:
                                                13 June 2006

                                                als ik t goed had..steunen distrikant en achter bak E kadett gsi, voorste baksteun D kadett GTE.

                                                #17483798
                                                johnny5
                                                  Lid sinds:
                                                  25 March 2011

                                                  wij hebben een E-kadett met 12 moter en een 4 bak hele forum doorgelezen en het schijnt dat er ook opels zijn waar de 4 bak eigelijk een 5 bak is net gekeken en op het schakel mechanisme staan 5 versnellingen :shock: afgebeeld ,moet ik dus de schakelpook aanpassen?? of is er een andere manier ( foto is gemaakt maar kan hem niet plaatsen )

                                                  #17483799
                                                  theunm
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    geloof dat je het rekord oudste topic ophalen vandaag wel hebt.

                                                    de tekening op de bak is bij 4 een 5 bakken gelijk.
                                                    hebben allemaal de tekening van een 5 bak.

                                                    #17483800
                                                    johnny5
                                                      Lid sinds:
                                                      25 March 2011

                                                      heb ik toch mooi 1 keer in mijn leven een rekord verbroken :D

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.