Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › versnellingsbak D kadett
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2009 om 16:18 #17209909
hey,ik heb nu een tijdje een D kadett berlina en ben er zeer over te spreken….het enige nadeel voor mij is dat er een 4-bak op zit, en aangezien ik de kilometers die ik rij op de haast altijd op de snelweg zit. vind ik het bezine-verbruik en de hoge toeren(eventuele snellere slijtage daardoor) een beetje zonde.
nu is mijn vraag: kan ik mijn 4-bak zomaar vervangen door een 5-bak? zoja, welke bak zou ik daar dan voor kunnen nemen?
nu zit er een F10 bak op en zelf had ik al gehoord dat ik daar een F10/5 of een F13/5 voor in de plaats kan doen…..wat zou ik dan allemaal moeten veranderen behalve de bak zelf ( koppeling enz enz) of blijft het dan enkel bij de bak?
ik zou graag wat horen van de mensen die hier wat vanaf weten….
groetjes jens
24 mei 2009 om 17:06 #17483777bak corsa 1400 of 1300 nemen!
24 mei 2009 om 17:16 #17483778Hangt er vanaf wat voor motor erin zit.
Als er een 12N of S in ligt van het OHV type (oude gietijzeren blok) dan past daar geen 5-bak achter.
Bij de OHC motoren (nieuwe type 12S, 13N, 13S, 16S) past er zo een vijfbak achter.
Goed opletten bij de koppeling, aantal spiebanen is niet overal hetzelfde.24 mei 2009 om 17:58 #17483779origineel gepost door mkopelHangt er vanaf wat voor motor erin zit.Als er een 12N of S in ligt van het OHV type (oude gietijzeren blok) dan past daar geen 5-bak achter.Bij de OHC motoren (nieuwe type 12S, 13N, 13S, 16S) past er zo een vijfbak achter.Goed opletten bij de koppeling, aantal spiebanen is niet overal hetzelfde.
er zit een ohc blok in (staat in ieder geval op het kleppendeksel) een 1.3 berlina (is een N dacht ik)
nieuwere modellen D-kadett hebben toch ook een 5 bak?
het beste is dus als ik bij een 5-bak ook gewoon de koppelingsplaat van dat type versnellingsbak monteer, zodat ik zeker weet dat alles past, toch?
heeft iemand toevallig een 5 bak liggen in de aanbieding?
groetjes jens24 mei 2009 om 19:24 #17483780Had het zelfde probleem met men D 12 S (ovh dus).
Gewoon een f10 5 bak van een kadett E 13S geplaatst ;was plug and play .
Scheelt aardig wat in verbruik op de snelweg:thumbup
25 mei 2009 om 12:48 #17483781origineel gepost door jrt
Had het zelfde probleem met men D 12 S (ovh dus).Gewoon een f10 5 bak van een kadett E 13S geplaatst ;was plug and play .
Scheelt aardig wat in verbruik op de snelweg:thumbup
owww oke bedankt voor de tip, ik ga eens even rond neuzen dan
groetjes
27 mei 2009 om 13:36 #17483782^^ gaan er nu geen 2 dingen door elkaar? als jij een OHC motor hebt, zou je een 5 bak van bijvoorbeeld een corsa a kunnen gebruiken toch? en als je een OHV motor hebt, dan zou je in de E kadett 13S moeten zoeken?
daar zit ik mee, mijn D is een 1.2 s uit 81, oude gietijzeren bonk met 4 bak.
27 mei 2009 om 15:32 #17483783origineel gepost door mayhem
^^ gaan er nu geen 2 dingen door elkaar? als jij een OHC motor hebt, zou je een 5 bak van bijvoorbeeld een corsa a kunnen gebruiken toch? en als je een OHV motor hebt, dan zou je in de E kadett 13S moeten zoeken?daar zit ik mee, mijn D is een 1.2 s uit 81, oude gietijzeren bonk met 4 bak.
Achter het oude gietijzeren blok (OHV) past een bak van een 13S zeker weten niet.
13S is een OHC blok en heeft dus een ander koppelingshuis.
Een 5bak voor achter een OHV blok ben ik nog nooit tegengekomen.27 mei 2009 om 16:01 #17483784kut. moet van die 4 bak af, ding draaid al gauw 5000 toeren op de snelweg.
google leverde mij op:
10S
Bauform: R4
Steuerung: OHV
Anzahl der Ventile: 8
Bohrung (mm): 72,0
Hub (mm): 61,0
Volumen (cm³): 993
Leistung (kW bei min-1): 33 / 5400, 35 / 5400 (Kadett A), 35 / 5600 (Kadett C), 37 / 3800 (Kadett D)
Drehmoment (Nm bei min-1): 68 / 2600 – 3800, 70 / 3400 – 3800 (Kadett D), 72 / 2800 (Kadett A), 72 / 3400 (Kadett C)
Verdichtung: 8,8 : 1, 9,2 : 1 (Corsa A)
Motormanagement: Corsa A Vergaser Weber 32 TL; Kadett A Vergaser Opel Carter 38; Kadett C Vergaser Solex 30 PDSI; Kadett D Vergaser Solex 35 PDSI
Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: kein Katalysator; Corsa A AGR und ungeregelter Katalysator möglich
Besonderheiten: Kadett C/D nur für Export
Verwendung: Corsa A (F10/4, F10/5), Kadett A (Op4), Kadett C (Op4), Kadett D (F4MT)12SC
Bauform: R4
Steuerung: OHV
Anzahl der Ventile: 8
Bohrung (mm): 79,0
Hub (mm): 61,0
Volumen (cm³): 1196
Leistung (kW bei min-1): 40 / 5600
Drehmoment (Nm bei min-1): 84 / 3600
Verdichtung: 9,0 : 1
Motormanagement: Vergaser Weber 32 TL
Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: kein Katalysator
Besonderheiten:
Verwendung: Kadett E (F10/4, F10/5)12NC, ab MJ87 E12N, ab MJ88 E12GV
Bauform: R4
Steuerung: OHV
Anzahl der Ventile: 8
Bohrung (mm): 79,0
Hub (mm): 61,0
Volumen (cm³): 1196
Leistung (kW bei min-1): 33 / 5000
Drehmoment (Nm bei min-1): 80 / 2200 – 2600
Verdichtung: 8,0 : 1
Motormanagement: Vergaser Weber 32 TL
Oktanzahlbedarf: 91v / 91, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: kein Katalysator; AGR und ungeregelter Katalysator möglich
Besonderheiten:
Verwendung: Corsa A (F10/4, F10/5)27 mei 2009 om 16:17 #17483785Dan ben ik heel benieuwd of er iemand al eens zo’n bak heeft gezien of eronder heeft zitten.
Heb hier zelf ook wel een F10/5 liggen van een 13S maar die past er dus niet achter.27 mei 2009 om 18:09 #17483786Maar natuurlijk bestaan die!
Ik heb zelf ooit een Kadett E 1.2sc met een vijfbak gehad. Deze heeft dus het gietijzeren 1.2 blok.
Prima auto en een stuk rapper dan de 1.3s die ik daarvoor had, waar trouwens ook een prima motortje in zat.
Alleen zul je wel goed moeten zoeken, want deze auto’s zijn echt uitgestorven.
Echter: (maar waarschijnlijk kunnen de Corsa-specialisten je hier meer over vertellen) volgens mij is de vijfbak niet meer dan een vierbak waar een extra tandwiel op een iets langer asje in zit.
En volgens mij is het verschil in de bakken alleen maar het koppelinghuis. Een F10/4 is inwendig hetzelfde. Als je deze dus zou kunnen uitbreiden met dat extra tandwiel moet je op zoek naar een F10/5 bak uit een corsa (met OHC motor), en de hele zwik overbouwen.
Maar: nog even navragen bij de specialisten hoor!Succes, MArk
27 mei 2009 om 20:44 #17483787origineel gepost door jens276
origineel gepost door mkopelHangt er vanaf wat voor motor erin zit.Als er een 12N of S in ligt van het OHV type (oude gietijzeren blok) dan past daar geen 5-bak achter.Bij de OHC motoren (nieuwe type 12S, 13N, 13S, 16S) past er zo een vijfbak achter.Goed opletten bij de koppeling, aantal spiebanen is niet overal hetzelfde.
er zit een ohc blok in (staat in ieder geval op het kleppendeksel) een 1.3 berlina (is een N dacht ik)
nieuwere modellen D-kadett hebben toch ook een 5 bak?
het beste is dus als ik bij een 5-bak ook gewoon de koppelingsplaat van dat type versnellingsbak monteer, zodat ik zeker weet dat alles past, toch?
heeft iemand toevallig een 5 bak liggen in de aanbieding?
groetjes jensIk heb een 84er GLS 16s met 5 bak.een van de laatsten met 5 bak dus.
Ik denk dat je beter af bent met een e-dett bak.1 juni 2009 om 09:57 #17483788Ik heb een Berlina 13S uit 1981. Op de sloop hier staan 2 D-Kadettjes met een 5 bak maar dit waren gietijzeren blokken. Deze bakken zagen er compleet anders uit.
Ik heb een 5-bak uit een E gekocht en deze met een nieuwe koppeling drukgroep gemonteerd op mijn Berlina. Ik moest het schakelmechanisme wat aanpassen omdat deze van de E anders is dan van de D. Niet moeilijk maar wel ff puzzelen
1 juni 2009 om 15:09 #17483789als je geld wilt verdienen had je die OHV 5bakken mee moeten nemen, vooral t het een 1.2s ohv met 5bak was… :angel
1 juni 2009 om 16:54 #17483790origineel gepost door mayhem
als je geld wilt verdienen had je die OHV 5bakken mee moeten nemen, vooral t het een 1.2s ohv met 5bak was… :angelhij kan je ook het telefoonnummer geven en dan laat je ze eraf halen.
dan heb jij er iig twee ;)mvg
Turbotjuh
1 juni 2009 om 21:02 #17483791Dat kan alsnog:P
Wat is zo’n bakje ongeveer waard?
het is een 1.2 maar ik weet niet zeker of het een s is.2 juni 2009 om 13:07 #17483792niet veel lijkt me, maar als het indd een 1200 ohv is met 5 bak zou je wat mensen blij kunnen maken.;)
6 juni 2009 om 07:50 #17483793ik heb nu een f10/5 bak gevonden voor 100 euri is goed met garantie….. is dat een redelijke prijs???
7 juni 2009 om 08:38 #17483794origineel gepost door jens276
ik heb nu een f10/5 bak gevonden voor 100 euri is goed met garantie….. is dat een redelijke prijs???Redelijk duur vind ik. Heb zelf wel eens voor 75 euro een f13/5 gekocht van net 10 jaar oud met nog geen 90k gelopen en in goede staat.
Is natuurlijk altijd een kwestie van vraag en aanbod, maar ik zou geen 100 euro voor een f10/5 betalen.
7 juni 2009 om 19:08 #17483795origineel gepost door GH45T
origineel gepost door jens276
ik heb nu een f10/5 bak gevonden voor 100 euri is goed met garantie….. is dat een redelijke prijs???Redelijk duur vind ik. Heb zelf wel eens voor 75 euro een f13/5 gekocht van net 10 jaar oud met nog geen 90k gelopen en in goede staat.
Is natuurlijk altijd een kwestie van vraag en aanbod, maar ik zou geen 100 euro voor een f10/5 betalen.
oke dank je wel voor de tip, ik was zelf ook al aan het twijfelen dus ik dacht laat ik het eerst maar vragen.
19 juli 2009 om 15:50 #17483796hoi ik ben Kenny, ik ben hier nieuw.
Ik ben druk bezig een D-detje aant opknappen.
Er komt een c20ne in.
Maar oorspronkelijk is het een1.2 met een 4-bak.
Wat moet ik veranderen aan de versnellingspook of het mechanisme van de pook, om er een 5-bak in te lepelen.
Graag wat advies?de steunen van de motor da zoek ik wel uit maar die versnellingspook die houd me wakker.
grts kenny
19 juli 2009 om 16:36 #17483797als ik t goed had..steunen distrikant en achter bak E kadett gsi, voorste baksteun D kadett GTE.
19 februari 2014 om 15:16 #17483798wij hebben een E-kadett met 12 moter en een 4 bak hele forum doorgelezen en het schijnt dat er ook opels zijn waar de 4 bak eigelijk een 5 bak is net gekeken en op het schakel mechanisme staan 5 versnellingen :shock: afgebeeld ,moet ik dus de schakelpook aanpassen?? of is er een andere manier ( foto is gemaakt maar kan hem niet plaatsen )
19 februari 2014 om 15:23 #17483799geloof dat je het rekord oudste topic ophalen vandaag wel hebt.
de tekening op de bak is bij 4 een 5 bakken gelijk.
hebben allemaal de tekening van een 5 bak.19 februari 2014 om 16:08 #17483800heb ik toch mooi 1 keer in mijn leven een rekord verbroken :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.